Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I løpet av januar-april 2018 kjøpte jeg 3 par Hoka løpesko, alle er ulike modeller. Vekslet mellom disse 3 parene i løpetreningen, hver ble brukt ca. 1 gang per uke (8-10 km) fram til mai.

I mai ble jeg skadet og kunne ikke løpe. Da ble skoene brukt bare til sykling, ellipsemaskin og annen "gåing" inne på treningssenteret, fra mai til september. Så begynte jeg å løpe igjen, hver sko ble brukt ca. 1 gang per uke igjen. Helt fra september og fram til nå. 

Hvor lenge kan jeg forvente at disse Hoka-skoene varer? Synes det er vanskelig å beregne når de er brukt på denne måten gjennom dette året. Synes ikke de er slitte ennå, men vet jo ikke hva jeg skal se/kjenne etter heller. Ser varigheten måles i km på noen nettsider, men jeg aner jo ikke antall km etter å ha brukt dem til andre ting enn løping i skadeperioden?

Anonymkode: 3ac72...7ca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med bare en økt i uken så kan skoene dine vare i flere år. Jeg skifter ut løpesko ca en gang i året, men jeg løper 40-50 km i uken. 

Anonymkode: b6c6d...adb

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på hvor mye de blir brukt. Jeg kjøper nye ca 2-3 ganger i året. 

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med bare en økt i uken så kan skoene dine vare i flere år. Jeg skifter ut løpesko ca en gang i året, men jeg løper 40-50 km i uken. 

8 timer siden, OPIgirl skrev:

Det kommer an på hvor mye de blir brukt. Jeg kjøper nye ca 2-3 ganger i året. 

Jeg skjønner jo at det kommer an på bruken :) Men jeg er så usikker siden min bruk er så "rar", da jeg har brukt dem litt til løping, og litt til vanlig gåing, sykling, ellipsemaskin. Derfor beskrev jeg dette i hovedinnlegget slik at kanskje noen kan gi meg en pekepinn på hvor lang levetid de har igjen? :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner jo at det kommer an på bruken :) Men jeg er så usikker siden min bruk er så "rar", da jeg har brukt dem litt til løping, og litt til vanlig gåing, sykling, ellipsemaskin. Derfor beskrev jeg dette i hovedinnlegget slik at kanskje noen kan gi meg en pekepinn på hvor lang levetid de har igjen? :)

Skjønner. 🙂 De blir jo ikke så veldig mye slitt når du bruker dem til sykling og ellipsemaskin. Litt mer til gåing. Har du sånn ca peil på hvor mange km du går eller løper i løpet av en uke? 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, OPIgirl skrev:

Skjønner. 🙂 De blir jo ikke så veldig mye slitt når du bruker dem til sykling og ellipsemaskin. Litt mer til gåing. Har du sånn ca peil på hvor mange km du går eller løper i løpet av en uke? 

I den perioden jeg løp (februar/mars til mai + september til nå) har jeg løpt med hvert av parene ca. 7-10 km per uke. Gåing har jeg ikke peiling på. De første ukene etter at jeg kjøpte dem brukte jeg dem til gåing utendørs. Men kuttet ut det og brukte dem kun til løping etterpå + gåing inne på treningssenteret. I skadeperioden kun til gåing på treningssenteret, og sykling og ellipse. Hva tror du? :)

AnonymBruker
Skrevet

Onkel min som har løpt maraton siden 1980-tallet mener at det er blitt et hysteri rundt spesialtilpassede løpesko med masse demping og fancy effekter. Selv løp han på stive sneakers helt til de falt fra hverandre, og hadde aldri belastningsskader før han ble middelaldrende. 

Jobb med teknikk, gjør styrke og uttøyningsøvelser for løpere, og tren deg opp gradvis - skoene kan du ha lenger enn det som markedskreftene påstår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...