Gå til innhold

Fikk nytt bankkort i dag -uten bilde!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det gamle bankkortet mitt - som nå er utgått er med bilde, det nye som jeg har fått i posten er uten bilde (til min store overasskelse). Jeg har ikke førerkort og passet mitt gikk ut i januar. Jeg har altså ikke noe gyldig legitimasjon for øyeblikket. Hva gjør jeg? Kan man skaffe seg pass uten gyldig legitimasjon? 

Anonymkode: 46aed...458

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skaffet meg pass når jeg ikke hadde legitimasjon med bilde, ta med deg det gamle passet så ordner det seg sikkert. Du kan også bestille bankkort med bilde, men tror du må innom med passbilde, de tar det ikke i banken som før. 

Sånn som jeg gleder meg til de får ordnet ID kort.. før jeg fikk førerkort måtte jeg drasse rundt på passet, noe som ikke er veldig heldig om man skal på bar og veit at legitimasjonen blir kontrollert. 

Anonymkode: b4940...55e

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gamle bankkortet mitt - som nå er utgått er med bilde, det nye som jeg har fått i posten er uten bilde (til min store overasskelse). Jeg har ikke førerkort og passet mitt gikk ut i januar. Jeg har altså ikke noe gyldig legitimasjon for øyeblikket. Hva gjør jeg? Kan man skaffe seg pass uten gyldig legitimasjon? 

Anonymkode: 46aed...458

Ta kontakt med banken, be om kort med bilde. Det kan du få, men d må bestilles 😃 har heller ikke lappen, og har kort uten bilde. Føler med deg! Har dog, heldigvis, gyldig pass.

• Liker 2
Skrevet

Jeg foreslår at du ringer banken og ber om å få kortet fornyet MED bilde. Det burde la seg gjøre.

Faren min reiser ikke og har derfor ikke pass. Ikke har han førerkort heller. Så han, som deg, trenger derfor bankkortet som en id. Da hans gamle bankkort var i ferd med å gå ut, ringte han derfor å ba om å få tilsendt det nye MED bilde. Det fikk han uten problemer. Så han har det nye kortet med bilde også.

Vet ikke om de gjør unntak for pensjonister eller om alle kan få det sånn. Jeg håper nasjonalt id kort snart kommer, for jeg har kun bankkortet som id selv. Jeg gidder jo ikke fly rundt med passet mitt i lomma overalt heller. Har ikke førerkort.

• Liker 3
Skrevet

Etter nye regler må man ha levert gyldig pass til bankene for å få bilde på bankkortet. Men, jeg vil gjerne påpeke at det av sikkerhetsmessige årsaker er smart å ikke ha bilde på kortet. På det nye bankkortet ditt står kun navn og kontonummer, mens på bankkort med bilde er det kontonummer, bilde, signatur, navn og ikke minst fødselsnummer. Flere tilfeller i det siste der folk har mistet bankkortet har blitt misbrukt. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå har det vært skrevet relativt ofte de siste 5 årene i media at stadig flere banker dropper bilder på kort...

For øvrig er det veldig enkelt å se hva som kreves for å fornye pass, det står ganske så tydelig på politets sider. 

Det gamle passet ditt er tilstrekkelig legitimasjon hvis det er gyldig eller det er mindre enn tre måneder siden det utløp. Er det første gang du skal ha pass, eller er det mer enn tre måneder siden det gamle passets gyldighetstid utløp, skal du ha med følgende legitimasjon:

* Gyldig norsk førerkort eller annet minst like sikkert identitetskort med bilde og fødselsnummer, for eksempel bankkort med bilde.
* Eventuelt tidligere utløpt pass.
* Statsborgervedtak og statsborgerbrev dersom du tidligere har vært utenlandsk statsborger.
* NB! Hvis du ikke kan legitimere deg med gyldig norsk pass eller pass som er utløpt for mindre enn tre måneder siden, kan politiet kreve at du har med deg en myndig norsk person med gyldig norsk pass som skriftlig kan bekrefte din identitet.

Anonymkode: 7fa71...cae

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skaffet meg pass når jeg ikke hadde legitimasjon med bilde, ta med deg det gamle passet så ordner det seg sikkert. Du kan også bestille bankkort med bilde, men tror du må innom med passbilde, de tar det ikke i banken som før. 

Sånn som jeg gleder meg til de får ordnet ID kort.. før jeg fikk førerkort måtte jeg drasse rundt på passet, noe som ikke er veldig heldig om man skal på bar og veit at legitimasjonen blir kontrollert. 

Bankene operer ikke lenger med bilde på bankort. Førerkort og pass må nå brukes hvis du skal legitimere deg

Anonymkode: c102e...a0b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bankene operer ikke lenger med bilde på bankort. Førerkort og pass må nå brukes hvis du skal legitimere deg

Joda de kan skaffe bankkort med bilde på bestilling. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk det gamle kortet som legitimasjon

Anonymkode: 28610...f7f

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke gyldig legitimasjon fordi kortet ikke lenger er gyldig. Reglene er ganske firkanta der altså. I butikk får vi opplæring på at vi ikke får lov til å akseptere et utgått kort som legitimasjon, selv om all den andre informasjonen på kortet er korrekt.

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har det vært skrevet relativt ofte de siste 5 årene i media at stadig flere banker dropper bilder på kort...

Anonymkode: 7fa71...cae

Det vet vi jo. Men det er altså en del mennesker som faktisk ikke har førerkort, eller ikke ser det særlig hensiktsmessig å drasse på et stort pass, som jo da blir fillete og slitt ganske fort, om det skal drasses med i det daglige. Noen har ikke pass heller.

Men det går altså an å bestille bankkort med bilde fremdeles, hvis man ber spesielt om det.

Jeg foretrekker en id som kan puttes i lommeboka, og det kan ikke dagens pass. Heldigvis er mitt bilde-bankkort gyldig ett år til. Krysser fingrene for at nasjonalt id kort er kommet da.

• Liker 2
Gjest Krampus
Skrevet

Jeg fikk nettopp nytt bankkort med bilde som ble tatt i banken. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov. 

Skrevet

Jeg er i samme situasjon. Jeg tar alltid med det gamle bankkortet mitt. Har gjort det nå i to år og har aldri hatt problemer med å få resepter, kjøpe øl eller når jeg på byen. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Minya skrev:

Det er ikke gyldig legitimasjon fordi kortet ikke lenger er gyldig. Reglene er ganske firkanta der altså. I butikk får vi opplæring på at vi ikke får lov til å akseptere et utgått kort som legitimasjon, selv om all den andre informasjonen på kortet er korrekt.

Har ALDRI vært med på at noen har sjekket dato på bankkortet mitt. Har jobbet i dagligvare i to år også ;)

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke banker tilbyr bankkort med bilde? Gjensidige gjør det ikke🤷🏽‍♂️

Anonymkode: 6e57f...cb7

Skrevet (endret)

På jobb sjekker jeg alltid at legitimasjonen ikke er utløpt. Det er ikke gyldig legitimasjon. 

Jeg har for øvrig nytt bankkort med bilde, fra Nordea. 

Edit; hva med postens ID-kort? 

Endret av FantasDick
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ALDRI vært med på at noen har sjekket dato på bankkortet mitt. Har jobbet i dagligvare i to år også ;)

Da er de sløv, det er selvsagt en av de tingene de skal sjekke. Jeg sjekket alltid det, og måtte si nei til en drøss "myndige" som tydligvis hadde fått et utgått bankkort av en eldre søster, bror eller kompis. 

Anonymkode: 91052...59b

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har bilde på bankkortet mitt ;) 

Gjest Mysticgirl
Skrevet (endret)

DNB har med bilde, fikk nettopp nytt kort med bilde :) 

Endret av Mysticgirl

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...