Gå til innhold

Dette er mugg, ikke sant?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bekymrer meg litt over stedet jeg bor. 

Hva skjer med kroppen om man bor med mugg i huset? 

Er det farlig? 

20190313_190803.jpg

Anonymkode: 5f41a...f2d

Skrevet

Ja det er det. Og det er ikke bra i det hele tatt. Det kan gi luftveisinfeksjoner, astmaplager, annen allergi, kreft. Dette må du fikse opp i. Om du eier eller leier betyr litt for hva du gjør. Om du leier ville jeg egentlig bare flyttet. Om du eier så må du fikse det. Ingen vil kjøpe noe slikt uansett, og om du skjuler det så kan du få erstatningskrav mot deg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør du selv for å unngå mugg? 

Unngår du klestørk inne? Sjokklufter du soverommet om morgenen? Bruker du ventilatoren på kjøkkenet og viften på badet? Har du grei innetemperatur?

Anonymkode: 1f54d...91a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og desinfiserer du problemområder?

Passer på at ikke sengen står helt inntil veggen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er så mange leietakere som ikke tenker på hva de selv gjør for at situasjonen kan oppstå. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ikke få panikk.
Vask bort muggsoppen (salmiakk, grønnsåpe, vann....).
Hold øye med hva som skjer. Hvor lang tid tar det før det kommer igjen?

Husk at muggen kommer av delvis luften inne i rommet, men også pga fukt/kulde på/fra baksiden.
Stopp fukten på baksiden av vegg/tak.
Om mulig isoler bedre.
Sørg for lufting i rommet/boligen.

Er det vegg vi ser på bildet? I så fall bør du unngå møbler tett inntil.
Litt mer varme i rommet samt lufting kan være nok til å holde det i sjakk.
Det gjelder å holde det tørt.

Leverposteien får ofte mugg i kjøleskapet om den har lokk på seg.
Uten lokk og til og med på kjøkkenbenken vil den bare tørke - uten å mugge.

Angående det å unngå panikk....hvis du spør en fagmann eller "sopp-firma", så vil de nok gjerne anbefale utredning og tiltak, som fort koster 50.000,- og oppover. Tenkt deg om før du ringe sånne.
Selv om du bruker forsikringa så er det egenandel på tusenlapper.

Den muggen på bildet kan sikkert gi helseplager over lang tid. Mugg som sitter fast svever jo ikke rundt i rommet, men noe kan naturligvis gjøre det. Vask først.

Endret av slask
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må vaske med klor! Ha klor på en spruteflaske, sprut på og tørk ev av. Sprut på mer klor og la det tørke inn. 

Problemet med muggsopp er at det du ser bare er toppen av isfjellet. Den vil ha tråder inn i materialet den sitter på og den vil slippe ut sporer for å formere seg ut i rommet. Derfor er det lurt å desinfisere kjøleskapet og alt som er inni om man plages av mugg på matvarene. Det ligger sporer fra muggsopp i kjøleskapet og bare venter på gode tider. 

Anonymkode: f2f03...41a

AnonymBruker
Skrevet
På 13.3.2019 den 19.12, AnonymBruker skrev:

Bekymrer meg litt over stedet jeg bor. 

Hva skjer med kroppen om man bor med mugg i huset? 

Er det farlig? 

20190313_190803.jpg

Anonymkode: 5f41a...f2d

Ja det er mugg. Hvilken type mugg det er er avgjørende for alvorlighetsgraden av helseplager. Men all mugg er helseskadelig. I følge fhi.no er det anbefalt å fjerne synlig mugg og mugglukt. Mugg er et tydelig signal om at dete r for høy fuktighet innendørs, så fuktigheten må ned og muggen fjernes. 

Hvilken type muggsopp dete r snakk om kan ingen si ved å se på dette uten mikroskop. Det kan være alt fra Stachybotrys til penicillium.

Anonymkode: 84769...e4b

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må vaske med klor! Ha klor på en spruteflaske, sprut på og tørk ev av. Sprut på mer klor og la det tørke inn. 

Problemet med muggsopp er at det du ser bare er toppen av isfjellet. Den vil ha tråder inn i materialet den sitter på og den vil slippe ut sporer for å formere seg ut i rommet. Derfor er det lurt å desinfisere kjøleskapet og alt som er inni om man plages av mugg på matvarene. Det ligger sporer fra muggsopp i kjøleskapet og bare venter på gode tider. 

Anonymkode: f2f03...41a

Klor skal aldri brukes på pruteflaske. Spruteflaskene danner aerosol som pustes inn og kan gå i blodbanen, noe som er svært helseskadelig. Søk opp Jan V. Bakke hos arbeidstilsynet for mer info om spruteflasker. 

Anonymkode: 84769...e4b

AnonymBruker
Skrevet

Mugg er svært helseskadelig. Har du merket noen plager?

Jeg har astma og om jeg er i et rom med muggskader i kort tid så er jeg syk i mange uker etterpå. Det slår meg totalt ut og jeg får store pusteproblemer. 

Anonymkode: 02804...5c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...