Gjest Kattedama Skrevet 5. mai 2022 #12621 Skrevet 5. mai 2022 mumrikk1 skrev (1 minutt siden): Ellos selger jo også klær fra Only og Vero Moda, så jeg tenker vell igrunn de kommer fra Ellos alle sammen😆 Jepp, det er jo det som også gjør det så shady. At hun skriver at det er fra Zizzi men linken fører deg til ELLOS. I tillegg til at hun sender DM for å fortelle at varen er kjøpt hos ELLOS, slik at andre folk må klikke seg inn for å se hvem linken er til, som dermed blir penger i kassa for henne. Utrolig at FT kan sitte å godta at influensere holder på slik.
Cappuccino Skrevet 6. mai 2022 #12622 Skrevet 6. mai 2022 CecilieX skrev (16 timer siden): Påstanden er at hun har samarbeid med E****, men vet vi det? Veilederen sier: Du har en generell avtale om at du skal profilere en næringsdrivende (f. eks. som «ambassadør» eller «samarbeidspartner»). Dette gjelder både dersom det er avtalt at du skal legge ut spesielle ting, og dersom du omtaler eller eksponerer varer eller tjenester som den næringsdrivende kan kjennes igjen ved og få en markedsføringseffekt av. Om det ikke finnes en slik generell avtale, så kan hun jo vise frem kjolene uten merking så sant hun ikke bruker annonselenke? Om du sjekker rabattkoder på IG til Helene ser du at hun har et samarbeid med Ellos m.fl. så ja, det vet vi. 6
Gjest Kattedama Skrevet 6. mai 2022 #12623 Skrevet 6. mai 2022 Cappuccino skrev (38 minutter siden): Om du sjekker rabattkoder på IG til Helene ser du at hun har et samarbeid med Ellos m.fl. så ja, det vet vi. Det stemmer. Langt samarbeid og et påfølgende samarbeid.
lama13 Skrevet 6. mai 2022 #12624 Skrevet 6. mai 2022 Jeg synes annonsemerkingen for airfryer var usedvanlig god på story for henne å være. Ikke at jeg er noen ekspert innen dette altså, men det er fint å vite hvor linken tar meg. Dessuten var det gjennomgående på alle videosnuttene og ikke bare den første av de, noe jeg har lagt merke til at hun har gjort før. Så annonserer hun et kjole etterpå som ikke informerer hvor linken fører deg, og er dermed på samme spor igjen. Kan det ha noe med hvem hun samarbeider med tro, at noen stiller krav til merking av annonse, mens andre ikke legger seg opp i det? 6
Sally-Go-Round Skrevet 6. mai 2022 #12625 Skrevet 6. mai 2022 lama13 skrev (7 minutter siden): Jeg synes annonsemerkingen for airfryer var usedvanlig god på story for henne å være. Ikke at jeg er noen ekspert innen dette altså, men det er fint å vite hvor linken tar meg. Dessuten var det gjennomgående på alle videosnuttene og ikke bare den første av de, noe jeg har lagt merke til at hun har gjort før. Så annonserer hun et kjole etterpå som ikke informerer hvor linken fører deg, og er dermed på samme spor igjen. Kan det ha noe med hvem hun samarbeider med tro, at noen stiller krav til merking av annonse, mens andre ikke legger seg opp i det? Eller at det er opplagt at airfryer’n er reklame, mens når det kommer til klær og kjoler, så håper hun at det ikke fremkommer at det også er reklame. 10
lama13 Skrevet 6. mai 2022 #12626 Skrevet 6. mai 2022 Sally-Go-Round skrev (5 minutter siden): Eller at det er opplagt at airfryer’n er reklame, mens når det kommer til klær og kjoler, så håper hun at det ikke fremkommer at det også er reklame. Ja, når du sier det så høres det høyt sannsynlig ut.
Gjest Finlay Skrevet 6. mai 2022 #12627 Skrevet 6. mai 2022 HD har mange fine kjoler. Men i det siste har det vært en overveldende mengde mønstrete og blomstrete kjoler for min del, og umulig å holde styr på hva som er reklamekjoler og hva som ikke er. Får ikke lyst til å kjøpe ny kjole faktisk😅
mumrikk1 Skrevet 6. mai 2022 #12628 Skrevet 6. mai 2022 Finlay skrev (24 minutter siden): HD har mange fine kjoler. Men i det siste har det vært en overveldende mengde mønstrete og blomstrete kjoler for min del, og umulig å holde styr på hva som er reklamekjoler og hva som ikke er. Får ikke lyst til å kjøpe ny kjole faktisk😅 IKKE jeg heller🤭😂 3
platypus Skrevet 6. mai 2022 #12629 Skrevet 6. mai 2022 Ny, umerket reklame for strømpebukse i dagens reel også. 5
lillehammeren Skrevet 6. mai 2022 #12630 Skrevet 6. mai 2022 Nå gjør hun det (merker feil eller lar vær å merke) bare på trass. Ingen er så ubrukelig i jobben sin ubevisst etter så mange påminnelser. Alle vet jo at du leser dette, Helene. 15
Gjest Kattedama Skrevet 6. mai 2022 #12631 Skrevet 6. mai 2022 (endret) Dagens innlegg med feil merking av reklame eller ingen merking. Gratulerer! Ny rekord! Endret 6. mai 2022 av Lill :)
Vetikka Skrevet 6. mai 2022 #12632 Skrevet 6. mai 2022 Er det ikke litt hovmodig å bruke lupe for å finne feil hos andre? Synes Gabrielle har en fin tekstlinje i låta si ‘Bordet’ - «Eg brukte lupe der eg sku’ brukt speil» Det er jo helt innlysende at innleggene er reklame. Og de som ikke skjønner det bruker ikke internett, så da er det ingenting å bekymre seg over. Ikke lov å sitte i parken og pilse på høylys dag i Oslo heller, men det skjer hele tiden, uten at politiet håndhever loven. Så de som henger seg opp i en liten bagatell som manglende annonsemer… unnskyld: reklame, håper jeg aldri koser seg i godværet i en park med en kald en. 7 1
Gjest Kattedama Skrevet 6. mai 2022 #12633 Skrevet 6. mai 2022 (endret) Det er åpenbart flere som ikke klarer å merke reklame fra Ellos. Så er det Ellos eller er det influenserne som er problemet her? Endret 6. mai 2022 av Lill :)
Falkefugl Skrevet 6. mai 2022 #12634 Skrevet 6. mai 2022 (endret) Vetikka skrev (1 time siden): Er det ikke litt hovmodig å bruke lupe for å finne feil hos andre? Synes Gabrielle har en fin tekstlinje i låta si ‘Bordet’ - «Eg brukte lupe der eg sku’ brukt speil» Det er jo helt innlysende at innleggene er reklame. Og de som ikke skjønner det bruker ikke internett, så da er det ingenting å bekymre seg over. Ikke lov å sitte i parken og pilse på høylys dag i Oslo heller, men det skjer hele tiden, uten at politiet håndhever loven. Så de som henger seg opp i en liten bagatell som manglende annonsemer… unnskyld: reklame, håper jeg aldri koser seg i godværet i en park med en kald en. Jeg ser absolutt poenget ditt, men jeg tror det som irriterer folk er at i HD sitt tilfelle handler det om inntektsgivende aktivitet. Hun tjener penger på dette, og da oppleves det som litt provoserende at hun skaffer seg inntekter og fordeler på uredelig vis. En øl i parken, en feilparkering eller litt høy fart forbi fotoboksen er jo ikke noe man har som inntektsgivende arbeid, mens skjult og snikete reklame selv om man er fullt klar over reglene, det er uærlig og ganske sleipt. Endret 6. mai 2022 av Falkefugl 9
Gjest CecilieX Skrevet 7. mai 2022 #12635 Skrevet 7. mai 2022 (endret) Lill skrev (5 timer siden): Det er åpenbart flere som ikke klarer å merke reklame fra Ellos. Så er det Ellos eller er det influenserne som er problemet her? Jeg tenker at kjole-gate blir som med CBE, litt mer uklart. Formuleringen «generell avtale» er såpass vid at det gir noe usikkerhet. Vi som detektiver vet jo ikke om der er en slik avtale. Men når flere influencere dukker opp i samme kjole, da er det et rimelig sterkt indisium om at Ellos ønsker kjolen profilert og at det ligger en avtale i bunnen her. FT sin strategi er jo å gå etter annonsørene ref brevet de sendte for noen måneder siden. Hvis jeg finner lenken igjen er det interessant om Ellos står der. Tilføyelse: Her er annonsørene: https://www.forbrukertilsynet.no/wp-content/uploads/2021/11/oversikt-over-annonsorer-som-mottatt-brev-etter-aksjon.pdf Ellos står ikke der (med mindre de har et annet juridisk navn). I denne aksjonen var nettopp fokuset på annonsørene og deres ansvar for å følge opp influencerne de benyttet. FT har selv laget en artikkel om aksjonen: https://www.forbrukertilsynet.no/35-annonsorar-bryt-forbodet-mot-skjult-reklame Merk at der skriver de at de finner mye dårlig merking hos påvirkere men også at «hovedansvaret ligger hos annonsørene»🤬. Endret 7. mai 2022 av CecilieX Lenke med tilføyelse
skruf Skrevet 7. mai 2022 #12636 Skrevet 7. mai 2022 Her er et innlegg om merking av reklame, skrevet av HD selv, så hun kan jo reglene utmerket godt https://www.helenedrage.no/2017/07/08/merking-av-reklameannonse-i-sosiale-medier/ 10 1
*blueberry* Skrevet 7. mai 2022 #12637 Skrevet 7. mai 2022 skruf skrev (4 minutter siden): Her er et innlegg om merking av reklame, skrevet av HD selv, så hun kan jo reglene utmerket godt https://www.helenedrage.no/2017/07/08/merking-av-reklameannonse-i-sosiale-medier/ Ja, og hun var god på det på den tiden. De siste to årene med slurv er nok med fullt overlegg for en økt inntekt. Det sier seg jo selv at litt mer inntekt er velkomment når familien utvides. Det er nesten så det ikke er vits i å kommentere lengre, det skjer daglig og det finnes ingen som kan gi de konsekvenser. 8
skruf Skrevet 7. mai 2022 #12638 Skrevet 7. mai 2022 *blueberry* skrev (10 minutter siden): Ja, og hun var god på det på den tiden. De siste to årene med slurv er nok med fullt overlegg for en økt inntekt. Det sier seg jo selv at litt mer inntekt er velkomment når familien utvides. Det er nesten så det ikke er vits i å kommentere lengre, det skjer daglig og det finnes ingen som kan gi de konsekvenser. I programmet «Da vi styrte Internett» så kom det jo frem at annonsører betaler bedre hvis reklame «bakes» inn og det ikke fremkommer tydelig at det er reklame. Når forbrukertilsynet i tillegg ikke har utøvende makt til å skrive ut bøter men bare sende ut skriv der de oppfordrer til korrekt markering av reklame så får annonsører og deres påvirkere holde på som de vil. Det skjer jo ingen sanksjoner som svir. HD er ikke akkurat den ene i sitt slag som ikke merker eller som merker dårlig og utydelig, synes jevnt over hele linja av såkalte influencere suger når det kommer til merking av reklame. Eneste som jeg følger som er dyktig og bevist på merking er Yummimummy, aka Veronica Simone. (det eneste de ikke trenger å merke er eget brand/merch/selvskrevet bok) Den eneste som fikk ei bot som svei var Anna Rassmusen, men det var ikke pga manglende merking, men pga hun avholdt falske konkurranser der hun ikke sendte ut premiene som var lovet. Men det går under lotteri-virksomhet, og har veldig strenge og tydelige regler Ang Ellos så kan hvem som helst få samarbeid via annonselenker; de har egen link på hjemmesiden sin til det. Man kjøper noe for egne penger, legger inn link til produktet, og følger man den linken så vil man tjene penger på at andre handler hos Ellos, selv om det ikke er samme produkt Verdt å merke seg at også Jotex, Homeroom og Stayhard er en del av Ellos/samme selskap 5 1
Gjest Albbas Skrevet 7. mai 2022 #12639 Skrevet 7. mai 2022 40 minutter siden, *blueberry* said: Ja, og hun var god på det på den tiden. De siste to årene med slurv er nok med fullt overlegg for en økt inntekt. Det sier seg jo selv at litt mer inntekt er velkomment når familien utvides. Det er nesten så det ikke er vits i å kommentere lengre, det skjer daglig og det finnes ingen som kan gi de konsekvenser. Tror ikke det nødvendigvis handler om økte inntekter. Kan like gjerne være at hun bare ikke gidder. Hvorfor være best i klassen når du ikke får en dritt igjen for det, og alle andre uansett slipper unna? I stedetfor å irritere seg over andre er det like greit å bare legge seg på deres nivå. Ser det jo over alt i samfunnet, på jobb også. De som legger igjen en ekstra innsats og ikke får noe igjen for det roer etterhvert ned innsatsen. Det grunnleggende problemet er jo at dette ikke får noen konsekvenser. Syns Helene burde kommentere dette, i det minste. For det er jo sterk kontrast mot det hun sa før.
mumrikk1 Skrevet 7. mai 2022 #12640 Skrevet 7. mai 2022 Lill skrev (8 timer siden): Det er åpenbart flere som ikke klarer å merke reklame fra Ellos. Så er det Ellos eller er det influenserne som er problemet her? Disse to holder på, på akkurat samme måte. Umerket og feilmerket rett som det er.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå