Gå til innhold

Helene Drage


Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Gjest Plannergirl
3 minutter siden, SansaS skrev:

Men hun syns jo ikke hun er overvektig? Eller er ikke det hva hun skrev..?

Nei, sånn jeg har forstått det går det omtrent slik. Hun vet at vekten hennes kan gi helseproblemer, men hun liker ikke å bli definert som overvektig eller ser på seg selv som «stor» fordi hun er så mye mer enn bare vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Beatbox
6 minutter siden, SansaS skrev:

Men hun syns jo ikke hun er overvektig? Eller er ikke det hva hun skrev..?

Hun syns ikke det, strutsementaliteten lenge leve! Uansett; det er mer *awesome * med folk som er trygge i kroppen sin, som fremstår med litt mer verdighet og klasse..for usikkerheten skinner igjennom og det blir bare krampeaktig hele greia. Og HD..nok nå..kle på deg igjen. Hvis pupper og rompe er det du har å by på, da vitner det om tomme hyller i butikken..

Endret av Beatbox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beatbox
2 minutter siden, Plannergirl skrev:

Nei, sånn jeg har forstått det går det omtrent slik. Hun vet at vekten hennes kan gi helseproblemer, men hun liker ikke å bli definert som overvektig eller ser på seg selv som «stor» fordi hun er så mye mer enn bare vekt. 

Hun har jo også sagt at BMI er bare tull, men det var greit å bli definert som overvektig ut ifra blant annet BMI for å få operasjon..akkurat....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
2 minutter siden, Beatbox skrev:

Hun har jo også sagt at BMI er bare tull, men det var greit å bli definert som overvektig ut ifra blant annet BMI for å få operasjon..akkurat....

BMI er ikke bare tull, men på enkeltindivider er det et stort spenn både over og under normalområdet pga muskler, benbygning osv. Alle vet at BMI bør tas med en klype salt, men er en god representasjon av befolkningstrender. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, lillesnøfnugg said:

Jeg er uenig, vi vet ikke hvordan hun så ut på ungdomsskolen? Hun er ambassadør for Change Norge, og barasportswear? Så hud blir det uansett. Men jeg opplever HD mer inspirerende med klær på, hun er flink til å style. 

Der er ungdomsbilde av henne på insta mener jeg, når hun var russ eller noe :) (litt usikker på sistedelen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, RoNo said:

Da tenker du utelukkende på vekt. Det er mange grunner til at folk føler kroppspress. Å fokuser på utseendet kan ramme flere enn de som er tykke. Arr, misdannelser for å nevne noe. Faren er jo at siden man ikke forventer dette utseende fokuset fra noen som til tider sliter med dette selv, så har hun kanskje flere følgere som følger henne fordi de ønsker mindre utseende fokus. 

Nakenhet i sosiale medier, uansett størrelse gir for meg et budskap at man MÅ vise kropp for å få oppmerksomhet, likes eller media vekst. Det går jo igjen og igjen hos de aller fleste influencere. Jeg blir da usikker på om det er media strategi eller personlig behov for bekreftelse. Jeg forstår ikke hvorfor kroppspress og selvfølelse kun kan uttrykkes via nakenhet. Der er så mange influencer bilder jeg mener er forbeholdt soverommet eller den bedre halvdel - men dette har blitt normen. Dette er hva jeg syntes hadde vært mer spennende å diskutere enn hvor OFTE Drage legger ut lettkledde bilder. Jeg vil heller vite HVA som er tanken rundt det fra henne, men jeg føler hun ignorerer den delen av kritikken. 

Jeg vil alltid sammenligne meg selv med lettkledde bilder, uansett vekt og fasong. Det gir en tankegang og fokus på kropp, det er ikke å komme seg unna. Mange definerer kroppspress som "å ha den perfekte kropp", for meg handler det faktisk mer om eksponeringen og hva forventinger det evt kan skape, og evt press for egen prestasjon på sosiale medier. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Beatbox skrev:

Diskusjonen om HD/vekt startet vel når hun var på GMN, på forsiden av X-antall aviser pga vektnedgangen på 60 kg, som var en bragd i seg selv.  Hun sier jo innimellom at hun har gått ned X-antall kilo så HD bidrar greit med å holde liv i debatten.

Men allikevel så skal det bare være negativt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beatbox
5 timer siden, Infinity skrev:

Men allikevel så skal det bare være negativt.. 

Tror negativiteten handler om HD sitt enorme behov for å bli bekreftet uansett vekt/størrelse. Det hun bommer på, slik jeg ser det er hennes mengder med mer eller mindre seksualiserte bilder. Rompe..pupper...kløft..osv osv. Som jeg skrev tidligere; det er vanskelig å ta hennes bidrag til den viktige kroppsfokusdebatten seriøst når hun fremstår som en fnisete og usikker dame som tror at bare hun viser pupper og rompe ...da får hun masse oppmerksomhet rundt sine meninger. Det er noe med å fremstå som litt mer seriøs..mener jeg da.

Endret av Beatbox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Infinity said:

Jeg mener også at det skal være større takhøyde for at en person som ikke har idealvekt eller er operert i pupper og ræv skal kunne vise frem kropp som motvekt til det idealet unge jenter sammenligner seg med. 
 

Så, hva mener du ?


 

Hvordan skal du rangere dette da, av hvem sine kropper som fortjener mer spalteplass enn andre i sosiale medier? 

Overvekt? 
Anoreksia? 
Normalvektig?
Operert barbiedukke? 
Funksjonshemmet? 

Fokus på kropp skjer uansett funksjon, form, vekt osv. Jeg mener alle skal dras under samme kam og skal ikke forskjellsbehandles. Jeg mener hovedproblemet er overdrevent eksponering og fokus på kropp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Miranda16 skrev:

At andre influencere legger ut lettkledde forsvarer ikke at det er greit at HD gjør det samme. Kroppsfokus er kroppsfokus uansett hvordan man vrir og vrenger på det

Men at hun tross alt er en motvekt til små smale kropper med store kjøpepupper, så unge jenter kan se at man kan være fornøyd selv om man ikke passer inn i størrelse 36, det er du ikke enig i ? 
Så lenge det flommer over av « perfekte» kropper i SoMe,  så syns jeg det er meget rart at noen fokuserer på den som ikke er innenfor normen, og velger å være superkritisk til den. Veldig rart.  Jeg er forøvrig enig med @pøbelsara og håper du rapporterte innlegget i LO tråden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Superrosa skrev:

Hvordan skal du rangere dette da, av hvem sine kropper som fortjener mer spalteplass enn andre i sosiale medier? 

Overvekt? 
Anoreksia? 
Normalvektig?
Operert barbiedukke? 
Funksjonshemmet? 

Fokus på kropp skjer uansett funksjon, form, vekt osv. Jeg mener alle skal dras under samme kam og skal ikke forskjellsbehandles. Jeg mener hovedproblemet er overdrevent eksponering og fokus på kropp. 

Mangfold. 
 

Endret av Infinity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Infinity said:

Mangfold. 

Jeg ser ikke helt hvordan å legge til mer utvalg på et problem skal nødvendigvis løse problemet. Mangfold der kropp naturligvis er i fokus, ja! (modeller, som et enkelt eksempel). Som et verktøy mot å kjempe kroppspress i seg selv, nei der ser jeg det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Superrosa skrev:

Hvordan skal du rangere dette da, av hvem sine kropper som fortjener mer spalteplass enn andre i sosiale medier? 

Overvekt? 
Anoreksia? 
Normalvektig?
Operert barbiedukke? 
Funksjonshemmet? 

Fokus på kropp skjer uansett funksjon, form, vekt osv. Jeg mener alle skal dras under samme kam og skal ikke forskjellsbehandles. Jeg mener hovedproblemet er overdrevent eksponering og fokus på kropp. 

Men, rangerer du kropper ? Kritiserer du funksjonshemmede sine kropper ?  Syns du det er greit å kommentere kropp og vekt til en med anoreksi ?

Endret av Infinity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Plannergirl
2 minutter siden, Infinity skrev:

Men at hun tross alt er en motvekt til små smale kropper med store kjøpepupper, så unge jenter kan se at man kan være fornøyd selv om man ikke passer inn i størrelse 36, det er du ikke enig i ? 
Så lenge det flommer over av « perfekte» kropper i SoMe,  så syns jeg det er meget rart at noen fokuserer på den som ikke er innenfor normen, og velger å være superkritisk til den. Veldig rart.  Jeg er forøvrig enig med @pøbelsara og håper du rapporterte innlegget i LO tråden.

Nå er det ikke sånn at vi bare fokuserer på HD, men inkluderer henne i kritikken blant alle influencere. Som @Superrosa sier så er det irrelevant om kroppen er innenfor «normen» eller ikke fordi det skaper samme fokus på kropp, og det er det vi kritiserer. Jeg vil ikke ha en motvekt til normen, jeg vil at både normen og motvekten skal begrense kroppsfokuset like mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Plannergirl skrev:

Nå er det ikke sånn at vi bare fokuserer på HD, men inkluderer henne i kritikken blant alle influencere. Som @Superrosa sier så er det irrelevant om kroppen er innenfor «normen» eller ikke fordi det skaper samme fokus på kropp, og det er det vi kritiserer. Jeg vil ikke ha en motvekt til normen, jeg vil at både normen og motvekten skal begrense kroppsfokuset like mye. 

Det er jeg faktisk helt enig i.  Det er alt for mye lettkledd kropp i monitor. 
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Superrosa skrev:

Nakenhet i sosiale medier, uansett størrelse gir for meg et budskap at man MÅ vise kropp for å få oppmerksomhet, likes eller media vekst. Det går jo igjen og igjen hos de aller fleste influencere. Jeg blir da usikker på om det er media strategi eller personlig behov for bekreftelse. Jeg forstår ikke hvorfor kroppspress og selvfølelse kun kan uttrykkes via nakenhet. Der er så mange influencer bilder jeg mener er forbeholdt soverommet eller den bedre halvdel - men dette har blitt normen. Dette er hva jeg syntes hadde vært mer spennende å diskutere enn hvor OFTE Drage legger ut lettkledde bilder. Jeg vil heller vite HVA som er tanken rundt det fra henne, men jeg føler hun ignorerer den delen av kritikken. 

Jeg vil alltid sammenligne meg selv med lettkledde bilder, uansett vekt og fasong. Det gir en tankegang og fokus på kropp, det er ikke å komme seg unna. Mange definerer kroppspress som "å ha den perfekte kropp", for meg handler det faktisk mer om eksponeringen og hva forventinger det evt kan skape, og evt press for egen prestasjon på sosiale medier. 

Ville bare nevne at " å ha den perfekte kropp" med fokus på nakenhet, kunstige bilder... Og for å dra det lengre enn det vi kan beskylde HD for, bilderedigering og manipulasjon. Å ha den perfekte kropp på den måten SoMe gir utrykk for er den mest smale definisjon. Jeg kjenner flere med "den perfekte kropp" der de ville gitt alt for å slippe den. Et eksempel er en vakker jente jeg kjenner som ligger på et mørkt rom med ME og kan ikke en gang ta vare på barna. Å kunne gjøre det man er forventet å gjøre uten smerter eller utmattelse er for mange å ha "en perfekt kropp". Men dessverre oppdager de fleste ikke det, før kroppen ikke gjør jobben. Dessverre...

Men jeg tenker vi som bruker/følger SoMe faktisk har forbrukermakt. Vi kan velge selv hvem vi følger og ikke følger. Jeg tror og håper at denne overdrevne fokuset på det ytre kommer til å roe seg ned med tiden. På samme måte som at i dag kommer modell i alle størrelser, noe som var utenkelig for få år siden. Også håper jeg at å bli inspirert av blir viktigere enn å sammenligne seg med. Vi er tross alt enkeltpersoner med ulike forutsetninger og derfor bør vi også ha ulike mål. Vi får se, men jeg tror den neste bølgen av folkeopprør blir helse, omsorg, kreativitet og nå mål som er realistisk for den enkelte. Et tegn på dette er jo klimaopprøret til Gretha ... Begynner hun å kle av seg når hun blir eldre, så forsvinner budskapet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, SansaS skrev:

Hvis man mener man ikke er overvektig og er svært fornøyd med seg selv - hvorfor slanke seg? Jeg bare spørr fordi det er de to (motsatt da) grunnene til at jeg prøver å gå ned noen kg 🧐

Nettopp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superrosa skrev:

Nakenhet i sosiale medier, uansett størrelse gir for meg et budskap at man MÅ vise kropp for å få oppmerksomhet, likes eller media vekst. Det går jo igjen og igjen hos de aller fleste influencere. Jeg blir da usikker på om det er media strategi eller personlig behov for bekreftelse. Jeg forstår ikke hvorfor kroppspress og selvfølelse kun kan uttrykkes via nakenhet. Der er så mange influencer bilder jeg mener er forbeholdt soverommet eller den bedre halvdel - men dette har blitt normen. Dette er hva jeg syntes hadde vært mer spennende å diskutere enn hvor OFTE Drage legger ut lettkledde bilder. Jeg vil heller vite HVA som er tanken rundt det fra henne, men jeg føler hun ignorerer den delen av kritikken. 

Jeg vil alltid sammenligne meg selv med lettkledde bilder, uansett vekt og fasong. Det gir en tankegang og fokus på kropp, det er ikke å komme seg unna. Mange definerer kroppspress som "å ha den perfekte kropp", for meg handler det faktisk mer om eksponeringen og hva forventinger det evt kan skape, og evt press for egen prestasjon på sosiale 

Jeg mener at Drage bidrar til å vise et mangfold, som mange av de andre influencerne ikke viser. Det kan diskuteres om "løsningen" på for mye kropp er å vise mer kropp, men jeg antar at Drage er en av de som ønsker å vise at det finnes flere kropper enn f.eks Lene Orvik sin, som jeg så det ble referert til her. Vi ser idealkroppen overalt, i reklamer, på instagram, i svømmehallen, på stranda-men alle disse stedene har også rom for det som ikke er idealkroppen. Kanskje bør dette være selvsagt, men jeg mener at det fortsatt ikke er det. Vi er vel per nå at bedrifter som viser mangfold klapper seg selv på skuldra for det, og da tenker jeg at vi ikke er i mål. 

For deg som kanskje bare følger Drage på instagram er det forsåvidt naturlig at du synes et rumpebilde er et for mye, for de som har feeden full av Lene Orvik i bikini og Sophie Elise som ruller seg på stranda kan Drages bilde være med på å normalisere også den type kropper. Drage er ikke idealkroppen, men ved å vise kroppen sin skaper hun kanskje aksept for at det er greit å ikke ha en idealkropp. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
35 minutter siden, Porcelain skrev:

Jeg mener at Drage bidrar til å vise et mangfold, som mange av de andre influencerne ikke viser. Det kan diskuteres om "løsningen" på for mye kropp er å vise mer kropp, men jeg antar at Drage er en av de som ønsker å vise at det finnes flere kropper enn f.eks Lene Orvik sin, som jeg så det ble referert til her. Vi ser idealkroppen overalt, i reklamer, på instagram, i svømmehallen, på stranda-men alle disse stedene har også rom for det som ikke er idealkroppen. Kanskje bør dette være selvsagt, men jeg mener at det fortsatt ikke er det. Vi er vel per nå at bedrifter som viser mangfold klapper seg selv på skuldra for det, og da tenker jeg at vi ikke er i mål. 

For deg som kanskje bare følger Drage på instagram er det forsåvidt naturlig at du synes et rumpebilde er et for mye, for de som har feeden full av Lene Orvik i bikini og Sophie Elise som ruller seg på stranda kan Drages bilde være med på å normalisere også den type kropper. Drage er ikke idealkroppen, men ved å vise kroppen sin skaper hun kanskje aksept for at det er greit å ikke ha en idealkropp. 

Men da lurer jeg på; hvem følger både SE og HD samtidig? Det kan umulig være mange. Jeg har fulgt mange gjennom årene, men har luket ut profiler som feks SE pga kroppspress, og heller valgt å følge HD, men nå måtte jeg altså avfølge henne også av samme årsak. Da må det være lov å diskutere kroppspress hos begge profiler.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I oldtiden før internett og IG da jeg var ung, ble jeg eksponert for kvinnekropper i garderoben i svømmehallen ukentlig  og i gymtimene på skolen - men på trykk i magasiner mye sjeldnere enn det. Det begrenset seg til når det Nye hadde en reportasje om årets badedraktmote, liksom. Og en og anne forside på ViMenn.

Så for meg var mangfold normalen, ikke unntaket. Det er adskillig større mangfold i svømmehallgarderoben enn på IG nå, akkurat som det var før. 

Nå flyter SoMe over av provokativt poserende halvnakne folk - og det er jo bare trist, fordi det stort sett bare er retusjerte og korrigerte folk som viser seg frem eller har et relativt  stort publikum.

For mange har HD og andre som ikke passer inn i i det utrolig trange idealet den samme funksjonen som damene i svømmehallgarderoben hadde for oss pre-IG-folka - nemlig at de viser et tverrsnitt av folk - og at folk kommer i alle størrelser. 

Jeg tenker at en stor kropp som vises i SOMe ikke har samme triggerfare som ekstremvariantene som feks SE. 

Jeg tenker at HD ved å utsette seg for den oppmerksomheten hun gjør, faktisk er med på at andre faktisk også tør å ta sin plass i verden, selv om de ikke oppfyller et skjønnhetsideal som er så sjukt at ikke engang idolene oppnår det uten ekstern hjelp.

Men det er jo trist at man på død og liv må være mer eller mindre avkledd i den grad folk - både små og store er i SoMe. De aller fleste mennesker er noe helt annet enn kroppen sin - og jeg tror et ekstremt kroppsfokus slik vi ser nå, er skadelig for alle. Det er skadelig for alle som hele tiden krever etter og aldri oppnår perfeksjon. Jeg tror verden hadde vært et adskillig bedre sted for ALLE hvis vi hadde vært blitt mindre opptatt av hvordan vi selv og andre ser ut.

Men at noen tør å stikke seg ut og vise seg frem på tross av størrelse, tror jeg er kjempeviktig for unge kvinner i dag. Å hevde at det skaper aksept for at man kan være helseskadelig overvektig, mener jeg er tøv. Når overvektige er stigmatisert i så stor grad sim de er i dag, skal det nok mer til enn at noen tilsynelatende trives med seg selv OGSÅ når de er overvektige. 

Og jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være noen motsetning i å si at jeg har det fint med meg selv nå, men vil gjerne bli mindre likevel? Man må ha bodd under en stein i årtier dersom man ikke har fått med seg helseinfoen om hvor skadelig overvekt er. LIkevel må da folk få lov til å like seg selv og ha en plass i verden mens de strever med å nå en sunnere BMI?

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...