Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har mulighet til å flytte store deler av lånet mitt til statens pensjonskasse. PR i dag er renten 0,6 lavere der enn i banken jeg nå bruker. Finnes det negative sider ved å flytte sånn? Er statens pensjonskasse «bra» å ha lån i? Jeg har tidligere alltid bare brukt min lokale bank..

Anonymkode: c6ec2...647

AnonymBruker
Skrevet

På min arbeidsplass har vi satt stadige organisatoriske endringer, som gjør at folk som har vært ansatt svært lenge har hatt anledning til å ha lånet i statens pensjonskasse. Mitt inntrykk er at disse stort sett alltid har hatt en mye (!!) bedre lånerente enn hva vi andre har hatt.

Hvis du f eks har et boliglån på 2 mill, utgjør 0,6 % lavere rente 12.000 kr i rentekostnad i året. Med mindre det er masse andre gebyrer du må hensynta eller andre avtaler, tenker jeg det der er en no-brainer - bytt i vei. 

Anonymkode: 12924...994

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt mer stivbeint enn fx Skandiabanken, men funker helt greit. Det har de senere årene ikke vært kjempegunstig rente. så selv om den tydeligvis er lavere enn i din lokale bank, kan du jo sjekke litt rundt hos ulike banker og se hva de tilbyr. Ulike fagforeningstilknytninger kan fx hjelpe til en gunstig rente

Anonymkode: 587bd...60d

AnonymBruker
Skrevet

SPK er absolutt å anbefale å ha lån i. En må faktisk utnytte de godene en har når en statlig ansatt.

Anonymkode: 28b8b...5aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tilleggskommentar fra meg over: jeg jobber i bank og selv med våre ansattbetingelser på boliglån (som kun er marginalt bedre enn hva man ser i nettaviser at andre kan få, gitt riktige avtaler osv) så har alltid betingelsene Statens pensjonskasse vært veldig mye bedre.

Og hvis man kan spare flerfoldige tusen i året i rentekostnader, så tåler nok de fleste en "litt mer stivbeint bank". Man kan jo dessuten ha flere bankforbindelser..

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilleggskommentar fra meg over: jeg jobber i bank og selv med våre ansattbetingelser på boliglån (som kun er marginalt bedre enn hva man ser i nettaviser at andre kan få, gitt riktige avtaler osv) så har alltid betingelsene Statens pensjonskasse vært veldig mye bedre.

Og hvis man kan spare flerfoldige tusen i året i rentekostnader, så tåler nok de fleste en "litt mer stivbeint bank". Man kan jo dessuten ha flere bankforbindelser..

De tradisjonelle bankene er jo hinnsides dyre.

0.6% av G i administrasjonsgebyr for et pensjonskapitabevis. Det er absurd. Det krever bokstavlig talt ingen administrasjon. Og på toppen av dette putter de en prosent på sine svindyre fond...

Skjønner ikke at folk finner seg i å bruke så mye penger på luft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...