Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Det er omtrent 7 år siden jeg gikk ut av videregående, og jeg, i likhet med mange andre, angrer meg nå for manglende faglig engasjement i de yngre år. Hvis jeg nå skal ta opp fag for å forbedre karakterer, hvordan starter jeg egentlig? Noen som vil dele erfaringene sine (inkl. hvordan det var å starte igjen, lettere/vanskeligere enn før, hvordan det gikk, osv.)? Det jeg synes er litt kinkig er at jeg gikk Salg, service og sikkerhet den gang, og på Udir står det at "læreplanen er utgått" for enkelte av disse fagene.

Det skal sies at jeg har tatt noe høyere utdanning (bachelornivå) siden den gang, og håper og tror at denne erfaringen eventuelt gjør det lettere å hanskes med videregåendefagene enn det en gang var. Hmm!

Anonymkode: 96d1a...e39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan kanskje kvalifisere for 23/5-regelen. Hvis du er eldre enn 23 år og har minst 5 år med arbeidspraksis eller utdannelse, så trenger du kun seks fag for å kunne søke på høgskole/universitet. Du kan lese mer om det på Samordna Opptak

For å kunne ta eksamen må du melde deg opp på privatistweb.no. Fristen for vårsemesteret er utgått, så du får ikke starta før til høsten. Trenger du undervisning, kan du kontakte privatskoler. 

AnonymBruker
Skrevet

Alt det den over skreiv 😊 Du kan evt ta kontakt med et karrieresenter, så hjelper de deg på vei.

Jeg kan fortelle litt om hvordan det er å faktisk ta fagene. Jeg begynte 8 år etter videregående, tok opp matte og naturfag som jeg hadde stryk i. Vil anbefale deg å gå på skole for da får du en rutine på det og noen å spørre om du sitter fast, også greit å ha undervisning og veiledning. For min del har det gått over all forventning å ta opp fag, var motivert og følte at jeg mestret gjennom skoleåret, det viste seg når jeg fikk 5 på begge eksamener. Hopp i det, det gir mestringsfølelse og du lærer mye om deg selv😊 lykke til!!!! PS. Det er også mulig å få støtte fra lånekassen når du skal ta opp fag. 

Anonymkode: 234cb...a08

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Det jeg sliter med nå er å finne ut om de fagene som er "utgått" ikke gjelder lenger, om de har byttet navn til noe annet, osv. Er det privatistkontoret i den kommunen man bor i man kan henvende seg til ang. dette? Noen som vet? :)

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Det jeg sliter med nå er å finne ut om de fagene som er "utgått" ikke gjelder lenger, om de har byttet navn til noe annet, osv. Er det privatistkontoret i den kommunen man bor i man kan henvende seg til ang. dette? Noen som vet? :)

jeg startet på voksenopplæringen 15 år etter jeg droppet ut av videregående. I løpet av den tiden hadde mye forandret seg. Men selv om fagene har fått nytt navn og byttet ut og forandret på, så gjaldt de som jeg hadde fullført for 15 år siden. Så fagene er nok de samme, de har bare nytt navn:)

Men jeg kan også anbefale voksenopplæring. Det er utrolig mye mer lærerikt å gå på skolen nå som voksen enn det var i 16-17 års alderen! jeg droppet ut av skolen med et snitt på ca 2, og med sikkert opp mot 50 fraværsdager og enda flere enkelttimer. Forskjellen fra da til nå er at nå er man voksen, og tilbudet om voksenopplæring får man kun én gang, så det i seg selv er jo en motivasjon. I tillegg kommer livserfaring og jobberfaring ekstremt godt med i fagene. Jeg hadde som mål å fullføre med ståkarakterer sånn at jeg fikk den studiekompetansen. Jeg hadde ikke tenkt å studere eller noen ting. Men underveis så skjedde det et eller annet og det viste seg at jeg jaggu ikke var så dum som jeg trodde. Jeg gikk fra en snittkarakter på 2 til 5,3. Blant annet høynet jeg mattekarakteren fra 2 til 6. Det ga jo utrolig mersmak, så nå ser det ut til at det blir høyskole på meg fra høsten allikevel :)  Det hadde jeg aldri klart tror jeg hvis jeg hadde lest som privatist. Å møte opp på skolen noen timer i uken hjelper å lage en rutine og forberede deg på eventuelt studier senere. Lykke til !!! :)

Anonymkode: 5e594...e2d

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg startet på voksenopplæringen 15 år etter jeg droppet ut av videregående. I løpet av den tiden hadde mye forandret seg. Men selv om fagene har fått nytt navn og byttet ut og forandret på, så gjaldt de som jeg hadde fullført for 15 år siden. Så fagene er nok de samme, de har bare nytt navn:)

Men jeg kan også anbefale voksenopplæring. Det er utrolig mye mer lærerikt å gå på skolen nå som voksen enn det var i 16-17 års alderen! jeg droppet ut av skolen med et snitt på ca 2, og med sikkert opp mot 50 fraværsdager og enda flere enkelttimer. Forskjellen fra da til nå er at nå er man voksen, og tilbudet om voksenopplæring får man kun én gang, så det i seg selv er jo en motivasjon. I tillegg kommer livserfaring og jobberfaring ekstremt godt med i fagene. Jeg hadde som mål å fullføre med ståkarakterer sånn at jeg fikk den studiekompetansen. Jeg hadde ikke tenkt å studere eller noen ting. Men underveis så skjedde det et eller annet og det viste seg at jeg jaggu ikke var så dum som jeg trodde. Jeg gikk fra en snittkarakter på 2 til 5,3. Blant annet høynet jeg mattekarakteren fra 2 til 6. Det ga jo utrolig mersmak, så nå ser det ut til at det blir høyskole på meg fra høsten allikevel :)  Det hadde jeg aldri klart tror jeg hvis jeg hadde lest som privatist. Å møte opp på skolen noen timer i uken hjelper å lage en rutine og forberede deg på eventuelt studier senere. Lykke til !!! :)

Anonymkode: 5e594...e2d

Takk for at du tok deg tid til å svare.  Supert at det har gått så bra for deg, det må være en god følelse i dag! 😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...