AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #1 Skrevet 13. mars 2019 Sønnen min blir snart 17. Han har ikke drukket mye som jeg vet om. Han er veldig ærlig og fortalte at det ble alkohol i en bursdag, og at han kanskje kom til å drikke noe. Jeg synes det er så urolig vanskelig å vite hvordan jeg skal håndtere det. Nekter jeg helt vil han jo slutte å være ærlig. Vi har pratet endel om alkohol tidligere og han er en fornuftig gutt til vanlig. Jeg stiller krav om henting, innetid, at jeg skal nå han på tlf osv. Til dere som har hatt eller har tenåringer? Hvordan håndterer man dette fremover? Anonymkode: 6f035...3ae
BMW 5-serie 535D Skrevet 13. mars 2019 #2 Skrevet 13. mars 2019 En 17 åring bør ikke ha så mange krav til innetid og at du når som helst skal nå han på telefon, han er straks voksen... Om han ikke har drukket så mye enda så er du egentlig heldig, la han drikke, kanskje han da drikker litt for mye så han ikke får lyst å drikke mer i fremtiden? Å nekte har ofte motsatt effekt, la han utforske ting så lærer han av sine feil, det er sjeldent farlig 12
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #3 Skrevet 13. mars 2019 Åpenhet. Vi har regler om hjemmetid, vi skal vite hvor de er og hvem de er sammen med. De får ikke tillatelse til å drikke men om de gjør det så kan ikke vi styre det men vi kan holde fast på «hvem-hva-hvor» regelen. Evt kjeft utløses dersom de bryter reglene og ikke fordi de har drukket. Vi har snakket om viktigheten av å ha trygge venner rundt seg, ta vare på hverandre, ikke være redd for å ringe hjem osv. Anonymkode: 81c59...b7e 6
BMW 5-serie 535D Skrevet 14. mars 2019 #4 Skrevet 14. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åpenhet. Vi har regler om hjemmetid, vi skal vite hvor de er og hvem de er sammen med. De får ikke tillatelse til å drikke men om de gjør det så kan ikke vi styre det men vi kan holde fast på «hvem-hva-hvor» regelen. Evt kjeft utløses dersom de bryter reglene og ikke fordi de har drukket. Vi har snakket om viktigheten av å ha trygge venner rundt seg, ta vare på hverandre, ikke være redd for å ringe hjem osv. Anonymkode: 81c59...b7e Regler for hjemmetid for en 17 åring? Er du klar over at en 17 åring straks er voksen, han er ikke en fjortis lenger. La nå bare gutten få litt erfaring mens han enda bor hjemme hos dere så han ikke starter altfor hardt den dagen han er 18 år og muligens flytter på hybel med kamerater. Hadde jeg hatt så strenge foreldre så hadde jeg på trass drukket mye mer og gjort mye mer sprell enn det jeg ellers hadde gjort. Han er snart russ, hvordan kommer du deg gjennom den tiden med masse fyll og annet sprell? 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #5 Skrevet 14. mars 2019 Han er snart 17. På tide å la han bli mer selvstendig nå. Anonymkode: 7d3f5...306 7
BMW 5-serie 535D Skrevet 14. mars 2019 #6 Skrevet 14. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er snart 17. På tide å la han bli mer selvstendig nå. Anonymkode: 7d3f5...306 Er ikke rart det er mange mammadalter rundt om kring hvis det er slik mange foreldre gjør. Forstår i en alder av 14 og 15 åringer, men 17 er alt for gammelt til slike ekstreme krav og avtaler.. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #7 Skrevet 14. mars 2019 22 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev: Regler for hjemmetid for en 17 åring? Er du klar over at en 17 åring straks er voksen, han er ikke en fjortis lenger. La nå bare gutten få litt erfaring mens han enda bor hjemme hos dere så han ikke starter altfor hardt den dagen han er 18 år og muligens flytter på hybel med kamerater. Hadde jeg hatt så strenge foreldre så hadde jeg på trass drukket mye mer og gjort mye mer sprell enn det jeg ellers hadde gjort. Han er snart russ, hvordan kommer du deg gjennom den tiden med masse fyll og annet sprell? Hjemmetiden hos oss er ikke absolutt. Det er en tid de skal forholde seg til dersom de ikke har avtalt noe annet med oss eller hvis mobilen dems går tom for strøm etc. Og hvem sier noe om hvilket klokkeslett vi bruker? Vi har allerede vert gjennom en russetid med disse reglene. Det fungerte utmerket. Alle russefestene holdes tre mil fra der vi bor, i en bygd hvor det ikke finnes offentlig transport eller drosje. Jeg kjører russen opp og henter når de skal hjem, lukker ørene for fyllesnakk. Vi er langt ifra strenge og det vi krever har med deres egen og vennenes sikkerhet å gjøre og ingentign med å nekte de å dra ut. Anonymkode: 81c59...b7e 9
BMW 5-serie 535D Skrevet 14. mars 2019 #8 Skrevet 14. mars 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjemmetiden hos oss er ikke absolutt. Det er en tid de skal forholde seg til dersom de ikke har avtalt noe annet med oss eller hvis mobilen dems går tom for strøm etc. Og hvem sier noe om hvilket klokkeslett vi bruker? Vi har allerede vert gjennom en russetid med disse reglene. Det fungerte utmerket. Alle russefestene holdes tre mil fra der vi bor, i en bygd hvor det ikke finnes offentlig transport eller drosje. Jeg kjører russen opp og henter når de skal hjem, lukker ørene for fyllesnakk. Vi er langt ifra strenge og det vi krever har med deres egen og vennenes sikkerhet å gjøre og ingentign med å nekte de å dra ut. Anonymkode: 81c59...b7e Jeg synes uansett ikke at hjemmetid er greit uandett hva klokken er i helgene og ferier hvertfall, ukedager er litt mer ok men hjemmetid for en 17 åring er uansett litt fjernt i mitt hue. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #9 Skrevet 14. mars 2019 Jeg begynte å drikke alkohol en del tidligere enn 17år da, men mine foreldre tok det veldig bra syntes nå jeg. De var strenge på at jeg aldri fikk alkohol av dem før jeg var blitt 18år, så om jeg skulle drikke måtte jeg fikse det selv og bruke egne penger på det. Jeg hadde regler som at de alltid skulle vite hvor jeg var og hvem jeg var sammen med. En annen regel var at de alltid skulle kjøre og hente meg, men det var jo bare topp ettersom jeg aldri tenkte å bekymre meg for hvordan jeg skulle komme meg hjem :) Fikk heller aldri kjeft for å drikke eller sånt, så jeg visste jeg alltid kunne ringe om noe skulle skje uten at de ble sinte, tror dette gjorde at jeg også fulgte alle gitte regler og det var et fint "samarbeid". Nå skal det sies at i mine øyne har jeg verdens beste og mest tålmodige foreldre også da :) Da jeg ble litt eldre, tror jeg var rundt 19(?) spurte jeg mamma om vi skulle dele posisjon med hverandre på "Finn venner" på iphone så hun kunne se hvor jeg var om det skulle skje noe :) Nå som jeg er kommet godt opp i 20årene ser jeg tilbake på det som en fin og trygg tid takket være foreldrene mine og måten de tok alt på :) Anonymkode: 3ab1d...7a4 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #10 Skrevet 14. mars 2019 Her har det fungert bra at vi henter til et visst klokkeslett. Ellers har vi snakket mye og kommet med visse advarsler/informasjon til nybegynnerne (for det er jo det de er, i festsammenheng) og understreket at de aldri må være redde for å ringe hvis det skjer noe uggent, med dem selv eller andre. Har fått to ungdommer gjennom ungdoms- og russetid uten større problemer. Har sett dem briskne, men aldri fulle. Anonymkode: 30385...178 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #11 Skrevet 14. mars 2019 Vær edru og klar for å rykke ut for å hente hvis det blir nødvendig. Prøv å ha åpen kommunikasjon med ungdommen. Oppfordre ungdommen og vennene til å ta vare på hverandre dersom noen av dem skulle få i seg for mye alkohol. Snakk også om andre rusmidler, det er det mye av! En 17-åring må få erfare litt, men lurt at du som forelder er back up. Anonymkode: d8be0...829 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #12 Skrevet 14. mars 2019 4 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev: Jeg synes uansett ikke at hjemmetid er greit uandett hva klokken er i helgene og ferier hvertfall, ukedager er litt mer ok men hjemmetid for en 17 åring er uansett litt fjernt i mitt hue. Hjemmetid har jo vi voksne også. Det er helt normalt å forholde seg til avtaler med dem man bor med, og ikke bare reke rundt uten å ta hensyn. Vil du være helt fri, så må du bo for deg selv slik at det ikke påvirker folk rundt deg. Skal jeg eller mannen ut, så pleier vi å informere den andre om når vi forventer å være tilbake, og evt oppdatere om endringer underveis. Er ikke det normal folkeskikk? Anonymkode: 7727b...537 10
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #13 Skrevet 14. mars 2019 4 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev: Jeg synes uansett ikke at hjemmetid er greit uandett hva klokken er i helgene og ferier hvertfall, ukedager er litt mer ok men hjemmetid for en 17 åring er uansett litt fjernt i mitt hue. Når man bor sammen, er det vanlig å snakke om 'når kan jeg forvente deg hjem' når man drar ut. Når pappa reiser til byen på ærend, kommer han som regel hjem på 16-ferga f.eks. Om han da ender med 17-ferga en gang, sender han melding til mamma at han kommer på 17. Når jeg delte leilighet med en venninne, og en av oss skulle ut på fest/byen, sendte vi gjerne melding 'overnatter hos kjæresten', så den andre skulle slippe å bekymre seg på morgenen. 0Med tenåringer i 16-17 års alder, er hensikten med 'innetid' å lære dem denne respekten for andres behov og tid - det blir for dumt hvis mannen står klar med middagen til vanlig tid, mens kona må jobbe to timer overtid og ikke forteller det. Dessuten er man som foreldre juridisk ansvarlige for at barna under 18 er trygge. Og moralsk ansvarlige for hjemmeboende ungdom også over 18. Hvis barnet ikke kommer hjem til forespeilet tid og ingen beskjed er gitt, utløser det bekymring. Noe kan ha skjedd. Det handler altså ikke om kontroll, men om samarbeid og hensyn til hverandre innad i en familie/boenhet. Anonymkode: bb03e...227 11
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #14 Skrevet 14. mars 2019 Syns absolutt det er innafor med en form for innetid, selv om man er 17 år. Selv er jeg 26 år, og husker godt fra tiden jeg var 16-17 og startet med alkohol. Helt greit man snart er myndig og «voksen», men det er allikevel trygt og godt å ha innetider og trygge rammer. (Og jeg snakker ikke om Kl 23.00, men 01-02 er mer enn sent nok i mine øyne) Jeg har alltid hatt innetider som ble forhandlet frem med foreldrene mine, men flere bekjente kunne rave ute hele natta om de ville. Den dag i dag er det flere av de som skulle ønske de hadde innetid og ikke bare kunne gjøre hva de ville. Det er faktisk noe med å føle at foreldrene bryr seg Anonymkode: 19d1f...dae 4
Gjest BearMama Skrevet 14. mars 2019 #15 Skrevet 14. mars 2019 Om han er 17 år så er jeg imponert over at dette ikke har vært et tema tidligere. Du oppfordrer ikke til å drikke, men du sier at om han drikker så pass på å stoppe før han blir full. Si at sprit ofte medfører at en blir veldig full veldig fort og ofte blir en veldig dårlig da det er lett å drikke for mye av det før det putselig smeller. Be han være obs på vennene sine og ikke minst følge med på jentene at ikke noen prøver å utnytte en om hun skulle bli for full. Si at du er stolt over at ham har ventet såpass lenge og at du stoler på at han tar rette valg og drikker med måte om han drikker. Og at uansett hvor full han blir så kan han alltid ringe hjem og vi blir verken sint eller vil kjefte. Jeg hadde ikke laget noe greie ut av det når han snart er myndig. Men om han skulle drikke seg ravende full så måtte vi pratet om det når han er i form. Aldri når de er full. Og en fin konsekvens siden han ble snydings kan være en tur og nyte sin første hangover med aktivitet 😬😅 Det er straff nok 😜 Men jeg tror på frihet under ansvar og se an hva ting barnet gjør. Å eksperimentere med alkohol er vanlig. Jeg husker selv da vi startet og vi var 14. Mye bedre å vise barnet tillit og at vi alltid er der for en prat og at kjeft og surmuling ikke er noe de skal grue seg til. Ville gitt konsekvenser selvsagt om barnet var yngre, men da i form av inndragning av goder og vist barnet at jeg var skuffet. Men at det fremdeles alltid er ok å komme til meg om barnet skulle gjøre samme feilen igjen.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #16 Skrevet 14. mars 2019 Jeg har en datter som snart blir 18 år, og hun har drukket og festet det siste året. Det viktigste for meg, er at hun er åpen om det, at jeg vet hvor hun er, og at jeg kan få kontakt med henne. Hun vet og at skjer noe, så er det bare å ringe, så kommer jeg. Og hun er en fornuftig jente. Hun har selv en gang ringt foreldrene til venninnen sin, da hun hadde drukket seg veldig full. Så vet jo og at hun og venninnene passer på hverandre. Og nå blir hun snart 18 år, og har lov å drikke og gå på byen. Så jeg har ikke laget andre regler, enn at jeg skal vite hvor hun er. Og hun har alltid vært flink til å sende meldinger og gi beskjed, enten hvis det blir sent, eller hun skal overnatte. Anonymkode: 7f98f...f0c 3
Oslogs Skrevet 14. mars 2019 #17 Skrevet 14. mars 2019 4 timer siden, BearMama skrev: Og at uansett hvor full han blir så kan han alltid ringe hjem og vi blir verken sint eller vil kjefte. Denne! ☝️ Jeg satte såå pris på mamma og pappa når jeg begynte å "eksperimentere" med alkohol. Heldigvis visste jeg at kua har vært kalv, men fant vel ut først senere at jeg ble ikke ekspert av å høre på foreldre og søsken, man må også lære selv. Mamma og pappa ga meg også beskjed om at det viktiste er at jeg kom meg hjem, og om jeg var så uheldig og ikke fikk tak i de(var i tiden mobiltelefonen såvidt eksisterte), så kunne jeg ta taxi, og betale med penger pappa hadde lagt klart i gangen. Men: Få sønnen til til å være oppmerksom på å drikke ukjent sprit, selv om det kommer fra pålitelige personer. Om ikke annet, få den pålitelige personen til å drikke selv først. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2019 #18 Skrevet 15. mars 2019 Takk for svar alle sammen Så lenge han bor under mitt tak kommer jeg nok til å ha visse regler uansett, dere som mener det er rart med innetid. Den kan vi bli enige om, jeg trenger ikke «tvinge» han tidlig hjem. Vi har jo et åpent forhold og har jo snakket om alkohol osv mange ganger. Så nå må jeg bare stole på at jeg har klart meg sånn nogenlunde med oppdragelsen😀 Så får vi satse på at dette går fint og at kvelden blir hyggelig 😊 Anonymkode: 6f035...3ae
skruf Skrevet 16. mars 2019 #19 Skrevet 16. mars 2019 Det som var viktigst for meg da min eldste kom i den alderen at alkohol ble et tema var åpenhet. At hun skulle føle seg trygg på å ringe hvis det var noe, om hun ble for full eller det oppsto en ubehagelig situasjon. Jeg lovde å ikke bli sint hvis hun var dritings, og lovde å hente henne uten å kjefte uansett tilstand. Samme hvis det var noen av venninnene hennes (hun hadde noen venninner som foreldrene aldri gadd å kjøre for å hente da de festet endel selv i helgene) Vel så viktig var det for meg å snakke med henne om å passe på seg selv; ikke gå fra drikken din for så å drikke av glasset, ikke ta i mot drikke fra ukjente, ikke vær full og gå ute alene, ikke bøtte nedpå med sprit. Og alltid: ring hvis det er noe 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2019 #20 Skrevet 16. mars 2019 En ting kan jeg si. Og det er at de med fri innetid og oppdragelse når de er 16,17 og 18år som drikker mest og gjør mest tull. Erfart.Ja. Det er fremdeles barna deres.Og DERES ansvar. Det er 18ÅR på alkohol. 18!!! Ikke lett for oss som prøver å ha oppdragelse med så mange tafatte folk her i verden.. Anonymkode: 1e044...423
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå