Gå til innhold

Helene Drage

Fremhevede innlegg

Skrevet
Lileep skrev (6 timer siden):

Siste på story, bilde av tilbakemeldinger. Vedkommende skriver at HD gir viktig info og kanskje bidrar til at folk blir mer motivert til å lage hjemmelaget mat! Hvordan i all verden skal HD motivere til å lage hjemmelaget mat, når de fleste av disse sukkersyteinnlega er i sammenheng med reklame til et firma som lager ferdiggrøt på pose osv? Hun har ikke et eneste innlegg om å lage maten selv for å unngå alt dette sukkeret! Hun viser bare til en annen produsent som lager mer barnevennlig ferdigmat! Hvis folk tror hun kommer til å motivere til å lage maten selv, så er leserens blinde! Hun reklamerer kun.. ikke noe som helst inspo enn å droppe fruktpuré posene! 

Hun sier hun hater å lage mat! Det et antakelig der hun selv «failer» mtp sitt eget kosthold som gjentatte ganger går over styr. 
Og hallo - balanse og alt med måte. Jeg har to barn, oppvokst med litt av alt. De er friske og fine, aldri syke osv. Hysteri mye av dette syns jeg….men ja, greit å være opplyst

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnen til at hun fortsetter å melke dette er fordi hun ikke har noe annet å komme med. 

Hun sa selv at hun merker at det har dabbet av med engasjement på Instagram og at hun måler dette på antall likes og kommentarer. 

Når hun ser noe som fenger og engasjerer så melker hun det for det det er verdt. 

Det er vel type 10 innlegget/story/reel hun har om dette tema.

• Liker 15
Gjest Finlay
Skrevet

Idéen er jo i utgangspunktet god den.

Legge fram litt forskjellig mat på tallerkenen, la barnet få smake på alt og velge hva det vil spise. Det forutsetter imidlertid at barnet får spise selv. Da må størrelsen på matbitene være tilpasset hånden og finmotorikken til barnet. Måltidet hun viser er åpenbart lagt opp til at barnet skal mates, fordi det blir for mye “klin” å spise selv.

Dropp den tanken først som sist, Helene😂

Ellers interessant at barnet synes lapper av banan egg og havregryn er "kjedelige", og vil ha mer "komplekse" smaker. Hvordan i all verden kom hun til den konklusjonen? Barnet synes nok bare maten er uvant, mens det sannsynligvis er mor selv som synes det er lite smak.

Hun etterlyser tips til smakssetting, og håper kanskje på et tips om syltetøy, så hun kan hamre løs mot sukker igjen😆

Skrevet
Finlay skrev (10 minutter siden):

Idéen er jo i utgangspunktet god den.

Legge fram litt forskjellig mat på tallerkenen, la barnet få smake på alt og velge hva det vil spise. Det forutsetter imidlertid at barnet får spise selv. Da må størrelsen på matbitene være tilpasset hånden og finmotorikken til barnet. Måltidet hun viser er åpenbart lagt opp til at barnet skal mates, fordi det blir for mye “klin” å spise selv.

Dropp den tanken først som sist, Helene😂

Ellers interessant at barnet synes lapper av banan egg og havregryn er "kjedelige", og vil ha mer "komplekse" smaker. Hvordan i all verden kom hun til den konklusjonen? Barnet synes nok bare maten er uvant, mens det sannsynligvis er mor selv som synes det er lite smak.

Hun etterlyser tips til smakssetting, og håper kanskje på et tips om syltetøy, så hun kan hamre løs mot sukker igjen😆

Jeg tenkte de samme tankene. 

Å være redd for gris må man bare legge bort. Her vasker vi gulv like mange ganger som vi spiser mat hjemme. Mini skal overhode ikke mates. Han skal spise selv. Maten skal tas på, luktes på, smakes på, lekes med, flyttes på, deles og kastes. Og det er greit. Ting går seg til. Han skal øve på å bruke bestikk, det er ikke gjort i en håndvending. Han skal vende seg til nye smaker og konsistenser. Kanskje tar det noen ganger før han vender seg til følelsen av brokkoli. Eller mais. Eller kyllingfilet. Eller laks. 

Mini får det samme som vi spiser. Alltid. Selv om han forrige gang ikke «likte» erter. 

Og det er grenser for hvor «komplekse» man får laget bananlapper. De er ganske kjedelige. Kardemomme, kanel, div. bær er vel fint å tilsette. Det gjør dem vel ikke særlig mye mer «komplekse», men litt mer spennende på smak i alle fall. 

Og hvem bruker vel «40 ingredienser» i helt ordninær matlaging. Minis favorittmiddag er kokte eller bakte grønnsaker (han kunne nok levd på bakte gulrøtter), egg i en eller annen form og fiskekake. Fullverdig middag med tre ingredienser. Scorer dog ganske lavt på fancy-, lavkarbo- og kompleksskalaen. 🤷🏼‍♀️

• Liker 20
  • Hjerte 1
Skrevet

Morsomt at hun ber om tips til de lappene. Noen foreslår gurkemeie. Det hadde hun visst i, selv om det ikke står i oppskriften hun ka ut. Hun klarer jo faktisk ikke på noe måte å ta imot tips, selv når hun spør om det. 

• Liker 15
Skrevet

Synes det blir litt for mye fokus på «pass på» og «nei mat» for barn/ baby nå. Til å ikke ville ha råd tidligere minner hun nå veldig om mammapolitiet hun selv klaget over. Skjønner at hun er inspirert av ernæringsmamma, men det blir litt for ekstremt når fokuset kun er på det som skal unngås. 

• Liker 30
Skrevet

Hun som hele graviditeten klagde på at folk IKKE skulle komme med tips når hun ikke hadde bedt om det... 

• Liker 21
Skrevet
*blueberry* skrev (4 minutter siden):

Synes det blir litt for mye fokus på «pass på» og «nei mat» for barn/ baby nå. Til å ikke ville ha råd tidligere minner hun nå veldig om mammapolitiet hun selv klaget over. Skjønner at hun er inspirert av ernæringsmamma, men det blir litt for ekstremt når fokuset kun er på det som skal unngås. 

Har tenkt på det samme. Det er ei som har kommentert det at man ikke trenger å legge seg oppi hva andre gir av mat til barna sine og da har hun et noe merkelig svar om det kan være behov om barnet er overvektig eller lignende, men det er uansett ikke greit da 😳

• Liker 7
Gjest Kattedama
Skrevet (endret)

Skjønner ikke hva slags folk hun omgås eller hvor hun henter informasjon/kunnskap om kosthold fra. Man trenger ikke 40 ingredienser for å lage barnemat. Barn kan spise nøyaktig det samme som mor og far, så sant det er normal, variert kost uten mye salt og sterke krydre. I dette tilfelle kan man vel ikke gjøre det, siden mor er på Keto og at så små barn skal ikke ha bacon eller brie. Ser at bitene på tallerken ikke er gripevennlige og at det er store stykker. Rart å vise frem store stykker med leverpostei. Det skulle vært servert på en brødskive delt opp i små biter. Samme gjelder grønnsaker og frukt. Små biter stimulerer den motoriske utviklingen. Hjelper ikke å droppe klemmeposer fordi det ødelegger motorikken, hvis man ikke kan la barnet spise selv og grise seg ut. Det er faktisk slik læring fungerer, og det er en del av det å ha små barn. Ja det er slitsomt, men det et en del av det av å foreldre. Syns det er mange gode forslag i kommentarfeltet, kudos til de. Hvis noen faktisk ønsker barnemat inspirasjon,  så er Ida Gran Jensen veldig flink. 

Endret av Lill :)
Skrevet
Lill :) skrev (16 minutter siden):

Skjønner ikke hva slags folk hun omgås eller hvor hun henter informasjon/kunnskap om kosthold fra. Man trenger ikke 40 ingredienser for å lage barnemat. Barn kan spise nøyaktig det samme som mor og far, så sant det er normal, variert kost uten mye salt og sterke krydre. I dette tilfelle kan man vel ikke gjøre det, siden mor er på Keto og at så små barn skal ikke ha bacon eller brie. Ser at bitene på tallerken ikke er gripevennlige og at det er store stykker. Rart å vise frem store stykker med leverpostei. Det skulle vært servert på en brødskive delt opp i små biter. Samme gjelder grønnsaker og frukt. Små biter stimulerer den motoriske utviklingen. Hjelper ikke å droppe klemmeposer fordi det ødelegger motorikken, hvis man ikke kan la barnet spise selv og grise seg ut. Det er faktisk slik læring fungerer, og det er en del av det å ha små barn. Ja det er slitsomt, men det et en del av det av å foreldre. Syns det er mange gode forslag i kommentarfeltet, kudos til de. Hvis noen faktisk ønsker barnemat inspirasjon,  så er Ida Gran Jensen veldig flink. 

Enig i alt bortsett fra sterke krydre. Barn tar ingen skade av krydder, så lenge det ikke er salt🙌🏻

• Liker 8
Gjest Finlay
Skrevet (endret)
Lill :) skrev (23 minutter siden):

Rart å vise frem store stykker med leverpostei. Det skulle vært servert på en brødskive delt opp i små biter.

Det var jo bra det var pestoen barnet likte best, og ikke leverposteien.

Så små barn skal ha max 10 gram leverpostei pr.dag, voksne 20 gram. Den mengden hun har liggende på fatet er nok til hele familien, en hel uke. 

https://www.matportalen.no/kosthold_og_helse/tema/kosttilskudd/norske_smaabarn_spiser_fortsatt_for_mye_a-vitamin

Endret av Finlay
Skrevet

Tråden er ryddet for persondebatt. 

Sol, admin.

Skrevet

Nå lurer hun på hva hun skal gjøre når hun legger ut feil informasjon, slik som det med leverposteien🙄 Hva med å slutte å legge ut ting du ikke har peiling på! Slutte å tro du har så mye kunnskap om kosthold, når du har null peiling! Og for å ikke snakke om «du er ikke en dårlig mamma hvis du gjør sånn og sånn, men jeg gjør det ikke». Også stemmer det ikke det hun påstår heller🙄 Hun bare kopierer andre.

• Liker 21
  • Nyttig 7
Skrevet
2 minutter siden, Luckie said:

Nå lurer hun på hva hun skal gjøre når hun legger ut feil informasjon, slik som det med leverposteien🙄 Hva med å slutte å legge ut ting du ikke har peiling på! Slutte å tro du har så mye kunnskap om kosthold, når du har null peiling! Og for å ikke snakke om «du er ikke en dårlig mamma hvis du gjør sånn og sånn, men jeg gjør det ikke». Også stemmer det ikke det hun påstår heller🙄 Hun bare kopierer andre.

Hun driter seg loddrett ut, rett og slett! Og innser det ikke selv..

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

Enig, hun driter seg ut. 

Hva med å undersøke fakta før man legger ut *gode råd* til flere tusen følgere. 

Hvem gjorde henne til ekspert på barnemat?

Kan ikke hun heller vise videre til mennesker som faktisk jobber med dette å har peiling på hva de snakker om? 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Gjest Kattedama
Skrevet
Lileep skrev (4 minutter siden):

Hun driter seg loddrett ut, rett og slett! Og innser det ikke selv..

Hun begir seg inn i et farvann hun overhodet ikke har greie på, eller har oversikt over. Må være litt flaut at det er folk i kommentarfeltet som sitter på mer kunnskap enn det hun selv gjør, når det er hun som skal inspirere. Hun burde lese seg litt opp selv, eller søke råd på helsestasjonen slik at det er kvalitet over det hun deler. 

Skrevet

Siste på story; hun tipser om å lese et innlegg fra en annen influencer hvor det står om hvordan man kan tolke ting forskjellig, og dermed gi råd som ikke har rot i virkeligheten! Er det noen som burde lese det innlegget 1000 ganger så er det HD selv! Ta det til deg HD, innse hvordan du de siste dagene har driti deg loddrett ut og gitt råd osv om ting du rett og slett ikke har peiling på! 

• Liker 9
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg vil jo legge til at det er flott at HD lar seg inspirere til å gi barnet sunne vaner, men jeg vet ikke om ernæringsmamma er den beste å ta inspirasjon fra. For HD som allerede har et komplisert forhold til mat kan ernæringsmamma være noe ekstrem. For de nye mammaer der ute som ikke liker matlaging og har et anstrengt forhold til mat så bør man la seg inspirere av enklere, mer avslappet og positiv tilnærming til barnemat. HD havner nå i samme mønster som tidligere, en ekstrem, bare med barnemat. Her mener jeg absolutt ikke HD har skylden, men flere influencere bør være litt vare på hvilke signaler de sender ut. Ernæringsmamma fremstår for meg mer som barnematpolitiet enn opplysning, og det kan fort skremme nye uerfarne mammaer. Det aller meste vil gå bra så lenge man tar rådene fra Helsedirektoratet og veiledning fra helsestasjon, det trenger ikke gjøres så komplisert ❤️

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
*blueberry* skrev (11 timer siden):

Jeg vil jo legge til at det er flott at HD lar seg inspirere til å gi barnet sunne vaner, men jeg vet ikke om ernæringsmamma er den beste å ta inspirasjon fra. For HD som allerede har et komplisert forhold til mat kan ernæringsmamma være noe ekstrem. For de nye mammaer der ute som ikke liker matlaging og har et anstrengt forhold til mat så bør man la seg inspirere av enklere, mer avslappet og positiv tilnærming til barnemat. HD havner nå i samme mønster som tidligere, en ekstrem, bare med barnemat. Her mener jeg absolutt ikke HD har skylden, men flere influencere bør være litt vare på hvilke signaler de sender ut. Ernæringsmamma fremstår for meg mer som barnematpolitiet enn opplysning, og det kan fort skremme nye uerfarne mammaer. Det aller meste vil gå bra så lenge man tar rådene fra Helsedirektoratet og veiledning fra helsestasjon, det trenger ikke gjøres så komplisert ❤️

Ja, jeg kjenner meg igjen i HD og det anstrengte forholdet til mat. Jeg kan ikke følge Ernæringsmamma, det blir for komplisert for meg. Jeg har også, som HD, tidligere raskt hengt meg opp i "regler" for hva man kan spise og ikke, osv. Og det blåser opp problemet noe voldsomt.

Det siste året har jeg lagt fra meg alle regler, og økt fokuset på å heller spise mer av det som er bra og har ikke noe "nei"-mat. Jeg har dessverre fortsatt innslag av binge eating, men ingenting i nærheten av det jeg har hatt tidligere. Det er absolutt ikke sikkert at det hadde hjulpet for HD, men det er jo åpenbart at det hun har prøvd før ikke hjelper. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes det er så trist og tragisk for henne at hun nesten uten unntak enten opptrer som besserwisser, er negativ/sutrete eller henger ut firma eller andre influensere for å nevne noe. Hun må være utrolig slitsom å være sammen med om hun er likedan privat.

• Liker 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...