Gå til innhold

Helene Drage

Fremhevede innlegg

Skrevet
Albbas skrev (2 minutter siden):

Problemet er at mange sliter psykisk uten å ha en psykisk diagnose. 

Ja, det burde være en obligatorisk utredning i forkant også, men nå tenkte jeg litt på HD spesielt pga dette er tråden om HD. Jeg regner med at hun hadde overspisingslidelse diagnosen før operasjonen, og da er egentlig helt tragisk at hun fikk operasjonen innvilget.  Hadde hun ikke diagnosen på det tidspunktet er det tragisk at de ikke utredet for potensielle spiseforstyrrelse i forkant. 

En bekjent har både overspisingslidelse og en annen kronisk psykisk diagnose og de bare frarådet operasjon, selv om det lå på bordet. Han ville uansett ikke ha. DET alene synes jeg er urovekkende. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, *blueberry* said:

Ja, det burde være en obligatorisk utredning i forkant også, men nå tenkte jeg litt på HD spesielt pga dette er tråden om HD. Jeg regner med at hun hadde overspisingslidelse diagnosen før operasjonen, og da er egentlig helt tragisk at hun fikk operasjonen innvilget.  Hadde hun ikke diagnosen på det tidspunktet er det tragisk at de ikke utredet for potensielle spiseforstyrrelse i forkant. 

En bekjent har både overspisingslidelse og en annen kronisk psykisk diagnose og de bare frarådet operasjon, selv om det lå på bordet. Han ville uansett ikke ha. DET alene synes jeg er urovekkende. 

Hun har vel også nå i ettertid sagt hun har hatt et problematisk forhold til mat i lang tid.. som da vil si hun var klar over lidelsen før operasjonen. Så sannsynligvis har hun ikke vært ærlig.. noe hun som regel aldri er. Hadde hun vært ærlig hadde hun aldri fått operasjonen. Hun er et klassisk eksempel på hvordan man kan få akkurat det man ønsker ved å si nøyaktig det man må si.. bakgrunnssjekkene er for dårlig per idag.. hadde helsevesenet vært mer nøye hadde folk som HD blitt luka ut

• Liker 6
Skrevet
Lileep skrev (1 minutt siden):

Hun har vel også nå i ettertid sagt hun har hatt et problematisk forhold til mat i lang tid.. som da vil si hun var klar over lidelsen før operasjonen. Så sannsynligvis har hun ikke vært ærlig.. noe hun som regel aldri er. Hadde hun vært ærlig hadde hun aldri fått operasjonen. Hun er et klassisk eksempel på hvordan man kan få akkurat det man ønsker ved å si nøyaktig det man må si.. bakgrunnssjekkene er for dårlig per idag.. hadde helsevesenet vært mer nøye hadde folk som HD blitt luka ut

Ikke nødvendigvis. HD hadde jo slitt psykisk og gått til behandling før operasjonen (snakket om før). Og det virker som om de baserer seg mest på fraråding, og ikke nekting dessverre. 

Skrevet
2 minutter siden, *blueberry* said:

Ikke nødvendigvis. HD hadde jo slitt psykisk og gått til behandling før operasjonen (snakket om før). Og det virker som om de baserer seg mest på fraråding, og ikke nekting dessverre. 

Er vel der det bør skje noe, de må våge å sette foten ned å si nei! Men det skjer nok aldri i vår levetid 😣 

Skrevet
Lileep skrev (Akkurat nå):

Er vel der det bør skje noe, de må våge å sette foten ned å si nei! Men det skjer nok aldri i vår levetid 😣 

Vekt er fortsatt et sårt tema, selv innen helsevesenet. 

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
6 minutter siden, Lileep said:

Men de fleste med fedme har jo et problematisk forhold til mat... Hadde ikke vært mange kandidater hvis et normalt forhold til mat var et kriterie. 

OUS skriver for eksempel at man ikke må ha alvorlig psykisk sykdom. 

Mulig problemet er at man i for stor grad lar pasienten vurdere om de har en spiseforstyrrelse eller ikke. Mange har jo absolutt ikke denne innsikten om seg selv! Man er i fornektelse. 

Gjest Albbas
Skrevet

Som Nettros skriver her:

Anslag tyder på at så mange som 20–30 prosent av de med kroppsmasseindeks (BMI) over 27 tilfredsstiller diagnosekriteriene for overspisingslidelse, den mest vanlige formen for spiseforstyrrelser. Forekomsten øker med økende overvekt.

Til tross for at en så stor andel overvektige har et overspisingsproblem, er det ifølge undersøkelser likevel bare registrert at fire prosent av dem som er sykelig overvektige har en spiseforstyrrelse.

Det er derfor mye som tyder på at mange tilfeller av spiseforstyrrelser ikke blir fanget opp i helsesystemet, verken av behandlere eller dem som selv er berørt.

Og til tross for screeninger er vår erfaring at mange med en underliggende spiseforstyrrelse får en slankeoperasjon som ikke blir annet en symptombehandling.

https://nettros.no/slankeoperasjoner-som-symptombehandling/

Skrevet (endret)
13 minutter siden, Albbas said:

Men de fleste med fedme har jo et problematisk forhold til mat... Hadde ikke vært mange kandidater hvis et normalt forhold til mat var et kriterie. 

OUS skriver for eksempel at man ikke må ha alvorlig psykisk sykdom. 

Mulig problemet er at man i for stor grad lar pasienten vurdere om de har en spiseforstyrrelse eller ikke. Mange har jo absolutt ikke denne innsikten om seg selv! Man er i fornektelse. 

Det er sant. Men HD gjorde også narr av tilbudene man får i forbindelse med en slik operasjon, og var veldig ovenpå, at dette trengte hun ikke. Jeg mener, og det er kun min mening, at her burde det stilles større krav til deltagerene. For er jo nettopp spisemønsteret, tankegang osv som er nøkkelen til å oppnå et varig resultat. Og det er jo ikke vanskelig å forstå at HD var absolutt en av de som trengte disse tilbudene hun rakket ned på. Er ikke sikkert det er mulig å luke ut de som trenger å få på plass psyken før en operasjon, men mer streng oppfølging burde det kanskje være? Og litt lenger varighet på å bevise at man klarer å endre tankemønster osv før selve operasjone? For de aller fleste klarer det i noen uker, utfordringen er jo over flere mnd og år. Det er vel ingen som ønsker å gjennomgå en operasjon for så ikke klare å endre tankegang og spisemønster 6 mnd etterpå, og faller tilbake til gammel vane under 1 år etterpå? 

Endret av Lileep
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Gjest Albbas
Skrevet
Just now, Lileep said:

Det er sant. Men HD gjorde også narr av tilbudene man får i forbindelse med en slik operasjon, og var veldig ovenpå, at dette trengte hun ikke. Jeg mener, og det er kun min mening, at her burde det stilles større krav til deltagerene. For er jo nettopp spisemønsteret, tankegang osv som er nøkkelen til å oppnå et varig resultat. Og det er jo ikke vanskelig å forstå at HD var absolutt en av de som trengte disse tilbudene hun rakket ned på. Er ikke sikkert det er mulig å luke ut de som trenger å få på plass psyken før en operasjon, men mer streng oppfølging burde det kanskje være? Og litt lenger varighet på å bevise at man klarer å endre tankemønster osv? For de aller fleste klarer det i noen uker, utfordringen er jo over flere mnd og år. 

Jeg tror fint langt flere kan lukes ut hvis helsevesenet bare bruker litt mer innsats på det. Men så lite ressurser og innsats helsevesenet bruker på overvektige og psykisk helse skjønner jeg jo at det er mange som slipper gjennom. Jeg tror det begynner å bli økt fokus på det, men det er fortsatt en lang vei å gå. Av de jeg kjenner som sliter med alvorlig fedme vet jeg at de strever med at de ikke får tilstrekkelig psykisk helsehjelp heller. Den ene er ikke syk nok (dvs i fullt arbeid), den andre får kun kortvarig behandling for å behandle de mest alvorlige symptomene, og så er det rett ut av behandling etter 3 mnd når man ikke lenger står i fare for å...ja... 

Dette er jo litt avsporing her altså, men det er bare noe som provoserer meg så veldig. Både overvekt og psykiske plager koster samfunnet dyrt, hvorfor kan vi ikke bruke litt mer ressurser på å hjelpe de som trenger det? Og ja, det innebærer å være streng med de som ikke vil innse problemene de har. Man kan så klart ikke luke ut alle, men et stort forbedringspotensiale er det definitivt. Og så må man ha et tilbud til de som ikke er gode kandidater for operasjon, i stedetfor å bare vinke "hadetbra, du er for syk for oss men for frisk for psykolog, lykke til og skjerp deg" 

Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende innlegg.

Sol, admin.

Skrevet
Albbas skrev (19 minutter siden):

Jeg tror fint langt flere kan lukes ut hvis helsevesenet bare bruker litt mer innsats på det. Men så lite ressurser og innsats helsevesenet bruker på overvektige og psykisk helse skjønner jeg jo at det er mange som slipper gjennom. Jeg tror det begynner å bli økt fokus på det, men det er fortsatt en lang vei å gå. Av de jeg kjenner som sliter med alvorlig fedme vet jeg at de strever med at de ikke får tilstrekkelig psykisk helsehjelp heller. Den ene er ikke syk nok (dvs i fullt arbeid), den andre får kun kortvarig behandling for å behandle de mest alvorlige symptomene, og så er det rett ut av behandling etter 3 mnd når man ikke lenger står i fare for å...ja... 

Dette er jo litt avsporing her altså, men det er bare noe som provoserer meg så veldig. Både overvekt og psykiske plager koster samfunnet dyrt, hvorfor kan vi ikke bruke litt mer ressurser på å hjelpe de som trenger det? Og ja, det innebærer å være streng med de som ikke vil innse problemene de har. Man kan så klart ikke luke ut alle, men et stort forbedringspotensiale er det definitivt. Og så må man ha et tilbud til de som ikke er gode kandidater for operasjon, i stedetfor å bare vinke "hadetbra, du er for syk for oss men for frisk for psykolog, lykke til og skjerp deg" 

Jeg er helt enig med deg. To nedprioriterte områder som overlapper på mange måter. 

• Liker 1
Skrevet
Nie skrev (På 16.7.2022 den 23.07):

Mulig dette blir slettet pga spekulasjoner men.. Tror den dama er på vei ut fra både mann og hus..

Jeg tror de har lest innlegget ditt😂 

• Liker 5
Skrevet
EnLitenNøtt skrev (9 minutter siden):

Jeg tror de har lest innlegget ditt😂 

Tror ikke det er litt tilfeldig en gang at hun har lagt ut to klisse-reels etter Nies innlegg her😂🙈 

• Liker 8
Skrevet
platypus skrev (14 minutter siden):

Tror ikke det er litt tilfeldig en gang at hun har lagt ut to klisse-reels etter Nies innlegg her😂🙈 

I tillegg til kliss-reels så skriver hun at de ikke leser på forum, rett etterpå😂 

HD sier hun aldri hadde hatt tid til å være på forum. Men vi ser jo hvor mye hun er på sosialt media uansett, så det spørs. 

• Liker 9
Skrevet

Presterer å legge ut før og etterbilde av serum, hvor etterbildet ser verre ut enn før bildet mtp rødhet osv. Ser ut som huden er irritert og reagerer på noe. Ikke den beste reklamen, men det var det ikke fra før heller.. 

• Liker 16
Skrevet
*blueberry* skrev (23 timer siden):

Men overspisingslidelse er svært underdiagnostisert, er det ikke? Og virker å være en utrendy lidelse å jobbe med og forske på, i alle fall sammenlignet med anoreksi.

• Liker 2
Skrevet
Lileep skrev (7 minutter siden):

Presterer å legge ut før og etterbilde av serum, hvor etterbildet ser verre ut enn før bildet mtp rødhet osv. Ser ut som huden er irritert og reagerer på noe. Ikke den beste reklamen, men det var det ikke fra før heller.. 

Reagerte det på jeg og. Etterbildet ser mye verre ut enn førbildet. 🫣🫣

• Liker 10
  • Nyttig 1
Gjest Lily Of the Valley
Skrevet

Det er så komisk når hun takker følgerne for konstruktiv kritikk når det gang på gang har vist seg at hun ikke takler å få det. Dette ser jo alle. Hun blokkerer følgere som har kommet med konstruktiv kritikk, så her igjen stryker hun på troverdighet. Det er helt klart at det hun ønsker er et ekkokammer, intet mindre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...