AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #1 Skrevet 13. mars 2019 Jeg behersker word (ikke store dokumenter, lage innholdsfortegnelse etc), og vanlig surfing på nettet, bruker e- post...ikke så mye mer...er det nok til å si at jeg har grunnleggende IT- forståelse? Hvordan kan jeg lære mer uten å betale 10 000 for kurs? Jeg har mac og er ikke flink til å trykke meg fram på egen hånd, er redd for at jeg skal føkke opp hele maskinen.... Anonymkode: 02997...889
Gjest NotYou Skrevet 13. mars 2019 #2 Skrevet 13. mars 2019 Admistrative IT pakker som office vil jeg tro du bør beherske. Word, exel, powerpoint. Og internett selvfølgelig. Dette finnes det opplæring i, gratis på nett. Hvordan f.eks punktere, lage innholdsfortegnelse osv i word, eller hvordan du kan bruke exel i utregningsoppgaver.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #3 Skrevet 13. mars 2019 Du kan lære mer ved å begynne å trykke deg rundt Vil ikke si du har grunnleggende it-forståelse nei, du har mer minimalt av it-forståelse. Anonymkode: 34c1e...3af 6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #4 Skrevet 13. mars 2019 1 minutt siden, NotYou skrev: Admistrative IT pakker som office vil jeg tro du bør beherske. Word, exel, powerpoint. Og internett selvfølgelig. Dette finnes det opplæring i, gratis på nett. Hvordan f.eks punktere, lage innholdsfortegnelse osv i word, eller hvordan du kan bruke exel i utregningsoppgaver. Ok kjempefint, det skal jeg se på! Tusen takk for svar! Anonymkode: 02997...889
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #5 Skrevet 13. mars 2019 Husk også, hovedkunnskapen man har om man er god i it handler om å søke seg frem til løsninger og kunne bruke det man finner. Når jeg har et pc-problem så søker jeg, og prøver forslagene. Jeg pugger ikke alt jeg kan for å huske det. Anonymkode: 34c1e...3af 2
Ullvott Skrevet 14. mars 2019 #6 Skrevet 14. mars 2019 Grunnleggende IT-forståelse vil jeg si er at man skal klare å bruke IT som et arbeidsverktøy. Man trenger ikke kunne programmere eller kode, men man må ha evnen til å lære seg å bruke de dataprogrammene som det kreves i den jobben det dreier seg om. Tro meg; det er faktisk ganske mange som ikke innehar dette. De er dagens og fremtidens analfabete. Det du beskriver om din egen IT-kompetanse er i grenseland, men det er ikke sikkert at det skal så mye til før du er på et mye høyere nivå. Nettopp det du sier om «redd for å føkke opp» tyder på manglende forståelse. Det ligger en hel del opplæringsfilmer gratis tilgjengelig på Youtube. Søk for eksempel på grunnleggende office, grunnleggende word og grunnleggende excel. Prøv deg fram og se hvilke filmer du liker best. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2019 #7 Skrevet 14. mars 2019 3 timer siden, Ullvott skrev: Grunnleggende IT-forståelse vil jeg si er at man skal klare å bruke IT som et arbeidsverktøy. Man trenger ikke kunne programmere eller kode, men man må ha evnen til å lære seg å bruke de dataprogrammene som det kreves i den jobben det dreier seg om. Tro meg; det er faktisk ganske mange som ikke innehar dette. De er dagens og fremtidens analfabete. Det du beskriver om din egen IT-kompetanse er i grenseland, men det er ikke sikkert at det skal så mye til før du er på et mye høyere nivå. Nettopp det du sier om «redd for å føkke opp» tyder på manglende forståelse. Det ligger en hel del opplæringsfilmer gratis tilgjengelig på Youtube. Søk for eksempel på grunnleggende office, grunnleggende word og grunnleggende excel. Prøv deg fram og se hvilke filmer du liker best. Word. Der jeg jobbet tidligere var det overraskende mange som manglet en god del av det grunnleggende for å være mer eller mindre selvdrevet når det gjelder pc-bruk og bruk av officeprogrammene. Attpåtil var det en jobb i et miljø som jobbet med å promoterte teknologbruk i enkelte sammenhenger, så jeg syntes det ble litt vel ironisk. Men ja, i tiden som kommer blir det å ikke beherske det en showstopper i mange jobber. Jeg er ikke nødvendigvis enig i at det er et absolutt hinder akkurat i dag, siden mange av bedriftene fortsatt er tradisjonelle. Mange av de større bedriftene har fortsatt supportavdelinger eller kjøper inn support fra firmaer som leverer dette. Men dette blir det mindre og mindre av fremover, og det blir i stadig større grad forventet at folk skal beherske grunnleggende teknologi selv. Anonymkode: 8db9b...b45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå