Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på noe ang. lån fra Husbanken.

Jeg har desverre blitt alvorlig syk. Og har nå blitt bedt om å søke ufør. Jobber kun en liten prosent. Jeg har lyst til å søke lån til bolig, da jeg har et barn, og ønsker gjerne en stabil bo situasjon. 

Må jeg vente med å søke lån i Husbanken til ufør er innvilget eller kan jeg søke allerede nå? Og jeg har litt gjeld. Er det i det hele tatt mulig å søke da? 

Takk ❤️

Anonymkode: 6c90a...f5d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør nok vente til du har fått innvilget uføretrygd, fordi det er en permanent, fast inntekt. Du er vel på AAP eller sykemelding nå, og det er jo bare midlertidig. Skal man ha boliglån, må man ha fast inntekt.

Det er selvsagt ikke noe positivt at du har gjeld, men har du likevel inntekt nok til å betjene boliglånet og leve ved siden av, kan det hende de innvilger likevel. Husbanken/kommunene godkjenner ofte lån der søker har fått avslag på avslag i vanlige banker. Husbanken er for de som er varig vanskeligstilte.

Anonymkode: 300b7...dff

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør nok vente til du har fått innvilget uføretrygd, fordi det er en permanent, fast inntekt. Du er vel på AAP eller sykemelding nå, og det er jo bare midlertidig. Skal man ha boliglån, må man ha fast inntekt.

Det er selvsagt ikke noe positivt at du har gjeld, men har du likevel inntekt nok til å betjene boliglånet og leve ved siden av, kan det hende de innvilger likevel. Husbanken/kommunene godkjenner ofte lån der søker har fått avslag på avslag i vanlige banker. Husbanken er for de som er varig vanskeligstilte.

Anonymkode: 300b7...dff

Takk for svar. Jeg har blitt informert om at jeg vil få en etterbetaling, i forbindelse med ufør. Og vil bruke den til å nedbetale gjeld. Ser at det er lurt å gjøre før man søker. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg har blitt informert om at jeg vil få en etterbetaling, i forbindelse med ufør. Og vil bruke den til å nedbetale gjeld. Ser at det er lurt å gjøre før man søker. 

Man kan også få bakt inn gammel gjeld i lånet, men ser de at du har hatt midler til å slette det stiller du svakt. 

Anonymkode: 53653...785

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har desverre blitt alvorlig syk. Og har nå blitt bedt om å søke ufør. Jobber kun en liten prosent. Jeg har lyst til å søke lån til bolig, da jeg har et barn, og ønsker gjerne en stabil bo situasjon. 

Må jeg vente med å søke lån i Husbanken til ufør er innvilget eller kan jeg søke allerede nå? Og jeg har litt gjeld. Er det i det hele tatt mulig å søke da? 

Takk ❤️

Du må nok vente til uføre er innvilget

Anonymkode: 7d1a5...1a7

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk ❤️

For det første; Selv om du har blitt bedt om å søke om uføretrygd, så er det til syvende og sist NAV arbeid og ytelser som avgjør om du får dette innvilget. For det andre er det et krav om at uføretrygd må være innvilget. For det tredje kan gjeld i aller høyeste grad stoppe deg fra å få startlån. En venninne av meg fikk nettopp avslag på grunn av gjeld. 

Så for å si det rett ut så har du mange hindre som du må overkomme, og det virker som du tar gledene på forskudd. Uføretrygd og orden på økonomien må være på plass først.

Anonymkode: e73f9...a36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og igjen så tar du gleden på forskudd. Du regner med å få innvilget ung ufør. Noe svært få får. Man får ikke tilbakebetalt noe ved innvilgelse av vanlig uføretrygd, så jeg antar at det er det du sikter til. Du må plante beina dine godt på jorda nå, og senke forventningene dine førti hakk. Sier bare dette for din egen del, slik at du ikke blir knust hvis du får avslag og blir mottaker av sosialhjelp. Det er ikke sikkert rådgivende lege i NAV syns at sykdommen din er like alvorlig som du syns. 

Slutt å regne med ting. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Du må vente. Dessverre. Skjønner godt at det frister å søke så fort som mulig, men per dagens dato så har du ikke en fast og stabil inntekt så derfor fyller du ikke vilkårene for å få lån i Husbanken. 

Endret av Sylveon
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og igjen så tar du gleden på forskudd. Du regner med å få innvilget ung ufør. Noe svært få får. Man får ikke tilbakebetalt noe ved innvilgelse av vanlig uføretrygd, så jeg antar at det er det du sikter til. Du må plante beina dine godt på jorda nå, og senke forventningene dine førti hakk. Sier bare dette for din egen del, slik at du ikke blir knust hvis du får avslag og blir mottaker av sosialhjelp. Det er ikke sikkert rådgivende lege i NAV syns at sykdommen din er like alvorlig som du syns. 

Slutt å regne med ting. 

Tror du ikke kanskje dette har vært en lang prosess og at jeg er oppegående nok til å forstå hvordan en slik besluttning fungerer og er avhengig av? Jeg regner med å få det innvilget fordi nettopp nav har sagt at dette har all grunn til å gå gjennom. De var ikke i tvil, hverken nav sin lege eller saksbehandler. 

Jeg synes ikke det er noe positivt ved å bli ufør, så tar ikke noe glede på forskudd. 

Ts. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du ikke kanskje dette har vært en lang prosess og at jeg er oppegående nok til å forstå hvordan en slik besluttning fungerer og er avhengig av? Jeg regner med å få det innvilget fordi nettopp nav har sagt at dette har all grunn til å gå gjennom. De var ikke i tvil, hverken nav sin lege eller saksbehandler. 

Jeg synes ikke det er noe positivt ved å bli ufør, så tar ikke noe glede på forskudd. 

Ts. 

Etterbetaling får du kun hvis du har gått på AAP uten å ha hatt ung uføre særtillegget,og får innvilget dette særtillegget på uføretrygd 

Anonymkode: 7d1a5...1a7

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts. 

Alt jeg kan si er at jeg ikke har tall på hvor mange jeg har lest om som har vært i samme situasjon som deg og nærmest blitt lovt uføretrygd av NAV. Fastlegen og veilederen kan ikke skjønne annet enn at det skal bli innvilget. Men så har de fått avslag av NAV arbeid og ytelser. Bare vær obs på det. Det er andre tider nå, og det har blitt mye strengere bare det siste året. Og ung ufør er i hvertfall ikke noe du bare kan regne med å få.

AnonymBruker
Skrevet
På 13.3.2019 den 18.37, AnonymBruker skrev:

Takk ❤️

Hva du gjør og hva du får,er helt avhengig av hvilken kommune du bor i. Husbanken gir kun lån til helt spesielle formål og boliger. Mange blander sammen husbankens lån og startlån fra kommunen . Dette er to ulike låneordninger som å søke lån i to ulike banker. 

Intekten din og den kommunen du bor i sine regler avgjør om og hva du kan få. Noen kommuner gir bare maks 200 000, andre gir fullfinansiering av boligkjøp. Reglene er nemlig bestemt av hver enkelt kommune.

Anonymkode: f7e99...afc

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts. 

Men de kan jo si hva de vil: det er ikke de som avgjør om du får lån eller ikke. Det avgjørende i forhold til lån er (fast) inntekt og betjeningsevne.

Anonymkode: 3f9de...efe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt jeg kan si er at jeg ikke har tall på hvor mange jeg har lest om som har vært i samme situasjon som deg og nærmest blitt lovt uføretrygd av NAV. Fastlegen og veilederen kan ikke skjønne annet enn at det skal bli innvilget. Men så har de fått avslag av NAV arbeid og ytelser. Bare vær obs på det. Det er andre tider nå, og det har blitt mye strengere bare det siste året. Og ung ufør er i hvertfall ikke noe du bare kan regne med å få.

Du store all verden. Hvor leser du alle disse sakene, og hvilken kunnskap har du om ts sin situasjon siden du nærmrst avslår en søknad på nettet som hun har hos Nav? 

Uansett, svarte ditt er ikke relevant for om ts skal eller kan eller bør søke om boliglån. Det må ts selv finne ut av både når og hva hun vil søke om. Men å søke Husbanken, dete r bortkastet  arbeid, når kommunen er rette instans. 

Anonymkode: f7e99...afc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...