Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Fett nok said:

Det er bare en av mange måter å signalisere hvor flink du er som mamma. (Og der virker ikke om du ikke også indirekte sier at alle som gjør noe annet enn deg er litt dårligere foreldre)

Hva mener du? Mener du min post er selvskryt fordi jeg har latt mine barn se på skjerm 1 time om dagen (sikkert mer også av og til) og ikke ser problem med at de gjør det?  
Jeg stiller mer spørsmål om hvorfor så mange mener det er galskap å la barn se på tv 1-2 timer.. jeg brukte bare meg selv som eksempel..  

Edit: måtte endre en vanvittig merkelig setning 😂

Endret av Lileep
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fett nok
Lileep skrev (4 minutter siden):

Hva mener du? Mener du min post er selvskryt fordi jeg mener jeg er bedre enn alle andre fordi jeg har latt mine barn se på skjerm 1 time om dagen (sikkert mer også av og til) og ikke ser problem med at de gjør det?  
Jeg stiller mer spørsmål om hvorfor så mange mener det er galskap å la barn se på tv 1-2 timer.. jeg brukte bare meg selv som eksempel..  

Nei. Jeg sier at den det rabiate anti-skjerm greiene enkelte folk holder på med er moralposering. Folk skal få gjøre det de vil, men de hadde ikke trengt å gjøre det til sin personlige oppgave å gå etter alle som er uenige. Det er ingen foreldregenerasjon som tilbringer så mye tid og kvalitetstid med egne barn som nå. Selvfølgelig velter ikke barne-TV det lasset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fett nok said:

Nei. Jeg sier at den det rabiate anti-skjerm greiene enkelte folk holder på med er moralposering. Folk skal få gjøre det de vil, men de hadde ikke trengt å gjøre det til sin personlige oppgave å gå etter alle som er uenige. Det er ingen foreldregenerasjon som tilbringer så mye tid og kvalitetstid med egne barn som nå. Selvfølgelig velter ikke barne-TV det lasset

Ah skjønner. Og enig med deg 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WHO mener åpenbart noe om  skjermbruk, helt i tråd med din praksis @Lileep

«Mange foreldre lurer på hvor lenge barnet kan bruke skjerm. Verdens helseorganisasjon anbefaler at barn under 2 år ikke bruker skjerm i det hele tatt. Fra 2–5 år anbefaler de at bruk av skjerm skjer i samspill med en voksen, og i maksimalt 1 time hver dag, men helst mindre.»

https://www.medietilsynet.no/digitale-medier/barn-og-medier/smabarn-og-skjermbruk/

Endret av caremore
  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere influensere har snakket om mensen siste dagene å sist Sara Emilie. Da måtte HD kaste seg på den greia også. Lurer på om hun kommer med noe originalt snart. Noe hun ikke bare kaster seg på. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (På 3.8.2023 den 21.20):

WHO mener åpenbart noe om  skjermbruk, helt i tråd med din praksis @Lileep

«Mange foreldre lurer på hvor lenge barnet kan bruke skjerm. Verdens helseorganisasjon anbefaler at barn under 2 år ikke bruker skjerm i det hele tatt. Fra 2–5 år anbefaler de at bruk av skjerm skjer i samspill med en voksen, og i maksimalt 1 time hver dag, men helst mindre.»

https://www.medietilsynet.no/digitale-medier/barn-og-medier/smabarn-og-skjermbruk/

Dette handler, som det nesten står der, om at barn trenger respons på interaksjonen sin. Det er ikke bra for et lite barn å bli overlatt til tv som ikke gir respons på interaksjonen til barnet. Ms rachel i Usa har blitt veldig populær nettopp pga formatet, og at barnet får «respons» gitt til barnet. Det sagt, så er litt skjerm i seg selv ikke farlig. Her tenker jeg skjønn skal inn i bildet, og dersom en sitter med barnet og snakker om det de ser, så er ikke skjermen «barnevakt». De færreste barn under 2 år får heller ikke til å sitte så lenge av gangen. Her må man gjøre det som får dagen til å gå opp. Jeg mener nå at litt skjerm til et slitent barn ikke er det verste i verden. Hvis alternativet er gråt frem til lur feks, mener jeg barnet har det bedre med litt skjerm. Men her er vi jo veldig forskjellige. Og skjermdebatten, uansett alder på barnet, er jo et ganske stort og hissig vepsebol. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble mye mensengreier nå. Hun som sier hele tiden at det ikke gjør noe om man prioriterer egentid framfor å rydde å vaske huset. Plutselig skal rydde og vaske huset med intense mensensmerter. Jeg lurer på hva mannen tenker når han filmer disse reelsene. 

Endret av EtLiteTroll
  • Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EtLiteTroll skrev (6 minutter siden):

Ble mye mensengreier nå. Hun som sier hele tiden at det ikke gjør noe om man prioriterer egentid framfor å rydde å vaske huset. Plutselig skal rydde og vaske huset med intense mensensmerter. Jeg lurer på hva mannen tenker når han filmer disse reelsene. 

Snakk om mangel på content... pinlig å se på 🤦‍♀️

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hopper hun fra coach til coach hele tiden? I tillegg hører vi veldig lite om oppleggene i ettertid. Hadde det ikke vært bedre å holde seg til én coach som kjenner henne og kan variere programmene etter hvert?

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
13 minutter siden, *blueberry* said:

Hvorfor hopper hun fra coach til coach hele tiden? I tillegg hører vi veldig lite om oppleggene i ettertid. Hadde det ikke vært bedre å holde seg til én coach som kjenner henne og kan variere programmene etter hvert?

Det kan jo være snakk om pris? Jeg tror ikke hun hopper til en ny coach, men at hun nå kjøper et program og tilgang til noen videoer og pdf-er for 30 USD i måneden. Ikke personlig oppfølging. Det er jo en grei mellomting når man ikke har råd eller ønske om personlig oppfølging. 

Men jeg skulle også ønske hun skrev mer om hva hun endrer og hvorfor, hva hun gjør. Hun lager så mye innhold av tull, og så lite av det hun faktisk gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finlay

"Unngår kjoler av 100 % polyester".

Mens 98 % polyester går åpenbart greit. Det er i realiteten kun passform hun fokuserer på. (Strikk eller knyting i livet og v-hals, vidde i skjørtet.. Man kjenner jo igjen en typisk HD kjole når man ser den😉).

At kjolen er laget av plast bryr hun seg ikke om. Bare fjollete å prøve å lage seg et miljøalibi, mens hun sitter i en diger haug med kjoler, og fortsetter å klikke hjem stadig flere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (47 minutter siden):

Hun trenger jo ikke det. Det er vel åpenbart at det er operasjon og medisin som er «hjelper» i tillegg til antakeligvis FUS og egen kunnskap. Men viktig med spons… 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (1 time siden):

"Unngår kjoler av 100 % polyester".

Mens 98 % polyester går åpenbart greit. Det er i realiteten kun passform hun fokuserer på. (Strikk eller knyting i livet og v-hals, vidde i skjørtet.. Man kjenner jo igjen en typisk HD kjole når man ser den😉).

At kjolen er laget av plast bryr hun seg ikke om. Bare fjollete å prøve å lage seg et miljøalibi, mens hun sitter i en diger haug med kjoler, og fortsetter å klikke hjem stadig flere. 

For et utrolig provoserende utsagn fra et miljøsvin med forkjærlighet for fast fashion. Hun deler rabattkoder nærmest ukentlig fra nettbutikker som selger billig produserte klær av materialer som inneholder polyester. At de inneholder over 90 % og ikke 100 % er som å skvette vann på gåsa når vi snakker miljøhensyn - særlig når det ses opp mot hennes vanvittige forbruk og et ekstremt lite fokus på gjenbruk og bruktkjøp. I tillegg reklamerer hun jo for alt dette og vil at andre skal kjøpe det samme. For ikke å nevne alle hudproduktene hun deler ad.links til som hun ikke engang har prøvd. Baderomsskuffene hennes må jo renne over av produkter, hun kan umulig rekke å bruke opp det ene vidunderproduktet før det andre melder seg… tett etterfulgt av en rabattkode såklart. Glemmer heller ikke plastbeholderne hun bare måtte ha for å holde orden i kjøleskapet fordi det skulle gjøre det lettere å spise sunt.🙄

• Liker 20
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Albbas skrev (1 time siden):

Det kan jo være snakk om pris? Jeg tror ikke hun hopper til en ny coach, men at hun nå kjøper et program og tilgang til noen videoer og pdf-er for 30 USD i måneden. Ikke personlig oppfølging. Det er jo en grei mellomting når man ikke har råd eller ønske om personlig oppfølging. 

Men jeg skulle også ønske hun skrev mer om hva hun endrer og hvorfor, hva hun gjør. Hun lager så mye innhold av tull, og så lite av det hun faktisk gjør

Det kan jo hende det er pga pris ja. Samtidig så er det rart å bare dele «jeg bytter coach» også blir det aldri fulgt opp. Her har hun faktisk mulighet til å lage godt innhold i stede for tull, som du sier, eller barneeksponering. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener hun med at hvis symptomene hadde vært utenom menstruasjon så hadde menn/kvinner oppsøkt lege? Er det virkelig sånn at kvinner med  plager, store eller små ved menstruasjon, ikke oppsøker lege? Hvorfor? Av hvem forventes det at kvinner skal lide gjennom dette? Arbeidsgiver? Mannfolk? Venninner? Resten av verden? Mulig jeg bor under en stein asså, men eneste jeg har hørt om er at pcos er vanskelig å stille diagnose på og behandle, og noen leger kan bagatellisere det. Men er det virkelig normalen at alle forventer at kvinne lider? Med så mye tilgjengelig hjelpemidler, fakta osv så føler jeg ikke akkurat at det forventes.. det som forventes er vel mer at vi kvinner står på vårt og ikke godtar  at vi ikke rår utredning videre! 

At pcos er vanskelig å diagnostisere og behandle til smertefri,  er ikke det samme som å forvente at rammede kvinner skal  lide hver mnd? 

Edit; ser mitt innlegg kan misforståes. Det jeg ville få frem er at HD ikke får frem noe info osv, hun bare slenger ut setninger som høres bra ut. Så jeg, men min bakgrunnsinfo (at pcos er vanskelig å behandle og stille som diagnose) har jeg flere spørsmål enn svar etter å ha lest hennes innlegg, og forstår ikke hvordan hennes tekst setter lys på noe overhode… 

Jeg tviler overhode ikke på at mange sliter, jeg er mer undrende over hvorfor HD mener mange sliter uten å gjøre noe med det, og det er dette som forventes av oss. Hvorfor mener hun dette?

Endret av Lileep
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (42 minutter siden):

Hva mener hun med at hvis symptomene hadde vært utenom menstruasjon så hadde menn/kvinner oppsøkt lege? Er det virkelig sånn at kvinner med  plager, store eller små ved menstruasjon, ikke oppsøker lege? Hvorfor? Av hvem forventes det at kvinner skal lide gjennom dette? Arbeidsgiver? Mannfolk? Venninner? Resten av verden? Mulig jeg bor under en stein asså, men eneste jeg har hørt om er at pcos er vanskelig å stille diagnose på og behandle, og noen leger kan bagatellisere det. Men er det virkelig normalen at alle forventer at kvinne lider? Med så mye tilgjengelig hjelpemidler, fakta osv så føler jeg ikke akkurat at det forventes.. det som forventes er vel mer at vi kvinner står på vårt og ikke godtar  at vi ikke rår utredning videre! 

At pcos er vanskelig å diagnostisere og behandle til smertefri,  er ikke det samme som å forvente at rammede kvinner skal  lide hver mnd? 

Jeg er ikke helt enig med deg. Jeg føler at det lenge ble veldig bagatellisert med mensplager og at det er "normalt" og "ikke en sykdom". Gikk i årevis med store plager. Tvang meg på jobb og på trening og tok ikke hensyn. 

Har fått en diagnose nå, men det føles fremdeles feil å skulle bruke sykedager pga mensen eller å bare kunne ligge i sofaen med varmeflaska.

Det er ikke bare PCOS som er vanskelig å diagnostisere, det samme er Endometriose og Adenomyose. Kvinnesykdommer er lite forsket på, og ventetidene i helsevesenet er fryktelig lange.

Mulig ikke HD traff helt blink med innlegget, men budskapet er ikke helt på jordet.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, Lizard said:

Jeg er ikke helt enig med deg. Jeg føler at det lenge ble veldig bagatellisert med mensplager og at det er "normalt" og "ikke en sykdom". Gikk i årevis med store plager. Tvang meg på jobb og på trening og tok ikke hensyn. 

Har fått en diagnose nå, men det føles fremdeles feil å skulle bruke sykedager pga mensen eller å bare kunne ligge i sofaen med varmeflaska.

Det er ikke bare PCOS som er vanskelig å diagnostisere, det samme er Endometriose og Adenomyose. Kvinnesykdommer er lite forsket på, og ventetidene i helsevesenet er fryktelig lange.

Mulig ikke HD traff helt blink med innlegget, men budskapet er ikke helt på jordet.

Meningen var ikke at det ikke er noe sannhet i det, jeg tror nok folk sliter veldig rundt dette. Poenget mitt er at ingenting av dette kommer frem i hennes propaganda! Ingenting.. så jeg sitter igjen med alle disse spørsmålene fordi jeg har kun hørt om at pcos er vanskelig å diagnostisere osv. Jeg tviler overhode ikke på at det er mye utfordringer, var ikke det jeg mente med mitt innlegge. Var mangelen på info fra HD, hun hiver seg bare på noe uten å begrunne og informere 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finlay

Ingen tvil om at menssmerter er noe mange sliter med. 

Samtidig har vi jevnlig blitt oppdatert på HDs mens de siste par åra, da gjerne ifbm reklame for menstruser. Har ikke hatt inntrykk av at dette med smerter har hindret hverken jobb, trening eller andre aktiviteter før.

Hun har jo også oppdatert fra treningssenteret jevnlig, samtidig som hun ramser opp sterke magesmerter, kvalme og problemer med å røre seg.

Får meg til å undre om det er henne selv det gjelder, eller om hun bare slår et slag for kvinnehelse, sånn generelt?

Hvis det er henne det gjelder, og at hun plutselig opplever nærmest invalidiserende smerter, så er vel fastlegen riktig sted å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det hun "tilfeldigvis" hadde i kjøleskapet er 100% keto/FUS og null grønnsaker. Som vanlig.

Men hun trener jo ikke for å bli tynn 👍

• Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lizard skrev (2 timer siden):

Helt enig, sliter selv og har fått mye negativt på det

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...