AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #1 Del Skrevet 13. mars 2019 Hei. Jeg skriver en oppgave om en pasientsituasjon. Pasienten er vurdert som samtykkekompetent for 1uke siden, men han nekter å stelle seg. Han har stort behov for personlig hygiene daglig og sårskift minst en gang om dagen pga store leggsår med inf. fare. Pasienten er sengeliggende og nekter stort sett alt av stell og pleie. Ansatte på denne arbeidsplassen overgår pasienten og steller han, dusjer han osv, mens han stritter imot. Andre dager er han mer medgjørlig og tillater stell, før han plutselig nekter igjen. Andre dager nekter han, men syns det er greit når man holder på å stelle. Det utføres en form for tvang og endel makt, og det er dette jeg stiller meg kritisk til da han ikke har tvangsvedtak. Jeg skal i oppgaven skrive tiltak for å få stelt han, og måter man kan motivere og evt overtale han til stell, men finner ikke et bra nok og nok beskrivende ord på det. Kan jeg bruke paternalisme som beskrivende ord? Anonymkode: c377d...c6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #2 Del Skrevet 13. mars 2019 Man må ha tvangsvedtak for å bruke tvang. Et tvangsvedtak for å skifte på et sår pleier ikke å være så vanskelig å få til, stell er verre, men mange får det også. Men man skal bruke alt annet før man tvinger. Anonymkode: 7e5d6...619 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 13. mars 2019 #3 Del Skrevet 13. mars 2019 Hvis han er samtykkekompetent og de vasker han mot sin vilje, så er det overgrep. De må vente på tillatelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #4 Del Skrevet 13. mars 2019 Burde være tvangsvedtak på vedkommende. Han klarer ikke ivareta sin personlige hygiene selv og har ingen innsikt i at han må gjøre det heller, samt han har de sårene som det er fare for infeksjon i. Om han selv ikke klarer å ta vare på seg selv bør der være tvangsvedtak som gjør at personell har lov å hjelpe han med dette mot hans vilje. Fordi noe annet er faktisk uverdig... Anonymkode: 98f8b...240 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #5 Del Skrevet 13. mars 2019 Ja, mild paternalisme. Benytter ofte det ved demens. Dager han ikke vil, må man selvsagt lytte og respektere ønske til vedkommende. Man må ikke vaske seg hver dag. Annet er fare for infeksjon- da må man ha tvangsvetak. Kap. 4 og 4a er for lite belyst. Anonymkode: c7355...7a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå