Gjest Anonym Bruker Skrevet 13. mars 2019 #1 Skrevet 13. mars 2019 (endret) Økonomi handler ofte om holdninger ,veivalg, økonomisk planlegging, og prioriteringer man foretar seg. Din okonomiske planlegging, holdninger til prioriteringer m.v er avgjørende for om du / dere lukkast eller misslukkast. - Økonomi har lenge stått på den politiske agenden som fag i skolen, men meg bekjent er ikkje blitt innført . Mange hevder at foreldrene var gjerne eit slags forbilde for hvilke holdninger ein fekk til sine veivalg om økonomiske planlegging, og prioriteringer i voksen alder. Intrs. å sjå hvor ulike mange er til økonomisk planlegging, og prioriteringer, og en av de største mellom-menneskelige utfordringer. - Hvem har vert ditt forbilde for økonomiske prioriteringer ? - Hvem legger føringene for dine / deres økonomiske prioriternger. ? - Mener du sjølv å ha en sunn og fornuftig holdning til økonomiske veivalg. ? Endret 13. mars 2019 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #2 Skrevet 13. mars 2019 Forbilder og føringer...? Privatøkonomi er ikke akkurat rocket science da. Anonymkode: 51bf8...c79 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #3 Skrevet 13. mars 2019 Min far er svært økonomisk og driver med aksjer, og det har definitivt smittet over på meg. Var bare 5-6 år da jeg begynte å gi mesteparten av bursdagspengene mine til ham fordi jeg ville spare og ha aksjer - mens søstrene mine brukte alle pengene på barbiedukker. Jeg måtte også betale for Donaldblader og Pennyklubben selv. Jeg bodde hos mamma som tenåring, som er fattig og i perioder ikke hadde råd til f.eks julemat og -gaver. Da fikk jeg se med egne øyne at det ikke var rom for å sløse, og at man kunne fortsatt bli mett og være glad selv om vi ikke kunne være materialistiske. Jeg hadde hovedansvaret for å handle mat til meg og mamma helt siden jeg begynte på ungdomsskolen. Jeg syntes det var gøy å sammenligne priser og lærte tidlig at First Price duger. Begge foreldrene mine har levd sparsommelig, jeg fikk f.eks aldri fancy middager hjemme, og vi gikk ut og spiste på restaurant en gang i skuddåret. Jeg er veldig takknemlig for hva foreldrene mine har lært meg. Søstrene mine sløser og har lite peiling på økonomi, så de har ikke kopiert disse holdningene. Jeg er 26 år nå, lar fortsatt pappa ha tilgang til kontoen min (har fått høre at det er rart, ja), så han kan styre aksjene mine. Jeg er definitivt fornuftig når det gjelder økonomi, og jeg tenker meg om før jeg kjøper noe - sjekker Finn og ellers handler jeg nesten kun på salg. Jeg blir stresset hvis jeg har 'semi-sløst' 500 kr en måned, men har lært meg å senke skuldrene litt - er lov å gå ut og spise i blant, og å kjøpe meg en fin ting jeg har ønsket meg lenge. Jeg synes definitivt at økonomi burde vært et fag på skolen. Og at foreldre bør ta ansvar og inkludere barna sine mer. F.eks syntes klassekameratene mine på u.skolen at det var merkelig at jeg handlet mat, men jeg er glad for at jeg gjorde det. Fikk på ingen måter et sjokk da jeg flyttet for å studere og måtte sette opp matbudsjett. Anonymkode: b84c3...f7b 3
Gjest Anonym Bruker Skrevet 13. mars 2019 #4 Skrevet 13. mars 2019 (endret) 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min far er svært økonomisk og driver med aksjer, og det har definitivt smittet over på meg. Var bare 5-6 år da jeg begynte å gi mesteparten av bursdagspengene mine til ham fordi jeg ville spare og ha aksjer - mens søstrene mine brukte alle pengene på barbiedukker. Jeg måtte også betale for Donaldblader og Pennyklubben selv. Jeg bodde hos mamma som tenåring, som er fattig og i perioder ikke hadde råd til f.eks julemat og -gaver. Da fikk jeg se med egne øyne at det ikke var rom for å sløse, og at man kunne fortsatt bli mett og være glad selv om vi ikke kunne være materialistiske. Jeg hadde hovedansvaret for å handle mat til meg og mamma helt siden jeg begynte på ungdomsskolen. Jeg syntes det var gøy å sammenligne priser og lærte tidlig at First Price duger. Begge foreldrene mine har levd sparsommelig, jeg fikk f.eks aldri fancy middager hjemme, og vi gikk ut og spiste på restaurant en gang i skuddåret. Jeg er veldig takknemlig for hva foreldrene mine har lært meg. Søstrene mine sløser og har lite peiling på økonomi, så de har ikke kopiert disse holdningene. Jeg er 26 år nå, lar fortsatt pappa ha tilgang til kontoen min (har fått høre at det er rart, ja), så han kan styre aksjene mine. Jeg er definitivt fornuftig når det gjelder økonomi, og jeg tenker meg om før jeg kjøper noe - sjekker Finn og ellers handler jeg nesten kun på salg. Jeg blir stresset hvis jeg har 'semi-sløst' 500 kr en måned, men har lært meg å senke skuldrene litt - er lov å gå ut og spise i blant, og å kjøpe meg en fin ting jeg har ønsket meg lenge. Jeg synes definitivt at økonomi burde vært et fag på skolen. Og at foreldre bør ta ansvar og inkludere barna sine mer. F.eks syntes klassekameratene mine på u.skolen at det var merkelig at jeg handlet mat, men jeg er glad for at jeg gjorde det. Fikk på ingen måter et sjokk da jeg flyttet for å studere og måtte sette opp matbudsjett. Anonymkode: b84c3...f7b Begge dine foreldre hadde eit nøktern forhold til økonomien , og de har lagt grunnlaget for dine holdninger og økonomiske prioriteringer. Din søster sløser og klare motsettninger , og liten peiling på økonomi og tilsynelatende ikkje kopiert disse holdningene. Du sjekker priser, og lager matbudsjett etter lommeboka, og fører regnskap . Dine klassekammerater på skolen synes det er merkeleg å innta slike holdninger . Kanskje ikkje så rart at mange idag havner i eit økonomisk uføre ? . Endret 13. mars 2019 av Anonym Bruker
Gjest Anonym Bruker Skrevet 13. mars 2019 #5 Skrevet 13. mars 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forbilder og føringer...? Privatøkonomi er ikke akkurat rocket science da. Anonymkode: 51bf8...c79 Privatøkonomi handler ikkje akkurat om "Rocket science". ?. Endret 13. mars 2019 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #6 Skrevet 13. mars 2019 Min far var min lærer angående økonomi. Sikkert et slags forbilde også, for jeg var en pappajente. Fikk litt sjokk da jeg som voksen oppdaget at han ikke lever så økonomisk som han taler, og at jeg alene hadde like mye egenkapital som han og min mor tilsammen. Han var altså en falsk profet, men han frelste iallefall meg før han ble avslørt. Jeg legger føringer for min økonomi og mine investeringer, og min mann legger føringer for sin. Hm... det er forsåvidt en løgn! Jeg legger føringer for hans også, men han tar de endelige bestemmelser. (Jeg er mer økonomisk enn ham.) Ja jeg synes jeg forvalter økonomi godt, og er fornøyd med at jeg både sikrer fremtiden og passer på å leve underveis. Anonymkode: f7d44...74e
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #7 Skrevet 13. mars 2019 28 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Privatøkonomi handler ikkje akkurat om "Rocket science". ?. Du har ikke hørt uttrykket før? Når noe ikke er "rocket science" betyr det at det ikke er spesielt vanskelig. Anonymkode: 51bf8...c79 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 13. mars 2019 #8 Skrevet 13. mars 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke hørt uttrykket før? Når noe ikke er "rocket science" betyr det at det ikke er spesielt vanskelig. Anonymkode: 51bf8...c79 OK. ! Skjønner fortsatt ikkje poenget.? Og hvorfor du ikkje velger å bruke en norsk språkform. ? Du er utvilsamt eit dårleg Forbilde ! Legger dessuten føringer for en ordbruk mange ikkje kan identifisere seg med .
Gjest Anonym Bruker Skrevet 13. mars 2019 #9 Skrevet 13. mars 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min far var min lærer angående økonomi. Sikkert et slags forbilde også, for jeg var en pappajente. Fikk litt sjokk da jeg som voksen oppdaget at han ikke lever så økonomisk som han taler, og at jeg alene hadde like mye egenkapital som han og min mor tilsammen. Han var altså en falsk profet, men han frelste iallefall meg før han ble avslørt. Jeg legger føringer for min økonomi og mine investeringer, og min mann legger føringer for sin. Hm... det er forsåvidt en løgn! Jeg legger føringer for hans også, men han tar de endelige bestemmelser. (Jeg er mer økonomisk enn ham.) Ja jeg synes jeg forvalter økonomi godt, og er fornøyd med at jeg både sikrer fremtiden og passer på å leve underveis. Anonymkode: f7d44...74e I en tid da det meste handler om økonomi,så har nok mange smerteleg har fått ærfare at det finnes mange "falske økonomi- profeter" iblandt oss.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #10 Skrevet 13. mars 2019 3 timer siden, Anonym Bruker skrev: Økonomi handler ofte om holdninger ,veivalg, økonomisk planlegging, og prioriteringer man foretar seg. Din okonomiske planlegging, holdninger til prioriteringer m.v er avgjørende for om du / dere lukkast eller misslukkast. - Økonomi har lenge stått på den politiske agenden som fag i skolen, men meg bekjent er ikkje blitt innført . Mange hevder at foreldrene var gjerne eit slags forbilde for hvilke holdninger ein fekk til sine veivalg om økonomiske planlegging, og prioriteringer i voksen alder. Intrs. å sjå hvor ulike mange er til økonomisk planlegging, og prioriteringer, og en av de største mellom-menneskelige utfordringer. - Hvem har vert ditt forbilde for økonomiske prioriteringer ? mine foreldre. De driver sin egen bedrift og jeg har lært mye av dem. - Hvem legger føringene for dine / deres økonomiske prioriternger. ? et veldig sammensatt spørsmål med 10 000 svar. - Mener du sjølv å ha en sunn og fornuftig holdning til økonomiske veivalg. ? Ja, jeg tar nok mere risikoer enn den gjevne nordmann. Jeg har både vunnet og tapt stort, men gründer-holdningen mine foreldre har gitt meg sier den som intet våger, intet vinner😁 jeg ville ikke vært det foruten og er fornøyd med dagens økonomiske situasjon. Anonymkode: 20029...508
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #11 Skrevet 13. mars 2019 Min mor var ubrukelig I økonomi. Kontoen var alltid skrapt minst en uke før lønning, uavhengig av hva hun fikk i lønn, brant hun alt og levde fra måned til måned. Hun ble mitt forbilde på den måten at jeg lovet meg selv å aldri bli som henne. Er delvis ufør og delvis i jobb. Selv da jeg var på aap, droppet jeg middag for å kunne sette av penger hver måned. Jeg er nok til tider litt for flink... Har levd på et eksistensminimum hele mitt voksne liv, men har snart klart å makse bsuen min og det er jeg faktisk veldig stolt av! Er 28 om det betyr noe Anonymkode: c87f5...ed8 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #12 Skrevet 13. mars 2019 29 minutter siden, Anonym Bruker skrev: I en tid da det meste handler om økonomi,så har nok mange smerteleg har fått ærfare at det finnes mange "falske økonomi- profeter" iblandt oss. Nå ble det jo ikke så smertelig da, siden han faktisk fikk meg til å være økonomisk, det ble bare noe som var litt rart å tenke på. Arven en dag blir ikke så stor som man kanskje skulle tro, men det er ok. Jeg har klart meg godt! Mine barn tror at besteforeldre er ganske rike, for de er rause med gaver og reiser stadig, men jeg har forstått at det spares og betales ned lite. Jeg betaler ned det jeg kan, og tar økonomiske valg, og har fått min mann inn på det sporet også. Så det føles jo litt rart når barna tror at besteforeldrene er mye rikere enn oss, fordi de lever slik, mens sannheten er at mellom meg og min mann (deres far) har vi mer enn dem. Vi velger IKKE å bruke opp lønn for lønn. De velger å gjøre det. Så egentlig er det omvendt, selv om de til sammen alltid har hatt bedre lønn enn meg og min mann tilsammen. Jeg er uansett takknemlig for at min far satte meg på det økonomiske sporet. At han ikke følger det selv... ja det er jo hans valg! Anonymkode: f7d44...74e 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 13. mars 2019 #13 Skrevet 13. mars 2019 (endret) Mange banker og kredittselskap har de siste årene drevet en aggressiv markedsføring av sine produkter, og mange har utvilsamt lagt opptil en levestandard bassert på kreditt og lånte penger. Skille mellom fattige / rike og sosiale ulikheter synes å øke i omfang i Norge , og det er noe som etterhvert ser uttil å bekymre mange. Vår far minnet oss ofte om . viktigheten av å opprette eit tillitsforhold til en bank og kredittorer. Å leve fra " lønning til lønning" var ikkje noen god løsning såfremt det var rom og muligheter for å plassere penger på en buffert. Foreldre av idag ser ikkje lenger tildeling og forskudd på arv til barn , barnebarn som en selvfølge . De ønsker som mange andre å leve når de har muligheter for det, og mange føler de har måtte gjitt avkall på en rekke velferdsgoder som dagens genrasjoner ser på som en selvfølge. Endret 13. mars 2019 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #14 Skrevet 13. mars 2019 2 timer siden, Anonym Bruker skrev: OK. ! Skjønner fortsatt ikkje poenget.? Og hvorfor du ikkje velger å bruke en norsk språkform. ? Du er utvilsamt eit dårleg Forbilde ! Legger dessuten føringer for en ordbruk mange ikkje kan identifisere seg med . Oh the irony... 🤣 Anonymkode: c763f...39f 2
Million Skrevet 14. mars 2019 #15 Skrevet 14. mars 2019 (endret) Jeg lærte vel egentlig ganske lite om økonomi hjemme. Vi var fire unger, og frem til jeg var 14 var det kun pappa som jobbet. Da mamma begynte å jobbe, antar jeg de fikk litt bedre økonomi. Følte egentlig ikke at vi var fattige eller noe under oppveksten, men jeg fikk ikke klær hver gang jeg ville, nei, og det var aldri et merkeplagg. Hadde egentlig ganske lite klær i oppveksten. Da jeg flyttet hjemmefra, jobbet jeg i Manpower og fikk lønn to ganger i måneden. Da måtte jeg fordele pengene, og sette av penger til regninger osv. Lærte jeg meg selv å sette opp budsjett, sette av penger til husleie som skulle betales i slutten av mnd osv. Ingen lærte meg noe, det var sunn fornuft og oversikt i egen økonomi. Kan ikke huske jeg har hatt noen "forbilder". Har alltid klart meg med den inntekten jeg har fått inn. Prioriterer ALLTID regninger foran alt. Har sparepenger til nødsituasjoner. Jeg er skilt, og bestemmer selv hvordan pengene skal brukes hver måned. Forsørger en tenåring, får litt bidrag fra barnefaren. Vi klarer oss. Det blir ikke så mye "ut på farten", vi reiser for eksempel ikke. Men vi har det fint og klarer oss bra. Har kjøpt og eier en egen blokkleilighet. Jeg planlegger innkjøp lang tid i forveien. F.eks. skal badet mitt renoveres fra grunnen av nå. Når det er ferdig, får jeg endelig plass til vaskemaskin der inne (går ikke nå pga badekar). Da blir det satt inn dusjhjørne, og vaskemaskin får plass ved siden av. Dette har jeg visst om lenge, så i fjor begynte jeg tidlig på året og spare til den Miele vaskemaskinen jeg ønsker meg. Pengene står nå klare på konto, og jeg kan kjøpe den dyre vaskemaskinen jeg ville ha. Da jeg var gift, hadde vi strikt atskilt økonomi. Dette pga vidt forskjellig syn på når en regning skal betales, for eksempel... han betalte ALDRI noe i tide, og la bare alle uåpnet i en skuff. Jeg sørget for å betale alle felles regninger, som f.eks kommunale avgifter, SFO, strøm og slike faste ting som gikk på hjem og bolig. Hadde han styrt noe av det, hadde vi havnet i økonomisk uføre temmelig raskt. Han hadde massevis av forbruksgjeld og kredittkortgjeld. Glad jeg er skilt fra han... Endret 14. mars 2019 av Million 1
Mann1979 Skrevet 14. mars 2019 #16 Skrevet 14. mars 2019 18 hours ago, Anonym Bruker said: Økonomi handler ofte om holdninger ,veivalg, økonomisk planlegging, og prioriteringer man foretar seg. Din okonomiske planlegging, holdninger til prioriteringer m.v er avgjørende for om du / dere lukkast eller misslukkast. - Økonomi har lenge stått på den politiske agenden som fag i skolen, men meg bekjent er ikkje blitt innført . Mange hevder at foreldrene var gjerne eit slags forbilde for hvilke holdninger ein fekk til sine veivalg om økonomiske planlegging, og prioriteringer i voksen alder. Intrs. å sjå hvor ulike mange er til økonomisk planlegging, og prioriteringer, og en av de største mellom-menneskelige utfordringer. - Hvem har vert ditt forbilde for økonomiske prioriteringer ? - Hvem legger føringene for dine / deres økonomiske prioriternger. ? - Mener du sjølv å ha en sunn og fornuftig holdning til økonomiske veivalg. ? Mine forbilder for økonomiske prioriteringer har vært mine foreldre og besteforeldre på farssiden. De har alltid utstrålt nøkternhet til tross for at de alltid har hatt god økonomi. Mine besteforeldre bodde i det samme huset fra de var 25 år gamle til de døde, for eksempel. De var glade i bil, men det var også det eneste de brukte mer enn nødvendig på. Da min bestemor døde fant vi, typisk nok, en skuffe full av tusenlapper som hun hadde tatt vare på.Tilsvarende var mine foreldre tidlig ute med å gjøre meg og mine søsken bevisste på at dersom vi fikk 20 kr mer i ukelønn så måtte vi kanskje selge bilen, sånn at vi skulle forstå at penger var en begrenset ressurs. I tillegg har vi alltid blitt oppdratt i tankegangen om at arv er noe man låner og som man ideelt sett viderefører til neste generasjon, urørt. For mine økonomiske prioriteringer er uavhengighet det grunnleggende temaet. Vi har ikke lån og vi er snart ferdige med å spare til pensjon (+/- 5 år igjen). Når vi er ferdige med det så er vi ferdige med våre økonomiske mål for livet og kan tillate oss å bruke litt på "ufornuftige" ting. Jeg har fremdeles en drøm om å leie en liten privat-jet til vi skal på ferie for eksempel 😉 Jeg mener jeg har en sunn tilnærming til økonomi. Jeg tjener godt nå, i norsk målestokk, og er klar over at det neppe varer evig. Og da ønsker jeg å komme meg i en økonomisk situasjon som gjør meg fleksibel dersom jeg skulle ønske å gjøre noe annet. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #17 Skrevet 14. mars 2019 18 timer siden, Anonym Bruker skrev: - Hvem har vert ditt forbilde for økonomiske prioriteringer ? - Hvem legger føringene for dine / deres økonomiske prioriternger. ? - Mener du sjølv å ha en sunn og fornuftig holdning til økonomiske veivalg. ? - Foreldre og familie, som har oppdratt meg til å ikke bruke penger jeg ikke har, og til å planlegge litt fremover. - Meg selv. - Ja, jeg har en relativt fornuftig økonomi. Bruker ikke mye på utskeielser/ferier/luksusting, og er det noe ekstra jeg kjøper så er det som regel noe jeg trenger i huset. Sparer litt i aksjer, har en grei sparekonto og setter av litt til pensjon. Det er nok noen punkter jeg kunne forbedret meg (få litt bedre portefølje på aksjer) og som jeg jobber med, men alt i alt sitter jeg nok litt bedre i det enn mange andre. Mitt veldig langsiktige mål, er å være uavhengig av jobb innen jeg er ca 50, og jeg er midt i tredveårene nå. Anonymkode: f2642...856 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #18 Skrevet 14. mars 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Min far er svært økonomisk og driver med aksjer, og det har definitivt smittet over på meg. Var bare 5-6 år da jeg begynte å gi mesteparten av bursdagspengene mine til ham fordi jeg ville spare og ha aksjer - mens søstrene mine brukte alle pengene på barbiedukker. Jeg måtte også betale for Donaldblader og Pennyklubben selv. Jeg bodde hos mamma som tenåring, som er fattig og i perioder ikke hadde råd til f.eks julemat og -gaver. Da fikk jeg se med egne øyne at det ikke var rom for å sløse, og at man kunne fortsatt bli mett og være glad selv om vi ikke kunne være materialistiske. Jeg hadde hovedansvaret for å handle mat til meg og mamma helt siden jeg begynte på ungdomsskolen. Jeg syntes det var gøy å sammenligne priser og lærte tidlig at First Price duger. Begge foreldrene mine har levd sparsommelig, jeg fikk f.eks aldri fancy middager hjemme, og vi gikk ut og spiste på restaurant en gang i skuddåret. Er faren din veldig økonomisk og driver med aksjet samtidig som han har dårlig råd? 🤔 Anonymkode: 5a532...35e
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #19 Skrevet 14. mars 2019 Foreldre har mye å si. Jeg vokste opp i en nøktern familie og faren min har alltid vært veldig økonomisk. Moren min hadde ikke peiling. Men far ga oss likevel aldri noen gode økonomiske råd, det var aldri snakk om BSU og budsjett osv. Jeg tror han bare tok det for gitt at vi var økonomisk fornuftige. Så fram til jeg var 30 var jeg utrolig dårlig på økonomi. Har aldri hatt kredittkort eller forbrukslån, det var den viktigste barnelærdommen jeg fikk. Dvs jeg ble aldri fortalt at det å ta opp forbrukslån var en dårlig ide. Men det var en blanding av sunn fornuft og det at jeg aldri så mine foreldre kjøpe noe på avbetaling. Og jeg tror at akkurat det der er viktig. Har man foreldre man ser kjøper på avbetaling, som aldri gir uttrykk for at nå sparer vi til ny bil f.eks, så lærer man ikke konseptet med at man ikke kan få ting med en gang. Jeg ser foreldres holdning til økonomi ofte smitter over på barna, de jeg kjenner som er økonomisk smarte og fornuftige hadde også foreldre som var det. Anonymkode: 10a5b...edb
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #20 Skrevet 14. mars 2019 21 hours ago, Anonym Bruker said: Økonomi handler ofte om holdninger ,veivalg, økonomisk planlegging, og prioriteringer man foretar seg. Din okonomiske planlegging, holdninger til prioriteringer m.v er avgjørende for om du / dere lukkast eller misslukkast. - Økonomi har lenge stått på den politiske agenden som fag i skolen, men meg bekjent er ikkje blitt innført . Mange hevder at foreldrene var gjerne eit slags forbilde for hvilke holdninger ein fekk til sine veivalg om økonomiske planlegging, og prioriteringer i voksen alder. Intrs. å sjå hvor ulike mange er til økonomisk planlegging, og prioriteringer, og en av de største mellom-menneskelige utfordringer. - Hvem har vert ditt forbilde for økonomiske prioriteringer ? - Hvem legger føringene for dine / deres økonomiske prioriternger. ? - Mener du sjølv å ha en sunn og fornuftig holdning til økonomiske veivalg. ? 1. Far. Mye pga hans innkjøp av møbler til familien via salg annonser i BT. Greie og fine møbler ble kjøpt brukt. Mor, hun introduserte meg for bruktbutikker. Det gjorde at jeg selv alltid har handlet på salg og helst i bruktbutikk når jeg trengte nye klær. Men sammen førte de to alltid en handleliste og foretok innkjøp av mat max 1 gang i uken. 2. Jeg selv nå som jeg er voksen. 3. Ja Anonymkode: 2266c...c18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå