AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #1 Skrevet 13. mars 2019 Sønnen vår på 4 år begynner i norsk barnehage i august. Vi bor for øyeblikket i utlandet. Han er, utfra helt egen fri vilje, vegetarianer. Han syns synd på dyrene, men spiser fisk. Jeg og far spiser alt. Har barnehagene vegetar alternativ? Barnehagene vi har søkt på er fullkostbarnehager. Det står ingenting på sidene deres om det. Han kan fint ha ombestemt seg innen da, men nå har han lenge vært vegetarianer og jeg ønsker ikne at han skal bli tvunget til å spise kjøtt om han ikke vil/liker det. Han er ellers altetende hvordan er det i barnehagen du jobber, eller der du har barn? Anonymkode: 7b5e4...115
Thyra Skrevet 13. mars 2019 #2 Skrevet 13. mars 2019 Hva slags alternativer de har, kan vel variere. Mulig han må nøye seg med å spise brødmat eller grønnsaker og ris/pasta/poteter de dagene det serveres kjøtt. Men om du sier i fra til barnehagen at han er vegetarianer og ikke skal ha kjøtt, vil de nok ikke tvinge han. De tvinger jo ikke muslimske barn til å spise svin heller. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #3 Skrevet 13. mars 2019 Selvsagt respekteres det. Men vær forberedt på å måtte sende med veggispølser og kjøtterstatning innimellom. Anonymkode: efc1d...55e 6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #4 Skrevet 13. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt respekteres det. Men vær forberedt på å måtte sende med veggispølser og kjøtterstatning innimellom. Anonymkode: efc1d...55e Det gjør oss absolutt ingenting. Vi kjøper det allerede inn til vanlig. Han spiser alt av vegetar erstatningene. Anonymkode: 7b5e4...115
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #5 Skrevet 13. mars 2019 Vi tilrettelegger veldig bra for de barna som ikke spiser svin, så det burde kke være noe problem å tilrettelegge for kjøttfritt heller. De muslimske barna har aldri behøvd å ha med seg noe eget. Vi står for alternativene/kutter svin til alle. Anonymkode: 1a08c...389 3
Arkana Skrevet 13. mars 2019 #6 Skrevet 13. mars 2019 I mine barns barnehage har de vegetar- og halalalternativ. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #7 Skrevet 13. mars 2019 36 minutter siden, Arkana skrev: I mine barns barnehage har de vegetar- og halalalternativ. Oi, så bra! 😊 er det kjedebarnehage? Vi har søkt på hoppensprett og læringsverkstedet. Anonymkode: 7b5e4...115
Arkana Skrevet 14. mars 2019 #8 Skrevet 14. mars 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Oi, så bra! 😊 er det kjedebarnehage? Vi har søkt på hoppensprett og læringsverkstedet. Anonymkode: 7b5e4...115 Nei, det er en liten privat barnehage. De bestiller mat fra barnehagematen.no. Ser forresten at de også har et allergialternativ.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #9 Skrevet 14. mars 2019 Læringsverkstedet har iallefall stort fokus på sunn mat! Det er ofte fisk på menyen i vår bhg, men også lapskaus, komle, kjøttkaker etc. Vil tro det er enkelt å tilpasse en liten vegetarianer 😊 Anonymkode: 6c1ac...f45
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #10 Skrevet 14. mars 2019 21 minutter siden, AnonymBruker said: Læringsverkstedet har iallefall stort fokus på sunn mat! Det er ofte fisk på menyen i vår bhg, men også lapskaus, komle, kjøttkaker etc. Vil tro det er enkelt å tilpasse en liten vegetarianer 😊 Anonymkode: 6c1ac...f45 Sunn mat og komle i samme setning? 🤔 Anonymkode: 4e7a1...321
MollyJones Skrevet 14. mars 2019 #11 Skrevet 14. mars 2019 Tipper dette skal gå veldig bra i de aller aller fleste barnehager. I min barnehage hadde det ikke vært noe problem. Liten privat barnehage på Vestlandet. Kanskje ville det noen ganger blitt "kjedelig" alternativ, og ikke fantastisk vegetarmat hver gang, men de hadde definitivt lagt til rette
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #12 Skrevet 14. mars 2019 Tror ikke det er så lett å gi et generelt svar på dette. Jeg har erfaring fra to barnehager på Vestlandet. Privat, helkost: - frokost: havregrøt eller rundstykker med div pålegg. Alltid flere pålegg, så uproblematisk å styre unna kjøtt - lunsj: varmmat. Alltid kjøttfritt alternativ, men det var såvidt jeg har skjønt stort sett fisk. Funker derfor for din sønn, men feks ikke for en veganer Kommunal, kun lunsj: - brødmat med div pålegg 4 dager i uken. Uproblematisk å være vegetarianer disse dagene. Varmmat en gang i uken, da stort sett noe enkelt som tomatsuppe, fiskekaker el. Ingen tilpasning for vegetarianere utover at de da bare må spise tilbehøret de få gangene det faktisk er kjøtt på menyen. De tilpasser for muslimer, så det benyttes kyllingpølser i steden for svinepølser osv. Anonymkode: ac3b6...05f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå