*blueberry* Skrevet 2. januar 2022 #10221 Skrevet 2. januar 2022 (endret) En liten generell kommentar; For det første er det viktig å skille lavkarbo og keto. Keto har strenge regler om minst 75% fett og under 5% karbohydrater, mens lavkarbo kan justeres ganske fritt i forhold til fett og proteiner med lite eller moderat karbo. Det gjør at mengden grønnsaker som er anbefalt er vanskeligere å få inn på keto enn lavkarbo. Sånn sett blir sammenligningen av lavkarbo og HDs kosthold litt feil selv om jeg er enig i at man bør ha sunnere måltider på keto enn hun viser frem. Keto burde generelt bare brukes av medisinske årsaker med oppfølging av helsepersonell, men flere helseguruer har gjort det til en trend innen vektnedgang de siste årene. Det er i mine øyne svært uheldig. For det andre så blir det for dumt å avfeie all kritikken med å trekke setninger ut av kontekst og konkludere med at brukerne i denne tråden har fettfobi, diskriminerer overvektige, mener HD er lat, dum eller ikke jobber hardt nok og lignende. At HD spiser ketogent er ikke umoralsk, men at hun markedsfører for det og selger det som eget opplegg er umoralsk. At jeg kaller henne inkompetent i forhold til å markedsføre for keto/ FUS er heller ikke ment som en negativ karakteristikk, men for å understreke at hun ikke har kompetanse til å markedsføre eller gi råd om dette kostholdet til andre mennesker. Allikevel så gjør hun dette og tjener penger på det. At man ikke har kompentanse til å uttale seg på ett felt i livet er ikke synonymt med at man er dum. Da er vi alle dumme i så fall. Endret 2. januar 2022 av *blueberry* 23
Gjest Kattedama Skrevet 2. januar 2022 #10222 Skrevet 2. januar 2022 Her er det nyanser og viktig informasjon om at dette ikke er riktig for alle og ikke minst viser det flere sider ved Keto/lavkarbo https://www.f-b.no/ena-maria-og-kenneth-gikk-ned-80-kilo-med-omstridt-diett-vi-prover-a-vare-apen-om-alt/s/5-59-2465209
Pantoten Skrevet 3. januar 2022 #10223 Skrevet 3. januar 2022 *blueberry* skrev (9 timer siden): En liten generell kommentar; For det første er det viktig å skille lavkarbo og keto. Keto har strenge regler om minst 75% fett og under 5% karbohydrater, mens lavkarbo kan justeres ganske fritt i forhold til fett og proteiner med lite eller moderat karbo. Det gjør at mengden grønnsaker som er anbefalt er vanskeligere å få inn på keto enn lavkarbo. Sånn sett blir sammenligningen av lavkarbo og HDs kosthold litt feil selv om jeg er enig i at man bør ha sunnere måltider på keto enn hun viser frem. Keto burde generelt bare brukes av medisinske årsaker med oppfølging av helsepersonell, men flere helseguruer har gjort det til en trend innen vektnedgang de siste årene. Det er i mine øyne svært uheldig. For det andre så blir det for dumt å avfeie all kritikken med å trekke setninger ut av kontekst og konkludere med at brukerne i denne tråden har fettfobi, diskriminerer overvektige, mener HD er lat, dum eller ikke jobber hardt nok og lignende. At HD spiser ketogent er ikke umoralsk, men at hun markedsfører for det og selger det som eget opplegg er umoralsk. At jeg kaller henne inkompetent i forhold til å markedsføre for keto/ FUS er heller ikke ment som en negativ karakteristikk, men for å understreke at hun ikke har kompetanse til å markedsføre eller gi råd om dette kostholdet til andre mennesker. Allikevel så gjør hun dette og tjener penger på det. At man ikke har kompentanse til å uttale seg på ett felt i livet er ikke synonymt med at man er dum. Da er vi alle dumme i så fall. Mesteparten av kritikken er legitim tenker jeg, og i alle fall det som går på markedsføring. Men folk bør kanskje tenke over hva slags språk de bruker. Det er fort gjort at det skinner igjennom hva man egentlig tenker om overvektige som prøver og prøver å gå ned men ikke klarer det. Det forekommer også her i tråden at man bruker negativt ladede uttrykk i omtalen både av HD, av dietten og av folk som faller for markedsføringen. Det er jo ikke nødvendig, saklig kritikk står sterkt alene 10
*blueberry* Skrevet 3. januar 2022 #10224 Skrevet 3. januar 2022 Pantoten skrev (39 minutter siden): Mesteparten av kritikken er legitim tenker jeg, og i alle fall det som går på markedsføring. Men folk bør kanskje tenke over hva slags språk de bruker. Det er fort gjort at det skinner igjennom hva man egentlig tenker om overvektige som prøver og prøver å gå ned men ikke klarer det. Det forekommer også her i tråden at man bruker negativt ladede uttrykk i omtalen både av HD, av dietten og av folk som faller for markedsføringen. Det er jo ikke nødvendig, saklig kritikk står sterkt alene Jeg er enig i at noe av språkbruken ikke er så bra og jeg støtter den ikke, men samtidig så forstår jeg at folk blir frustrerte etter lang tid med negativt mønster hos influenceren. Noe karakteristikk må man gjøre for å definere hennes målgruppe og hvorfor hun markedsfører det hun gjør, men det må knyttes opp mot den saklige kritikken. Det er ofte en sammenheng mellom enkelte karakteristikker og dietter (ikke direkte negative), og en ekstremdiett som keto er ikke anbefalt å ta fatt på uten fagfolk eller kun for vektnedgang. Det som er synd er at den dårlige karakteristikken/ språkbruken får mer fokus enn den faktiske debatten som gjør at tråden ser ut som den er blottet for all saklig diskusjon. 6
Gjest Bobleplasten Skrevet 3. januar 2022 #10225 Skrevet 3. januar 2022 Pantoten skrev (1 time siden): Mesteparten av kritikken er legitim tenker jeg, og i alle fall det som går på markedsføring. Men folk bør kanskje tenke over hva slags språk de bruker. Det er fort gjort at det skinner igjennom hva man egentlig tenker om overvektige som prøver og prøver å gå ned men ikke klarer det. Det forekommer også her i tråden at man bruker negativt ladede uttrykk i omtalen både av HD, av dietten og av folk som faller for markedsføringen. Det er jo ikke nødvendig, saklig kritikk står sterkt alene Ja. Og jeg blir like deler lei meg og provosert over de som godter seg over at hun mislykkes med ting, begynner på nytt eller har tilbakegang, og insinuasjonene om hva slags moralsk svikt som har medført at hun ikke klarte det denne gangen. Å jobbe med et forstyrret forhold til mat er en jobb du antageligvis kommer til å ha med deg resten av livet. Spiseforstyrrelser er en ekte sykdom. Også de som fører til overspising. Det finnes ikke en magisk pille eller "kur" som løser det for godt, og man kan godt droppe å bashe henne for at hun fortsatt ikke har funnet den "kuren".
Lileep Skrevet 3. januar 2022 #10226 Skrevet 3. januar 2022 4 minutter siden, Bobleplasten said: Ja. Og jeg blir like deler lei meg og provosert over de som godter seg over at hun mislykkes med ting, begynner på nytt eller har tilbakegang, og insinuasjonene om hva slags moralsk svikt som har medført at hun ikke klarte det denne gangen. Å jobbe med et forstyrret forhold til mat er en jobb du antageligvis kommer til å ha med deg resten av livet. Spiseforstyrrelser er en ekte sykdom. Også de som fører til overspising. Det finnes ikke en magisk pille eller "kur" som løser det for godt, og man kan godt droppe å bashe henne for at hun fortsatt ikke har funnet den "kuren". Vet det er pirk, men er HD selv som sier hun har funnet kuren. Så folk klager vel ikke på at hun ikke har funnet den, mer på hva kuren går ut på osv osv. (trenger vel ikke gjenta for kommer godt nok frem i andre innlegg 😉) 9
Gjest Kattedama Skrevet 3. januar 2022 #10227 Skrevet 3. januar 2022 (endret) Bobleplasten skrev (48 minutter siden): Ja. Og jeg blir like deler lei meg og provosert over de som godter seg over at hun mislykkes med ting, begynner på nytt eller har tilbakegang, og insinuasjonene om hva slags moralsk svikt som har medført at hun ikke klarte det denne gangen. Å jobbe med et forstyrret forhold til mat er en jobb du antageligvis kommer til å ha med deg resten av livet. Spiseforstyrrelser er en ekte sykdom. Også de som fører til overspising. Det finnes ikke en magisk pille eller "kur" som løser det for godt, og man kan godt droppe å bashe henne for at hun fortsatt ikke har funnet den "kuren". I følge henne selv så har hun løsningen. Hennes eget Ketohefte. Spør du meg er det villedende markedsføring, hun er slankeoperert og skal i tillegg tjene penger på dette heftet. Det altså inntektsgrunnlaget hennes, ikke en hobby! Ikke bare villedende men også uetisk. Endret 3. januar 2022 av Lill :)
Gjest Albbas Skrevet 3. januar 2022 #10228 Skrevet 3. januar 2022 20 hours ago, irevin said: e🤣Hun fremstår som eksperten slik hun svarer og snakker, men jeg tenker at det kunne hun gjerne vente med ett år med, for dette er vel andre el tredje gangen hun hopper på dette opplegget igjen på kort tid for så falle av. Syns egne erfaringer da blir for dumt. Syns heller hun burde snakke mer om hvorfor det går galt gang på gang jeg. Kanskje deler av følgerne hennes på den måten kjenner seg igjen og tar tak i problemet på en skikkelig måte. Hun lyktes jo første gang hun prøvde dette opplegget. De andre gangene har vært etter fødsel, under amming, og det er helt normalt at man da innser at man må gi seg og prøve igjen senere. Samme erfaring har jeg (men da med standard lavkalori), umulig å starte et omveltende prosjekt med søvnmangel og amming. Jeg er også kritisk til markedsføringen av dette, men hun er jo ikke alene om å holde på sånn. En annen influenser jeg tilfeldigvis følger er Lavkarbo med Angelica, som også selger masse egenprodusert stæsj samtidig som hun fronter keto. Hun provoserer garantert ikke like mange, selv om hun gjør akkurat det samme. 🙄 Det viser også at slike profiler dessverre har mange potensielle følgere - det selger som hakka møkk. Men det er urettferdig å kritisere HD for å "vingle" innen kosthold. Først fikk hun kritikk for å stresse med vektnedgang etter fødsel, og nå brukes det plutselig MOT henne at hun ikke fikk til sine forsøk etter fødsel (sikter ikke bare til ditt innlegg her, tilfeldig at jeg siterte deg).
Gjest Kattedama Skrevet 3. januar 2022 #10229 Skrevet 3. januar 2022 Albbas skrev (11 minutter siden): Men det er urettferdig å kritisere HD for å "vingle" innen kosthold. Først fikk hun kritikk for å stresse med vektnedgang etter fødsel, og nå brukes det plutselig MOT henne at hun ikke fikk til sine forsøk etter fødsel (sikter ikke bare til ditt innlegg her, tilfeldig at jeg siterte deg). Det er ryddig å sitere den/de som skriver dette. Jeg oppfatter ikke at HD vingler når det gjelder kosthold, og det er ikke samfunns eller influenser problem hva folk spiser. Men det som er problematisk er at det ikke merkes som egen reklame eller reklame for FUS på de postene som inneholder dette tema, og at det mangler nyanser av dette kostholdet. Har man foreks høyt kolesterol fra før, kan man da spise fett keto? De med gastrik bypass har ofte noe som kalles dumping, fettrik mat kan sette dette i gang. Hvorfor kommuniseres ikke dette ut til følgerne? Det er her HD gjør en dårlig jobb som influenser og med markedsføringen.
Nikea Skrevet 3. januar 2022 #10230 Skrevet 3. januar 2022 Jeg har dessverre ikke skjermdump, og da vet jeg ikke hvor mye det er verdt det jeg skriver, men hun nevnte i en story i forbindelse med en spørrerunde at kun 20 % av kolesterolet vårt blir påvirket av kosten. Hun la ikke med kilde så vidt jeg husker, så jeg aner ikke om dette stemmer. Prøvde å Google litt i stad, men fant ikke noe om det. 1
*blueberry* Skrevet 3. januar 2022 #10231 Skrevet 3. januar 2022 Nikea skrev (45 minutter siden): Jeg har dessverre ikke skjermdump, og da vet jeg ikke hvor mye det er verdt det jeg skriver, men hun nevnte i en story i forbindelse med en spørrerunde at kun 20 % av kolesterolet vårt blir påvirket av kosten. Hun la ikke med kilde så vidt jeg husker, så jeg aner ikke om dette stemmer. Prøvde å Google litt i stad, men fant ikke noe om det. Det er mer riktig å si at det er flere faktorer enn kostholdet som påvirker. Tallet vet jeg ikke hvor er fra, men regner med at det hun sikter til er at kostholdet er ikke alt.
Nikea Skrevet 3. januar 2022 #10232 Skrevet 3. januar 2022 *blueberry* skrev (10 minutter siden): Det er mer riktig å si at det er flere faktorer enn kostholdet som påvirker. Tallet vet jeg ikke hvor er fra, men regner med at det hun sikter til er at kostholdet er ikke alt. Ja, jeg er enig i det. Det er bare nevnt her at hun ikke har skriver noe om alt fettet påvirker kolesterol osv., og det har hun. På et vis
Gjest Albbas Skrevet 3. januar 2022 #10233 Skrevet 3. januar 2022 1 hour ago, Lill said: Det er ryddig å sitere den/de som skriver dette. Jeg oppfatter ikke at HD vingler når det gjelder kosthold, og det er ikke samfunns eller influenser problem hva folk spiser. Men det som er problematisk er at det ikke merkes som egen reklame eller reklame for FUS på de postene som inneholder dette tema, og at det mangler nyanser av dette kostholdet. Har man foreks høyt kolesterol fra før, kan man da spise fett keto? De med gastrik bypass har ofte noe som kalles dumping, fettrik mat kan sette dette i gang. Hvorfor kommuniseres ikke dette ut til følgerne? Det er her HD gjør en dårlig jobb som influenser og med markedsføringen. Og dette er jeg helt enig i. Men det gjelder jo hele kostholds-influensergjengen. Det er en skummel utvikling.
Lileep Skrevet 3. januar 2022 #10234 Skrevet 3. januar 2022 (endret) 22 minutter siden, Nikea said: Ja, jeg er enig i det. Det er bare nevnt her at hun ikke har skriver noe om alt fettet påvirker kolesterol osv., og det har hun. På et vis Kan hende hun har det en gang ☺️ Men nå driver hun promotering til tusen, og ikke en eneste gang nevner hun noe om at dette kanskje ikke passer alle pga helsemessige årsaker, bivirkninger osv osv! Jeg mener hun har et ansvar å belyse begge sider, hvem det passer for og hvem som burde velge en annen versjon av keto! Hun skryter på seg kotholdsrådgiver, så burde ikke være noe problem å formulere en grei informasjon! Ikke bare i en bisetning. Når hun ikke gjør det, gir det et inntrykk av mangel på kunnskap og evne til å formidle informasjon riktig! Min mening og mitt inntrykk selvsagt. Endret 3. januar 2022 av Lileep 6
*blueberry* Skrevet 3. januar 2022 #10235 Skrevet 3. januar 2022 Albbas skrev (19 minutter siden): Og dette er jeg helt enig i. Men det gjelder jo hele kostholds-influensergjengen. Det er en skummel utvikling. Absolutt. Mye av kritikken gjelder generelt for alle influencere som pusher kostholdsprogrammer og dietter. Det som gjør HD litt ekstra kritikkverdig er dette fokuset på sukkeravhengighet. Å bidra til et slikt fenomen øker forekomst av selvdiagnosering hos følgere og henvisning til en såkalt ekspert uten ernæringskompetanse (FUS). Det kan sette mange sårbare mennesker på feil og skadelig spor. 4
Gjest Kattedama Skrevet 3. januar 2022 #10236 Skrevet 3. januar 2022 Bør vurderes individuelt «- Når kroppen får energien hovedsakelig fra fett og proteiner vil blodsukkeret naturligvis kunne bedres, men det er ikke nødvendigvis tilfellet med kolesterolet som også har en betydning for fremtidig helse, legger hun til. Om det er tilrådelig eller ikke å gå på denne dietten avhenger dermed av helse og livssituasjon, og det bør vurderes individuelt, mener ernæringsfysiologen. - Det anbefales å satse på varige livsstilsendringer som både gjør at du går ned i vekt og samtidig sikrer deg inntak av alle viktige næringsstoffene kroppen trenger og som er vist å forebygge mot fremtidig sykdom. At din nye livsstil fungerer i sosiale sammenhenger og at maten kan spises av barn, voksne og gravide er også noe som øker gjennomføringsgraden.» https://www.f-b.no/ena-maria-og-kenneth-gikk-ned-80-kilo-med-omstridt-diett-vi-prover-a-vare-apen-om-alt/s/5-59-2465209
Orly Skrevet 3. januar 2022 #10237 Skrevet 3. januar 2022 Pantoten skrev (6 timer siden): Mesteparten av kritikken er legitim tenker jeg, og i alle fall det som går på markedsføring. Men folk bør kanskje tenke over hva slags språk de bruker. Det er fort gjort at det skinner igjennom hva man egentlig tenker om overvektige som prøver og prøver å gå ned men ikke klarer det. Det forekommer også her i tråden at man bruker negativt ladede uttrykk i omtalen både av HD, av dietten og av folk som faller for markedsføringen. Det er jo ikke nødvendig, saklig kritikk står sterkt alene Enig, det skinner godt i gjennom 2
Orly Skrevet 3. januar 2022 #10238 Skrevet 3. januar 2022 Bobleplasten skrev (5 timer siden): Ja. Og jeg blir like deler lei meg og provosert over de som godter seg over at hun mislykkes med ting, begynner på nytt eller har tilbakegang, og insinuasjonene om hva slags moralsk svikt som har medført at hun ikke klarte det denne gangen. Å jobbe med et forstyrret forhold til mat er en jobb du antageligvis kommer til å ha med deg resten av livet. Spiseforstyrrelser er en ekte sykdom. Også de som fører til overspising. Det finnes ikke en magisk pille eller "kur" som løser det for godt, og man kan godt droppe å bashe henne for at hun fortsatt ikke har funnet den "kuren". Nettop, dette er så viktig! 2
Pølsevann Skrevet 3. januar 2022 #10239 Skrevet 3. januar 2022 Lill :) skrev (6 timer siden): I følge henne selv så har hun løsningen. Hennes eget Ketohefte. Spør du meg er det villedende markedsføring, hun er slankeoperert og skal i tillegg tjene penger på dette heftet. Det altså inntektsgrunnlaget hennes, ikke en hobby! Ikke bare villedende men også uetisk. Hvor her skriver hun at hun har funnet løsningen? Hun skriver at hun har et hefte med masse tips til keto. Det er ikke ensbetydende at hun har funnet løsningen. Lileep skrev (3 timer siden): Kan hende hun har det en gang ☺️ Men nå driver hun promotering til tusen, og ikke en eneste gang nevner hun noe om at dette kanskje ikke passer alle pga helsemessige årsaker, bivirkninger osv osv! Jeg mener hun har et ansvar å belyse begge sider, hvem det passer for og hvem som burde velge en annen versjon av keto! Hun skryter på seg kotholdsrådgiver, så burde ikke være noe problem å formulere en grei informasjon! Ikke bare i en bisetning. Når hun ikke gjør det, gir det et inntrykk av mangel på kunnskap og evne til å formidle informasjon riktig! Min mening og mitt inntrykk selvsagt. Hæ? Hun har jo nevnt det mange ganger. At det ikke passer for ammende og gravide f.eks. Hun har heller aldri hevdet (så vidt jeg har sett) at dette er løsningen for alle. Man er nødt til å ta litt ansvar selv også. 5
irevin Skrevet 3. januar 2022 #10240 Skrevet 3. januar 2022 Beatbox skrev (På 2.1.2022 den 15.54): Og der var hun ute med * et skikkelig godt tips *....Hvordan hadde hun reagert dersom noen hadde skrevet det samme til henne? 🙄 Det kan du si😉Jeg så jo tipsene hennes på story, hvor ordet planlegging var mye av nøkkelen. Men ser man story idag, så er det ikke mye planlegging. Jeg tror det er desverre der hun feiler. For hadde hun fått inn regelmessige måltider og ikke gått for alt det «lettvinne», så tror jeg hun hadde lyktes uten det ekstreme hun nå har begitt seg ut på. Selv kjenner jeg meg igjen i henne, særlig det med planlegging. Da går det fort «åt skogen» med meg også, men de dagene jeg har en plan for måltidene, så har jeg det bedre. For meg selv og kroppen min. Og jeg legger litt mer i matlagingen enn nærmest bare lage den med en hånd. Jeg har skrevet det tidligere her inne, men jeg håper jo at hun lykkes med opplegget sitt selv om «bivirkningen» er vektnedgang som hun selv sier. 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå