Gå til innhold

Hund nr. 3

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du hunder på 4 og 6 år, og skal ikke ha en til med det første, men ser jo selvfølgelig litt rundt på raser og oppdrettere. Hundene jeg har nå er aktive gjeterhunder av rasen Schapendoes. Vi har drevet med utstilling og litt aktiviseringagility, i tillegg til litt gjeting og generell lydighet. 

Nå begynner jeg å tenke på om neste hund er en til brukshund, eller om jeg skal trappe ned til mer selskapshund. Er jo godt kjent med mange raser, og skjønner at alle hunder krever mosjon. 

Hvis jeg skal ha en til brukshund, så har jeg sett på Australian Kelpie. Noen som har erfaring? Føler at de er hakket mer skjerpa enn det jeg er vant til nå, og krever nok enda litt mer. Hvis jeg skal gå over til en selskapshund, som forsåvidt kan trenes i lydighet den også, så har jeg sett på mindre raser. Hadde vært utmerket å ha en litt mindre hund, som folk syns er greiere å få på besøk (individuelt det her også selvfølgelig ;) ) 

Eller så har jeg alltid vært facinert av mynder. Afghaner skal jeg ikke ha med det første. Litt store og mye pelsstell, men har sett endel på Whippet og Saluki. Salukien er jo en stor hund igjen, dog elegant. Har stilt en saluki på utstilling og de fremstår som fredfulle hunder, men har også møtt de individene som har vært veldig redde.

Det er egentlig spør om er; Kan noen liste opp spennende raser, både mindre selskapshunder og mellomstore brukshunder? I tillegg til deres erfaringer med Whippet og Saluki? Fordeler og ulemper ved disse to

Håper på mange svar

Anonymkode: 6600f...365

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er så altfor mange raser å velge i. Sliter med det selv.

Anonymkode: 0cb16...cee

AnonymBruker
Skrevet

Om du velger kelpie, vær nøøye med oppdrettere. En av de store i Norge har valper hvor flere har dødd veldig unge. 

Anonymkode: 079cc...3aa

AnonymBruker
Skrevet

Hva var du fornøyd med i den rasen du har? Hva var du ikke fornøyd med?

Hva ser du da etter i en ny hunderase?

Kanskje lettere å komme med nye forslag da.

Anonymkode: 0cb16...cee

AnonymBruker
Skrevet

Jeg digger Shetland sheepdog, jeg da. Her får du jobbehund og kosehund i en og samme hund, og så blir de ikke så veldig store da. Litt bjeffing får du og med, det er helt gratis....

Anonymkode: 90ad5...658

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at cirneco dell'etna og pharaoh hound er ganske like mynder i temperament.

Spisshunder regnes jo ofte som både små selskapshunder og brukshunder.

Anonymkode: 7f949...534

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...