Gå til innhold

Parkett i leieleilighet, potesokker på hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for tips. Skal høre med dyrlege om dette kan være en løsning

Anonymkode: 49325...70b

Hvorfor skal du høre med dyrlegen? Du kan da klippe klørne selv? Det er ikke et kirurgisk inngrep jeg snakker om liksom, jeg snakker om helt vanlig kloklipp hvor man klipper ofte for å unngå at klørne blir lange. Skal du til dyrlegen hver 3 dag så kan jeg love deg det blir dyrt.

Anonymkode: e06a2...8bf

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye bedre for hunden å ha korte negler enn lange 🙂 Hunder som har lange negler kan lett få skader ved at den blir revet opp. I naturlig tilstand il hunders negler slipes ned. Kjæledyrhunder er ikke like mye ute, og man må passe på at neglene er korte. Hvis ikke neglene slipes av seg selv er det best å klippe dem korte, gjerne regelmessig slik at nerven trekkes tilbake.

Jeg er langt mer skeptisk til å la hunden gå med potesokker inne, a dyreveldferdsmessige hunder. Mine hunder hadde blitt sprø a det, i hvert fall.

Anonymkode: 98a24...1a6

Men hva hvis den blir vant med potesokker fra den er valp, vil det da være et problem for hunden? For å sette det på spissen, vi er jo ikke laget for å ga med sokker vi heller, men vi er jo blitt vant med det? 😛

vil man kunne klippe klørne korte nok (uten å treffe nerva) til at de ikke treffer underlaget også på små hunderaser? Er jo redd for å treffe nerva så hun skal få en dårlig opplevelse med kloklipping. 

Hva med å også file klørna. kan det være en ide?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det blir dyrt å rense tepper hver uke hunden har uhell. Og renses på renseri må de ellers vil lukten sitte igjen og hunden vil mest sannsynlig tisse der ved neste uhell. 

Anonymkode: d6b9d...a7c

Har oppdratt 7 hunder til nå, og tepper har aldri være et problem. Har de hatt uhell så har det vært foran ytterdøra. Svarer bare ut ifra egen erfaring. Men at glatt parkett er dårlig for ledd er ikke egen erfaring bare fakta. Blir som å gå tur med glatte sko på vinteren. 

Anonymkode: 7b1ee...783

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du høre med dyrlegen? Du kan da klippe klørne selv? Det er ikke et kirurgisk inngrep jeg snakker om liksom, jeg snakker om helt vanlig kloklipp hvor man klipper ofte for å unngå at klørne blir lange. Skal du til dyrlegen hver 3 dag så kan jeg love deg det blir dyrt.

Selvfølgelig vil jeg ikke ta med hunden til dyrlegen hver tredje dag, det sier jo seg selv?

Jeg tenkte på å høre om hvor korte jeg kan klippe dem uten å risikere å treffe nerva og for å få noen tips og råd i forhold til kloklipping. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har oppdratt 7 hunder til nå, og tepper har aldri være et problem. Har de hatt uhell så har det vært foran ytterdøra. Svarer bare ut ifra egen erfaring. Men at glatt parkett er dårlig for ledd er ikke egen erfaring bare fakta. Blir som å gå tur med glatte sko på vinteren. 

Anonymkode: 7b1ee...783

Okey takk for at du deler erfaring. Jeg var ikke klar over at parkett var så glatt for hunder. Da kan jeg jo prøve med et billig teppe først og se om det funker :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men hva hvis den blir vant med potesokker fra den er valp, vil det da være et problem for hunden? For å sette det på spissen, vi er jo ikke laget for å ga med sokker vi heller, men vi er jo blitt vant med det? 😛

vil man kunne klippe klørne korte nok (uten å treffe nerva) til at de ikke treffer underlaget også på små hunderaser? Er jo redd for å treffe nerva så hun skal få en dårlig opplevelse med kloklipping. 

Hva med å også file klørna. kan det være en ide?

Ikke skaff dere hund hvis dette gulvet er så hellig. Hva skal du gjøre hvis hunden feks kaster opp eller tisser på gulvet når den er hjemme alene, kanskje blir dårlig og får diaré, begynne å sperre den inn i bur hele dagen?

Selvfølgelig kan klørne files eller dremles, det er bare å begynne å lese seg opp på nail mainentance på nett.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

kjære vene, hundefolk er ikke alltid veldig hyggelige. her er man kjapt ute med å mene at andre ikke burde skaffe seg hund pga ditt og datt.

jeg ønsker bare tips og råd som ny hundeeier for å minimere skader på parkett. ikke alle har mulighet til å eie bolig selv og er da nødt til å leie med de følger som er med det. 

selvfølgelig kan det skje uhell, men er vel greit å ta noen forbehold hvis man kan?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kjøpt billige tepper overalt i huset. Klør sliter på parkett, uansett med eller uten sokker. 

Anonymkode: e5236...892

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du absolutt vil ha hund i en leieleilighet med parkett, er det vel ikke verre å ta kostnaden med å bytte parkett når du flytter?

Anonymkode: 3527e...ddc

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du absolutt vil ha hund i en leieleilighet med parkett, er det vel ikke verre å ta kostnaden med å bytte parkett når du flytter?

Eller legge et billig laminatgulv oppå parketten, før hunden kommer i hus..

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, Oppgitt78 said:

Eller legge et billig laminatgulv oppå parketten, før hunden kommer i hus..

Det er naturligvis en mulighet, men av tidligere svar om tepper får jeg inntrykk av at TS veldig gjerne vil ha den fine parketten OG hund.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en Havanais, og kan fortelle deg at på vårt parkettgulv er det absolutt ingen slitasje som kommer fra hunden. Har normalt lange klør, er ikke overivrig med å klippe, hunden skal ha litt klør.

Og nummer to; jeg tror ikke en hund er tilfreds med å måtte gå med potesokker inne hele døgnet. Det bør ikke være nødvendig. 

Anonymkode: 63fe2...057

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har parkett i barndomshjemmet mitt, verdens roligste og godeste golden retriever er oppvokst der. Gulvet er totalt ødelagt, enda hun aldri har løpt inne. 

Anonymkode: e5236...892

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Har en liten chihuahua, parketten er nå totalt slitt, matt og ripete. Man kan tydelig se slitasjesporene der det har vært mest hundetrafikk. Så ja; hundeklør+parkett = NoGo dessverre. Støtter forslag om tepper. Klipper klør regelmessig men det blir slitasje på gulv åkke som.

AnonymBruker
Skrevet

Fader rullan altså- kan man ikke lage parkett som er mer slitesterkt 😄

Ja jeg har bestemt meg for å ikke bruke potesokker! Men jeg ser at hun sklir mye på parketten og det stresser meg litt..

Jeg har brukt noen slitte tepper, men hun tisser fort på disse istedenfor på avisen. (selv om hun som oftest tisser på avisen)

Redd for at denne bruken av tepper gjør at husren treningen går saktere. Noen som har noen erfaringer der?

AnonymBruker
Skrevet
På 14.3.2019 den 12.01, AnonymBruker skrev:

Jeg har også en Havanais, og kan fortelle deg at på vårt parkettgulv er det absolutt ingen slitasje som kommer fra hunden. Har normalt lange klør, er ikke overivrig med å klippe, hunden skal ha litt klør.

Og nummer to; jeg tror ikke en hund er tilfreds med å måtte gå med potesokker inne hele døgnet. Det bør ikke være nødvendig. 

Anonymkode: 63fe2...057

Hva tror du er årsaken til det? Rolig hund? Korte klør? Eller hvordan stillingen til klørne er på en Havanais? Eller en mer slitesterk type parkett/prakettbehandling?

AnonymBruker
Skrevet
På 13.3.2019 den 20.40, AnonymBruker skrev:

Det er parkett i hele leiligheten (unntatt badet), så har ikke så veldig lyst til å legge (stygge?) tepper rundt i hele leiligheten..

Frykt ikke; det finnes mange fine tepper på markedet. 😊 Om ei ensfarget, nøytralt rye/teppe som ligger på de mest trafikkerte områdene kan redde gulvet, er det da verdt litt stilforandring?  Kan jo være det ikke blir så verst dersom du finner et teppe du liker.

Anonymkode: 4a16d...dcd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fader rullan altså- kan man ikke lage parkett som er mer slitesterkt 😄

Ja jeg har bestemt meg for å ikke bruke potesokker! Men jeg ser at hun sklir mye på parketten og det stresser meg litt..

Jeg har brukt noen slitte tepper, men hun tisser fort på disse istedenfor på avisen. (selv om hun som oftest tisser på avisen)

Redd for at denne bruken av tepper gjør at husren treningen går saktere. Noen som har noen erfaringer der?

Om hun tisser på tepper og aviser er du ikke ofte nok ute vel? Etter spising, soving og lek. 

Anonymkode: 4be68...adb

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke dere som bekymrer dere over parkett eller at hunden tisser på teppene (som skal både beskytte parketten og beskytte leddene til hunden) burde hatt hund jeg. Makan. Stakkars dyr. 

Anonymkode: 9dff7...f55

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde parkett i leiligheten vi bodde i før. Vår Chihuahua skadet ikke parketten, han veier ca 3 kg og jeg passer ALLTID på at klørne til mine hunder er korte. Så skaffet vi oss en Berner Sennen valp, en rase som er mye større og veldig tung, parketten ble ripete, men ikke så veldig. Klørne klippes ofte for og holde de korte. Men mine hunder får IKKE lov til å leke/herje inne, dette gjøres ute. De kan få godbitsøk inne og rolige aktiviteter, men løping og herjing er ikke lov. Dette gir meg rolige hu der også, som vet forskjell på ute og inne aktivitete, av/på knapp :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...