AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #1 Skrevet 13. mars 2019 Jeg begynte i ny jobb for 2 måneder siden. Jeg har en sjef som jobber mye på kvelden. Da sender hun også meldinger hvis det er noe i arbeidet mitt hun vil kommentere. Ikke hver kveld, men ca 1 gang i uka. Det er ingenting som ikke kan vente til dagen etter (og f. eks sendes på mail, så jeg ikke får varsel om det hjemme). Jeg vet ikke helt om jeg skal la dette ligge, eller ta det opp. Jeg vet at andre medarbeidere svarer henne, og flere syns det er uproblematisk. For meg er derimot fritiden ganske hellig, jeg jobber godt og hardt de timene jeg er på jobb, og det er viktig for meg å kunne koble ut når jeg har fri. Vi er en liten bedrift uten verneombud. Tillitsvalgt er god venn med sjefen og har jobbet med henne i mange år. Jeg vet derfor ikke om det er så mye mer å gjøre enn å prøve å svelge dette? Jeg har jo prøvetid også, så det er en vurdering om jeg vil risikere noe. Jeg har forresten forsøkt å ikke svare på meldingene etter arbeidstid, men jeg vet det er forventet (andre medarbeidere gjør det som sagt), og hvis jeg tenker mye på det er det like greit å svare og bli ferdig med det. Men jeg merker det tærer på å plutselig måtte forholde seg til jobb på kvelden. Anonymkode: 5dc76...b67
solmåneogstjerner Skrevet 13. mars 2019 #2 Skrevet 13. mars 2019 Jeg ville nok ikke svart. Så ville jeg sendt en mld neste dag om at jeg hadde sovnet, var opptatt eller noe slikt. 19
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #3 Skrevet 13. mars 2019 Fritid er fritid. Du får slutte å svare. Eller være mer direkte og si fra at det ikke er greit, med mindre det er VIKTIG Anonymkode: 2dedd...080 8
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #4 Skrevet 13. mars 2019 Jeg tror jeg konsekvent hadde svart neste morgen i arbeidstiden. Hvis sjefen kommenterer på det ville jeg ha sagt at "jeg har fri når jeg har fri så lenge det ikke er noe som haster eller er krise" Anonymkode: e8cce...b6b 17
Sirah Skrevet 13. mars 2019 #5 Skrevet 13. mars 2019 Kan du ikke slå av varslene så ser du det uansett ikke om du ikke fysisk sjekker? 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #6 Skrevet 13. mars 2019 TS her. Jeg har slått av varslene, men jeg sender også meldinger med venner og kjæreste, så jeg ser at jeg har fått meldingene. En gang jeg ikke svarte så fikk jeg kommentar på det. Men jeg tror jeg skal forsøke å ikke svare, men svare med en gang jeg er på jobb. Så får jeg heller øve meg på å ikke bry meg når jeg ser at jeg har fått meldinger. Og hvis hun tar det opp kan jeg kanskje påpeke at jeg ikke har det i arbeidsavtalen min (og heller ikke ønsker det). Anonymkode: 5dc76...b67 4
Kanutte Skrevet 13. mars 2019 #7 Skrevet 13. mars 2019 Jeg tenker som leder at det er en uting å sende slike ting til mine medarbeidere på kveldstid. Skal jeg kontakte dem per sms vil det være såpass viktig at jeg like gjerne kunne ringt. E-post hender det derimot at jeg sender på kveldstid uten at jeg på noen måte forventer å få svar før i arbeidstiden dagen etter. Av samme grunn svarer jeg sjeldent på e-poster jeg får fra mine ansatte på kveldstid. Det tar jeg i arbeidstiden neste dag. 10
Teddi Skrevet 13. mars 2019 #8 Skrevet 13. mars 2019 Vet du med sikkerhet at hun forventer svar raskt på alle henvendelser? i denne situasjonen ville jeg faktisk satt meg ned med sjefen og spurt rett ut hva hun forventer av meg. Selvfølgelig på en undrende, høflig måte. Hvis hun forventer at du skal svare så fort du får meldingene, er dette noe som må stå i arbeidskontrakten. I tillegg ville jeg vært så ærlig at jeg hadde sagt at jeg gir alt til jobben mellom 08 og 16, men etter det har jeg fritid og er avhengig av å koble av fra jobben da. Med mindre det er noe veldig viktig såklart, og da er det vanlig å motta en telefonsamtale og ikke en SMS. 7
isw Skrevet 13. mars 2019 #9 Skrevet 13. mars 2019 Jeg tenker det kommer veldig an på hva slags stilling du har. Jeg svarer ofte sjefen min på kveldstid, men det er gjerne fordi både vedkommende og jeg arbeider en del også på kveldene. I tillegg er jeg nok betalt for å være ganske tilgjengelig. Det er noe flytende overganger mellom jobb og fritid. Evaluering av arbeid på kveldstid synes jeg er en uting. Det skal haste litt for at slik kontakt skal være greit.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #10 Skrevet 13. mars 2019 Jeg ville prøvd meg noen ganger med høflig avvisende svar alla «vi kan ta det i morgen. Har besøk😊» o.l. Eller «Ok, skal tenke på det.» og ellers svart så kort som mulig. Forhåpentligvis så er det vel heller ikke slik at hun krever så mye svar, hun vil ha det ut av egne tanker. Det er ikke greit, men gjelder å tone det ned fremfor å blåse det opp. Anonymkode: 8e335...bac 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #11 Skrevet 13. mars 2019 Du bestemmer selv hva du gjør. Enten så lar du deg overkjøre og du legger deg flat for den brutale kapitalismen og markedskreftene som snart kommer til å kreve at du også sender SMS tilbake mens du sitter på doskåla, eller så har du ryggrad og gjør det klart når din arb.tid er på en normalt måte og med mindre det står spesifikt i kontrakten at du skal kompenseres for å bruke din tid på kvelden, så gir du lang F i å svare etter arb.tid. Du har et problem allerede som det er siden du jobber i en liten bedrift hvor sjefen tydeligvis har mye makt. Jeg hadde aldri likt å jobbe en så liten plass, for sjefen har "alle under kontroll" og det er det stort problem hvis bedriften er = sjefen og sjefen er bedriften. Dette problemet forsterkes av at tillitsvalgt er en veldig god venn av henne. Da har du i utgangspunktet ikke noe tillitsvalgt. Det du har er en person som bare "fyller" en "stilling" formelt sett, men du kan altså ikke forvente nøytral holdning fra den parten om noe konflikt eller mobbing skulle oppstå - og det vil skje før eller senere i slike små bedrifter hvor sjefen kontrollerer "alt". Jeg hadde også følt at det er meget / svært ubehagelig det å vite at du eventuelt er avhengig av denne sjefen som referanse i fremtiden, og du hadde ikke hatt andre alternativer på jobben å føre opp som referanse når du jobber i en såpass liten bedrift. Dette er faktisk det verste jeg vet, nemlig når den såkalte "sjefen" bruker dette med referanse som psykisk terror og press at du må gjøre sånn og sånn eller så får du ikke en veldig god referanse. Så jeg hadde tenkt meg veldig om det er verdt for din del å jobbe i denne bedriften og om du har andre muligheter der du kan heller søke jobb andre steder. Anonymkode: 16c09...095 5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #12 Skrevet 13. mars 2019 Jeg hadde samme situasjon med min tidligere sjef. Hun jobbet på kveldstid og i helger, og kunne sende e-poster og SMS både lørdag kveld og søndag morgen. Når jeg tok det opp så påsto hun at hun ikke forventet svar i helgen, men hun gjorde det. Opplevde flere ganger at hun purret på svar via SMS eller ringte hvis jeg ikke svarte. Flere andre opplevde det samme, og etterhvert ble bedriftshelsetjeneste koblet inn. Jeg synes heller ikke det er greit å bli krevd av jobben på fritiden, iallfall når man ikke er betalt for å vere tilgjengelig. Anonymkode: 22d03...7d6 2
Jordbæra Skrevet 13. mars 2019 #13 Skrevet 13. mars 2019 Hadde en sjef som holdt på slik så jeg sa at om jeg får jobbtelefon betalt av han så er det ok. I tillegg skal jeg ha betalt for hver påbegynte time jeg bruker på å gi svar. Jeg skal også ha tillegg for å svare på mail og meldinger i helger for hver påbegynte time. Jeg jobber 37.5t mellom mandag til fredag, jeg er ferdig på jobb til kl 16 hver dag og dermed bør mine fridager respekteres såpass. Da ble det brått slutt på meldinger og mail utenom arbeidstid, eventuelt fikk jeg mail tilsendt på jobbmailen min som jeg kun åpnet fra kl 8 5 dager i uken. Det ble ikke noe purringer på å svare utenom arbeidstid heller. 13
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #14 Skrevet 14. mars 2019 En sjef som TS sin er grunnen til at jeg i dag jobber på lager og vet med 100% sikkerhet at når jeg stempler ut og forlater arbeidsplassen så har jeg FRI til neste gang jeg stempler inn. Min nåværende jobb krever at jeg yter 110% når jeg er på jobb, men til gjengjeld er fritid fritid og det er så utrolig deilig. Anonymkode: 8c71d...7f8 4
Mia1781 Skrevet 14. mars 2019 #15 Skrevet 14. mars 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynte i ny jobb for 2 måneder siden. Jeg har en sjef som jobber mye på kvelden. Da sender hun også meldinger hvis det er noe i arbeidet mitt hun vil kommentere. Ikke hver kveld, men ca 1 gang i uka. Det er ingenting som ikke kan vente til dagen etter (og f. eks sendes på mail, så jeg ikke får varsel om det hjemme). Jeg vet ikke helt om jeg skal la dette ligge, eller ta det opp. Jeg vet at andre medarbeidere svarer henne, og flere syns det er uproblematisk. For meg er derimot fritiden ganske hellig, jeg jobber godt og hardt de timene jeg er på jobb, og det er viktig for meg å kunne koble ut når jeg har fri. Vi er en liten bedrift uten verneombud. Tillitsvalgt er god venn med sjefen og har jobbet med henne i mange år. Jeg vet derfor ikke om det er så mye mer å gjøre enn å prøve å svelge dette? Jeg har jo prøvetid også, så det er en vurdering om jeg vil risikere noe. Jeg har forresten forsøkt å ikke svare på meldingene etter arbeidstid, men jeg vet det er forventet (andre medarbeidere gjør det som sagt), og hvis jeg tenker mye på det er det like greit å svare og bli ferdig med det. Men jeg merker det tærer på å plutselig måtte forholde seg til jobb på kvelden. Anonymkode: 5dc76...b67 Det beste hadde vært å svare kort, at det skal du se på når du er tilbake igjen på jobb. Høres ut som grensene for hms er visket ut på din arbeidsplass, og sjefen kronisk trår over en grense. Hvis du vil ha fast jobb der, kan det være lurt å vente.. Desverre.. -kanskje du kan snakke m en kollega du stoler på om dette? Tvilsom oppførsel fra sjefen da.. vil du egentlig ha en sånn sjef? 1
BMW 5-serie 535D Skrevet 14. mars 2019 #16 Skrevet 14. mars 2019 Enten gir du faen i å svare eller så skriver du overtidstime om du må drive på med jobbrelatert saker på fritiden. Fritid skal være fri. En sjelden gang er ok men slik du forklarer det er langt over grensen av hva jeg hadde tillatt. Si fra til ho at du har fri og at du kommer til å skrive en halvtime overtid pr melding du skriver etter arbeidstid
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #17 Skrevet 14. mars 2019 Et par spørsmål etter arbeidstid en gang i uka er vel ikke noe problem? Jeg ser mange av svarene her går i retning av at fritid er fritid, men det er ikke så enkelt i dagens arbeidsliv. Jobber selv i en bransje der det er forventet en viss tilgjengelighet etter arbeidstid, og det er ikke uvanlig å være tilgjengelig 7 dager i uka i lange perioder. Dette må man faktisk regne med hvis man skal ha en "bra" jobb i dag. Anonymkode: ba45d...bac 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #18 Skrevet 14. mars 2019 Jeg tenker også at en gang i uken ikke er særlig mye. Ville tatt en samtale med sjefen og sagt at jeg selvsagt er tilgjengelig hvis det er noe som haster, men hvis det er ting som kan vente til dagen etterpå, er det fint om h*n kan sende en mail isteden. Anonymkode: b1c6d...2fc 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #19 Skrevet 14. mars 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du bestemmer selv hva du gjør. Enten så lar du deg overkjøre og du legger deg flat for den brutale kapitalismen og markedskreftene som snart kommer til å kreve at du også sender SMS tilbake mens du sitter på doskåla, eller så har du ryggrad og gjør det klart når din arb.tid er på en normalt måte og med mindre det står spesifikt i kontrakten at du skal kompenseres for å bruke din tid på kvelden, så gir du lang F i å svare etter arb.tid. Du har et problem allerede som det er siden du jobber i en liten bedrift hvor sjefen tydeligvis har mye makt. Jeg hadde aldri likt å jobbe en så liten plass, for sjefen har "alle under kontroll" og det er det stort problem hvis bedriften er = sjefen og sjefen er bedriften. Dette problemet forsterkes av at tillitsvalgt er en veldig god venn av henne. Da har du i utgangspunktet ikke noe tillitsvalgt. Det du har er en person som bare "fyller" en "stilling" formelt sett, men du kan altså ikke forvente nøytral holdning fra den parten om noe konflikt eller mobbing skulle oppstå - og det vil skje før eller senere i slike små bedrifter hvor sjefen kontrollerer "alt". Jeg hadde også følt at det er meget / svært ubehagelig det å vite at du eventuelt er avhengig av denne sjefen som referanse i fremtiden, og du hadde ikke hatt andre alternativer på jobben å føre opp som referanse når du jobber i en såpass liten bedrift. Dette er faktisk det verste jeg vet, nemlig når den såkalte "sjefen" bruker dette med referanse som psykisk terror og press at du må gjøre sånn og sånn eller så får du ikke en veldig god referanse. Så jeg hadde tenkt meg veldig om det er verdt for din del å jobbe i denne bedriften og om du har andre muligheter der du kan heller søke jobb andre steder. Anonymkode: 16c09...095 Ja, lykke til i arbeidslivet. Selvfølgelig skal man sette noen grenser og si fra at nå er man opptatt, men om man bare av fast prinsipp nekter å svare på enhver henvendelse etter arbeidstid så kommer du ikke langt i arbeidslivet. Det skal også godt gjøres å unngå små bedrifter i en del bransjer, småbedrifter utgjør store deler av det norske arbeidslivet totalt sett. Anonymkode: ba45d...bac 2
Gjest 007_008_007 Skrevet 14. mars 2019 #20 Skrevet 14. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, lykke til i arbeidslivet. Selvfølgelig skal man sette noen grenser og si fra at nå er man opptatt, men om man bare av fast prinsipp nekter å svare på enhver henvendelse etter arbeidstid så kommer du ikke langt i arbeidslivet. Det skal også godt gjøres å unngå små bedrifter i en del bransjer, småbedrifter utgjør store deler av det norske arbeidslivet totalt sett. Anonymkode: ba45d...bac Lykke til i arbeidslivet? Skjønner du ikke at fritiden skal være hellig og brukes til rekreasjon og hvile? Dersom noe ikke er kontraktfestet, så er man ikke pliktig til å utføre merarbeid på fritiden. Enkelt og greit. Ikke la regjeringen ta fra deg rettighetene du har som arbeidstaker. For en ting er sikkert, du er bare et tall i regnskapet deres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå