Gå til innhold

Diskriminering av single ang huslån.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det lønner seg ikke økonomisk å være single; dette er et faktum (med noen unntak, naturligvis).

Men når bankene er restriktive med å gi folk lån, er det mest med bakgrunn i å beskytte folk mot å havne i et stort økonomisk uføre. Låner man maksimalt nå, og mister jobben samtidig med at boligmarkedet ligger nede for telling, da har man et stort problem, selv med dagens strenge lånerammer. Med mindre utlånsrestriksjoner er faren for et stort økonomisk tap enda verre. Du risikerer å være gjeldsslave resten av livet.

Anonymkode: b63ae...9e8

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jammen ikke lett å være singel å få huslån i disse dager . Min datter på 36 år er singel og barnløs. Fast 100% jobb. Ved salg av nåværende bolig  har hun 900 000 i egenkapital . Men får ikke låne mer enn 1,6 mill .får ikke leilighet til det der hun bor. Tjener 400 ,000 kr og kan få låne 2 mill ,men de trekker fra studielånet ,trodde ikke de gjorde det ? Er det ikke bra å ta utdanning? Så da blir det 1,6 mill? Banken har tabell på hva en skal klare seg på og da tjener hun for lite mener de, ,selv om hun har betjent et større lån og klart seg helt fint med utgifter ,mat,klær og ferie hvert år .nå får hun mindre vei til jobb ,slipper flere bomutgifter. Noen som har tips? Banken rådet henne til å finne seg en mann😳

Anonymkode: f4c56...69e

Det er vel finanstilsynet med Siv Jensen som har sagt maks 5x brutto inntekt.

Skyld heller på politikerne våre eventuelt stem noe annet enn fremskrittspartiet.

Tabellen finner du her:

https://www.bolig360.no/forbruker/hvor-mye-kan-jeg-lane/

AnonymBruker
Skrevet

Men er ikke inntekt på 400 000 litt lite når hun har utdannelse og er 36 år. Har hun mulighet til å bytte jobb, så hun får høyere inntekt? Eller ta seg en ekstra jobb, så hun i det minste har ekstra inntekt da hun får lån til dyrere bolig.

Jeg er selv alene med barn, har 1,5 mill i egenkapital, men har dessverre blitt ufør, så får ikke lån, eller får lån på rundt 500 000, men man får jo ikke kjøpe bolig med plass til meg og 2 barn til 2 mill. 

Anonymkode: 11a59...bd9

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke diskriminering av single. 
Par har ingen ekstra fordeler ved inngåelse av lån, det er uansett 5x inntekten i husholdet som gjelder. 
Om ett par har 600 000 i total inntekt, og en singel har 600 000 i inntekt, så stilles dem helt likt. 

Jo, det lønner seg ta utdanning, og 400 000 er relativt lav lønn dersom hun har høyere utdanning. 
Tipset vil være å øke den totale inntekten i husholdet, dvs enten må en singel person øke inntekten sin, eller så må man ta inn flere i husholdet. 

Anonymkode: 73aeb...87a

Med samme totale inntekt vil paret faktisk få mindre lån enn den enslige, fordi de nødvendigvis har en del separate utgifter i tillegg til felles utgifter. F.eks må jo begge spise, de må ha klær, penger til fritid, helse, transport osv. 

Fordelen for par er at de generelt har to inntekter som i de fleste tilfeller til sammen vil være høyere enn den single ene inntekt.

Anonymkode: 22a80...622

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke inntekt på 400 000 litt lite når hun har utdannelse og er 36 år. Har hun mulighet til å bytte jobb, så hun får høyere inntekt? Eller ta seg en ekstra jobb, så hun i det minste har ekstra inntekt da hun får lån til dyrere bolig.

Jeg er selv alene med barn, har 1,5 mill i egenkapital, men har dessverre blitt ufør, så får ikke lån, eller får lån på rundt 500 000, men man får jo ikke kjøpe bolig med plass til meg og 2 barn til 2 mill. 

Boligen hun vil kjøpe er 400.000 kr billigere enn den hun har nå. Klarer seg bra nå ,og får jo bedre økonomi . Men ser ut som det ordner seg at vi er kun kausjonist for det lånet som er over 1,6 mill,

Anonymkode: f4c56...69e

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ufør og 2 barn, da kan du vel få Husbankån??

Anonymkode: 2fb2b...b9b

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Med samme totale inntekt vil paret faktisk få mindre lån enn den enslige, fordi de nødvendigvis har en del separate utgifter i tillegg til felles utgifter. F.eks må jo begge spise, de må ha klær, penger til fritid, helse, transport osv. 

Fordelen for par er at de generelt har to inntekter som i de fleste tilfeller til sammen vil være høyere enn den single ene inntekt.

Anonymkode: 22a80...622

Ja, jo, men hvor ofte har en person som er singel høyere inntekt enn to stykker? Det er relativt sjelden.

Anonymkode: ba69c...7b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...