AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #1 Skrevet 13. mars 2019 Jeg har MS og forsøkte å stå i jobb. Men jeg får ikke den behandlingen jeg trenger raskt nok: Jeg behøver å få lagt ut tarmen - jeg står på venteliste. Jeg behøver å få mer botox i blæra - jeg står på venteliste. Jeg har ryggsmerter etter en lammelse - jeg står på venteliste. Jeg trenger traumebehandling etter ei voldtekt - jeg står på venteliste. Jeg søkte rehabilitering for å få hurtig hjelp med det over - jeg fikk avslag. Arbeidsgiver ga meg all den tilrettelegging jeg behøvde, det var ikke mer å finne på. Helsevesenet skyver meg fremover på listene. Jeg står på de enda. Da jeg var så sliten av min egen helse sendte jeg spontant i melding i Innboks NAV: - jeg klarer ikke mer av dette. Etter 14 dager var uføretrygd innvilget. Hadde helsevesenet fungert hadde jeg nok stått i jobb 4-5 år til. Min historie er opp for debatt. Kjør på, jeg tåler det meste. Anonymkode: 1a36a...09d 1
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 13. mars 2019 #2 Skrevet 13. mars 2019 Du har to alvorlige sykdommer. Jeg ser ikke på dette som snylting.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #3 Skrevet 13. mars 2019 1 minutt siden, Kjærlighetsbarn98 skrev: Du har to alvorlige sykdommer. Jeg ser ikke på dette som snylting. Er jo dette som alltid skjer. Noen klager på dem som snylter på uføretrygda - for jo, de finnes faktisk. Så kommer de som faktisk er syke med ha litt respekt da jeg sliter med XXXXXXXXX. Folk blir så krenka, og tar seg nær av absolutt alt. Anonymkode: 3e8ee...e37 6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #4 Skrevet 13. mars 2019 Hadde helsevesenet fungert hadde jo flere vært i arbeid og ikke uføre eller på AAP. Ikke noe nytt. Trist, men helsevesenet klarer ikke å hjelpe alle som trenger hjelp! Anonymkode: 8e251...5c2 2
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 13. mars 2019 #5 Skrevet 13. mars 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er jo dette som alltid skjer. Noen klager på dem som snylter på uføretrygda - for jo, de finnes faktisk. Så kommer de som faktisk er syke med ha litt respekt da jeg sliter med XXXXXXXXX. Folk blir så krenka, og tar seg nær av absolutt alt. Anonymkode: 3e8ee...e37 Det er veldig mange tråder generelt om mennesker som mottar uføretrygd, enten den ene eller den andre veien.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #6 Skrevet 13. mars 2019 Akkurat nå, Catalina Culès skrev: Aldri hørt om noen som får uføre etter 2 uker, uansett hvor kurant saken måtte være. https://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/vedlegg-1-til-kap.12-uføretrygd-definisjon-av-kurantsaker Anonymkode: 1a36a...09d
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #7 Skrevet 13. mars 2019 Vil si det største problemet her er dersom noen saker kan merkes kurant og få behandling innen noen få uker, mens mennesker der AAP har gått ut og som lever på sosialhjelp må vente i 8mnd. Det er horribelt, da den psykiske påkjenningen der er enorm. Det burde absolutt ikke være lov å snike i køen når det er snakk om 8mnd ventetid. Ser for meg at mennesker som har gode ressurser gjerne blir dyttet frem i køen her... Kanskje vi kunne fått litt mer fokus på den latterlige ventetiden om alle ble tvunget til å vente Anonymkode: 96f27...d06 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #8 Skrevet 13. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vil si det største problemet her er dersom noen saker kan merkes kurant og få behandling innen noen få uker, mens mennesker der AAP har gått ut og som lever på sosialhjelp må vente i 8mnd. Det er horribelt, da den psykiske påkjenningen der er enorm. Det burde absolutt ikke være lov å snike i køen når det er snakk om 8mnd ventetid. Ser for meg at mennesker som har gode ressurser gjerne blir dyttet frem i køen her... Kanskje vi kunne fått litt mer fokus på den latterlige ventetiden om alle ble tvunget til å vente Anonymkode: 96f27...d06 Interessant perspektiv. Jeg har nok gode ressurser. TS Anonymkode: 1a36a...09d
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #9 Skrevet 13. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men du, hvorfor bruker du "snyltet" i overskriften? Anonymkode: 66a67...dab Sikkert fordi det er det veldig mange her på KG påstår at "de aller fleste" uføretrygdede gjør. Snylter. Burde kunne klare en jobb uansett, fordi du klarer jo å skrive på KG, liksom... Anonymkode: dc1fa...bf4 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #10 Skrevet 13. mars 2019 Faktisk er det de som har fått innvilget ufør bare på timer. Man MÅ ikke vente 8 måneder bare fordi saksbehandlingstid sier det. Det er et snitt, et føre var. Anonymkode: 8a9b0...88d 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #11 Skrevet 13. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men du, hvorfor bruker du "snyltet" i overskriften? Anonymkode: 66a67...dab Det kan føles slik, at jeg kom for lett til det, når jeg selv mener at jeg kunne klart 4-5 år til med rask helsehjelp. Jeg har ambivalente følelser rundt dette. Derfor innlegg her. TS Anonymkode: 1a36a...09d 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #12 Skrevet 13. mars 2019 jeg kjenner et par som har fått innvilget uføre innen et par uker etter at ordet ufør har blitt nevnt. Hvis det foreligger en dokumentert diagnose som bevist nedsetter/fjerner arbeidsevne så er de rimelig triggerhappy med å kjøre på med uføretrygd. På ett vis er det jo bra for de som ikke klarer arbeidslivet selv om de får medisinsk hjelp og tilrettelegging. Problemet er jo når dette skjer med folk som TS som faktisk har et inderlig ønske om å fortsette i arbeidslivet, men ikke klarer det fordi h*n blir nedprioritert i helsekøa. Man kan jo undres over at det er helt innafor at NAV tar denne veien og frarøver samfunnet for en verdiskapning som et menneske kan gi i 4-5 år til i arbeidslivet, mot et par operasjoner og behandling. Anonymkode: 21745...2a9 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #13 Skrevet 13. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kurant sak? 😂 Anonymkode: 5e56e...8f9 Kurantsaker er saker hvor personens sykdom medfører at saksbehandlingen skal prioriteres. Alle vilkårene for innvilgelse av uføretrygd må også i disse tilfellene være oppfylt, men det kreves ikke at det foreligger arbeidsevnevurdering. Når kriteriene for kurantsak er oppfylt, skal saken behandles straks. Det må i kurantsaker foreligge en alvorlig sykdom som fører til at hele inntektsevnen er varig nedsatt. Hva som anses som alvorlig sykdom, må ut fra de medisinske opplysningene vurderes i hvert enkelt tilfelle. Nedenfor følger eksempler på hva som kan anses som alvorlig sykdom: langtkommen kreft med spredning alvorlig kronisk hjertesvikt alvorlig kronisk lungesvikt alvorlige hodeskader psykisk utviklingshemming kronisk psykose andre tilsvarende alvorlige sykdommer som direkte forklarer bortfalt inntektsevne Kravet til sykdommens alvorlighet forutsetter at det i kurantsaker skal innvilges 100 prosent uføretrygd. https://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/vedlegg-1-til-kap.12-uføretrygd-definisjon-av-kurantsaker Anonymkode: 98d77...2fa 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #14 Skrevet 13. mars 2019 Jeg ble innvilget uføretrygd raskt som kurantsak pga. PTSD. Anonymkode: 1311f...3e3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #15 Skrevet 13. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg kjenner et par som har fått innvilget uføre innen et par uker etter at ordet ufør har blitt nevnt. Hvis det foreligger en dokumentert diagnose som bevist nedsetter/fjerner arbeidsevne så er de rimelig triggerhappy med å kjøre på med uføretrygd. På ett vis er det jo bra for de som ikke klarer arbeidslivet selv om de får medisinsk hjelp og tilrettelegging. Problemet er jo når dette skjer med folk som TS som faktisk har et inderlig ønske om å fortsette i arbeidslivet, men ikke klarer det fordi h*n blir nedprioritert i helsekøa. Man kan jo undres over at det er helt innafor at NAV tar denne veien og frarøver samfunnet for en verdiskapning som et menneske kan gi i 4-5 år til i arbeidslivet, mot et par operasjoner og behandling. Anonymkode: 21745...2a9 Takk for dette innlegget. Du forklarer bedre enn meg hva jeg sitter å kjenner på. 4-5 år til hadde betydd mye for meg økonomisk, og jeg ville så gjerne. Men NAV reagerte litt for raskt - tenker jeg nå i ettertid. Men jeg er per dags dato fortsatt på samtlige ventelister. Så hva kan jeg gjøre? TS Anonymkode: 1a36a...09d
SoWhat? Skrevet 13. mars 2019 #16 Skrevet 13. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan føles slik, at jeg kom for lett til det, når jeg selv mener at jeg kunne klart 4-5 år til med rask helsehjelp. Jeg har ambivalente følelser rundt dette. Derfor innlegg her. TS Anonymkode: 1a36a...09d Det saken her dreier seg om er misnøye med helsevesenet tydeligvis. Du har veldig misvisende tittel på tråden. Dette handler ikke om at du fikk uføretrygd raskt fordi du snyltet. Dette handler jo om at helsevesenet "driver" noen ut i uførtilbærelse. Vær litt mer ryddig! 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #17 Skrevet 13. mars 2019 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Det saken her dreier seg om er misnøye med helsevesenet tydeligvis. Du har veldig misvisende tittel på tråden. Dette handler ikke om at du fikk uføretrygd raskt fordi du snyltet. Dette handler jo om at helsevesenet "driver" noen ut i uførtilbærelse. Vær litt mer ryddig! I innlegget du siterer sier jeg at jeg har ambivalente følelser. Derfor er det vanskelig å være ryddig. Men nå har jeg oppklart mange ting her; jeg er ikke et troll, jeg har forklart hva en kurant sak er (med lenke til nav.no) og forklart hvorfor jeg brukte snylter i overskrift. TS Anonymkode: 1a36a...09d 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2019 #18 Skrevet 13. mars 2019 12 minutter siden, AnonymBruker said: Interessant perspektiv. Jeg har nok gode ressurser. TS Anonymkode: 1a36a...09d Det er et kjent faktum at mennesker med for eksempel høyere utdanning får bedre oppfølging og hjelp i helsevesenet. Leger, som andre mennesker, er mer pratiske alt etter hvor et individ er i samfunnet. De som har liten inntekt og ingen utdanning, blir gjerne sett på som mennesker som vil klage på plager lettere fordi de allerede har tunge dager. Mens om en suksessfull advokat går til legen DA må det være noe alvorlig galt. Noe som fører til at mange uten utdanning, som kanskje ikke alltid er flinke til å snakke for seg selv, kanskje har lavere selvbilde osv, ikke får den samme gode hjelpen når de har alvorlige sykdommer. Fordi legen ser personen, han ser ikke sykdommen Anonymkode: 96f27...d06 1
SoWhat? Skrevet 13. mars 2019 #20 Skrevet 13. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I innlegget du siterer sier jeg at jeg har ambivalente følelser. Derfor er det vanskelig å være ryddig. Men nå har jeg oppklart mange ting her; jeg er ikke et troll, jeg har forklart hva en kurant sak er (med lenke til nav.no) og forklart hvorfor jeg brukte snylter i overskrift. TS Anonymkode: 1a36a...09d Jeg mente å være ryddig mht hva saken egentlig handler om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå