AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #1 Skrevet 13. mars 2019 Hvordan er deres hverdag? Anonymkode: bda4e...cb0
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #2 Skrevet 13. mars 2019 Vet ikke om jeg er det, og har ikke fått diagnose på det. Men har ofte lurt på om jeg kan falle i kategorien. For jeg er veldig følsom, bare at jeg skjuler det. Tar meg sjelden nær av ting som blir sagt, men blir svært lei meg hvis jeg føler meg avvist. Jeg har masse kjipe følelser inni meg til enhver tid, og noen ganger bryter jeg ut i gråt når jeg er alene. Bittesmå bagateller kan utløse slikt, men det er sjeldent. Jeg kan bli gal i hodet av bråk, og ofte må jeg skygge banen, spesielt om mange unger leker og lager støy. Anonymkode: 44923...624
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 14. mars 2019 #3 Skrevet 14. mars 2019 Høysensitivitet er et personlighetstrekk, ikke en diagnose. I patologisk tilstand kan det ofte ses sammen med traumelidelser eller affektive lidelser f.eks, men da er det ikke normal høysensitivitet, men en annen psykisk lidelse som ligger til grunn. Det er normalt å være følsom. Vi er alle sårbare, men opplever ulike grader av det.
wintergirl Skrevet 14. mars 2019 #4 Skrevet 14. mars 2019 3 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev: Høysensitivitet er et personlighetstrekk, ikke en diagnose. I patologisk tilstand kan det ofte ses sammen med traumelidelser eller affektive lidelser f.eks, men da er det ikke normal høysensitivitet, men en annen psykisk lidelse som ligger til grunn. Det er normalt å være følsom. Vi er alle sårbare, men opplever ulike grader av det. Nettopp! Mange som mener de er høysensitive tror gjerne de føler mer enn de alle fleste, men alle har noen "symptomer " på høysensitivitet i større eller mindre grad. Noen er meget følsom på lys, andre mer på lyd, noen på visse stoffer som i klær f.eks, noen gråter lett, noen er veldig følsomme overfor dyr, andre ikke fult så mye for dyr, men alle er lissom høysensitive i dag. Hører det så ofte at mange forteller om alle tegnenen de har som høysensitiv. Tror absolutt det finnes noen, men langt ifra så mange som påstår at de er det. 4
Rotemor Skrevet 14. mars 2019 #5 Skrevet 14. mars 2019 3 minutter siden, wintergirl skrev: Nettopp! Mange som mener de er høysensitive tror gjerne de føler mer enn de alle fleste, men alle har noen "symptomer " på høysensitivitet i større eller mindre grad. Noen er meget følsom på lys, andre mer på lyd, noen på visse stoffer som i klær f.eks, noen gråter lett, noen er veldig følsomme overfor dyr, andre ikke fult så mye for dyr, men alle er lissom høysensitive i dag. Hører det så ofte at mange forteller om alle tegnenen de har som høysensitiv. Tror absolutt det finnes noen, men langt ifra så mange som påstår at de er det. Uttrykket har blitt trendy og misbrukes. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #6 Skrevet 14. mars 2019 4 minutter siden, wintergirl skrev: Nettopp! Mange som mener de er høysensitive tror gjerne de føler mer enn de alle fleste, men alle har noen "symptomer " på høysensitivitet i større eller mindre grad. Noen er meget følsom på lys, andre mer på lyd, noen på visse stoffer som i klær f.eks, noen gråter lett, noen er veldig følsomme overfor dyr, andre ikke fult så mye for dyr, men alle er lissom høysensitive i dag. Hører det så ofte at mange forteller om alle tegnenen de har som høysensitiv. Tror absolutt det finnes noen, men langt ifra så mange som påstår at de er det. Det er et personlighetstrekk så selvsagt er det mange som har det. Jeg regner med at du ikke er blandt de høysensitive? Anonymkode: c4261...89f
wintergirl Skrevet 14. mars 2019 #7 Skrevet 14. mars 2019 5 minutter siden, Rotemor skrev: Uttrykket har blitt trendy og misbrukes. Ja, nettopp og mange liker å tro de er noe mer enn de fleste, men stort sett er mange av dem ganske høye på seg selv. 4
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 14. mars 2019 #8 Skrevet 14. mars 2019 (endret) 15 minutter siden, wintergirl skrev: Nettopp! Mange som mener de er høysensitive tror gjerne de føler mer enn de alle fleste, men alle har noen "symptomer " på høysensitivitet i større eller mindre grad. Noen er meget følsom på lys, andre mer på lyd, noen på visse stoffer som i klær f.eks, noen gråter lett, noen er veldig følsomme overfor dyr, andre ikke fult så mye for dyr, men alle er lissom høysensitive i dag. Hører det så ofte at mange forteller om alle tegnenen de har som høysensitiv. Tror absolutt det finnes noen, men langt ifra så mange som påstår at de er det. Alt kommer an på graden da. Noen er så følsomme at det preger dem daglig fordi de må skjerme seg fra så mange inntrykk. Jeg kan f.eks ikke ha sertifikatet foreløpig fordi det er så mye kaos inni meg at jeg ikke klarer å registrere ordentlig det rundt meg. Det er rett og slett så mange inntrykk at hodet kobler ut, jeg blir fjern og henger f.eks ikke alltid med i samtaler. Folk kan gå foran meg og møte blikket mitt, og jeg går forbi uten å registrere at det var en person der f.eks. Jeg har en diagnose som forklarer det, og går i behandling. Det jeg mener er at alle er følsomme. Alle er sårbare. Det handler om hvor følsom, hvor sårbar, om man har evne til å regulere seg selv f.eks. Endret 14. mars 2019 av Kjærlighetsbarn98
wintergirl Skrevet 14. mars 2019 #9 Skrevet 14. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er et personlighetstrekk så selvsagt er det mange som har det. Jeg regner med at du ikke er blandt de høysensitive? Anonymkode: c4261...89f Den måtte komme! Du er høysensitiv du vel? Jeg har faktisk de aller fleste tegnene på det selv, men absolutt alle er det og de aller fleste som lissom er det elsker å flashe om det. Stort sett så handlet det meste om dem selv. Sett flere tråder her inne på kg og de såkalte høysensitive liker å lire av seg frekke kommentarer. De er jo så spesielle, mens alle andre bare er sjalu fordi de er "vanlige" i motsetning til dem. 2
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 14. mars 2019 #10 Skrevet 14. mars 2019 6 minutter siden, wintergirl skrev: Ja, nettopp og mange liker å tro de er noe mer enn de fleste, men stort sett er mange av dem ganske høye på seg selv. Jeg tror de som virkelig er plaget med persepsjonsvansker ikke ønsker å ha det slik. Godt mulig noen legger til litt ekstra, men som sagt er høysensitivitet ikke en diagnose. Ca 20 % av befolkningen er særlig sensitiv.
wintergirl Skrevet 14. mars 2019 #11 Skrevet 14. mars 2019 2 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev: Alt kommer an på graden da. Noen er så følsomme at det preger dem daglig fordi de må skjerme seg fra så mange inntrykk. Jeg kan f.eks ikke ha sertifikatet foreløpig fordi det er så mye kaos inni meg at jeg ikke klarer å registrere ordentlig det rundt meg. Det er rett og slett så mange inntrykk at hodet kobler ut, jeg blir fjern og henger f.eks ikke alltid med i samtaler. Folk kan gå foran meg og møte blikket mitt, og jeg går forbi uten å registrere at det var en person der f.eks. Jeg har en diagnose som forklarer det, og går i behandling. Det jeg mener er at alle er følsomme. Alle er sårbare. Det handler om hvor følsom, hvor sårbar, om man har evne til å regulere seg selv f.eks. Det er faktisk det jeg også mener. ADHD kan også faktisk ha like tegn på høysensitivite. Det jeg misliker er at mange i dag roper ut at de er høysensitive og tror at de faktisk er noen helt spesielle. Dette ser jeg faktisk daglig. Og de snakker masse om det. Egentlig burde de sjekke seg for andre ting. Men jada, mange er veldig følsomme av seg. Men det er ikke til å legge under en stol at det er blitt trendy å kalle seg høysensitiv i dag. Empat er også noe som begynner å bli litt kjent. 1
wintergirl Skrevet 14. mars 2019 #12 Skrevet 14. mars 2019 4 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev: Jeg tror de som virkelig er plaget med persepsjonsvansker ikke ønsker å ha det slik. Godt mulig noen legger til litt ekstra, men som sagt er høysensitivitet ikke en diagnose. Ca 20 % av befolkningen er særlig sensitiv. 20% ja, men omtrent de fleste man snakker med i dag er det. Ser du emne om høysensitive på YouTube, så kan du også se de fleste der fortelle at de er det. Også i kommentarfeltene på norske nettsider som har opp høysensitivitet så er også alle der høysensitive. Så det blir på en måte feil å si at det kun er 20%. Ser du på alle som mener de er det så vil jeg si at 70-80% av befolkningen er det
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 14. mars 2019 #13 Skrevet 14. mars 2019 1 minutt siden, wintergirl skrev: Det er faktisk det jeg også mener. ADHD kan også faktisk ha like tegn på høysensitivite. Det jeg misliker er at mange i dag roper ut at de er høysensitive og tror at de faktisk er noen helt spesielle. Dette ser jeg faktisk daglig. Og de snakker masse om det. Egentlig burde de sjekke seg for andre ting. Men jada, mange er veldig følsomme av seg. Men det er ikke til å legge under en stol at det er blitt trendy å kalle seg høysensitiv i dag. Empat er også noe som begynner å bli litt kjent. Jeg tror nok vi lever i et samfunn hvor mange har behov for å gi alt et navn. Hva ting heter forandrer ikke hvem vi er. Vi er den samme, har den samme historien og den samme personligheten uansett om det heter det ene eller det andre. Likevel vet jeg mange har funnet mye hjelp i å lese om høysensitivitet for å lære bedre hvordan de regulerer disse inntrykkene. Sånn sett er det bra det finnes navn for ting, for da er det lettere å finne informasjon om det om man trenger hjelp til noe.
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 14. mars 2019 #14 Skrevet 14. mars 2019 1 minutt siden, wintergirl skrev: 20% ja, men omtrent de fleste man snakker med i dag er det. Ser du emne om høysensitive på YouTube, så kan du også se de fleste der fortelle at de er det. Også i kommentarfeltene på norske nettsider som har opp høysensitivitet så er også alle der høysensitive. Så det blir på en måte feil å si at det kun er 20%. Ser du på alle som mener de er det så vil jeg si at 70-80% av befolkningen er det Ja, så mange er ikke høysensitive, men det er nok vanligere enn man tror.🙂
wintergirl Skrevet 14. mars 2019 #15 Skrevet 14. mars 2019 Akkurat nå, Kjærlighetsbarn98 skrev: Jeg tror nok vi lever i et samfunn hvor mange har behov for å gi alt et navn. Hva ting heter forandrer ikke hvem vi er. Vi er den samme, har den samme historien og den samme personligheten uansett om det heter det ene eller det andre. Likevel vet jeg mange har funnet mye hjelp i å lese om høysensitivitet for å lære bedre hvordan de regulerer disse inntrykkene. Sånn sett er det bra det finnes navn for ting, for da er det lettere å finne informasjon om det om man trenger hjelp til noe. Det er ikke bra når man misbruker det. Kommer en dag hvor de fleste blir lei av alt tenker jeg. Er det ikke høysensitiv, så er man klarsynt, eller noe annet. Kanskje de fleste i dag bør begynne å lære seg at det er helt greit å være normal uansett hva vi har av personlighet. Det er ikke bra å etterstrebe etter å være mer spesiell enn andre, for det er nettopp det mange i dag gjør. Vi er alle spesielle for noen og ikke fult så spesiell for andre. Og alle er bra nok. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #16 Skrevet 14. mars 2019 13 minutter siden, wintergirl skrev: Den måtte komme! Du er høysensitiv du vel? Jeg har faktisk de aller fleste tegnene på det selv, men absolutt alle er det og de aller fleste som lissom er det elsker å flashe om det. Stort sett så handlet det meste om dem selv. Sett flere tråder her inne på kg og de såkalte høysensitive liker å lire av seg frekke kommentarer. De er jo så spesielle, mens alle andre bare er sjalu fordi de er "vanlige" i motsetning til dem. Det er jo litt morsomt at du sier at du egentlig er høysensitiv, men du beskriver høysensitive på KG som frekkaser og som er så spesielle, når det er nettopp slik du oppfører deg i denne tråden Jeg har vært høysensitiv siden jeg var barn så når jeg leste om dette for noen år siden falt alle brikkene på plass Det mange glemmer er at det finnes mange positive sider også ved å være høysensitiv, og ikke kun negative. Det er jeg lei av i tråder om dette. Man fokuserer bare på det negative og glemmer at det faktisk finnes positive sider ved å være høysensitiv også. Anonymkode: c4261...89f 7
wintergirl Skrevet 14. mars 2019 #17 Skrevet 14. mars 2019 4 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev: Ja, så mange er ikke høysensitive, men det er nok vanligere enn man tror.🙂 Tviler jeg altså. Sorry. Ser bare på de som kaller seg det. Det er mye seg selv det går på. Men det er godt å tenke at de er noe ekstra og nevne det for alt det er verdt. Blir rett og slett kvalm når enkelte til stadighet må dra inn hvor høysensitive de er pga ditten og datten. Er det så vanlig så kan de vel heller slå seg til ro med det istedet. Snakker ikke om folk her som blir preget i hverdagen altså 😊 1
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 14. mars 2019 #18 Skrevet 14. mars 2019 Akkurat nå, wintergirl skrev: Tviler jeg altså. Sorry. Ser bare på de som kaller seg det. Det er mye seg selv det går på. Men det er godt å tenke at de er noe ekstra og nevne det for alt det er verdt. Blir rett og slett kvalm når enkelte til stadighet må dra inn hvor høysensitive de er pga ditten og datten. Er det så vanlig så kan de vel heller slå seg til ro med det istedet. Snakker ikke om folk her som blir preget i hverdagen altså 😊 Hvem snakker du om?
wintergirl Skrevet 14. mars 2019 #19 Skrevet 14. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo litt morsomt at du sier at du egentlig er høysensitiv, men du beskriver høysensitive på KG som frekkaser og som er så spesielle, når det er nettopp slik du oppfører deg i denne tråden Jeg har vært høysensitiv siden jeg var barn så når jeg leste om dette for noen år siden falt alle brikkene på plass Det mange glemmer er at det finnes mange positive sider også ved å være høysensitiv, og ikke kun negative. Det er jeg lei av i tråder om dette. Man fokuserer bare på det negative og glemmer at det faktisk finnes positive sider ved å være høysensitiv også. Anonymkode: c4261...89f Jeg vet at det finnes mye positivt, men dessverre så blir det misbrukt. Jeg oppfattet deg som litt frekk selv faktisk som går rett på meg som person bare fordi jeg vinkler det inn på en annen måte. Det er en typisk bemerkning." Jeg regner med at du ikke er blant de høysensitive " Du vet at alle mennesker er ulike uansett hva de skulle ha av personlighetstrekk? Å være høysensitiv er noe man er født med, kan selvsagt forsterkes med årene. Virker veldig ofte som det handler om en slags konkurranse på hvem som har sterkest følelser på det ene eller andre. Omtrent alle jeg kjenner kaller seg høysensitiv, eller hinter til det. Fint at bitene falt på plass for deg, men det kan bli for mye snakk om det også.
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 14. mars 2019 #20 Skrevet 14. mars 2019 Akkurat nå, wintergirl skrev: Jeg vet at det finnes mye positivt, men dessverre så blir det misbrukt. Jeg oppfattet deg som litt frekk selv faktisk som går rett på meg som person bare fordi jeg vinkler det inn på en annen måte. Det er en typisk bemerkning." Jeg regner med at du ikke er blant de høysensitive " Du vet at alle mennesker er ulike uansett hva de skulle ha av personlighetstrekk? Å være høysensitiv er noe man er født med, kan selvsagt forsterkes med årene. Virker veldig ofte som det handler om en slags konkurranse på hvem som har sterkest følelser på det ene eller andre. Omtrent alle jeg kjenner kaller seg høysensitiv, eller hinter til det. Fint at bitene falt på plass for deg, men det kan bli for mye snakk om det også. Dette har jeg nesten aldri opplevd at har skjedd. Hvem kjenner du som gjør det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå