*blueberry* Skrevet 17. mars 2022 #11741 Skrevet 17. mars 2022 Fabiola skrev (3 minutter siden): Jeg ville ikke tatt den antibiotikakuren, eller i det hele tatt oppsøkt lege om jeg hadde så milde symptomer som hun beskriver at hun har. Hun sa jo at hun ikke engang har feber. Halsbetennelse med milde symptomer skal ikke behandles med antibiotika selv om det er streptokokker som forårsaker halsbetennelsen. Men det er veldig enkelt for fastlegene å skrive ut en antibiotikakur selv om kriteriene ikke er helt på plass... Antibiotikaresistens er veldig, veldig farlig og kanskje den største helsetrusselen verden står overfor. Overforbruk av antibiotika er grunn nr. 1! Det er jo ikke opp til henne eller oss å vurdere. Her må vi stole på legene. Er vel ikke like detaljert info på SoMe som hun gir legen. 7
Fabiola Skrevet 17. mars 2022 #11742 Skrevet 17. mars 2022 *blueberry* skrev (9 minutter siden): Det er jo ikke opp til henne eller oss å vurdere. Her må vi stole på legene. Er vel ikke like detaljert info på SoMe som hun gir legen. Ja, for all del, jeg håper hun er mer syk enn hun fremstår... 😛 https://www.dagensmedisin.no/artikler/2018/05/08/mer-antibiotika-med-hyppige-legebesok/ Sitat Mange forespørsler – Kan det bli et økt press om å få antibiotika når mange oppsøker legen? – Ja, med mange forespørsler kan det være lettere å forskrive en resept. Man vet også at de fastlegepraksisene som er mest presset på tid, oftere skriver ut antibiotika, sier hun. Studien viste at det å bo i en kommune der legene lett griper til reseptblokken, hadde omtrent like stor effekt. – Personer som bodde i disse kommunene fikk 48 prosent mer antibiotika enn de som bodde i en kommune der legene var mer restriktive, sier hun. Kan påvirke legebesøkene Det kan også hende at det å forskrive antibiotika for raskt og uten god grunn, kan påvirke hvor hyppig folk går til legen. – Dersom man er vant til å få tilbud om en antibiotikakur når man går til legen med vondt i halsen, vil man også gå til legen for å få hjelp neste gang. Hvis du derimot får vite at dette trolig er et virus, at du må drikke mye og ta det med ro, og at det vil gå over av seg selv, venter du kanskje med å oppsøke lege neste gang, sier hun. Etablerte mønstre – Kan det være vanskelig for en lege å endre praksisen sin dersom pasientene er vant til å få antibiotika for halsvondt? – Ja, det er nok noen etablerte mønstre her som det kan være vanskelig å bryte. Walle-Hansen mener at både pasienter og leger må informeres om at antibiotika ikke alltid er det beste. – Man har tidligere vært veldig fokusert på å informere legene om at antibiotika ofte har lite nytte og at en halsbetennelse vanligvis går over av seg selv. Men i det siste har myndighetene drevet mer med folkeopplysning, denne studien tyder på at det også er viktig. 2 1
Lileep Skrevet 17. mars 2022 #11743 Skrevet 17. mars 2022 Syns vi kan droppe å diskutere om hun skal ta medisin, høre på legen osv. Den biten har vi ingenting med, og dermed null grunn til å diskutere det her. ☺️ 23
Gjest Kattedama Skrevet 17. mars 2022 #11744 Skrevet 17. mars 2022 Lileep skrev (32 minutter siden): Syns vi kan droppe å diskutere om hun skal ta medisin, høre på legen osv. Den biten har vi ingenting med, og dermed null grunn til å diskutere det her. ☺️ Jeg er enig med deg. Men jeg skjønner ikke hvorfor hun må dele helseopplysninger. Hun har da ikke meldeplikt om dette til følgerne sine. Ser ikke hvordan dette kan være av allmenn interesse. Må applaudere henne for at hun faktisk gir motsvar til enkelte som sender henne meldinger osv.. bedre det enn slik Sara Emilie agerer. Hun legger seg i fosterstilling og gråter over de fæle folka. Og hun sanker sympati i bøtter og spann..
Lileep Skrevet 17. mars 2022 #11745 Skrevet 17. mars 2022 28 minutter siden, Lill said: Jeg er enig med deg. Men jeg skjønner ikke hvorfor hun må dele helseopplysninger. Hun har da ikke meldeplikt om dette til følgerne sine. Ser ikke hvordan dette kan være av allmenn interesse. Må applaudere henne for at hun faktisk gir motsvar til enkelte som sender henne meldinger osv.. bedre det enn slik Sara Emilie agerer. Hun legger seg i fosterstilling og gråter over de fæle folka. Og hun sanker sympati i bøtter og spann.. Det er jo en kjent greie det der med å dele sykdom osv for å fiske etter sympati og oppmerksomhet. Gjerne si A og ikke B. Hvor interessant og viktig det er for følgerne er nok ikke så viktig. Går igjen over alt det der. Så hun er ikke unik på akkurat det 🙈
Gjest Albbas Skrevet 17. mars 2022 #11746 Skrevet 17. mars 2022 1 hour ago, Fabiola said: Jeg ville ikke tatt den antibiotikakuren, eller i det hele tatt oppsøkt lege om jeg hadde så milde symptomer som hun beskriver at hun har. Hun sa jo at hun ikke engang har feber. Halsbetennelse med milde symptomer skal ikke behandles med antibiotika selv om det er streptokokker som forårsaker halsbetennelsen. Men det er veldig enkelt for fastlegene å skrive ut en antibiotikakur selv om kriteriene ikke er helt på plass... Antibiotikaresistens er veldig, veldig farlig og kanskje den største helsetrusselen verden står overfor. Overforbruk av antibiotika er grunn nr. 1! Mulig det er rett for HD å ta den kuren, skal ikke mene noe om det. Men på generelt grunnlag er jeg enig. Norske leger har fortsatt en vei å gå på å bli restriktive nok med antibiotika. Studier viser vel at antibiotika kun forkorter perioden med halsbetennelse med én dag, så effekten er ikke særlig god.
Jolanda Skrevet 17. mars 2022 #11747 Skrevet 17. mars 2022 *blueberry* skrev (2 timer siden): Det er jo ikke opp til henne eller oss å vurdere. Her må vi stole på legene. Er vel ikke like detaljert info på SoMe som hun gir legen. Selv om en lege gir deg antibiotika er det lov (og man bør) å tenke selv! Er man ikke SÅ syk kan man avvente litt. 4
*blueberry* Skrevet 17. mars 2022 #11748 Skrevet 17. mars 2022 Jolanda skrev (1 minutt siden): Selv om en lege gir deg antibiotika er det lov (og man bør) å tenke selv! Er man ikke SÅ syk kan man avvente litt. Dette er ikke en tråd om antibiotika og derfor kan de som er interessert heller lage en egen tråd om dette. Vi skal ikke spekulere i HDs sykdom og intensjonene til hennes lege. 6
Fizzypo Skrevet 17. mars 2022 #11749 Skrevet 17. mars 2022 Jolanda skrev (3 minutter siden): Selv om en lege gir deg antibiotika er det lov (og man bør) å tenke selv! Er man ikke SÅ syk kan man avvente litt. Vi vet ikke noe om hvor syk hun er, hvor uttalte symptomene hun har eller hvordan de påvirker henne f.eks i en arbeidsituasjon. At hun velger å dra på jobb gir overhodet ikke en indikasjon på hvor dårlig hun er. Noen blir hjemme bare de snufser litt, andre drar på jobb med feber. Vi er alle forskjellige, ikke minst har vi ulike jobber. Som hun selv skriver har hun en jobb der hun sitter foran PC og da er terskelen for å bli hjemme høyere. Jeg vil også tro at det er litt økt terskel for å ringe inn syk når du nettopp har kommet tilbake fra mammaperm. Ikke minst når man vet at kolleger har stått i jobb i en krevende tid med mye sykefravær. At hun deler informasjon om at hun har fått antibiotika utløser ikke en rett til å spekulere i hvor syk hun er og antyde at hun burde tenke seg om, ergo mene at man selv sitter på fasiten. 2 2
Gjest Kattedama Skrevet 17. mars 2022 #11750 Skrevet 17. mars 2022 *blueberry* skrev (26 minutter siden): Dette er ikke en tråd om antibiotika og derfor kan de som er interessert heller lage en egen tråd om dette. Vi skal ikke spekulere i HDs sykdom og intensjonene til hennes lege. Enig med du, det blir jo "spekulering".
Dundun Skrevet 17. mars 2022 #11751 Skrevet 17. mars 2022 Jeg tenker at det er viktig for henne å få frem at hun er akkurat syk nok til å ikke dra på det treningssenteret hun absolutt skulle på den dagen hun dessverre våknet syk, nå et det 10 dager med antibiotika så selv om kroppen mest sannsynlig hadde leget seg selv på 2/3 dager har hun nå en gyldig unnskyldning i 10 dager. Og da har vi vel bikket 14 dager med ketoregimet så da ryker hun vel på en smell det igjen og da blir hun i så dårlig humør av alt sukkeret hun må ha at hun ikke orker trene allikevel. Mulig hun henter seg inn etter påske engang... 16 6
Gjest Finlay Skrevet 18. mars 2022 #11752 Skrevet 18. mars 2022 Dundun skrev (7 timer siden): Jeg tenker at det er viktig for henne å få frem at hun er akkurat syk nok til å ikke dra på det treningssenteret hun absolutt skulle på den dagen hun dessverre våknet syk, nå et det 10 dager med antibiotika så selv om kroppen mest sannsynlig hadde leget seg selv på 2/3 dager har hun nå en gyldig unnskyldning i 10 dager. Og da har vi vel bikket 14 dager med ketoregimet så da ryker hun vel på en smell det igjen og da blir hun i så dårlig humør av alt sukkeret hun må ha at hun ikke orker trene allikevel. Mulig hun henter seg inn etter påske engang... Selv om det i HDs tilfelle går greit å dra på jobb med halsbetennelse, så skal man ikke trene når man har en infeksjon i kroppen. Antibiotika eller ei.
Lileep Skrevet 18. mars 2022 #11753 Skrevet 18. mars 2022 8 hours ago, Dundun said: Jeg tenker at det er viktig for henne å få frem at hun er akkurat syk nok til å ikke dra på det treningssenteret hun absolutt skulle på den dagen hun dessverre våknet syk, nå et det 10 dager med antibiotika så selv om kroppen mest sannsynlig hadde leget seg selv på 2/3 dager har hun nå en gyldig unnskyldning i 10 dager. Og da har vi vel bikket 14 dager med ketoregimet så da ryker hun vel på en smell det igjen og da blir hun i så dårlig humør av alt sukkeret hun må ha at hun ikke orker trene allikevel. Mulig hun henter seg inn etter påske engang... Tror du oppsummerte det rimelig greit, men ang treningen så har hun ikke noe valg de neste dagene iallefall. Men et nytt forsøk på trening kan i teorien skje ila neste uke, så spent på om det skjer 🙈 Jeg håper egentlig dette blir videreformidlet til henne via mannen, sånn at hun for en gangs skyld kan motbevise det de aller fleste tror om henne.. for til nå har alle sånne spådommer truffet nesten 100%! 5 1
mumrikk1 Skrevet 18. mars 2022 #11754 Skrevet 18. mars 2022 Hva med å droppe å si hun skal på treningssenter, droppe å snakke om jobb og sykdom for å så måtte forsvare seg med nebb og klør. Er det så vanskelig???🤨 Om hun HADDE reist på treningssenter, kunne hun dokumentert derfra så lenge hun MÅ vise det frem. 11 3
Lileep Skrevet 18. mars 2022 #11755 Skrevet 18. mars 2022 Just now, mumrikk1 said: Hva med å droppe å si hun skal på treningssenter, droppe å snakke om jobb og sykdom for å så måtte forsvare seg med nebb og klør. Er det så vanskelig???🤨 Om hun HADDE reist på treningssenter, kunne hun dokumentert derfra så lenge hun MÅ vise det frem. Enig! Akkurat nå og en god stund fremover burde hun ikke lage et stort nummer ut av trening, ny start osv. For nederlaget blir så vanvittig mye større når hele verden vet hva planen var. Hva med å heller poste i ettertid. En oppsummering på dagen, hva hun har gjort og spist? Istedenfor å poste om morgendagens planer? På den måten har hun ikke det presset på seg. 16
mumrikk1 Skrevet 18. mars 2022 #11756 Skrevet 18. mars 2022 Lileep skrev (49 minutter siden): Enig! Akkurat nå og en god stund fremover burde hun ikke lage et stort nummer ut av trening, ny start osv. For nederlaget blir så vanvittig mye større når hele verden vet hva planen var. Hva med å heller poste i ettertid. En oppsummering på dagen, hva hun har gjort og spist? Istedenfor å poste om morgendagens planer? På den måten har hun ikke det presset på seg. Hun har jo sagt at hun har en «dårlig periode» så jeg vil tro måten hun er på some for tiden ikke gjør det bedre for henne. Det beste hun kan gjøre nå er å logge av og leve livet. Det trenger hun, familien…og vi😄 8
Gjest tullerikke Skrevet 18. mars 2022 #11757 Skrevet 18. mars 2022 Hvis det ikke skulle mer til enn en penicillin før hun ble bedre, så hadde hun nok klart seg uten. Hatt halsbetennelse flere ganger uten at det har vært snakk om å få penicillin mot det. Alt for å slippe trening og riktig kosthold.
mumrikk1 Skrevet 18. mars 2022 #11758 Skrevet 18. mars 2022 tullerikke skrev (3 minutter siden): Hvis det ikke skulle mer til enn en penicillin før hun ble bedre, så hadde hun nok klart seg uten. Hatt halsbetennelse flere ganger uten at det har vært snakk om å få penicillin mot det. Alt for å slippe trening og riktig kosthold. Ja det hadde hun. Det tar faktisk noen dager før den virker😅 Syntes det er rart hun velger å dra ut for å spise med venner nå som hun er syk også, det er faktisk smittsomt😰 Egoistisk.. 8
Gjest tullerikke Skrevet 18. mars 2022 #11759 Skrevet 18. mars 2022 mumrikk1 skrev (20 minutter siden): Ja det hadde hun. Det tar faktisk noen dager før den virker😅 Syntes det er rart hun velger å dra ut for å spise med venner nå som hun er syk også, det er faktisk smittsomt😰 Egoistisk.. Antibiotika hindrer smitte.
Lileep Skrevet 18. mars 2022 #11760 Skrevet 18. mars 2022 (endret) 59 minutter siden, tullerikke said: Hvis det ikke skulle mer til enn en penicillin før hun ble bedre, så hadde hun nok klart seg uten. Hatt halsbetennelse flere ganger uten at det har vært snakk om å få penicillin mot det. Alt for å slippe trening og riktig kosthold. Nå virker antibioka ganske kjapt, ofte merker man bedring etter ett døgn. Blir selvsagt ikke frisk, men symptomene kan dempes mye. Som feks hos meg så kunne jeg kun etter 1 døgn svelge drikke og mat igjen når jeg hadde heftig halsbetennelse. Om hun kunne droppet kuren eller ikke vet vi absolutt ingenting om. Vi vet ikke prøvesvar eller andre faktorer, vi vet kun det hun legger ut. Det blir helt feil å dømme medisinsk behandling utifra det. Endret 18. mars 2022 av Lileep 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå