Gå til innhold

Til dere som har skrevet masteroppgave: Stresser meg i hjel. Må jeg utsette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde veiledning for 3,5 uker siden, da visste veilederen min hvor langt jeg hadde kommet og mente at jeg skulle ha god tid til innlevering dersom jeg var bevisst på tidsbruk. Jeg har ikke jobb og ellers ingen forpliktelser, men noe på privaten som muligens opptar litt fokus (dette kan/vil jeg heller ikke rydde unna, da det er noe positivt som jeg kanskje egentlig trenger nå).  

Innlevering i slutten av mai, det som gjenstår nå er analyser og å skrive ca 60-70 sider. De siste ukene har jeg vært umotivert og brukt lang tid på koding av data. Analysene får jeg ikke gjort på en stund, fordi jeg venter på data fra andre. Det jeg sitter med nå er teori og metode. Veiledern min er ganske chill så jeg er ikke stresset for selve veiledningsbiten, men om jeg rekker dette og klarer å få minimum C i karakter.

Hva tenker dere?? 

Anonymkode: 10575...4f8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde iallfall greit helt fint å rekke det- men det kommer sikkert an på fagfelt også. Jeg skrev min master i statsvitenskap fra perioden midten av desember til midten av februar- ved siden av 50 % jobb (måtte det pga fikk ikke studielån, hadde boliglån og renten stadig steg. Dette er 12 år siden).

Det eneste jeg hadde gjort før desember var innsamling av data + noe transkribering. I desember fikk jeg plutselig vite at jeg kunne få levere i februar (skulle egentlig levere forsinket i mai) siden årsaken til at jeg var forsinket skyldtes forhold utenfor min kontroll. Jeg ville da prøve å bli ferdig så fort som overhode mulig, kastet meg rundt, og jobbet med oppgaven alle ledige stunder i 2 mnd. Fikk C- og var helt greit fornøyd med det, situasjonen tatt i betraktning.

Anonymkode: 50072...f2b

AnonymBruker
Skrevet

Lag en plan hvor du skal skrive x antall sider per dag feks, bedre å gjøre noe hver dag fremfor å stresse deg ihjel to dager før fristen. 

Anonymkode: 48a45...975

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har noen forpliktelser mellom 08 og 16 bør du klare dette uten problemer. Det på privaten kan vel finne sted på kveldstid slik det gjør for normale folk?

Anonymkode: dba83...565

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde iallfall greit helt fint å rekke det- men det kommer sikkert an på fagfelt også. Jeg skrev min master i statsvitenskap fra perioden midten av desember til midten av februar- ved siden av 50 % jobb (måtte det pga fikk ikke studielån, hadde boliglån og renten stadig steg. Dette er 12 år siden).

Det eneste jeg hadde gjort før desember var innsamling av data + noe transkribering. I desember fikk jeg plutselig vite at jeg kunne få levere i februar (skulle egentlig levere forsinket i mai) siden årsaken til at jeg var forsinket skyldtes forhold utenfor min kontroll. Jeg ville da prøve å bli ferdig så fort som overhode mulig, kastet meg rundt, og jobbet med oppgaven alle ledige stunder i 2 mnd. Fikk C- og var helt greit fornøyd med det, situasjonen tatt i betraktning.

Anonymkode: 50072...f2b

Det er et spesialisert felt innen pedagogikk. Ikke et veldig vanskelig fag, men samtidig ganske spesifikt. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lag en plan hvor du skal skrive x antall sider per dag feks, bedre å gjøre noe hver dag fremfor å stresse deg ihjel to dager før fristen. 

Anonymkode: 48a45...975

Det synes jeg er en bra idé, problemet er bare at jeg blir så skuffet over meg selv om jeg ikke når målet jeg har satt, 2 sider per dag feks.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke har noen forpliktelser mellom 08 og 16 bør du klare dette uten problemer. Det på privaten kan vel finne sted på kveldstid slik det gjør for normale folk?

Anonymkode: dba83...565

Det skulle jeg også ønske at det kunne, men av årsaker jeg ikke vil utdype her så foregår det nok på dagtid...

AnonymBruker
Skrevet

Altså det opptar ikke HELE tiden på dagtid, men nå og da innimellom som er nok til å få meg på helt andre tanker enn masteroppgaven

Gjest ThotSlayer
Skrevet

Hva er det du skriver masteroppgave i? Hvilket fagfelt

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, ThotSlayer skrev:

Hva er det du skriver masteroppgave i? Hvilket fagfelt

Ønsker ikke å oppgi det her, vi er ikke så mange så da blir det lett å gjenkjenne meg. Men det er et spesialfelt innen pedagogikk

Gjest ThotSlayer
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ønsker ikke å oppgi det her, vi er ikke så mange så da blir det lett å gjenkjenne meg. Men det er et spesialfelt innen pedagogikk

Ja, det var feltet jeg lurte på, ikke nødvendigvis hva oppgaven gikk ut på. Jeg formulerte meg feil.

Vel, det er vel bare å sette i gang. 80% av resulatatet du får er teori, bakgrunnstoff og sånt. Selve resultatene du kommer frem til er ikke så interessant. I og med at det er pedagogikk så kan du analysere dataene og forme oppgaven din slik du føler for, i og med at det er en menneskelig faktor involvert.

Du får lett en C om bakgrunnstoffet og teorien er i boks. Altså hva du bygger hele oppgaven din på.

Endret av ThotSlayer
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det synes jeg er en bra idé, problemet er bare at jeg blir så skuffet over meg selv om jeg ikke når målet jeg har satt, 2 sider per dag feks.

Du må drite i skuffelsen og forventninger til deg selv. Noen dager klarer man å produsere null sider. Andre dager løsner det og du får skrevet fem. Det er helt vanlig. 

Anonymkode: 73f2e...685

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, ThotSlayer skrev:

Ja, det var feltet jeg lurte på, ikke nødvendigvis hva oppgaven gikk ut på. Jeg formulerte meg feil.

Vel, det er vel bare å sette i gang. 80% av resulatatet du får er teori, bakgrunnstoff og sånt. Selve resultatene du kommer frem til er ikke så interessant. I og med at det er pedagogikk så kan du analysere dataene og forme oppgaven din slik du føler for, i og med at det er en menneskelig faktor involvert.

Du får lett en C om bakgrunnstoffet og teorien er i boks. Altså hva du bygger hele oppgaven din på.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må drite i skuffelsen og forventninger til deg selv. Noen dager klarer man å produsere null sider. Andre dager løsner det og du får skrevet fem. Det er helt vanlig. 

Anonymkode: 73f2e...685

Så det dere tenker er at det ikke per nå er aktuelt å utsette innlevering til høsten?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så det dere tenker er at det ikke per nå er aktuelt å utsette innlevering til høsten?

Det spørs jo på deg. Det burde gå helt fint hvis du bruker tiden godt, men du virker jo ganske uvillig til å ofre noe, selv i en såpass kort periode. I tillegg skrev du at du har vært umotivert de siste ukene.  

Du klarer det hvis du virkelig går inn for det. Hvis dette «andre» som er bra for deg foregår på dagtid, så gjør ikke det så mye - du har jo fremdeles både kvelder og helger til rådighet. Men hvis du skal ha fri kvelder/helger OG bruker mye tid på dagtid på dette hva-det-nå-enn-er som er bra for deg - da går det ikke. Så - hva er du villig til å ofre?

Anonymkode: 27eaf...11d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs jo på deg. Det burde gå helt fint hvis du bruker tiden godt, men du virker jo ganske uvillig til å ofre noe, selv i en såpass kort periode. I tillegg skrev du at du har vært umotivert de siste ukene.  

Du klarer det hvis du virkelig går inn for det. Hvis dette «andre» som er bra for deg foregår på dagtid, så gjør ikke det så mye - du har jo fremdeles både kvelder og helger til rådighet. Men hvis du skal ha fri kvelder/helger OG bruker mye tid på dagtid på dette hva-det-nå-enn-er som er bra for deg - da går det ikke. Så - hva er du villig til å ofre?

Anonymkode: 27eaf...11d

Uvillig til å ofre noe fordi jeg ikke vil ta vekk noe som opptar oppmerksomheten min NÅ OG DA på dagtid? Haha ja da har jeg hørt det også... Jeg har som sagt ingenting annet som opptar fokus. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Usikker på om det har noen relevans til deg, men jeg utsatte masteren min og leverte ett semester senere enn normert tid. Det er absolutt ingen som har nevnt det i etterkant, altså i jobbsøkersammenheng. Det har faktisk aldri vært et tema. Jeg brydde meg ikke selv heller, ettersom jeg mente jeg hadde god grunn. Det er 10 år siden og jeg har hatt jobb hele tiden etterpå. 

Anonymkode: fb3b8...ca4

Gjest ThotSlayer
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan utsette, men det er bedre å bare begynne og jobbe deg igjennom en master. Så blir du ferdig. Ikke sett så store krav til deg selv, og jobb heller med å få på plass biter av gangen. Da blir det lettere å håndtere hele oppgaven. Ikke fokuser på at du må ha 60-70 sider. Dessuten er det vanlig at det er 1.5 linjeavstand og malene man bruker gjør at de sidene kommer fort.

Skrevet

Tja, jeg skrev mesteparten av masteroppgaven min på 3 intense uker (tok master ved siden av full jobb). Fikk en sterk C (de holdt på å vippe meg opp til B da jeg forsvarte den). Så det er absolutt mulig å fullføre uten utsettelse.

Skrevet

Jeg personlig hadde vært veldig stresset, men jeg liker å være ferdig i god tid. Men det kan nok gjøres, altså. Det spørs jo hvor godt du kan motivere deg selv til å jobbe de siste ukene/månedene, og hva slags kvalitet du tror du kan få på oppgaven. Jeg ville heller utsatt den ett semester og satset på en bedre karakter, enn å bare kaste noe sammen og håpe på det beste. Men det er jo mulig å jobbe seg til en god karakter enda, altså! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var som deg, høye krav til meg selv. Skrev seks timer hver dag (tok ulønna perm.) syntes det gikk på skinner. Så en dag PANG, møtte nesten veggen, men klarte å ta grep og har utsatt. Glad for den avgjørelsen, livet er mer enn master. Lykke til! 

Anonymkode: e5aed...f97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...