AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #1 Skrevet 13. mars 2019 Jeg har vært såkalt "prediabetes" (nedsatt glukosetoleranse) i flere år nå, men etter kostomlegging har jeg hatt et fint og stabilt blodsukker. Dette har dessverre endret seg den siste tiden. Siste langtidsblodsukker viste 6,4 til tross for at jeg er nøye med kostholdet. Fastende blodsukker er fremdeles bra, men 2-timersverdiene er det ikke. Det viser meg at den måltidssammensetningen som har holdt et stabilt blodsukker tidligere gjør ikke det lenger, og jeg må gjøre endringer. Nå har jeg fått beskjed om å måle blodsukkeret daglig for å finne ut hvordan de ulike måltidene påvirker blodsukkeret mitt, og at 2-timersverdien skal være under 7.8, hvis ikke har jeg feil sammensetning av måltidet. Så langt så greit, men dette ble ikke så enkelt. Noe så enkelt som en fiskegrateng (hjemmelaget med lite karbohydrater) en potet og grønnsaker gir meg en 2-timersverdi på 11, og et vanlig brødmåltid med grovt brød med kjøttpålegg og ost gir meg en verdi på 8.5. Det virker som om havregrøt går greit. Jeg har en del hensyn å ta når det kommer til kosthold, men nå håper jeg dere med diabetes type 2 kan dele deres erfaringer med meg. Noen tips vil kanskje ikke fungere direkte for meg, men kanskje det kan gi meg ideer til en variasjon. Hva spiser dere til de ulike måltidene? Anonymkode: b14b7...7ec
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #2 Skrevet 13. mars 2019 Jeg vil anbefale deg å kontakte diabetesforbundet lokalt. De deler nok gjerne sine erfaringer. (Her kan jo gud og hvermann komme med velmenende dårlige råd). Diabetesforbundets sider er også en god resurs som i alle fall på enkelte matvarer gir nyttige tips. Men ellers er jo både potet og (ferdigbakte butikk)brød kjente risikomatvarer. Jeg vil tro du alt har forsøkt å spise poteten kald heller enn varm, men om du ikke har forsøkt avkjøle poteten: spis den kald og se om du får samme utslag. Får du det må du bare bytte den ut, dersom du har kontroll på GB i resten av middagen. Jeg er litt usikker på fokuset ditt på rene karbohydrater. I 2019 fokuseres det i betydelig større grad på den glykemiske belastningen. Som ikke er helt det samme. Om du får en grunnforståelse for GB forklarer den også enkelt og lettfattelig for deg dette med potet, kjøpe-grovbrød og havregryn. Anonymkode: 8fa93...683
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #3 Skrevet 13. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil anbefale deg å kontakte diabetesforbundet lokalt. De deler nok gjerne sine erfaringer. (Her kan jo gud og hvermann komme med velmenende dårlige råd). Diabetesforbundets sider er også en god resurs som i alle fall på enkelte matvarer gir nyttige tips. Men ellers er jo både potet og (ferdigbakte butikk)brød kjente risikomatvarer. Jeg vil tro du alt har forsøkt å spise poteten kald heller enn varm, men om du ikke har forsøkt avkjøle poteten: spis den kald og se om du får samme utslag. Får du det må du bare bytte den ut, dersom du har kontroll på GB i resten av middagen. Jeg er litt usikker på fokuset ditt på rene karbohydrater. I 2019 fokuseres det i betydelig større grad på den glykemiske belastningen. Som ikke er helt det samme. Om du får en grunnforståelse for GB forklarer den også enkelt og lettfattelig for deg dette med potet, kjøpe-grovbrød og havregryn. Anonymkode: 8fa93...683 Takk for svar Jeg tenker mer på glykemisk belastning/glykemisk balanse enn karbohydrater i seg selv, men det er litt vanskelig å få frem i løpet av få setninger. Takk for tipset om diabetesforbundet, det skal jeg sjekke. Poteten spiser jeg avkjølt, og brødet er hjemmebakt (glutenfritt av jyttemel/teff, og skal ha moderat glykemisk belastning) Anonymkode: b14b7...7ec
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #4 Skrevet 13. mars 2019 Du bør unngå mat med mye stivelse i, som f,eks potet og kjøpebrød, ris og pasta. Generelt mat med mye karbohydrater i. Kan anbefalt knekkebrød fra Brisk, de har bare 1 karbohydrat i seg. Tenk langsomme karbohydrater som gir sakte blodsukkerstigning Lavkarbo er gunstig ved diabetes, evt grovkarbo Anonymkode: 52565...763
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #5 Skrevet 13. mars 2019 Jeg hadde vært litt forsiktig med jyttemel hvis jeg var deg, ris og mais kan hos mange føre til stor blodsukkerstigning. Hva med å bake knekkebrød av hovedsaklig quinoa istedenfor? Anonymkode: 84116...f1b
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #6 Skrevet 14. mars 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde vært litt forsiktig med jyttemel hvis jeg var deg, ris og mais kan hos mange føre til stor blodsukkerstigning. Hva med å bake knekkebrød av hovedsaklig quinoa istedenfor? Anonymkode: 84116...f1b Jyttemel fikk terningkast 6 i en test gjort i regi av diabetesforbundet, så jeg trodde faktisk det var relativt trygt å bruke sammen med teff, som er lavglykemisk. Men uansett, jeg fikk litt hetta av verdiene jeg fikk etter middag i går med litt fullkornspasta med masse proteiner, og selvsagt litt fett og en god del salat/grønnsaker. Familien spiste det samme som meg (Men litt mer pasta og mindre salat), og jeg tok en kontroll på dem for å ha et sammenligningsgrunnlag. De hadde blodsukkerverdier etter 2 timer på hhv 5.1, og 5.6 - det tyder på at den glykemiske balansen i utgangspunktet er grei, hvis ikke hadde de hatt høyere verdier også. Jeg hadde en verdi på 12.5. Derfor kontaktet jeg legekontoret i dag tidlig, fortalte at det jeg har gjort før ikke lenger fungerte, og at jeg må ha hjelp videre. Legesekretæren var umiddelbart enig, og skulle snakke med legen om en glulosebelastningstest, og henvisning til klinisk ernæringsfysiolog. Anonymkode: b14b7...7ec
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #7 Skrevet 14. mars 2019 Hvorfor spiser du glutenfritt? Har du cøliaki? Jeg ser noen andre har nevnt Brisk sine knekkebrød, jeg kan skrive under på at disse er gull verdt. I tillegg vil jeg tipse om denne brødmiksen, den har jeg sett selges på Rema her jeg bor, men kan også kjøpes på nett, fra Proteinfabrikken. Brødet holder seg saftig lenge, og er mettende. Du kan forsøke pasta laget av soyabønner, erter eller linser. Disse er snillere med blodsukker enn pasta som er laget av rismel eller hvetemel. Anonymkode: 30d9e...e18
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #8 Skrevet 14. mars 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Men uansett, jeg fikk litt hetta av verdiene jeg fikk etter middag i går med litt fullkornspasta med masse proteiner, og selvsagt litt fett og en god del salat/grønnsaker. Familien spiste det samme som meg (Men litt mer pasta og mindre salat), og jeg tok en kontroll på dem for å ha et sammenligningsgrunnlag. De hadde blodsukkerverdier etter 2 timer på hhv 5.1, og 5.6 - det tyder på at den glykemiske balansen i utgangspunktet er grei, hvis ikke hadde de hatt høyere verdier også. Jeg hadde en verdi på 12.5.Anonymkode: b14b7...7ec Mulig jeg er helt på jordet her nå, men min mor har diabetes, og hun målte blodsukkeret på meg en gang for "moro skyld", rett etter at jeg hadde drukket te med sukker, og verdiene var normale (husker ikke tallet), så jeg ville tro at det at familiemedlemmene hadde lavere verdier enn deg, tyder på at de er friske, og at den glykemiske belastningen ikke påvirker dem, eller snarere, at kroppene deres håndterer det fint. Du må (ref HI) finne ut på egen hånd (men med profesjonell hjelp) hva du selv reagerer på. Sitat Derfor kontaktet jeg legekontoret i dag tidlig, fortalte at det jeg har gjort før ikke lenger fungerte, og at jeg må ha hjelp videre. Legesekretæren var umiddelbart enig, og skulle snakke med legen om en glulosebelastningstest, og henvisning til klinisk ernæringsfysiolog. Bra! Anonymkode: e7a7a...c42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå