*blueberry* Skrevet 6. januar 2022 #10321 Del Skrevet 6. januar 2022 Lileep skrev (Akkurat nå): syns bare det er litt uheldig å foreslå sjokoladegrøt når hun har vært så klar på å unngå sjokolade osv. Det kan hende. Jeg tror hun mener sjokoladesmak (tilsett kakaopulver liksom). Hun også forstår hva som selger, og alternativer gjør det selv om hun selv påstår hun ikke trenger alternativer til søtsaker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pantoten Skrevet 6. januar 2022 #10322 Del Skrevet 6. januar 2022 Lileep skrev (44 minutter siden): Jeg blir litt forvirret. Er ikke kostholdet hun promoterer nå en fin måte å unngå søthunger osv. Derfor hun selv velger det blant annet. Men på story så spør hun hva følgerene ønsker mtp videreutvikle ketogrøt. Sjokolade, kanelboller eller vaniljebolle! Er dette ikke stikk motsatt av det hun vil? Vekk fra godteri osv.. Kunne ikke ha en nonstop i huset engang for det trigget så veldig. Men sjokolade i grøt, eller kanelbolle.. det går fint? 🧐 Det er nok her mange bommer. Å erstatte all kosemat og godis med en "ketoversjon", i den tro at det er sunt. Siden man tenker det er sunnere enn vanlig versjon så er det fort gjort å spise desto mer av det. Men man opprettholder fort bare det samme suget og vanen om at man må kose seg med et eller annet støtt. Søtsmak er innmari vanskelig å slå opp med for mange. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 6. januar 2022 #10323 Del Skrevet 6. januar 2022 Pantoten skrev (1 minutt siden): Det er nok her mange bommer. Å erstatte all kosemat og godis med en "ketoversjon", i den tro at det er sunt. Siden man tenker det er sunnere enn vanlig versjon så er det fort gjort å spise desto mer av det. Men man opprettholder fort bare det samme suget og vanen om at man må kose seg med et eller annet støtt. Søtsmak er innmari vanskelig å slå opp med for mange. Spesielt når det har så høyt fettinnhold er det lett å gå på en kalorismell. Det gjelder hvis man er ute etter vekttap selvfølgelig. Frukt og bær er det beste sunne alternativet for søtsmak, men for mye av dette er jo ikke lov på keto. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 6. januar 2022 #10324 Del Skrevet 6. januar 2022 Pantoten skrev (18 minutter siden): Det er nok her mange bommer. Å erstatte all kosemat og godis med en "ketoversjon", i den tro at det er sunt. Siden man tenker det er sunnere enn vanlig versjon så er det fort gjort å spise desto mer av det. Men man opprettholder fort bare det samme suget og vanen om at man må kose seg med et eller annet støtt. Søtsmak er innmari vanskelig å slå opp med for mange. Ja, virker sånn. At man kan « kose» seg ned i vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 6. januar 2022 #10325 Del Skrevet 6. januar 2022 Sunfl0wer skrev (1 time siden): God psykisk helse er å gjøre det som funker for seg selv og hvis denne livsstilen får henne til å føle seg bra og frisk så er det ikke noe annet enn bra! Lavkarbo funker ekstremt godt for mange,også for meg. Gått på keto en periode før jeg gikk over på moderat lavkarbo. Det hjelper veldig mot søtsug å kutte ut/kutte ned på karbohydrater. Skjønner ikke hvorfor det provoserer at folk velger en slik livvstil hvis det føles rett for den personen? Og se at jeg skriver livsstil. Dette er ikke en diett. 👏 helt utrolig st man kan kritisere at noen velger en livsstil som er riktig for de. Det sier i grunn mest om kritikerne og tyder på at alt må kritiseres 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Finnwife Skrevet 7. januar 2022 #10326 Del Skrevet 7. januar 2022 10 hours ago, Orly said: 👏 helt utrolig st man kan kritisere at noen velger en livsstil som er riktig for de. Det sier i grunn mest om kritikerne og tyder på at alt må kritiseres Herregud da, det er ingen som kritiserer "livsstilen" hennes. Det er som å si at vi kritiserer at Helene har fått barn, når vi drøfter eksponering av barnet gjennom sosiale medier og reklame 🙄 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lileep Skrevet 7. januar 2022 #10327 Del Skrevet 7. januar 2022 11 hours ago, Orly said: 👏 helt utrolig st man kan kritisere at noen velger en livsstil som er riktig for de. Det sier i grunn mest om kritikerne og tyder på at alt må kritiseres Er måten hun utfører/promoterer kostholdet 99% av kritikken går på.. sier 99% fordi det er sikkert 1% som kan vinkles slik du mener.. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 7. januar 2022 #10328 Del Skrevet 7. januar 2022 Finnwife skrev (1 time siden): Herregud da, det er ingen som kritiserer "livsstilen" hennes. Det er som å si at vi kritiserer at Helene har fått barn, når vi drøfter eksponering av barnet gjennom sosiale medier og reklame 🙄 Lileep skrev (59 minutter siden): Er måten hun utfører/promoterer kostholdet 99% av kritikken går på.. sier 99% fordi det er sikkert 1% som kan vinkles slik du mener.. ☝🏼💯 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sunfl0wer Skrevet 7. januar 2022 #10329 Del Skrevet 7. januar 2022 Lileep skrev (1 time siden): Er måten hun utfører/promoterer kostholdet 99% av kritikken går på.. sier 99% fordi det er sikkert 1% som kan vinkles slik du mener.. Og hva er kritikkverdig med måten hun utfører dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lileep Skrevet 7. januar 2022 #10330 Del Skrevet 7. januar 2022 (endret) 48 minutter siden, Sunfl0wer said: Og hva er kritikkverdig med måten hun utfører dette? Kritikken går vel mest på hvordan hun promoterer kostholdet; den manglende kunnskapen, manglende merking av reklame, mangel av informasjon ang helserisiko for enkelte grupper er noe. Hvordan hun utfører det på blir det også stilt spørsmål ved pga ensformighet, mye fett osv. Men det blir av flere kalt kritikk, selv om jeg er uenig i det! Endret 7. januar 2022 av Lileep 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sunfl0wer Skrevet 7. januar 2022 #10331 Del Skrevet 7. januar 2022 Lileep skrev (50 minutter siden): Kritikken går vel mest på hvordan hun promoterer kostholdet; den manglende kunnskapen, manglende merking av reklame, mangel av informasjon ang helserisiko for enkelte grupper er noe. Hvordan hun utfører det på blir det også stilt spørsmål ved pga ensformighet, mye fett osv. Men det blir av flere kalt kritikk, selv om jeg er uenig i det! Hvordan vet du at hun har manglende kunnskap? Og har da sett at hun har skrevet at ikke alle som er foreksempel slankeoperert tåler fett noe særlig. At denne måten å spise på ikke er for alle. Du må ikke undervurdere folk og tro at de ikke klarer å lese seg opp om de kan spise slik kost eller ikke. Ikke alle er naive nikkedukker som ikke klarer å finne info selv også. Når hun samarbeidet med Fus så merket hun da reklamen. Gjør hun det ikke nå,så har hun vel ikke ett samarbeid med dem? Og keto er mye fett og har hun ikke så god fantasi i matveien så blir det vel ensformig mat. Men det er da hennes sak🤦♀️ Når jeg selv gikk på keto var min kost også ganske ensformig,men det går også en del på at jeg ikke har så mye fantasi i matveien og ikke en superkokk. Så ser ikke problemet med det😛 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lileep Skrevet 7. januar 2022 #10332 Del Skrevet 7. januar 2022 (endret) 35 minutter siden, Sunfl0wer said: Hvordan vet du at hun har manglende kunnskap? Og har da sett at hun har skrevet at ikke alle som er foreksempel slankeoperert tåler fett noe særlig. At denne måten å spise på ikke er for alle. Du må ikke undervurdere folk og tro at de ikke klarer å lese seg opp om de kan spise slik kost eller ikke. Ikke alle er naive nikkedukker som ikke klarer å finne info selv også. Når hun samarbeidet med Fus så merket hun da reklamen. Gjør hun det ikke nå,så har hun vel ikke ett samarbeid med dem? Og keto er mye fett og har hun ikke så god fantasi i matveien så blir det vel ensformig mat. Men det er da hennes sak🤦♀️ Når jeg selv gikk på keto var min kost også ganske ensformig,men det går også en del på at jeg ikke har så mye fantasi i matveien og ikke en superkokk. Så ser ikke problemet med det😛 Når man skal selge noe, så bør man faktisk selge det på den måten at selv nikkedukker kan forstå! Hun har et ansvar å informere mest mulig på alle måter. Å gå utifra at følgerene selv finner ut osv er kun en dårlig unnskyldning for å forsvare henne i mine øyne! Hvis hun skal selge et ketokosthold så hadde det vært mer interessant om hun kom med alternativer til produkter hun selv bruker, uten det blir det rimelig ensformig som salgsvare pga hennes matvaner! Alternativer som kan passe feks personer som ikke kan spise like mye fett osv osv. Hun ville vist mer kunnskap om hva keto er hvis hun hadde gitt alternativer til det hun bruker iom det er veldig mye fett i hennes valg. Men mye mulig hun har null interesse av å inspirere, eller kun vil vise de få alternativene som funker for henne.. stemmer det så kan hun bare fortsette i samme tralten! Da har jeg totalt misforstått, for jeg trodde hun ville inspirere flertallet av følgerene sine! Ang merking, hvis du har fulgt henne over tid så burde du ha fått med deg at hun merker kun når det passer henne 😉 Endret 7. januar 2022 av Lileep 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 7. januar 2022 #10333 Del Skrevet 7. januar 2022 Sunfl0wer skrev (15 minutter siden): Hvordan vet du at hun har manglende kunnskap? Og har da sett at hun har skrevet at ikke alle som er foreksempel slankeoperert tåler fett noe særlig. At denne måten å spise på ikke er for alle. Du må ikke undervurdere folk og tro at de ikke klarer å lese seg opp om de kan spise slik kost eller ikke. Ikke alle er naive nikkedukker som ikke klarer å finne info selv også. Når hun samarbeidet med Fus så merket hun da reklamen. Gjør hun det ikke nå,så har hun vel ikke ett samarbeid med dem? Og keto er mye fett og har hun ikke så god fantasi i matveien så blir det vel ensformig mat. Men det er da hennes sak🤦♀️ Når jeg selv gikk på keto var min kost også ganske ensformig,men det går også en del på at jeg ikke har så mye fantasi i matveien og ikke en superkokk. Så ser ikke problemet med det😛 HD har et kostholdskurs gjennom PT utdannelse (det er vel ca 3 måneder). Et slikt kurs kvalifiserer deg til å gi generelle råd til friske mennesker basert på helsemyndighetenes anbefalinger. Flere i HD sin målgruppe er kraftig overvektige (noen har sikkert livsstilssykdommer eller fysiske plager), slankeoperert, har overspisingslidelse, identifiserer seg som sukkeravhengige osv. Dette er grupper som kun kvalifisert helsepersonell kan gi råd til (klinisk ernæringsfysiologer). Mange prøver keto på egenhånd, men et slikt kosthold bør man ikke ta fatt på alene uten oppfølging fra helsepersonell. Dietten er laget for spesifikke grupper som får oppfølging, men har trendet innen vekttapmiljøet i noen år så folk glemmer dette. Når folk tar et eget valg ved å undersøke og prøve noe ligger ansvaret hos de, når en influencer markedsfører uten kompetanse er ansvaret på influenceren. HD selger et produkt (og et ideal) og da må kompetansen være på plass, det er det ikke. Å si at en slankeoperert bør ta det rolig og se an er ikke bra nok, man bør opplyse vedkommende at fettrik diett etter operasjon er frarådet og om hun likevel vil prøve så snakk med helsepersonell først. HD snakker veldig mye om psykisk helse og hvordan keto hjelper henne psykisk, men forskningsmessig vil et slikt kosthold over lang tid være lite gunstig for psyken i forhold til et balansert kosthold. Folk hører dessverre mer på egenerfaringer enn forskning og da må vi sette krav til hvordan influencere markedsfører for produkter de ikke har kompentanse til å uttale seg om utover egen situasjon, og egen situasjon bør aldri være nok til å få lov til å promotere kostholdsprodukter. Om hun ikke hadde fremstilt seg selv som kostholdsekspert, tjent penger på dette og promotert FUS så hadde det stilt seg annerledes. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lileep Skrevet 7. januar 2022 #10334 Del Skrevet 7. januar 2022 (endret) 34 minutter siden, Sunfl0wer said: Hvordan vet du at hun har manglende kunnskap? Og har da sett at hun har skrevet at ikke alle som er foreksempel slankeoperert tåler fett noe særlig. At denne måten å spise på ikke er for alle. Du må ikke undervurdere folk og tro at de ikke klarer å lese seg opp om de kan spise slik kost eller ikke. Ikke alle er naive nikkedukker som ikke klarer å finne info selv også. Når hun samarbeidet med Fus så merket hun da reklamen. Gjør hun det ikke nå,så har hun vel ikke ett samarbeid med dem? Og keto er mye fett og har hun ikke så god fantasi i matveien så blir det vel ensformig mat. Men det er da hennes sak🤦♀️ Når jeg selv gikk på keto var min kost også ganske ensformig,men det går også en del på at jeg ikke har så mye fantasi i matveien og ikke en superkokk. Så ser ikke problemet med det😛 Jeg er heller ingen superkokk og kan fort låse meg til enkelte retter over tid. Men nå selger jeg ikke program for keto osv heller, så hva vi gjør på fritiden ang mat, og hvordan vi følger kosthold kan egentlig ikke sammenlignes med ei som skal tjene penger på å promotere heftet sitt som skal lære folk om keto! Endret 7. januar 2022 av Lileep 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lileep Skrevet 7. januar 2022 #10335 Del Skrevet 7. januar 2022 3 minutter siden, *blueberry* said: HD har et kostholdskurs gjennom PT utdannelse (det er vel ca 3 måneder). Et slikt kurs kvalifiserer deg til å gi generelle råd til friske mennesker basert på helsemyndighetenes anbefalinger. Flere i HD sin målgruppe er kraftig overvektige (noen har sikkert livsstilssykdommer eller fysiske plager), slankeoperert, har overspisingslidelse, identifiserer seg som sukkeravhengige osv. Dette er grupper som kun kvalifisert helsepersonell kan gi råd til (klinisk ernæringsfysiologer). Mange prøver keto på egenhånd, men et slikt kosthold bør man ikke ta fatt på alene uten oppfølging fra helsepersonell. Dietten er laget for spesifikke grupper som får oppfølging, men har trendet innen vekttapmiljøet i noen år så folk glemmer dette. Når folk tar et eget valg ved å undersøke og prøve noe ligger ansvaret hos de, når en influencer markedsfører uten kompetanse er ansvaret på influenceren. HD selger et produkt (og et ideal) og da må kompetansen være på plass, det er det ikke. Å si at en slankeoperert bør ta det rolig og se an er ikke bra nok, man bør opplyse vedkommende at fettrik diett etter operasjon er frarådet og om hun likevel vil prøve så snakk med helsepersonell først. HD snakker veldig mye om psykisk helse og hvordan keto hjelper henne psykisk, men forskningsmessig vil et slikt kosthold over lang tid være lite gunstig for psyken i forhold til et balansert kosthold. Folk hører dessverre mer på egenerfaringer enn forskning og da må vi sette krav til hvordan influencere markedsfører for produkter de ikke har kompentanse til å uttale seg om utover egen situasjon, og egen situasjon bør aldri være nok til å få lov til å promotere kostholdsprodukter. Om hun ikke hadde fremstilt seg selv som kostholdsekspert, tjent penger på dette og promotert FUS så hadde det stilt seg annerledes. Du har alltid så gode og forklarende svar 👏🏻👏🏻 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sunfl0wer Skrevet 7. januar 2022 #10336 Del Skrevet 7. januar 2022 *blueberry* skrev (4 minutter siden): HD har et kostholdskurs gjennom PT utdannelse (det er vel ca 3 måneder). Et slikt kurs kvalifiserer deg til å gi generelle råd til friske mennesker basert på helsemyndighetenes anbefalinger. Flere i HD sin målgruppe er kraftig overvektige (noen har sikkert livsstilssykdommer eller fysiske plager), slankeoperert, har overspisingslidelse, identifiserer seg som sukkeravhengige osv. Dette er grupper som kun kvalifisert helsepersonell kan gi råd til (klinisk ernæringsfysiologer). Mange prøver keto på egenhånd, men et slikt kosthold bør man ikke ta fatt på alene uten oppfølging fra helsepersonell. Dietten er laget for spesifikke grupper som får oppfølging, men har trendet innen vekttapmiljøet i noen år så folk glemmer dette. Når folk tar et eget valg ved å undersøke og prøve noe ligger ansvaret hos de, når en influencer markedsfører uten kompetanse er ansvaret på influenceren. HD selger et produkt (og et ideal) og da må kompetansen være på plass, det er det ikke. Å si at en slankeoperert bør ta det rolig og se an er ikke bra nok, man bør opplyse vedkommende at fettrik diett etter operasjon er frarådet og om hun likevel vil prøve så snakk med helsepersonell først. HD snakker veldig mye om psykisk helse og hvordan keto hjelper henne psykisk, men forskningsmessig vil et slikt kosthold over lang tid være lite gunstig for psyken i forhold til et balansert kosthold. Folk hører dessverre mer på egenerfaringer enn forskning og da må vi sette krav til hvordan influencere markedsfører for produkter de ikke har kompentanse til å uttale seg om utover egen situasjon, og egen situasjon bør aldri være nok til å få lov til å promotere kostholdsprodukter. Om hun ikke hadde fremstilt seg selv som kostholdsekspert, tjent penger på dette og promotert FUS så hadde det stilt seg annerledes. Men det er dette jeg allerede har sagt. Folk her på KG virker å tro at folk ikke klarer å tenke selv,undersøke litt selv,snakke med profesjonelle selv. Ikke alle stoler blindt på hva influencere sier. Og at folk ikke skal begi seg ut på en ganske så drastisk endring i sin måte å spise på uten å ha gjort sine undersøkelser først er åpenbart. Har hun ikke forklart det tydelig nok så er det jo ikke helt heldig. Men så har også alle ansvar for å finne info selv også! Men så er ikke keto og lavkarbo noe nytt. Det har jo eksistert i flere tiår så er jo ikke akkurat slik at hun har oppfunnet noe fantastisk nytt noe. Tror mye av denne kritikken går på at det er omstridt å ha sukkeravhengighet. Keto er en livsstil som mange tenker negative ting om. For mange så er dette en ekstrem måte å leve på. Men for mange så funker det veldig bra! Og for meg så har lavkarbo hjelpet meg masse. Sliter selv med overspising og har faktisk mye bedre kontroll over det når jeg har min livsstilen med moderat lavkarbo. Karbohydrater og sukker er det som trigger overspising. Så for meg så har det hjelpet veldig på psyken,for når jeg føler meg sunn og frisk så har jeg det bra. Så det at du sier at denne type livsstil ikke er bra for psyken mener jeg er feil for man kan ikke dra alle under en kam. Og hva er galt med Fus? Hva er problemet med det i forhold til alle lavkarbo bøker og kurs ute på markedet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sunfl0wer Skrevet 7. januar 2022 #10337 Del Skrevet 7. januar 2022 Lileep skrev (18 minutter siden): Når man skal selge noe, så bør man faktisk selge det på den måten at selv nikkedukker kan forstå! Hun har et ansvar å informere mest mulig på alle måter. Å gå utifra at følgerene selv finner ut osv er kun en dårlig unnskyldning for å forsvare henne i mine øyne! Hvis hun skal selge et ketokosthold så hadde det vært mer interessant om hun kom med alternativer til produkter hun selv bruker, uten det blir det rimelig ensformig som salgsvare pga hennes matvaner! Hun ville vist mer kunnskap om hva keto er hvis hun hadde gitt alternativer til det hun bruker iom det er veldig mye fett i hennes valg. Men mye mulig hun har null interesse av å inspirere, eller kun vil vise de få alternativene som funker for henne.. stemmer det så kan hun bare fortsette i samme tralten! Da har jeg totalt misforstått, for jeg trodde hun ville inspirere flertallet av følgerene sine! Ang merking, hvis du har fulgt henne over tid så burde du ha fått med deg at hun merker kun når det passer henne 😉 Er ikke ute etter noen unnskyldninger for å forsvare henne. At folk har ett ansvar for å finne info selv også før de velger å endre livsstilen sin er fakta. Man kan ikke ta ansvar for ALLE der ute. Det er umulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lileep Skrevet 7. januar 2022 #10338 Del Skrevet 7. januar 2022 (endret) 4 minutter siden, Sunfl0wer said: Er ikke ute etter noen unnskyldninger for å forsvare henne. At folk har ett ansvar for å finne info selv også før de velger å endre livsstilen sin er fakta. Man kan ikke ta ansvar for ALLE der ute. Det er umulig. Klart det ikke går an å ta ansvar for 100% av følgerene! Kritikken går på at hun bør gjøre det bedre enn hva hun gjør idag 🙃 Endret 7. januar 2022 av Lileep 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sunfl0wer Skrevet 7. januar 2022 #10339 Del Skrevet 7. januar 2022 Lileep skrev (Akkurat nå): Klar det ikke går an å ta ansvar for 100% av følgerene! Kritikken går på at hun bør gjøre det bedre enn hva hun gjør idag 🙃 Synes ikke hun gjør en så ille jobb. Hun har sagt at dette er noe som funker for henne og at det ikke er for alle. Så får folk vurdere selv hva de ønsker å prøve og hva som passe for dem med deres utgangspunkt og helse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fizzypo Skrevet 7. januar 2022 #10340 Del Skrevet 7. januar 2022 Sunfl0wer skrev (1 minutt siden): Synes ikke hun gjør en så ille jobb. Hun har sagt at dette er noe som funker for henne og at det ikke er for alle. Så får folk vurdere selv hva de ønsker å prøve og hva som passe for dem med deres utgangspunkt og helse. Dersom hun hadde gått på denne dietten uten at den var en del av inntektsgrunnlaget slik den er nå så er jeg enig i at hun kunne sluppet å bli ansvarliggjort for sine valg av matvarer. Da er det som du sier et eget valg basert på preferanser, uansett hvor usunne de måtte være. Men ketodietten som hun fronter er noe som genererer henne inntekter og da har man et særskilt ansvar for å opplyse sine følgere om at dietten består av langt mer enn det hun velger å vise frem. Hun tjener penger på dette bl.a via salg av egen ketoguiden og mye av innholdet på SoMe er bevisst ketorelatert fordi hun etter egen innrømmelse oppfatter det som mest interessant for sine følgere. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå