Gå til innhold

1-åring som lugger og kniper

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min blide og aktive 1-åring synes det er kjempemorsomt å knipe meg i kinnene, lugge i håret osv. Hun gjør dette med andre også, og både ler og hyler av fryd når jeg roper au! Eller nei!

Hun skal starte i barnehage i august og jeg bekymrer meg for at hun skal gjøre dette med andre barn. Husker fra min egen barnehagetid en gutt som var sånn, og han ble gående alene fordi alle var redd han.

Hvordan er det lurt å gripe tak i dette for å få henne til å skjønne at det ikke er lov? Pappaen pleier å konsekvent plassere henne i lekegrinden når hun gjør noe hun ikke har lov til,men skjønner en 1- åring sammenhengen mellom handling og straff på denne måten? Har noen erfaring med denne, eller andre metoder?

Anonymkode: 01090...537

Videoannonse
Annonse
Gjest BearMama
Skrevet

Du stopper og ignorere atferden. Fortsetter hun så gjør far rett med å sette henne ned på gulvet inntil hun roer seg. Ikke si au, nei eller andre ting da det medfører akkurat det hun vil ha: oppmerksomhet. Når hun er ferdig og innser at hun ikke får noen form for oppmerksomhet eller blir satt ned ved slik atferd så kan du viser henne kose og stryke og rose henne opp i skyene. Hun vil temmelig kjapt forbinde å slå med kjedelig og null oppmerksomhet og kos og stryk med masse ros og oppmerksomhet.

Mål oppnådd.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, BearMama skrev:

Du stopper og ignorere atferden. Fortsetter hun så gjør far rett med å sette henne ned på gulvet inntil hun roer seg. Ikke si au, nei eller andre ting da det medfører akkurat det hun vil ha: oppmerksomhet. Når hun er ferdig og innser at hun ikke får noen form for oppmerksomhet eller blir satt ned ved slik atferd så kan du viser henne kose og stryke og rose henne opp i skyene. Hun vil temmelig kjapt forbinde å slå med kjedelig og null oppmerksomhet og kos og stryk med masse ros og oppmerksomhet.

Mål oppnådd.

Takk for tips 👍

Gjest BearMama
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips 👍

Funket som gull på min 😊

AnonymBruker
Skrevet

Ignorer henne fullstendig 

Anonymkode: c4652...3f3

AnonymBruker
Skrevet

Vanlig atferd blant småtasser, de gjør det fordi de ser det får en reaksjon og det synes de er moro. For oss, ikke fullt så moro 😅 avbryte og ignorere handlingen mest mulig på en ettåring. Eldre barn må man korrigere mer etterhvert som de forstår. Forøvrig er det vanlig at det går litt hardt for seg blant de minste i barnehagen, med både klyping, dytting og biting. Det er mye som skal læres, spesielt det å dele leker eller vente på tur. 

Anonymkode: 74e19...aab

AnonymBruker
Skrevet

Er da helt vanlig å si nei til ett barn som oppfører seg sånn! Jobber selv i bhg å vi sier Nei til barnet hver gang han slår,lugger,biter osv.

Anonymkode: 959f9...41a

AnonymBruker
Skrevet

Gjorde min å,  i barnehagen tar de andre barna igjen og han sluttet når det skjedde.  

Anonymkode: bd9c2...922

AnonymBruker
Skrevet

Min sluttet også rimelig kjapt etter barnehagestart. De andre tok igjen, og var gjerne større, så det var ikke like kjekt lenger😅. Syns generelt "oppdragelse" er lettere når de får samspill med andre barn, for de vil korrigere hverandre på sitt eget språk. 

Anonymkode: 77e41...eda

AnonymBruker
Skrevet

Ikke avvis ungen, men ikke gi den morsomme reaksjonen ungen er ute etter. Det blir drivkraft videre. Vis "snille hender" osv. Det går over av seg selv etterhvert og er helt og totalt normalt. 

Anonymkode: 8d3c8...f00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår beit, der han fikk tak også. Bare ignorerte det og passet oss veldig så ga han seg. 

Samme med å kaste ting, (kastet ball til hunden) så er vel der han plukket det opp. Fikk et glass sviskemos i ansiktet, fikk en fin blåveis så skal innrømme at det var nesten umulig å holde maska da. Men han ga seg da også. 

Anonymkode: 10b74...56f

AnonymBruker
Skrevet

Ignorer. Vis hva han heller kan gjøre, som å stryke og være «snill». Ikke sett babyen bort, han skjønner ikke konteksten rundt det han gjorde fordi han prøver seg på nye ting, også blir han «forlatt». Det kan være skremmende! Dere vet at dere er der igjen om 5 minutter, for en 1-åring kan det likegodt bety dere aldri kommer tilbake. Her gikk det fort over da hun ikke fikk særlig respons på slik lek. Det er en vanlig fase for barn i den alderen, de fleste gjør dette. Men ikke «straff» med å sette han bort.

Anonymkode: 9341f...c57

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...