*blueberry* Skrevet 2. januar 2022 #10201 Skrevet 2. januar 2022 Finlay skrev (14 minutter siden): Keto og LCHF kan klart ha sine helsemessige fordeler. Men det kan også være problematisk når hun anbefaler keto til f.eks slankeopererte, som kan pådra seg både fettdiare og galleproblemer på et slikt kosthold. HD tåler det åpenbart, men mange har lav toleranse for fett etter en slik operasjon. Andre ting hun burde fremheve er: -At effekten av medisiner kan påvirkes ved overgang til keto. Da bør man alltid diskutere med legen før man eventuelt starter. Det samme gjelder gravide. -Behovet for protein pr kg kroppsvekt bør tilpasses hver enkelt. -Økt behov for karbohydrater ved trening. Man bør ganske enkelt vite hva man driver med, og ha god kunnskap når man faktisk selger et slikt opplegg. Ikke bare dele oppskrifter, tips og triks. Mulig hun har tatt med ulike problemstillinger i ketoguiden sin, men hun burde også opplyse på Instagram, og ikke bare hvis hun får spørsmål. (En annen ting er at et så kjøttbasert kosthold er lite bærekraftig, og totalt mangler etiske perspektiver.) Ketoguiden har hun fått hjelp med av en utdannet, men selger det som sitt eget i sammenheng med beastmode så det er mulig oppskriftene der er bedre. Slik hun nå svarer på IG og i DM har hun ikke kompetanse til og bør slutte med. Egenerfaring er én ting, men her oppfordrer hun folk om å spørre henne om råd på noe hun ikke kan nok om. 9
Pantoten Skrevet 2. januar 2022 #10202 Skrevet 2. januar 2022 Finlay skrev (18 minutter siden): Keto og LCHF kan klart ha sine helsemessige fordeler. Men det kan også være problematisk når hun anbefaler keto til f.eks slankeopererte, som kan pådra seg både fettdiare og galleproblemer på et slikt kosthold. HD tåler det åpenbart, men mange har lav toleranse for fett etter en slik operasjon. Andre ting hun burde fremheve er: -At effekten av medisiner kan påvirkes ved overgang til keto. Da bør man alltid diskutere med legen før man eventuelt starter. Det samme gjelder gravide. -Behovet for protein pr kg kroppsvekt bør tilpasses hver enkelt. -Økt behov for karbohydrater ved trening. Man bør ganske enkelt vite hva man driver med, og ha god kunnskap når man faktisk selger et slikt opplegg. Ikke bare dele oppskrifter, tips og triks. Mulig hun har tatt med ulike problemstillinger i ketoguiden sin, men hun burde også opplyse på Instagram, og ikke bare hvis hun får spørsmål. (En annen ting er at et så kjøttbasert kosthold er lite bærekraftig, og totalt mangler etiske perspektiver.) Det kan det absolutt. Det foregår for eksempel en studie på lavkarbo og lipødem (tror det var ved NTNU🤔), kjempespennende! Og det er jo velkjent at noen epileptikere har god hjelp av det. En del damer med PCOS også. Så at noen grupper kan ha stor helsegevinst av et sånt kosthold er vel ikke tvil om, like sikkert som at keto/lavkarbo ikke passer for absolutt alle. Det blir jo også noe annet når man gjør det med medisinsk oppfølging, tenker jeg. Og ikke bare kaster seg på uten å lese seg opp skikkelig og uten kyndig veiledning, kun fordi en eller annen influenser pusher det og fremstiller det som så enkelt, trygt og for alle. Som du nevner, det er så mange ting man bør passe på når man vurderer en såpass drastisk kostomlegging. 4
irevin Skrevet 2. januar 2022 #10203 Skrevet 2. januar 2022 (endret) Følgerene hennes «biter på», og det var noen som nevnte i denne tråden her tidligere at det var uheldig slik hun holdt på for slike ting «selger» og det at følgerskaren hennes vil jeg tro sliter nettopp dette med vekt og kosthold. Jeg har jo ikke peiling på hverken keto eller lavkarbo, men det hun fronter syns jeg virker ekstremt på en dårlig måte🤣Hun fremstår som eksperten slik hun svarer og snakker, men jeg tenker at det kunne hun gjerne vente med ett år med, for dette er vel andre el tredje gangen hun hopper på dette opplegget igjen på kort tid for så falle av. Syns egne erfaringer da blir for dumt. Syns heller hun burde snakke mer om hvorfor det går galt gang på gang jeg. Kanskje deler av følgerne hennes på den måten kjenner seg igjen og tar tak i problemet på en skikkelig måte. Endret 2. januar 2022 av irevin 12
cerruti Skrevet 2. januar 2022 #10204 Skrevet 2. januar 2022 irevin skrev (22 minutter siden): Følgerene hennes «biter på», og det var noen som nevnte i denne tråden her tidligere at det var uheldig slik hun holdt på for slike ting «selger» og det at følgerskaren hennes vil jeg tro sliter nettopp dette med vekt og kosthold. Jeg har jo ikke peiling på hverken keto eller lavkarbo, men det hun fronter syns jeg virker ekstremt på en dårlig måte🤣Hun fremstår som eksperten slik hun svarer og snakker, men jeg tenker at det kunne hun gjerne vente med ett år med, for dette er vel andre el tredje gangen hun hopper på dette opplegget igjen på kort tid for så falle av. Syns egne erfaringer da blir for dumt. Syns heller hun burde snakke mer om hvorfor det går galt gang på gang jeg. Kanskje deler av følgerne hennes på den måten kjenner seg igjen og tar tak i problemet på en skikkelig måte. Så enig. Og at hun som sagt har helt andre forutsetninger enn de som ikke har tatt slankeoperasjon. 13
irevin Skrevet 2. januar 2022 #10205 Skrevet 2. januar 2022 cerruti skrev (1 time siden): Så enig. Og at hun som sagt har helt andre forutsetninger enn de som ikke har tatt slankeoperasjon. Ja, ikke minst. 5
Beatbox Skrevet 2. januar 2022 #10206 Skrevet 2. januar 2022 Og der var hun ute med * et skikkelig godt tips *....Hvordan hadde hun reagert dersom noen hadde skrevet det samme til henne? 🙄 7
Gjest Kattedama Skrevet 2. januar 2022 #10207 Skrevet 2. januar 2022 (endret) Pantoten skrev (3 timer siden): Det kan det absolutt. Det foregår for eksempel en studie på lavkarbo og lipødem (tror det var ved NTNU🤔), kjempespennende! Og det er jo velkjent at noen epileptikere har god hjelp av det. En del damer med PCOS også. Så at noen grupper kan ha stor helsegevinst av et sånt kosthold er vel ikke tvil om, like sikkert som at keto/lavkarbo ikke passer for absolutt alle. Det blir jo også noe annet når man gjør det med medisinsk oppfølging, tenker jeg. Og ikke bare kaster seg på uten å lese seg opp skikkelig og uten kyndig veiledning, kun fordi en eller annen influenser pusher det og fremstiller det som så enkelt, trygt og for alle. Som du nevner, det er så mange ting man bør passe på når man vurderer en såpass drastisk kostomlegging. HD er en eller annen influenser som skal influere med bakgrunn i at hun er overvektig. Ville det vært like greit hvis Ingeborg Senneset hadde promotert lite ernæringsmessig tilfredsstillende kosthold basert på «helsefordeler» med vektnedgang som «bivirkning»? Og HD er fortsatt like ræva på merking av både egen og andres reklame. Også denne promoteringen av egne keto oppskrifter og frisk uten sukker. Endret 2. januar 2022 av Lill :)
Sol Rampelyset Skrevet 2. januar 2022 #10208 Skrevet 2. januar 2022 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Sol, admin.
Pantoten Skrevet 2. januar 2022 #10209 Skrevet 2. januar 2022 Lill skrev (37 minutter siden): HD er en eller annen influenser som skal influere med bakgrunn i at hun er overvektig. Ville det vært like greit hvis Ingeborg Senneset hadde promotert lite ernæringsmessig tilfredsstillende kosthold basert på «helsefordeler» med vektnedgang som «bivirkning»? Og HD er fortsatt like ræva på merking av både egen og andres reklame. Også denne promoteringen av egne keto oppskrifter og frisk uten sukker. Hva er det du leser ut av innlegget mitt egentlig?🤦♀️ Jeg skriver jo rett ut at det er noe annet når det er med medisinsk oppfølging enn om man gjør det på egenhånd fordi man er inspirert av en eller instagrammer. Jeg forsvarer ikke HD sin promotering av dietten, jeg vil bare nyansere synet på selve dietten og få frem at for noen grupper kan det være et helsefremmende MED RIKTIG OPPFØLGING. Fikk du det med deg nå? Altså ikke instagrammisjonering uten faglig bakgrunn eller kjennskap til hvem mottakeren av budskapet er og med rot i spiseforstyrret tankegang, men av fagfolk. 4
Gjest Kattedama Skrevet 2. januar 2022 #10210 Skrevet 2. januar 2022 (endret) Pantoten skrev (2 timer siden): Hva er det du leser ut av innlegget mitt egentlig?🤦♀️ Jeg skriver jo rett ut at det er noe annet når det er med medisinsk oppfølging enn om man gjør det på egenhånd fordi man er inspirert av en eller instagrammer. Jeg forsvarer ikke HD sin promotering av dietten, jeg vil bare nyansere synet på selve dietten og få frem at for noen grupper kan det være et helsefremmende MED RIKTIG OPPFØLGING. Fikk du det med deg nå? Altså ikke instagrammisjonering uten faglig bakgrunn eller kjennskap til hvem mottakeren av budskapet er og med rot i spiseforstyrret tankegang, men av fagfolk. Da er vi enige om noe. Og jeg står for at den fettrike og næringsfattige dietten HD fremmer gjør meg kvalm. Skulle gjerne sett dokumentasjon på at fettkaffe, baconsvor, og «blomkålbrød» med mest fett og salt er sunt over tid. Endret 2. januar 2022 av Lill :)
Pantoten Skrevet 2. januar 2022 #10211 Skrevet 2. januar 2022 Lill skrev (8 minutter siden): Da er vi enige om noe. Og jeg står for at den fettrike og næringsfattige dietten HD fremmer gjør meg kvalm, Det er jo greit det, mange som er enige med deg der. Men det er litt barnslig å påpeke det, synes jeg. Don't yuck someone's yum, som de sier. Men nok om det Hvorfor mener du at den er næringsfattig? Det er jo mesteparten nokså rene råvarer (av det jeg har observert da), hvis man kommer fra et kosthold med stort sett ultraprosessert mat og godteri så er det jo langt mer næring i grønnsaker, kjøtt og egg. Nå har jeg bare fulgt med på denne runden da og den har ikke vart så lenge enda, så med forbehold om at det kanskje dukker opp mer prosesserte ketoprodukter og snacks og tull etterhvert 3
Elisiaflisa Skrevet 2. januar 2022 #10212 Skrevet 2. januar 2022 Beatbox skrev (3 timer siden): Og der var hun ute med * et skikkelig godt tips *....Hvordan hadde hun reagert dersom noen hadde skrevet det samme til henne? 🙄 😆 4
Gjest Bobleplasten Skrevet 2. januar 2022 #10213 Skrevet 2. januar 2022 (endret) Pantoten skrev (16 minutter siden): Det er jo greit det, mange som er enige med deg der. Men det er litt barnslig å påpeke det, synes jeg. Don't yuck someone's yum, som de sier. Men nok om det Hvorfor mener du at den er næringsfattig? Det er jo mesteparten nokså rene råvarer (av det jeg har observert da), hvis man kommer fra et kosthold med stort sett ultraprosessert mat og godteri så er det jo langt mer næring i grønnsaker, kjøtt og egg. Nå har jeg bare fulgt med på denne runden da og den har ikke vart så lenge enda, så med forbehold om at det kanskje dukker opp mer prosesserte ketoprodukter og snacks og tull etterhvert Denne tråden er jo en stilstudie i internalisert fettfobi og moralsk panikk, det er nesten min eneste motivasjon for å følge den nå. Fettfobien kommer tydelig til syne på de desperate forsøkene for å klistre mest mulig negative personkarakteristikker mot Helene. Der skal folk stable alle de fordommene de har mot overvektige, og projisere dem over på henne. Insinuasjoner om at hun er lat. Bare tar enkle løsninger. Ikke er "flink" nok. Ikke jobber hardt nok. At hun ikke vet noen ting eller har peiling på ting hun snakker om (tjukke folk er, som alle vet, alltid dumme). I tillegg har vi jo som mennesker vokst opp i et samfunn der man omtrent ikke kan gjøre noe styggere enn å være tjukk, og der all fet mat er lasset med masse moralsk vekt. Det er usunt, skittent, det er dårligere mennesker som liker fet mat. Det er folk som elsker overflod og som ikke klarer å begrense seg. Selv om man, på et rasjonelt plan, kan skjønne at det ikke nødvendigvis er sant så har mange denne fortellingen i underbevisstheten sin. Dessuten er det jo nyttig å kunne stemple ikke bare mennesket, men også maten som en potensiell moralsk svikt. Skulle man mot formodning ikke kunne påføre moralsk skyld og skam over at man er tjukk lenger, må man i hvert fall kunne ta et eller annet annet, som for eksempel at maten man spiser er umoralsk, eller ekkel. På tidligere tidspunkt hvor det har vært utfordrende å kritisere Helene for å være tjukk, har man dratt det over på at hun enten eksponerer kroppen for mye, er forfengelig eller "skaper kroppspress" (!) Dette er for øvrig også grunnen til at den kroppspositive bevegelsen gjør folk så forbanna. Det er mennesker som sier "nei, jeg nekter faktisk å bli stemplet som, behandlet som et annenrangs menneske og diskriminert bare på grunn av hvordan kroppen min ser ut". Det er vondt å møte sine egne fordommer på den måten. Endret 2. januar 2022 av Bobleplasten
Gjest Kattedama Skrevet 2. januar 2022 #10214 Skrevet 2. januar 2022 (endret) Pantoten skrev (17 minutter siden): Det er jo greit det, mange som er enige med deg der. Men det er litt barnslig å påpeke det, synes jeg. Don't yuck someone's yum, som de sier. Men nok om det Hvorfor mener du at den er næringsfattig? Det er jo mesteparten nokså rene råvarer (av det jeg har observert da), hvis man kommer fra et kosthold med stort sett ultraprosessert mat og godteri så er det jo langt mer næring i grønnsaker, kjøtt og egg. Nå har jeg bare fulgt med på denne runden da og den har ikke vart så lenge enda, så med forbehold om at det kanskje dukker opp mer prosesserte ketoprodukter og snacks og tull etterhvert Friterte grønnsaker, bacon med svimlende 1717 mg natrium per 100 gram er definitivt sunt hvis motstykket til dette kostholdet er flere hundre gram godteri i uka. Men det betyr virkelig ikke at det er sunt sett opp i mot et «normalt kosthold» med varierte matgrupper i normale mengder. Endret 2. januar 2022 av Lill :)
Gjest Kattedama Skrevet 2. januar 2022 #10215 Skrevet 2. januar 2022 (endret) Bobleplasten skrev (27 minutter siden): Denne tråden er jo en stilstudie i internalisert fettfobi og moralsk panikk, det er nesten min eneste motivasjon for å følge den nå. Fettfobien kommer tydelig til syne på de desperate forsøkene for å klistre mest mulig negative personkarakteristikker mot Helene. Der skal folk stable alle de fordommene de har mot overvektige, og projisere dem over på henne. Insinuasjoner om at hun er lat. Bare tar enkle løsninger. Ikke er "flink" nok. Ikke jobber hardt nok. At hun ikke vet noen ting eller har peiling på ting hun snakker om (tjukke folk er, som alle vet, alltid dumme). I tillegg har vi jo som mennesker vokst opp i et samfunn der man omtrent ikke kan gjøre noe styggere enn å være tjukk, og der all fet mat er lasset med masse moralsk vekt. Det er usunt, skittent, det er dårligere mennesker som liker fet mat. Det er folk som elsker overflod og som ikke klarer å begrense seg. Selv om man, på et rasjonelt plan, kan skjønne at det ikke nødvendigvis er sant så har mange denne fortellingen i underbevisstheten sin. Dessuten er det jo nyttig å kunne stemple ikke bare mennesket, men også maten som en potensiell moralsk svikt. Skulle man mot formodning ikke kunne påføre moralsk skyld og skam over at man er tjukk lenger, må man i hvert fall kunne ta et eller annet annet, som for eksempel at maten man spiser er umoralsk, eller ekkel. På tidligere tidspunkt hvor det har vært utfordrende å kritisere Helene for å være tjukk, har man dratt det over på at hun enten eksponerer kroppen for mye, er forfengelig eller "skaper kroppspress" (!) HD burde ansette deg som kommunikasjonsrådgiver. Spekulering rundt folks motiver og vinkle kritikk mot et kosthold som åpenbart ikke alle kan innta som et direkte angrep på HD? Spar meg! Det er bare å se på de tunge aktørene innenfor ernæring som har holdt på i mange år. De metodene HD fremmer på sine kanaler er noe de tar avstand fra. Linken fra forskning.no jeg la inn her underbygger det samme.HD har mange følgere som ikke reflekterer over hva som deles og anbefales, det er viktig at noen er et motvekt mot dette. Uten at det kalles fettfobi eller det kommer andre idiotiske påstander. Og nøyaktig hvor passer denne påstanden din inn i de siste sider av denne diskusjonen? Hvor er denne diskriminering du sikter til?«Dette er for øvrig også grunnen til at den kroppspositive bevegelsen gjør folk så forbanna. Det er mennesker som sier "nei, jeg nekter faktisk å bli stemplet som, behandlet som etannenrangs menneske og diskriminert bare på grunn av hvordan kroppen min ser ut". Det er vondt å møte sine egne fordommer».(sitat fra bobleplasten). Endret 2. januar 2022 av Lill :)
Orly Skrevet 2. januar 2022 #10216 Skrevet 2. januar 2022 Bobleplasten skrev (27 minutter siden): Denne tråden er jo en stilstudie i internalisert fettfobi og moralsk panikk, det er nesten min eneste motivasjon for å følge den nå. Fettfobien kommer tydelig til syne på de desperate forsøkene for å klistre mest mulig negative personkarakteristikker mot Helene. Der skal folk stable alle de fordommene de har mot overvektige, og projisere dem over på henne. Insinuasjoner om at hun er lat. Bare tar enkle løsninger. Ikke er "flink" nok. Ikke jobber hardt nok. At hun ikke vet noen ting eller har peiling på ting hun snakker om (tjukke folk er, som alle vet, alltid dumme). I tillegg har vi jo som mennesker vokst opp i et samfunn der man omtrent ikke kan gjøre noe styggere enn å være tjukk, og der all fet mat er lasset med masse moralsk vekt. Det er usunt, skittent, det er dårligere mennesker som liker fet mat. Det er folk som elsker overflod og som ikke klarer å begrense seg. Selv om man, på et rasjonelt plan, kan skjønne at det ikke nødvendigvis er sant så har mange denne fortellingen i underbevisstheten sin. Dessuten er det jo nyttig å kunne stemple ikke bare mennesket, men også maten som en potensiell moralsk svikt. Skulle man mot formodning ikke kunne påføre moralsk skyld og skam over at man er tjukk lenger, må man i hvert fall kunne ta et eller annet annet, som for eksempel at maten man spiser er umoralsk, eller ekkel. På tidligere tidspunkt hvor det har vært utfordrende å kritisere Helene for å være tjukk, har man dratt det over på at hun enten eksponerer kroppen for mye, er forfengelig eller "skaper kroppspress" (!) Dette er for øvrig også grunnen til at den kroppspositive bevegelsen gjør folk så forbanna. Det er mennesker som sier "nei, jeg nekter faktisk å bli stemplet som, behandlet som et annenrangs menneske og diskriminert bare på grunn av hvordan kroppen min ser ut". Det er vondt å møte sine egne fordommer på den måten. Utrolig bra skrevet 👏 6
Gjest Bobleplasten Skrevet 2. januar 2022 #10217 Skrevet 2. januar 2022 Hun har ikke råd til meg Men av og til gjør jeg litt pro bono fordi jeg synes folk kan tåle litt motstand.
Gjest Kattedama Skrevet 2. januar 2022 #10218 Skrevet 2. januar 2022 (endret) Ikke vanskelig å se hva som oppfattes som sunt mellom disse lavkarbo eksemplene, og hvorfor man ernæringsmessig kan spørre seg hvordan fettketo kan være sunt over tid for de fleste mennesker. Endret 2. januar 2022 av Lill :)
Lileep Skrevet 2. januar 2022 #10219 Skrevet 2. januar 2022 46 minutter siden, Bobleplasten said: Denne tråden er jo en stilstudie i internalisert fettfobi og moralsk panikk, det er nesten min eneste motivasjon for å følge den nå. Fettfobien kommer tydelig til syne på de desperate forsøkene for å klistre mest mulig negative personkarakteristikker mot Helene. Der skal folk stable alle de fordommene de har mot overvektige, og projisere dem over på henne. Insinuasjoner om at hun er lat. Bare tar enkle løsninger. Ikke er "flink" nok. Ikke jobber hardt nok. At hun ikke vet noen ting eller har peiling på ting hun snakker om (tjukke folk er, som alle vet, alltid dumme). I tillegg har vi jo som mennesker vokst opp i et samfunn der man omtrent ikke kan gjøre noe styggere enn å være tjukk, og der all fet mat er lasset med masse moralsk vekt. Det er usunt, skittent, det er dårligere mennesker som liker fet mat. Det er folk som elsker overflod og som ikke klarer å begrense seg. Selv om man, på et rasjonelt plan, kan skjønne at det ikke nødvendigvis er sant så har mange denne fortellingen i underbevisstheten sin. Dessuten er det jo nyttig å kunne stemple ikke bare mennesket, men også maten som en potensiell moralsk svikt. Skulle man mot formodning ikke kunne påføre moralsk skyld og skam over at man er tjukk lenger, må man i hvert fall kunne ta et eller annet annet, som for eksempel at maten man spiser er umoralsk, eller ekkel. På tidligere tidspunkt hvor det har vært utfordrende å kritisere Helene for å være tjukk, har man dratt det over på at hun enten eksponerer kroppen for mye, er forfengelig eller "skaper kroppspress" (!) Dette er for øvrig også grunnen til at den kroppspositive bevegelsen gjør folk så forbanna. Det er mennesker som sier "nei, jeg nekter faktisk å bli stemplet som, behandlet som et annenrangs menneske og diskriminert bare på grunn av hvordan kroppen min ser ut". Det er vondt å møte sine egne fordommer på den måten. Alle fordommer mot overvektige? Så du mener min mening om HD’s fremstilling grunner i at jeg har fordommer mot overvektige? Hadde hatt samme mening om HD om hun var normalvektig/slank/syltynn/ smellfeit+++ det har INGENTING om hvordan hun ser ut. Min mening dannes utifra hva hun sier/skriver og viser bilder av! Hun tjener penger på å promotere dette kostholdet, og da mener jeg det burde gjenspeile en viss kunnskap osv hos HD, noe det ikke gjør. Hun svarer mer svada enn fakta, hun fremstår uproff i måten hun møter følgerne sine, hun har et veldig ensidig kosthold osv osv! Jeg skjønner du er så uenig som det går an å bli, men du trenger ikke ilegge meg og andre meninger osv! 20
Lileep Skrevet 2. januar 2022 #10220 Skrevet 2. januar 2022 9 minutter siden, Lill said: Ikke vanskelig å se hva som oppfattes som sunt mellom disse lavkarbo eksemplene, og hvorfor man ernæringsmessig kan skjønne hvorfor fettketo ikke kan være sunt over tid. Mengdemessig er det også stor forskjell. Er som natt og dag! Selvfølgelig står HD fritt til å velge fettversjonen, men det er lite inspirerende og som flere nevner, kan være direkte farlig for noen. Det nevner hun ingenting om, hun klarer ikke veilede! Jeg syns det er feil at hvem som helst kan lage et hefte og tjene penger på det, uten å ha særlig kunnskap! 14
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå