AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #1 Skrevet 13. mars 2019 Har regnet på mitt kaloribehov (nhi-kalkulator). Veier 84kg og har stillesittende arbeid som inneholder noe gåing. Kallulatoren viser at mitt kaloribehov her ca 2500-2700 kcal per dag. Hvis jeg spiser ca 15-1700 kcal hver dag, hvor mye vil jeg ca gå ned hver uke? Se vekk i fra mosjon. Anonymkode: 95cb3...88f
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #2 Skrevet 13. mars 2019 7000 kalorier tilsvarer 1 kg kroppsfett, så 1000 kcal daglig underskudd betyr 1 kg ned per uke. Anonymkode: e92ea...dc6
Pierre Gynt Skrevet 13. mars 2019 #3 Skrevet 13. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: 7000 kalorier tilsvarer 1 kg kroppsfett, så 1000 kcal daglig underskudd betyr 1 kg ned per uke. Anonymkode: e92ea...dc6 Tror tallet skal være litt høyere,uten at jeg har sikre kilder på det. Uansett, er det så enkelt? For dette forutsetter at man kun mister fett, noe som er svært vanskelig. 1 kg muskler burde være under halvparten av tallet ditt, så i verste fall (mener nå jeg) kan man gå ned ganske mye mer enn én kg med et uderskudd på ca 7000 kcal. Typisk slanking der man sulter seg, løper en del, ikke trener styrke, ikke er opptatt av makrofordeling (nok proteiner), fører til en del muskeltap.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #4 Skrevet 14. mars 2019 8 timer siden, Purt Gull skrev: Tror tallet skal være litt høyere,uten at jeg har sikre kilder på det. Uansett, er det så enkelt? For dette forutsetter at man kun mister fett, noe som er svært vanskelig. 1 kg muskler burde være under halvparten av tallet ditt, så i verste fall (mener nå jeg) kan man gå ned ganske mye mer enn én kg med et uderskudd på ca 7000 kcal. Typisk slanking der man sulter seg, løper en del, ikke trener styrke, ikke er opptatt av makrofordeling (nok proteiner), fører til en del muskeltap. Jeg skrev som jeg gjorde fordi det er så enkelt. Rent fett har ca 9000 kcal per kilo, men fettvev er fett og blod og vann. Det som ikke er lett, er å være nøyaktig og tålmodig. Man må spise mindre, men samtidig spise nok, og sunt, så man ikke sulter seg (og dermed mister mer muskelmasse enn nødvendig), og samtidig ikke kjedelig (så man mister motet). Hvor fort man faktisk kommer til å gå ned, er ikke bare avhengig av differansen mellom kaloriforbruk og kaloriinntak, det avhenger også av mengde fett på kroppen, og om man er nøyaktig med inntak og registrering. Dermed kan man ikke svare på hvor mye vedkommende vil gå ned per uke. Anonymkode: e92ea...dc6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #5 Skrevet 14. mars 2019 Du går ikke ned i vekt av kaloriunderskudd. Du bør øke til 3000Kcal fordi kroppen trenger energi nok til å klare å kvitte seg med fettet. Anonymkode: 71b14...73d
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #6 Skrevet 14. mars 2019 10 timer siden, Purt Gull skrev: Tror tallet skal være litt høyere,uten at jeg har sikre kilder på det. Uansett, er det så enkelt? For dette forutsetter at man kun mister fett, noe som er svært vanskelig. 1 kg muskler burde være under halvparten av tallet ditt, så i verste fall (mener nå jeg) kan man gå ned ganske mye mer enn én kg med et uderskudd på ca 7000 kcal. Typisk slanking der man sulter seg, løper en del, ikke trener styrke, ikke er opptatt av makrofordeling (nok proteiner), fører til en del muskeltap. Kan bekrefte at dette er en erfaring jeg har gjort meg. Sulting og løping....masse muskler borte. Ville trent styrke parallelt med løping og litt restriktiv diett. Anonymkode: a5ff6...472
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #7 Skrevet 14. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du går ikke ned i vekt av kaloriunderskudd. Du bør øke til 3000Kcal fordi kroppen trenger energi nok til å klare å kvitte seg med fettet. Anonymkode: 71b14...73d Og du tenker at kostholdet fremdeles skal bestå av både karbohydrater og proteiner? I såfall er det bare reinspikka sprøyt. Anonymkode: a5ff6...472 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #8 Skrevet 14. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du går ikke ned i vekt av kaloriunderskudd. Du bør øke til 3000Kcal fordi kroppen trenger energi nok til å klare å kvitte seg med fettet. Anonymkode: 71b14...73d Hæ? Dette må være det dummeste rådet jeg har lest på KG. Og det sier ikke lite. Anonymkode: 9d99a...933 1
Pierre Gynt Skrevet 14. mars 2019 #9 Skrevet 14. mars 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skrev som jeg gjorde fordi det er så enkelt. Rent fett har ca 9000 kcal per kilo, men fettvev er fett og blod og vann. Det som ikke er lett, er å være nøyaktig og tålmodig. Man må spise mindre, men samtidig spise nok, og sunt, så man ikke sulter seg (og dermed mister mer muskelmasse enn nødvendig), og samtidig ikke kjedelig (så man mister motet). Hvor fort man faktisk kommer til å gå ned, er ikke bare avhengig av differansen mellom kaloriforbruk og kaloriinntak, det avhenger også av mengde fett på kroppen, og om man er nøyaktig med inntak og registrering. Dermed kan man ikke svare på hvor mye vedkommende vil gå ned per uke. Anonymkode: e92ea...dc6 Men da er det jo nettopp ikke så enkelt som du først sa det. Nemlig: 10 timer siden, AnonymBruker skrev: 7000 kalorier tilsvarer 1 kg kroppsfett, så 1000 kcal daglig underskudd betyr 1 kg ned per uke. Anonymkode: e92ea...dc6 At 7000 kcal tilsvarer 1 kg kroppsfett, betyr ikke at 1000 kcal daglig betyr 1 kg ned pr. uke, for som du selv sier, er det andre faktorer som spiller inn: kroppsammensetning, muskelreduksjon, endring i forbrenning osv. osv. Endret 14. mars 2019 av Purt Gull
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #10 Skrevet 14. mars 2019 2 minutter siden, Purt Gull skrev: Men da er det jo nettopp ikke så enkelt som du først sa det. Nemlig: At 7000 kcal tilsvarer 1 kg kroppsfett, betyr ikke at 1000 kcal daglig betyr 1 kg ned pr. uke, for som du selv sier, er det andre faktorer som spiller inn: kroppsammensetning, muskelreduksjon, endring i forbrenning osv. osv. Jo, det er så enkelt. Spørsmålet du ikke er klar over at du stiller, er "er 1000 kcal det reelle kaloriunderskuddet for denne personen i denne situasjonen"? Anonymkode: e92ea...dc6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #11 Skrevet 14. mars 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Og du tenker at kostholdet fremdeles skal bestå av både karbohydrater og proteiner? I såfall er det bare reinspikka sprøyt. Anonymkode: a5ff6...472 Du tar feil, men det her har du ikke greie på. 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hæ? Dette må være det dummeste rådet jeg har lest på KG. Og det sier ikke lite. Anonymkode: 9d99a...933 Du tror mye rart. Anonymkode: 71b14...73d
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #12 Skrevet 14. mars 2019 Så mye kalorier per dag?? Jeg veide 85 kg og spiste 1000-1300 kcal. Da gikk jeg ned 1 kg i uken i flere uker. Hadde jeg spist 2500 kcal pr dag så ville det vært en sikker måte på å gå mye opp i vekt på. Det viktige er: skal man ned i vekt så må man bruke kaloriene sine på de sunneste, mettende matvarene. Det funker ikke å bruke kalorier på hslvsunne ting og så gå sulten fordi du ikke har "råd" til å spise mer. Spiser du riktig så lever du godt på lite kalorier. Det er ikke vits å trene enormt mye en kort periode. Tren like mye som du har tenkt til å fortsette med i fremtiden. Treningen bør være variert mellom styrke og kardio. Helst nå maxpuls en gang i løpet av treningsøkten. Du lager deg en ny varig livsstil, ikke et fire måneders maraton. Det må heller ikke ta masse tid. En effektiv treningsvideo kan ta en halvtime hjemme i egen stue. Det har alle tid til. Anonymkode: 2e75e...c01
Pierre Gynt Skrevet 14. mars 2019 #13 Skrevet 14. mars 2019 (endret) 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er så enkelt. Spørsmålet du ikke er klar over at du stiller, er "er 1000 kcal det reelle kaloriunderskuddet for denne personen i denne situasjonen"? Anonymkode: e92ea...dc6 Mest sannsynlig ikke, men det er irrelevant, for det er ikke det jeg tar opp her. Så du mener at helt uavhengig av andre faktorer, så går man ned én kilo i uka ved 7000 kcal i underskudd, og at alt dette er fett? Du kan google 3500 kcal-rule og se at det krever litt mer nyanse enn det første svaret ditt. Det forunderilige her er at du ellers faktisk presenterer en del av disse nyansene, samtidig som du tviholder i "det er så enkelt". Endret 14. mars 2019 av Purt Gull
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå