Gå til innhold

Kan jeg (som leietaker) få en verdivurdering av leilighet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil om mulig kjøpe boligen jeg nå leier. (Det er snakk om å kjøpe den akkurat som den er nå - altså ingen oppussing, fiksing eller annet.)

Jeg har (nesten) ingen idé om hva den kan ligge på prismessig, og lurer på om det er mulig for meg (som altså IKKE eier leiligheten) til å få noen til å foreta en verdivurdering/ prisantydning? Eller er dette noe som kun den som eier leiligheten kan få? 

Helst uten at eierne fikk vite at jeg hadde gjort det. Eierne skal selvsagt skaffe seg en takst før de selger, men jeg hadde følt meg mer komfortabel dersom jeg også hadde sjekket opp i pris etc. (Dersom det skulle skille seg veldig mye mellom min /deres takst.)

Anonymkode: 5f6e5...52b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt. Men syns det høres litt unødvendig ut. Det er iallefall ikke vanlig at  kjøpere skaffer  egen takstvurdering før eventuelt kjøp. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sikkert få en eiendomsmegler  til å gi en verdivurdering, men ikke takst. Men det virker veldig unødvendig.

Har du tastet inn informasjonen du har i boligkalkulator?

Anonymkode: 2fb6e...719

AnonymBruker
Skrevet

Bare se hva lignende leiligheter i området ligger på. Tviler på at en megler vil gjøre en gratis verdivurdering for en som ikke eier leiligheten. 

Anonymkode: 49b0f...882

AnonymBruker
Skrevet

En eiendomsmegler setter en prisantydning, denne kan være ulik. Men en takst er utført av takstmann, som tar å regner ut prisen av boligen etter alder og slitasje. Om takst og prisantydning sprike veldig, kan det være at det for x er et populært strøk mm.  En eier kan ikke få noen til å skrive høyere pris. Men forskjellige meglere kan gi forskjellig pris. Verdisummen av eiendommen er dog enda satt av takstmann.

Anonymkode: 93105...9fb

Skrevet

Anbefaler å sjekke kvadratmeterpris i området, og sammenligne med lignende boliger som ligger ute til salgs (i samme eller sammenlignbart område)

AnonymBruker
Skrevet

Vet du om eier skal selge i det hele tatt? Jeg hadde ikke satt pris på om min leietaker hadde gjort dette.

Anonymkode: 9eb74...6f8

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle innspill! 
Jeg har prøvd å se litt rundt her, men finner ikke helt noe tilsvarende i størrelse eller beliggenhet, derfor litt lost på hva prisen kan ende på.

Jeg har god tone med utleier og de har en lenger periode sagt at de ønsker å selge alle sine leiligheter.
Jeg har meldt mitt interesse til utleier og vi har en dialog på dette. 🙂

Grunnen til at jeg lurer på det med takst, er rett og slett at dersom jeg skulle kjøpe leiligheten så skulle den IKKE legges ut for salg på markedet og jeg skulle kjøpe den i den stand den er akkurat nå. (Dette har vi også snakket om.)

Ved et salg til meg skulle droppe megler og jeg skulle ikke flytte ut. De skulle ikke legge noen penger på oppussing etc. Leiligheten er sjarmerende og ligger bra til, men er ganske slitt og skulle blant annet trenge en oppgradering av det elektriske anlegget, få inn kjøkkenvifte etc. 

For å få en prisantydning som leiligheten er nå, skulle jeg gjerne betale (litt). Forventer meg ikke at noen skulle gjøre det gratis. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er helt legitimt hvis selger har spurt om du er interessert i å kjøpe at de fremskaffer takst og meglervurdering (e-takst) Samt at du sier at du kommer til å innhente av en separat megler. 

Anonymkode: 8676c...bf5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja da, du kan få eller kjøpe en prisantydning eller takst, det er ikke noe som er til hinder for det, når du disponerer boligen.

Hvis salget ikke går gjennom megler, må du være ekstra forsiktig i forhold til det formelle og økonomiske transaksjoner. Jeg anbefaler deg å bruke noen kroner på å la en advokat stå for disse tingene. Dette er vanlig i forbindelse med privat boligsalg (altså uten eiendomsmegler).

Anonymkode: 0bd4a...55c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig når man kjøper på denne måten at dere begge henter inn verdivurdering og så møtes dere "på midten" om det er et sprik. 

Anonymkode: b592d...a22

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk hva leiligheter i samme adresse er blitt solgt for på eiendomspriser.no Da får du en pekepinn på prisklassen leiligheten kanskje havner i. Du kan også sjekke om det ligger leiligheter i samme bygg ute på finn.no.

Anonymkode: 545a5...a3b

• Liker 1
Skrevet

Litt mer info om boligen og mine planer/drømmer: 

Jeg bor i en fristående leilighet som er i i første etasjen på et hus. 1 soverom, kjøkken, stue og baderom. 
Huset er totalt 3 etasjer. (Etasje 2/3 er også en fristående leilighet som nå leies ut til et kollektiv.) 

Huseier har nå påbegynt en prosess om å seksjonere disse 2 leilighetene. (Det har de tydeligvis ikke vært før, bl.a. har varmtvannstanken til de oppe stått nede hos meg, men vært koblet til deres strømmåler etc.)

Dette virker som om det tar litt tid å få dette i orden med byråkratiet og de har også sagt at de kan tenke seg å stanse seksjoneringen og selge huset samlet uten å seksjonere det. Jeg har en venninne som er interessert i å kjøpe leiligheten i overetasjen. (Slik at vi sammen eier hele huset.)

Hva tror dere er mest gunstig for oss, at vi kjøpet huset sammen uten at de seksjonerer det, eller at vi kjøper hver vår leilighet?
Dersom vi skulle kjøpe boligen samlet så er det i den stand den er nå. 

Så for huseier tenker jeg at det positive ved et slikt kjøp hadde vært:
- De skulle slippe å seksjonere det. (Pris/tidsbesparende) 
- De skulle ikke trenge å pusse opp. (Pris tidsbesparende) 
- De skulle slippe megler og de avgiftene koblet til dette. (Penger)
- De skulle spare tid på selve salget dersom det ikke legges ut på markedet. (Tid)

Det som jeg er usikker på: 
- Hvor mye mer hadde de kunnet få for huset dersom det ble pusset opp og lagt ut på markedet? Om de kommer til å tenke at det er verdt det. / Hvor mye lavere prisen hadde blitt for oss, dersom huset selges akkurat som det er nå. (Jeg vet at det er noen litt store ting som på sikt må fikses. Skorsteinspipe etc.) 
- Skulle de tjene mye på å seksjonere og selge som 2 leiligheter?

Skrevet

Det er vel bare å kontakte en takstmann og betale for taksering. Dette er jo uansett bare et grunnlag for et bud. Takstmannen vet helt sikkert hvordan han evt skal reservere seg overfor eier.

Skrevet

Selger bør dekke tilstandsrapport/takst. Det kan du be om før du byr. Hva om de ombestemmer seg og så har du betalt mange tusen for en rapport på en leilighet som ikke er din! Dere kan avtale når du gir bud at dere f.eks. spleiser på oppgjør hos advokat så det går riktig for seg. 

AnonymBruker
Skrevet
På 13.3.2019 den 22.09, AnonymBruker skrev:

Jeg vil om mulig kjøpe boligen jeg nå leier. (Det er snakk om å kjøpe den akkurat som den er nå - altså ingen oppussing, fiksing eller annet.)

Jeg har (nesten) ingen idé om hva den kan ligge på prismessig, og lurer på om det er mulig for meg (som altså IKKE eier leiligheten) til å få noen til å foreta en verdivurdering/ prisantydning? Eller er dette noe som kun den som eier leiligheten kan få? 

Helst uten at eierne fikk vite at jeg hadde gjort det. Eierne skal selvsagt skaffe seg en takst før de selger, men jeg hadde følt meg mer komfortabel dersom jeg også hadde sjekket opp i pris etc. (Dersom det skulle skille seg veldig mye mellom min /deres takst.)

Anonymkode: 5f6e5...52b

Nei, du kan og skal ikke få noen verdivurdering av en bolig du ikke eier. Det strider mot loven. Megler skal sjekke hvem som er eier av boligen og at eier er den som får etakst før han sender ut noenntakst. 

Men du kan oppsøke en megler og få en antydning på hvilken pris en bolig i det aktuelle området ligger på prismessig. 

Anonymkode: 82751...e3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...