Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Gjest Bobleplasten

Dere står selvfølgelig helt fri til å hardnakket påstå at denne tråden er fri for fatshaming og moralsk fordømmelse og at folk godter seg når hun mislykkes, og dere tror sikkert på det selv. 

Poenget er at det er andre i denne tråden også. Vi leser hva dere skriver. Og vi leser en del av det dere skriver før det blir moderert bort. Og også at en del av de som påberoper seg å være "seriøse kritikere" ikke har noe problem med å verken fatshame, slutshame eller bare komme med ekle utsagn hvis bare noen andre starter ballet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Bobleplasten said:

Dere står selvfølgelig helt fri til å hardnakket påstå at denne tråden er fri for fatshaming og moralsk fordømmelse og at folk godter seg når hun mislykkes, og dere tror sikkert på det selv. 

Poenget er at det er andre i denne tråden også. Vi leser hva dere skriver. Og vi leser en del av det dere skriver før det blir moderert bort. Og også at en del av de som påberoper seg å være "seriøse kritikere" ikke har noe problem med å verken fatshame, slutshame eller bare komme med ekle utsagn hvis bare noen andre starter ballet. 

Jeg kan være enig i at diskusjonen rundt HD noen ganger har tatt helt av mtp kropp osv, jeg kan også beklage at jeg har vært med på det! 

MEN å påstå at diskusjon rundt hennes måte å reklamere for keto, hvordan hun fremstiller kostholdet sitt, spørsmål rundt dette osv er fatshaming, ekle utsagn og ikke seriøs kritikk blir for dumt! Hva er det egentlig lov til å stille spørsmål til og diskutere mener du? Skal det bare roses og klappes?

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Lileep skrev (11 minutter siden):

Jeg kan være enig i at diskusjonen rundt HD noen ganger har tatt helt av mtp kropp osv, jeg kan også beklage at jeg har vært med på det! 

MEN å påstå at diskusjon rundt hennes måte å reklamere for keto, hvordan hun fremstiller kostholdet sitt, spørsmål rundt dette osv er fatshaming, ekle utsagn og ikke seriøs kritikk blir for dumt! Hva er det egentlig lov til å stille spørsmål til og diskutere mener du? Skal det bare roses og klappes?

Det beste er å ikke gå inn i en brukerdebatt? Å spekulere i andres motiver slik det gjøres i innlegget du siterer bør bare rapporteres og ignoreres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lill :) said:

Det beste er å ikke gå inn i en brukerdebatt? Å spekulere i andres motiver slik det gjøres i innlegget du siterer bør bare rapporteres og ignoreres.

Enig! Så skal bare la det ligge ☺️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama

Når det gjelder merking av reklame, er det åpenbart som tidligere. Reklame for Keto opplegget hennes merkes ikke, bildet av en genser ble lagt ut på søndag som reklame. På mandag var det visst ikke noe poeng i å merke det som reklame, selv om det faktisk er slik reglene for merking av reklame er. Det fremstår lite ryddig og lite forbrukervennlig. 

5DC69790-DBA5-4A69-B693-D75F70D10490.png

4E546FE8-4714-4BEA-9F3C-7D6A107836E7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal kjøpe en tjeneste som feks oppussing av bad. Da stoler vi vel på at firmaet skal utføre jobben vet hva de driver med og det de anbefaler ikke er ødeleggene for omgivelse osv? Er jo ofte saker hvor folk har ubrukelige bad pga useriøse firmaer. Da reagerer media og folket med sine negative reaksjoner.

Hvorfor skal da influencere som selger en vare få lov til det når de ikke har stålkontroll på varen de selger? Skal ikke disse personene få kritikk/reaksjoner for den dårlige jobben de gjør? Hvorfor er det så få krav til disse? De som selger kostholdsplaner går jo direkte på helsa til kjøperene. Er det ikke like viktig å beskytte kjøpere mot potensielt skadelig vare, slik man gjør ved feks oppussing av bad? Hvordan skal man få luka ut de som driver sånn hvis det ikke er «lov» å reagere? Hvordan skal man få de til å endre mønster?

Dette er noe av det jeg ikke forstår i influencerverden..

Endret av Lileep
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nikea skrev (2 timer siden):

Det er mange som har skrevet "hun må jo prøve et normalt kosthold i stedet" i det siste, eller noe lignende. 

Jeg kjenner meg veldig igjen i henne. Jeg har slanket meg siden jeg var 5 og alltid hatt et ekstremt problematisk forhold til mat. Det virker ikke å "bare spise normalt", hjernen min fungerer ikke sånn. Derfor blir det en slags desperat, konstant søken etter løsningen på problemene jeg har rundt mat, og alt er prøvd ut, gjerne flere ganger. Lavkarbo, keto, fasting, suppedietter, spis deg fri, sukkerstopp, osv. Jeg har endelig skjønt at ingenting av det virker, men jeg er snart 40 år og det har tatt omtrent hele livet mitt å forstå det. Jeg tenker på mat hvert våkne øyeblikk, det er utmattende. 

Jeg tror det er omtrent umulig for en som ikke har opplevd dette konstante "maset" i hodet å forstå hvordan det er. Jeg skjønner selv ikke hvordan det er mulig å bli avhengig av spill, alkohol osv. som @Bobleplasten nevner, men jeg forstår jo at det går an og er vanskelig å komme seg ut av uten profesjonell hjelp. 

Enig.

Det er jamen ikke rart mange kvier seg for p skrive at de sliter med å gå ned og hva man prøver , bare se på endel innlegg her inne…

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobleplasten skrev (47 minutter siden):

👏👏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Lileep skrev (16 minutter siden):

Hvis man skal kjøpe en tjeneste som feks oppussing av bad. Da stoler vi vel på at firmaet skal utføre jobben vet hva de driver med og det de anbefaler ikke er ødeleggene for omgivelse osv? Er jo ofte saker hvor folk har ubrukelige bad pga useriøse firmaer. Da reagerer media og folket med sine negative reaksjoner.

Hvorfor skal da influencere som selger en vare få lov til det når de ikke har stålkontroll på varen de selger? Skal ikke disse personene få kritikk/reaksjoner for den dårlige jobben de gjør? Hvorfor er det så få krav til disse? De som selger kostholdsplaner går jo direkte på helsa til kjøperene. Er det ikke like viktig å beskytte kjøpere mot potensielt skadelig vare, slik man gjør ved feks oppussing av bad? Hvordan skal man få luka ut de som driver sånn hvis det ikke er «lov» å reagere? Hvordan skal man få de til å endre mønster?

Dette er noe av det jeg ikke forstår i influencerverden..

Når det gjelder salg av løsninger innenfor ernæring og trening, så er det ikke regulert når målgruppen er voksne. Hvis det er salg og markedsføring hvor målgruppen er barn, er det strengt regulert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lill :) said:

Når det gjelder salg av løsninger innenfor ernæring og trening, så er det ikke regulert når målgruppen er voksne. Hvis det er salg og markedsføring hvor målgruppen er barn, er det strengt regulert. 

Det burde endres på egentlig! Når selgeren selv ikke tar ansvar, så burde det være regler som regulerer det 👍

Endret av Lileep
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
2 hours ago, Lileep said:

Ditt svar er like mye synsing som mitt, så forstår ikke hvorfor det er så mye bedre det du gjør. Du støtter henne fullt og helt, jeg stiller spørsmål til hvorfor hun ikke gjør små endringer. Du forsvarer din mening, jeg forsvarer min! Forskjellen er at jeg «angriper» ikke deg med «du får gjør ditt og datt som funker for meg» 

Du skriver hvorfor små endringer kanskje ikke fungerer, jeg spør om det kanskje vil fungere. Hva er forskjellen annet enn to ulike meninger/sider? Hvorfor er min ren kritikk når jeg kun stiller spørsmål? Hvorfor er ditt svar mer sant enn mitt når ingen av oss vet fordi HD selv ikke har sagt noe om det?

Jeg skrev ikke hvordan min opplevelse av graviditet var i forhold til kosthold for å informere deg, så ikke ta det så voldsomt personlig! Jeg brukte meg selv som eksempel for å få frem at ingenting er umulig! Men er visst feil det også! 

Hvis du ikke har fått det med deg, så er du inne på et diskusjonsforum. Diskusjon kan foregå ved at flere utveksler sin mening! Hvordan man formulerer seg kan gjør at ting oppfattes feil! Det skjer overalt! Er fora som dette tillater flere meninger, både positive og negative! Jeg godtar din mening og dine svar, jeg forteller deg ikke at du ikke får lov til å skrive det! Jeg stiller spørsmål ved ting du skriver.. diskusjon! 

Du kan ikke skjule kritikk bare ved å stille spørsmålstegn bak. Sorry! 😅 Det ER jo kritikk av henne du kommer med, og kritikken din viser svært manglende forståelse for problematikken rundt vektnedgang, spiseforstyrrelser osv. Selv om kritikken din er formulert i spørrende form. Åpenbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Albbas said:

Du kan ikke skjule kritikk bare ved å stille spørsmålstegn bak. Sorry! 😅 Det ER jo kritikk av henne du kommer med, og kritikken din viser svært manglende forståelse for problematikken rundt vektnedgang, spiseforstyrrelser osv. Selv om kritikken din er formulert i spørrende form. Åpenbart. 

Så det er kritikk å spørr om hvorfor hun ikke vil prøve små endringer? Selv med spiseforstyrrelse og vanskelig for å gå ned, så er det ikke kritikk eller negativ tilbakemelding å spørre om hvorfor en liten endring ikke prøves ut! Da har vi et helt forskjellig syn på hva kritikk er.. det jeg derimot er kritisk til, og gir kritikk for er hvordan hun markedsfører.  Den kritikken har ingenting med null forståelse for overvektige osv! 

Du vet ingenting om min forståelse om dette, og du kan la være å bruke din mening om meg, mot meg på den måten! For alt du vet så er jeg i samme situasjon som HD, og selv har erfart hva små endringer kan gjøre. Men jeg velger å ikke utbrodere meg selv, men det betyr ikke at jeg er helt uten kunnskap og forståelse! 

Det nytter ikke å diskutere dette videre med deg. Så da setter jeg en strek her! 👍

Endret av Lileep
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at noen her synes kritikken går mer på person enn bedrift, og av og til gjør det det dessverre. Når ting henger sammen og engasjementet blir stort så tøyes strikken til tider. Vi er flere her som har prøvd å snu tråden litt rundt ved å rose HD når vi er enige med henne og begrunne hvorfor vi engasjerer oss ekstra i kostholdsdebatten (hun fikk bla mye ros for å starte med å fokusere på mat og kutte godis i ammeperioden i stede for å gå «all in» keto). Jeg synes tråden nå har mye bedre debattkultur når det gjelder nyanser av overvektsproblematikk enn i starten eller den gamle arkiverte tråden. Dessverre er overvektsproblematikk vanskelig å forstå for mange, og noen blir for krasse fordi de mangler noe kunnskap.

Noe av kompleksiteten til overvektsproblematikk er mye av det som gjør HDs markedsføring og generell deling av kosthold på SoMe kritikkverdig. Når det gjelder kommentarer på hvorfor hun velger et slikt restriktivt kosthold som ikke er anbefalt for henne (slankeoperasjon og overspisingslidelse) så hadde hun nok sluppet mesteparten av de om hun hadde skilt livsstilsendring og business med en klar linje. 

HDs problematikk er gjenkjennbar. Å slite med søtsug, spise altfor mye junk food/ godterier når man først får tak i det, gjemme seg og så skamme seg er et kjempeproblem for mange. Herregud, jeg har også hatt det sånn i perioder, men ikke på et så problematisk nivå. Hun har i følge seg selv prøvd alt fra lovlige til ulovlige metoder samt psykologhjelp. Klart jeg forstår at en sånn helseguru som grunnleggeren av FUS frister da, og med dårligere økonomi enn influencere flest så måtte kanskje sponsing til for at hun fikk råd. FUS er tross alt ekstremt dyrt (ser hun har meldt seg inn i klubben igjen, uten at det er merket så regner med hun ikke får rabatt nå). 

Så kommer problemet; det fungerer (så flott) og et par måneder etter hun har begynt så proklamerer hun at dette er den store løsningen. Å si det etter så kort tid i sammenheng med sponsing er uheldig. Graviditet og amming gjorde så hun falt av, veldig forståelig pga hormoner. Nå i år har hun delt story med mye «råd» og bilder av Sukkeravhengighet boken med spørsmålene som kan «diagnostisere» deg med avhengighet. Man skal ikke se bort ifra at mange som ser storyen sjekker og at kanskje halvparten av de får et ja-ish svar (jeg selv kan svare ja på de fleste i perioder, det er veldig generelle spørsmål). HD har 27,6K følgere og dette vil bidra til at flere tusen vil tro at de har en sukkeravhengighet, at FUS er det eneste store og desperate mennesker setter seg dessverre ofte i gjeld. FUS klubben koster skjorta for folk flest, mest fordi de tilbyr et samhold. Forskning viser at samhold og fellesskap er det viktigste for å lykkes med livsstilsendringer/ avhengigheter, og det er nok mer effekt bare i det enn i selve kostholdet. Dette har også stor effekt på psyken som ofte har vært et hinder for HD og mange andre med slik problematikk. De aller fleste faller fra noen måneder etter samholdet tar slutt (dvs man ikke har råd lengre).

Jeg krysser fortsatt fingrene for at HD vil finne en bedre vei gjennom ROS eller lignende senere. Det hadde vært fantastisk om hun kunne bidratt på SoMe om hvor man faktisk kan få hjelp til spiseforstyrrelser i den økende vektklassen for det er faen ikke lett å finne den informasjonen selv uten å innom 10-15 helseguruer og deres dietter på veien. De som sliter med både overvektsproblematikk og psyken blir verre av sistnevnte over tid (tenk 5års periode minst). HD kan bli et godt forbilde for denne gruppen hvis hun bare slutter å utnytte de fordi hun har egentlig ganske god innsikt når hun ser på andre og ikke seg selv ❤️

Endret av *blueberry*
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*blueberry* skrev (1 time siden):

Jeg forstår at noen her synes kritikken går mer på person enn bedrift, og av og til gjør det det dessverre. Når ting henger sammen og engasjementet blir stort så tøyes strikken til tider. Vi er flere her som har prøvd å snu tråden litt rundt ved å rose HD når vi er enige med henne og begrunne hvorfor vi engasjerer oss ekstra i kostholdsdebatten (hun fikk bla mye ros for å starte med å fokusere på mat og kutte godis i ammeperioden i stede for å gå «all in» keto). Jeg synes tråden nå har mye bedre debattkultur når det gjelder nyanser av overvektsproblematikk enn i starten eller den gamle arkiverte tråden. Dessverre er overvektsproblematikk vanskelig å forstå for mange, og noen blir for krasse fordi de mangler noe kunnskap.

Noe av kompleksiteten til overvektsproblematikk er mye av det som gjør HDs markedsføring og generell deling av kosthold på SoMe kritikkverdig. Når det gjelder kommentarer på hvorfor hun velger et slikt restriktivt kosthold som ikke er anbefalt for henne (slankeoperasjon og overspisingslidelse) så hadde hun nok sluppet mesteparten av de om hun hadde skilt livsstilsendring og business med en klar linje. 

HDs problematikk er gjenkjennbar. Å slite med søtsug, spise altfor mye junk food/ godterier når man først får tak i det, gjemme seg og så skamme seg er et kjempeproblem for mange. Herregud, jeg har også hatt det sånn i perioder, men ikke på et så problematisk nivå. Hun har i følge seg selv prøvd alt fra lovlige til ulovlige metoder samt psykologhjelp. Klart jeg forstår at en sånn helseguru som grunnleggeren av FUS frister da, og med dårligere økonomi enn influencere flest så måtte kanskje sponsing til for at hun fikk råd. FUS er tross alt ekstremt dyrt (ser hun har meldt seg inn i klubben igjen, uten at det er merket så regner med hun ikke får rabatt nå). 

Så kommer problemet; det fungerer (så flott) og et par måneder etter hun har begynt så proklamerer hun at dette er den store løsningen. Å si det etter så kort tid i sammenheng med sponsing er uheldig. Graviditet og amming gjorde så hun falt av, veldig forståelig pga hormoner. Nå i år har hun delt story med mye «råd» og bilder av Sukkeravhengighet boken med spørsmålene som kan «diagnostisere» deg med avhengighet. Man skal ikke se bort ifra at mange som ser storyen sjekker og at kanskje halvparten av de får et ja-ish svar (jeg selv kan svare ja på de fleste i perioder, det er veldig generelle spørsmål). HD har 27,6K følgere og dette vil bidra til at flere tusen vil tro at de har en sukkeravhengighet, at FUS er det eneste store og desperate mennesker setter seg dessverre ofte i gjeld. FUS klubben koster skjorta for folk flest, mest fordi de tilbyr et samhold. Forskning viser at samhold og fellesskap er det viktigste for å lykkes med livsstilsendringer/ avhengigheter, og det er nok mer effekt bare i det enn i selve kostholdet. Dette har også stor effekt på psyken som ofte har vært et hinder for HD og mange andre med slik problematikk. De aller fleste faller fra noen måneder etter samholdet tar slutt (dvs man ikke har råd lengre).

Jeg krysser fortsatt fingrene for at HD vil finne en bedre vei gjennom ROS eller lignende senere. Det hadde vært fantastisk om hun kunne bidratt på SoMe om hvor man faktisk kan få hjelp til spiseforstyrrelser i den økende vektklassen for det er faen ikke lett å finne den informasjonen selv uten å innom 10-15 helseguruer og deres dietter på veien. De som sliter med både overvektsproblematikk og psyken blir verre av sistnevnte over tid (tenk 5års periode minst). HD kan bli et godt forbilde for denne gruppen hvis hun bare slutter å utnytte de fordi hun har egentlig ganske god innsikt når hun ser på andre og ikke seg selv ❤️

👍👏👏👏👏👏

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (7 timer siden):

👏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lill :) skrev (3 minutter siden):

Er ikke dette egenreklame som burde vært merket? Beastmode er vel et treningsopplegg som HD selger? 

50049B53-AB77-4775-ABA4-EABE803FFEF5.jpeg

Skulle definitivt vært merket (og kan man kalle brie mellom to stekte baconbiter oppskrift??)

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Blomkålbrød» HD. Ikke «blomkål brød». Og heller ikke «fult», men «fullt». Blir gal av skrivefeilene hennes. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...