Gå til innhold

Helene Drage


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Lileep skrev (59 minutter siden):

 

Ser hva dere mener, og er litt enig og litt uenig ☺️ takk for gode innlegg begge to, er både lærerikt og kjekt å diskutere når det kommer ulike syn frem og man selv kanskje begynner å se/tenke litt annerledes ☺️👍

Det er jo det forum er til ☺️ bare fint at ulike perspektiver dukker opp for også følgere hos influencere tolker ting ulikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Albbas skrev (2 timer siden):

FY fader, der forsvant siste rest av troverdighet hos dem (om det var noe igjen). Å gå sånn på enkeltpersoner og kritisere deres reise er drøyt. 

Og ikke minst den usmakelige og cockye: «Mange har ment at jeg burde vært med i programmet». 

Vel - nei, NRK går for faktiske fagpersoner når de lager slike program (heldigvis!) 

 

(En liiiiten disclaimer på at jeg har ikke sett programmet så vet ikke hvem de bruker, men jeg forventer såpass av NRK (selv etter Sophie Elise-gate) at jeg tar sjansen på å skrive det!)

  • Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrosen skrev (Akkurat nå):

Og ikke minst den usmakelige og cockye: «Mange har ment at jeg burde vært med i programmet». 

Vel - nei, NRK går for faktiske fagpersoner når de lager slike program (heldigvis!) 

 

(En liiiiten disclaimer på at jeg har ikke sett programmet så vet ikke hvem de bruker, men jeg forventer såpass av NRK (selv etter Sophie Elise-gate) at jeg tar sjansen på å skrive det!)

Hun er jo ikke ekspert på noe som helst og bør ikke være et valg i noe medie. Hun er egentlig bare en liten bedrift som utnytter sårbare mennesker med en veldig liten følgerskare. 

  • Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (Akkurat nå):

Hun er jo ikke ekspert på noe som helst og bør ikke være et valg i noe medie. Hun er egentlig bare en liten bedrift som utnytter sårbare mennesker med en veldig liten følgerskare. 

Nettopp!!

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, *blueberry* said:

Hun er jo ikke ekspert på noe som helst og bør ikke være et valg i noe medie. Hun er egentlig bare en liten bedrift som utnytter sårbare mennesker med en veldig liten følgerskare. 

Hva mener hun egentlig med utdannet innen avhengighetmedisin? Hvilken utdannelse sikter hun til? Er jo leger som kan videreutdanne seg til å jobbe innenfor avhengighetsmedisin, dvs avhengighet av noe som feks spill osv. 

Hvordan kan hun påstå hun er utdannet innenfor avhengighetsmedisin? 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (3 minutter siden):

Hva mener hun egentlig med utdannet innen avhengighetmedisin? Hvilken utdannelse sikter hun til? Er jo leger som kan videreutdanne seg til å jobbe innenfor avhengighetsmedisin, dvs avhengighet av noe som feks spill osv. 

Hvordan kan hun påstå hun er utdannet innenfor avhengighetsmedisin? 

En sånn dansk eks-sykepleier som har laget kurs i følge hennes LinkedIn mener jeg å huske. Bare tull selvfølgelig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, *blueberry* said:

En sånn dansk eks-sykepleier som har laget kurs i følge hennes LinkedIn mener jeg å huske. Bare tull selvfølgelig. 

Fy fader så useriøst! Det kan umulig være lov? Blir helt matt over hvor mye enkelte kommer unna med.. ingen konsekvenser overhode 

  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lileep skrev (1 time siden):

Fy fader så useriøst! Det kan umulig være lov? Blir helt matt over hvor mye enkelte kommer unna med.. ingen konsekvenser overhode 

Det blir vel litt som debatten vi hadde ang alternativ behandling (hypnoterapien). Det er få regler og reguleringer innenfor hva man kan tilby av behandling så lenge man kaller det «alternativt», og i ernæringsfeltet er det kun enkelte sykdommer som krever mastergrad for å behandle (diabetes, anoreksi osv). Oppdiktede diagnoser har vi ingen reguleringer for selvfølgelig. 

Jeg ønsker meg at markedsføring av alternative behandlinger og dietter blir strengere. Det er vanskelig å regulere alternative behandlingstilbud, men reglene for markedsføringen bør være lettere å endre på. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sozzen skrev (1 minutt siden):

Kjipt at de må omplassere hunden sin. 

Det var vel mest fornuftige med tanke på de helse opplysningene som er delt. Ville vært uansvarlig å ikke gjøre det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (38 minutter siden):

Det var vel mest fornuftige med tanke på de helse opplysningene som er delt. Ville vært uansvarlig å ikke gjøre det. 

Selvsagt! 
Men som hundeeier så skjønner jeg godt hvor trist og kjipt det er, og de har jo hatt henne i mange år også. Jeg har to små barn selv og håper virkelig at det ikke blir allergi i hus. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker jo at hunden har blitt rimelig nedprioitert de siste årene. Så sikkert fint å komme til noen som er mer aktiv 😊 

  • Liker 15
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sozzen skrev (51 minutter siden):

Kjipt at de må omplassere hunden sin. 

Uff ja, det må være utrolig vanskelig å omplassere dyrene sine 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Finlay

Helt sikkert fryktelig tungt å gi fra seg hunden, men de har nok ikke noe valg.

Mange ville gått for avliving av en såpass gammel hund. HD og mannen gjør ikke det, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for avliving faktisk, gitt at jeg ikke var 100% sikker på at hunden fikk det minst like bra på nytt sted og ikke savnet oss. Jeg ville også besøkt den jevnlig.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (19 timer siden):

En livsstilsendring innen kosthold og trening kan være så mye mer enn vektnedgang. Det kan være livsglede, egentid, endring av kroppskomposisjon (mer muskler, mindre fettprosent), helseforbedringer fysisk eller psykisk eller noe annet for å nevne noe. En slankeoperasjon eller saxenda hjelper med metthetsfølelse, men ikke noe annet (mysimba kan hjelpe på søtsug, saxenda har ikke samme effekt). 

Får man personlig oppfølging får man sjelden en satt matplan (da har man valgt et dårlig generelt opplegg). For individuell oppfølging får man selvsagt veiledning som passer den enkelte. Dette har Helene også understreket med at Omnia har tilpasset seg hennes behov og hva hun trenger uten at hun har spesifisert det så nøye. Dermed ryker argumentet ditt litt. Det er ikke slik at alle blir anbefalt samme måltidsrytme, næringssammensetning og like oppskrifter eller energibehov.

Helene nevner ikke vektnedgang i sine sponsede innlegg om livsstilsendring og det skriftlige fokuset har vært på spiseproblematikk som har med følelser og tankesett å gjøre. Metthet fikser ikke slike problemer. Hennes sleeve operasjon er nå så lenge siden at å overspise er fullt mulig (det har hun også vist i flere «binge» innlegg), og det er det også på slankemedisiner hvis man «vil». Med såpass alvorlig spiseproblematikk som overspisingslidelse fører med trenger man minst like mye viljestyrke (mer enn folk flest) selv med en utført operasjon for 4-5 år siden og slankemedisiner. Helene har nok fortsatt ikke en metthetsfølelse som er optimal, det får man heller ikke etter lang tid etter sleeve eller medikamenter om man har en ubalanse i sult- og metthetshormonene (som de fleste som har slitt med fedme i lang tid har).

Så nei, jeg mener at hun ikke trenger å opplyse om dette når det ikke reklameres for vektnedgang direkte. Kommer det et før/ etter bilde merket med reklame for opplegg hvor fokuset er vektnedgang bør det opplyses om. Den tid den sorg.

Ja, jeg synes kroppsfokuset hennes er for ekstremt de periodene hun reklamerer for livsstilsendringer. Det er tydelig at hun ønsker å gå ned i vekt, men hun har altså ikke direkte linket dette opp mot sponset opplegg og det er da irrelevant for potensielle kunders utbytte av disse oppleggene. 

Det handler egentlig ikke om ærlighet, det handler om relevans. 

Du glemmer at hoveddelen av formidling ikke består av ord. Selv om hun ikke sier det rett ut, formidler hun at hun ønsker å veie mindre ved å legge ut det innholdet hun gjør.

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Albbas skrev (13 timer siden):

Ikke nødvendigvis for liten nei, disse tightsene er ikke svarte, men er hvite i bunnfarge. Har man litt rumpe eller lår vil bunnfargen skinne gjennom selv om tightsen passer, går man opp i størrelse sitter de for løst i livet. 

Har slike selv og har gått bort fra Bara nettopp pga hvit bunnfarge. Grå funker mye bedre, vet ikke om Bara har endret på dette eller om de fortsatt går for hvit? 

Hun kunne trygt gått opp et par størrelser uten at den blir for stor i livet, så store er de ikke. Jeg kan selv bruke ulike størrelser i tights alt etter hvor trange jeg ønsker å ha dem. Har samme tights i to ulike størrelser og det er markant forskjell på fargen uten at livvidden er noen utfordring. 

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballfluen skrev (Akkurat nå):

Du glemmer at hoveddelen av formidling ikke består av ord. Selv om hun ikke sier det rett ut, formidler hun at hun ønsker å veie mindre ved å legge ut det innholdet hun gjør.

Jeg glemmer ingenting. Når oppleggene/ reklamen er i fokus er det ingenting som direkte linker opp mot vektnedgang og lovnader deretter. Derfor er det irrelevant å opplyse om slankeoperasjon eller medikamentbruk i sammenheng med disse. Formidling er tolkning og kan derfor ikke lovlegges like firkantet som direkte påstander. 

At hun ønsker å veie mindre lyser gjennom absolutt, men hennes slankeoperasjon/ saxenda bruk har ingen relevans til potensielle kunder for oppleggene hun promoterer siden de ikke promoteres som vektnedgangsmetoder. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (1 minutt siden):

Jeg glemmer ingenting. Når oppleggene/ reklamen er i fokus er det ingenting som direkte linker opp mot vektnedgang og lovnader deretter. Derfor er det irrelevant å opplyse om slankeoperasjon eller medikamentbruk i sammenheng med disse. Formidling er tolkning og kan derfor ikke lovlegges like firkantet som direkte påstander. 

At hun ønsker å veie mindre lyser gjennom absolutt, men hennes slankeoperasjon/ saxenda bruk har ingen relevans til potensielle kunder for oppleggene hun promoterer siden de ikke promoteres som vektnedgangsmetoder. 

Alle oppleggene er for vektnedgang. Bedre kosthold, trening og hjelp til å snu et forstyrret overspisetankemønster er for vektnedgang. Det er en helt naturlig konsekvens av å slutte å overspise, bevege seg mer og spise sunnere. Livsendring betyr intet annet enn en permanent endring av kroppen, et opplegg man kan leve med i hverdagen uten å legge på seg alt igjen.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cerruti skrev (59 minutter siden):

Jeg hadde gått for avliving faktisk, gitt at jeg ikke var 100% sikker på at hunden fikk det minst like bra på nytt sted og ikke savnet oss. Jeg ville også besøkt den jevnlig.

Her er jeg uenig. Det finnes folk som ønsker seg gammel hund. Gjerne for å teste ut om de virkelig ønsker seg hund på sikt. Det er annerledes å binde seg max5-6år enn å gå all in og skaffe seg valp som de må ha i 13-15år.  Samt at Helene opplyser jo at hun får hjelp av oppdretter for å omplassere. Når situasjonen er som den er, så syntes jeg de gjør klok avgjørelse. 

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...