Gå til innhold

Privatisteksamen i norsk: testes man i VG3 eller alle års pensum?

Blaaa

Anbefalte innlegg

Tittelen sier muligens sitt. Jeg skal melde meg opp i norsk, skriftlig og muntlig, til høsten. Det har i alle fall vært planen, inntil det slo meg at norskfaget undervises ila hele det videregående studieløpet. Derfor: vil man i en muntlig norskeksamen kunne trekke hva som helst fra siste tre års pensum, eller testes man kun i VG3? Jeg forstår at faget bygger på seg selv, men jeg synes tilsammen 900 siders pensum blir litt mye for én eksamen. Noen som har gjort dette før som kan svare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Alt er pensum, men du kommer langt om du pugger norsk språk og litteraturhistorie + analyser. 

Anonymkode: f7023...bfe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt er pensum, men jeg støtter AB over med at språkhistorie, litteraturhistorie og analyser var det jeg øvde på da jeg tok opp norsk som privatist i fjor. Jeg måtte i tillegg forberede muntlig særemne.

Anonymkode: 05274...4d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

Ja, jeg skjønner på en måte at alt er pensum. Det er jo få eksaminasjoner etter VG1 og VG2. Men, det er litt surt å pugge tre bøker med følgende tekstsamlinger. Er det sett på som et vanskelig fag? Jeg har norsk fra før, men jeg husker lite. Fikk fire i standpunkt i muntlig, fem i skriftlig -  var en helt standard elev som kanskje var litt lat med å rekke opp hånda. Jeg "behøver" 5 eller 6 fordi jeg ønsker meg inn på en siving-grad. Litt tullete å sette seg inn i norsk muntlig og skriftlig for det, men må man, så må man!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, Blaaa skrev:

Hei og takk for svar!

Ja, jeg skjønner på en måte at alt er pensum. Det er jo få eksaminasjoner etter VG1 og VG2. Men, det er litt surt å pugge tre bøker med følgende tekstsamlinger. Er det sett på som et vanskelig fag? Jeg har norsk fra før, men jeg husker lite. Fikk fire i standpunkt i muntlig, fem i skriftlig -  var en helt standard elev som kanskje var litt lat med å rekke opp hånda. Jeg "behøver" 5 eller 6 fordi jeg ønsker meg inn på en siving-grad. Litt tullete å sette seg inn i norsk muntlig og skriftlig for det, men må man, så må man!

Det er et ganske stort hopp fra fem til seks i norsk skriftlig, men det kan være lettere å gjøre noe med den fireren i muntlig. Når du allerede har såpass gode karakterer i norsk skjønner jeg ikke helt hvorfor du tar opp er så stort og tungt fag? Jeg ville heller tatt opp noen småfag...

Anonymkode: 96ec8...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har seks i nesten alt annet, så det er ikke så mye å hente andre steder. Jeg gikk i tillegg på musikklinjen, og tok alle realfag etterpå. Det frister lite å ta opp bi-instrument fra videregående, samme med hørelære, hvor jeg har tre og fire. Så, da er det bare norsk igjen! Jeg får koste på meg en femmer i et av fagene, men håper på 5 og 6. Det virker som om jeg bør ta et dykk ned i norskbøkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er vanlig å bli spurt i kompetansemål fra vg2 og vg3, spesielt viktig er kultur- og litteraturhistorie fra norrøn tid, 1800-tallet og 1900-tallet (+ 1700-tallet/opplysningstida), forestillinger om det norske, språkhistorie på 1800- og 1900-tallet og det samiske. Husk å hele tiden trekke fram tekster der du viser trekk og tema til de ulike delene av læreplanen. Du kan også spørres i de andre kompetansemålene.

Det er ikke så vanlig med vg1-pensum, men mange av fagbegrepene fra vg1 bør sitte, ev. også kulturmøter.

Anonymkode: 24b23...874

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, takk! Dette er til stor hjelp. Jeg kan se for meg at dette er viktig, men jeg har litt trøbbel med å balansere hva som er mest essensielt i pensum. For eksempel har språkhistorien vært i kontinuerlig endring, men ikke alt er like relevant. At språkhistorien fra 1800- og 1900-tallet er mest essensiell hadde jeg ikke tenkt på, men det gir mening når du skriver det. 

Men, jeg får lese hele pensum. Det går fint på en måned, tror jeg. Men, det er snakk om et særemne også, eller fordypningsemne. Er dette særoppgaven man skrev i tidligere tider? Typ tre ulike verk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Blaaa skrev:

Ah, takk! Dette er til stor hjelp. Jeg kan se for meg at dette er viktig, men jeg har litt trøbbel med å balansere hva som er mest essensielt i pensum. For eksempel har språkhistorien vært i kontinuerlig endring, men ikke alt er like relevant. At språkhistorien fra 1800- og 1900-tallet er mest essensiell hadde jeg ikke tenkt på, men det gir mening når du skriver det. 

Men, jeg får lese hele pensum. Det går fint på en måned, tror jeg. Men, det er snakk om et særemne også, eller fordypningsemne. Er dette særoppgaven man skrev i tidligere tider? Typ tre ulike verk?

Jeg skal innrømme at jeg bare gjenbrukte mitt tidligere særemne ja, bare endret det til å passe muntlig eksamen da jeg kun tok opp muntlig norsk. 

Anonymkode: 05274...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går jo an. Ah! Jeg får stikke og skaffe meg hele læreverket, og ta alt derfra. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 13.3.2019 den 17.33, Blaaa skrev:

Tittelen sier muligens sitt. Jeg skal melde meg opp i norsk, skriftlig og muntlig, til høsten. Det har i alle fall vært planen, inntil det slo meg at norskfaget undervises ila hele det videregående studieløpet. Derfor: vil man i en muntlig norskeksamen kunne trekke hva som helst fra siste tre års pensum, eller testes man kun i VG3? Jeg forstår at faget bygger på seg selv, men jeg synes tilsammen 900 siders pensum blir litt mye for én eksamen. Noen som har gjort dette før som kan svare?

Tenk deg at du skal lære å kjøre bol. Tror du da at du vil bli testet på teorien og i praktisk kjøring i trafikk for bare siste 1/3 av opplæringen? 

Skal du ha eksamen i et fag, så er hele fagets læreplan pensum. Atså her hele norskfaget på vgs. At det er mye, er slik det blir når du ikke har pugget alle tre årene. 

Anonymkode: 2107d...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er helt innforstått med dette, men i de fleste programfagene, blir du kun testet i siste års kunnskap. Biologi 2 tar ikke for seg mye fra biologi 1, selv om det selvfølgelig bygger på det. Samtidig vet jeg jo at hele historiepensum er pensum, og ikke kun det man har i 2.klasse. Men det får gå! Tar det på egen kappe at jeg ikke har pugget de siste tre årene, som du sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...