Gjest Raggy Skrevet 13. mars 2019 #1 Del Skrevet 13. mars 2019 Hva bør jeg tenke på før kjøp? Skal sette meg inn i økonomien og hvilken utbedringer som står for tur. Men av erfaring vet jeg at det alltid finnes ting en ikke vet eller forstår på forhånd når man skal inn i noe nytt. Sist eide jeg enebolig å hadde bare meg selv å samarbeide med Er det en styrer i et sameie? Hvordan avgjøres ting, er det på antall stemmer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 13. mars 2019 #2 Del Skrevet 13. mars 2019 Les vedtekter til de ulike sameiene du vurderer kjøpe bolig i. Drift av ulike sameier er omtrent like forskjellig som drift av ulike borettslag. Det skal være sameiermøter/årsmøter, hvor det blir valgt styre, men for små sameier kan det bestemmes at alle seksjonseiere skal sitte i styre. Hvordan ting avgjøres kommer an på hva som står i vedtekter og hvilke type saker det er. Noe stemmes over på årsmøter, andre ting bestemmer styret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #3 Del Skrevet 13. mars 2019 Min far bor i et sameie. Han har selveid leilighet i blokk. Han trives og har bodd der i over 25 år. De har et styre, en styreformann mm. Det er møter jevnlig, alle beboere kan komme, og man kan velge å bli valgt inn i styret om man vil ha med seg litt ekstra. Det gis honorar for styredeltagelse. Som eier av selveierbolig har man noe mer råderett og bestemmelsesrett enn borettslag. Men styret kan bestemme noe, selv om det er selveierboliger. Blant annet snakker de nå i min fars sameie om at de skal renovere ALLE baderommene i hele sameiet og øke husleien etterpå. Uansett hva beboerne har gjort fra før på sine bad (blokkene er fra ca 1960). Min far synes dette er fortvilende, for han pusset opp badet fra grunnen (nytt gulv og alt) for noen få år siden, og betalte flere hundre tusen for dette. Men det hjelper ikke. Sameiet bestemmer. Skal det renoveres bad, skal alle tas. Så da vil de rive min fars nye bad, og sette opp et helt nytt likevel. Så om du skal kjøpe en leilighet i et sameie, se hva som kan komme til å trenge utskiftning i årene som kommer. Er vinduene gamle? Er ytterkledninger gamle og modne for utskiftning? Hva med bad? Er de renovert i regi av sameiet noengang? Alle slike utbedringer gjør jo at det blir bedre og penere, men samtidig gir det økte kostnader i form av økte fellesutgifter/husleie, da sameiet jo må ta opp lån for utbedringene. Anonymkode: ec291...85f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 13. mars 2019 #4 Del Skrevet 13. mars 2019 Det er det samme som boretslag er det ikke ? Det er helt ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raggy Skrevet 14. mars 2019 #5 Del Skrevet 14. mars 2019 17 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev: Det er det samme som boretslag er det ikke ? Det er helt ok. Dette skjønner jeg ikke helt... For det virker som at noen sameier har et styre som bestemmer, mens andre steder så er det alle beboerne som er med å stemmer når det kommer inn forslag... Borettslag består ikke av selveierleiligheter men andelsleiligheter så det er ikke det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 14. mars 2019 #6 Del Skrevet 14. mars 2019 3 timer siden, Raggy skrev: Dette skjønner jeg ikke helt... For det virker som at noen sameier har et styre som bestemmer, mens andre steder så er det alle beboerne som er med å stemmer når det kommer inn forslag... Borettslag består ikke av selveierleiligheter men andelsleiligheter så det er ikke det samme. Akkurat som i et borettslag, så er det et styre i et sameie. Men boformene styres etter to ulike lover, burettslagsloven og sameieloven. Det er lovteksten som avgjør hvor mye styret kan involvere seg i den enkeltes retter og plikter. Det er også disse lovene som regulerer den enkeltes ansvarsområde. Den største forskjellen går på vedlikeholdsplikt. I et borettslag vil ofte laget ha et større ansvar for vedlikehold og utbedringer enn i et sameie, der den enkelte har større ansvar for vedlikehold og utbedringer. Du kan derfor lese lovene for å se forskjellene. Samtidig vil det være variasjoner innen boformene og. Et borettslag kan f eks vedta at det ikke skal praktiseres forkjøpsrett, et sameie kan vedta at enkelte oppgaver, f eks vedlikehold av ventilasjonssytem, skal inngå som en felles løsning for alle i sameiet. I begge boformer holdes det beboermøter, og der kan enkeltpersoner fremme forslag til endring av vedtekter osv. I det lange løp, er det slik at i et borettslag blir mer tilrettelagt for den enkelte enn i et sameie. På grunn av dette, vil også ofte fellesutgiften være høyere i et borettslag enn i et sameie, fordi mer av vedlikeholdet, de kommunale avgiftene osv inngår i felleskostnadene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå