Gå til innhold

Parkett i leieleilighet, potesokker på hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i leieleilighet med parkett, og har fått beskjed om at jeg kan ha hund med forbehold om at hund ikke fører til mer slitasje. Jeg er litt redd for at hunden kan lage mye merker på parketten. Kan hunden gå med potesokker inne for å beskytte gulver, hvis den blir vant med det fra den er valp?

Anonymkode: 49325...70b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke sørge for å holde klørne korte i stedet? Klipper du hver 3 dag en periode så vil nerven trekke seg lenger og lenger tilbake. Min hund sine klør er ikke i kontakt med underlaget.

Anonymkode: e06a2...8bf

• Liker 7
Gjest NotYou
Skrevet (endret)

Hvilken hund har du? Parketten i en tidligere leilighet vi kjøpte ble helt ødelagt etter bare ett år :( Hadde en engelsk setter som sprang og herjet inn i mellom. Parketten ble mye skrapet, og vi forsøkte sokker uten at det ga mindre skader. Klipte også klørne veldig ofte, men de skraper fordi. 

Råder deg til å ha tynne, harde gulvtepper der hunden ferdes mest, og der den evt kan finne på å løpe. 

Endret av NotYou
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke sørge for å holde klørne korte i stedet? Klipper du hver 3 dag en periode så vil nerven trekke seg lenger og lenger tilbake. Min hund sine klør er ikke i kontakt med underlaget.

Er ikke det skadelig for hunden?

Anonymkode: fbbe4...d47

Gjest NotYou
Skrevet

Ikke farlig å klippe klørne :) Så lenge du ikke klipper nervene så er det jo som å klippe neglene våre. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei? Du skal jo ikke klippe nerven?? Du skal klippe nært inntil nerven, så den trekker seg tilbake. Var dette uklart i mitt innlegg?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei? Du skal jo ikke klippe nerven?? Du skal klippe nært inntil nerven, så den trekker seg tilbake. Var dette uklart i mitt innlegg?

Takk for svar :) Om den metoden medfører at hunden ikke lengre greier å strekke ut klørne like mye som før, vil ikke dette være negativt på noen måte for hunden?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, NotYou skrev:

Hvilken hund har du? Parketten i en tidligere leilighet vi kjøpte ble helt ødelagt etter bare ett år :( Hadde en engelsk setter som sprang og herjet inn i mellom. Parketten ble mye skrapet, og vi forsøkte sokker uten at det ga mindre skader. Klipte også klørne veldig ofte, men de skraper fordi. 

Råder deg til å ha tynne, harde gulvtepper der hunden ferdes mest, og der den evt kan finne på å løpe. 

Er en bichon havanes, skal få valp så regner med at det blir en del herjing i begynnelsen som jo er å forvente. 

Det er parkett i hele leiligheten (unntatt badet), så har ikke så veldig lyst til å legge (stygge?) tepper rundt i hele leiligheten..

Hva slags sokker prøvde dere og hvorfor tror du disse sokkene ikke funket?

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, NotYou skrev:

Ikke farlig å klippe klørne :) Så lenge du ikke klipper nervene så er det jo som å klippe neglene våre. 

Takk for svar :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bra for hunder å skli rundt på glatt parkett, det kan føre til slitasjeskader på leddene. Så du bør uansett ha tepper. 

Anonymkode: 7b1ee...783

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips. Skal høre med dyrlege om dette kan være en løsning

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bra for hunder å skli rundt på glatt parkett, det kan føre til slitasjeskader på leddene. Så du bør uansett ha tepper. 

Teppe og valp, blir ikke det bare vanskeligere å lære den å være husren?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar :) Om den metoden medfører at hunden ikke lengre greier å strekke ut klørne like mye som før, vil ikke dette være negativt på noen måte for hunden?

Hæ?? Thats not how this works. Thats not how anything works.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Teppe og valp, blir ikke det bare vanskeligere å lære den å være husren?

Hvorfor skulle det være vanskeligere? 

• Liker 1
Gjest Dragoneyes
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er rett og slett individuelle forskjeller på om klørne kommer i kontakt med underlaget eller ikke. Inni kloa ligger også klobeinet. Hvis man klipper for nære nerven er det veldig ubehagelig for hunden. Det er om å gjøre å klippe ofte, da er det lettere å holde klørne så korte som mulig. 

Jeg leier også med parkettgulv og hund, og jeg har ikke merket noe ekstra slitasje her i løpet av det året vi har bodd her. Men nå bor jeg sammen med ei hundefrøken som er veldig rolig inne også da. 

AnonymBruker
Skrevet

De liker jo å tisse på tepper? Stabile og myke underlag, det er jo derfor man blandt annet bruker sånne tissetepper/pads..?

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det blir dyrt å rense tepper hver uke hunden har uhell. Og renses på renseri må de ellers vil lukten sitte igjen og hunden vil mest sannsynlig tisse der ved neste uhell. 

Anonymkode: d6b9d...a7c

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye bedre for hunden å ha korte negler enn lange 🙂 Hunder som har lange negler kan lett få skader ved at den blir revet opp. I naturlig tilstand il hunders negler slipes ned. Kjæledyrhunder er ikke like mye ute, og man må passe på at neglene er korte. Hvis ikke neglene slipes av seg selv er det best å klippe dem korte, gjerne regelmessig slik at nerven trekkes tilbake.

Jeg er langt mer skeptisk til å la hunden gå med potesokker inne, a dyreveldferdsmessige hunder. Mine hunder hadde blitt sprø a det, i hvert fall.

Anonymkode: 98a24...1a6

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...