Juststop Skrevet 1. januar 2022 #10161 Del Skrevet 1. januar 2022 monstergospel skrev (7 timer siden): Når du går på en veldig fettrik ketodiett ca. Annenhver måned, for så å sprekke hver gang (hvor du da propper i deg sukker via sjokolade og potetgull) så kan det umulig være bra for helsa. TENK om du hadde spist en salat, en fiskemiddag, en sjokolade, Pepsi max, en kyllingmiddag med grønnsaker, en pose chips, en tur med hundene, vann, en mc Donalds meny, en grønnsaksuppe, en smågodtpose, en frukt, noen knekkebrød med makrell i tomat, en brødskive med ost, en tur til parken. Altså et variert kosthold, der du også kan unne deg søte ting men balansere det. Kanskje klarer du ikke å gå ned i vekt slik med det første, men du går iallefall ikke opp i vekt for hver gang du mislykkes, og det må være MYE bedre for kroppen din enn hardkjør med fett/full utskjeing med sukker/hardkjør med fett/full utskjeing med sukker. ALT det på en dag? 😱😱😱 Satser på du mener i løpet av uken? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikea Skrevet 1. januar 2022 #10162 Del Skrevet 1. januar 2022 Juststop skrev (35 minutter siden): ALT det på en dag? 😱😱😱 Satser på du mener i løpet av uken? Når hun nevner flere middager så vil jeg tro det er over tid ja 😅 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alix Skrevet 1. januar 2022 #10163 Del Skrevet 1. januar 2022 Kostholdet fremstår som en parodi. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 1. januar 2022 #10164 Del Skrevet 1. januar 2022 (endret) monstergospel skrev (8 timer siden): Når du går på en veldig fettrik ketodiett ca. Annenhver måned, for så å sprekke hver gang (hvor du da propper i deg sukker via sjokolade og potetgull) så kan det umulig være bra for helsa. TENK om du hadde spist en salat, en fiskemiddag, en sjokolade, Pepsi max, en kyllingmiddag med grønnsaker, en pose chips, en tur med hundene, vann, en mc Donalds meny, en grønnsaksuppe, en smågodtpose, en frukt, noen knekkebrød med makrell i tomat, en brødskive med ost, en tur til parken. Altså et variert kosthold, der du også kan unne deg søte ting men balansere det. Kanskje klarer du ikke å gå ned i vekt slik med det første, men du går iallefall ikke opp i vekt for hver gang du mislykkes, og det må være MYE bedre for kroppen din enn hardkjør med fett/full utskjeing med sukker/hardkjør med fett/full utskjeing med sukker. Jeg tror nok at mange sliter med å balansere godteri og snacks, så å kutte det kraftig eller helt i en periode er helt innafor i mine øyne. Dette er jo matvarer man fint klarer seg uten. Å kutte ut potet, belgvekster, frukt og andre gode karbohydrater derimot, det er unødvendig. Men er man desperat så bruker man ofte de strengeste metodene. Hva hun spiser er egentlig hennes sak, men hun har gjort FUS/keto kostholdet til business og påvirker derfor mange andre. Dét gjør at hennes deling på SoMe er sterkt uetisk og problematisk. I tillegg er det verdt å nevne at det kostholdet hun har på keto er langt fra sunt og bør ikke brukes som inspirasjon. Keto kan være sunt for de som trenger det med litt jobb, men friske mennesker bør se etter annen inspirasjon som er mindre ekstrem. Endret 1. januar 2022 av *blueberry* 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lileep Skrevet 1. januar 2022 #10165 Del Skrevet 1. januar 2022 (endret) 23 minutter siden, *blueberry* said: Jeg tror nok at mange sliter med å balansere godteri og snacks, så å kutte det kraftig eller helt i en periode er helt innafor i mine øyne. Dette er jo matvarer man fint klarer seg uten. Å kutte ut potet, belgvekster, frukt og andre gode karbohydrater derimot, det er unødvendig. Men er man desperat så bruker man ofte de strengeste metodene. Hva hun spiser er egentlig hennes sak, men hun har gjort FUS/keto kostholdet til business og påvirker derfor mange andre. Dét gjør at hennes deling på SoMe er sterkt uetisk og problematisk. I tillegg er det verdt å nevne at det kostholdet hun har på keto er langt fra sunt og bør ikke brukes som inspirasjon. Keto kan være sunt for de som trenger det med litt jobb, men friske mennesker bør se etter annen inspirasjon som er mindre ekstrem. Hun kutter jo ikke snacks osv, hun spiser jo salt snacks i mengder.. så den som skrev over her at hun bytter ut sukkervarer med tillatt snacks (feks baconsvor) tror jeg stemmer ganske godt. Mulig hun da ikke får dårlig samvittighet fordi det er 0,- karbo og dermed kan maule med god samvittighet. Kanskje det er den dårlige samvittigheten som er det hun vil vekk ifra, at det å spise sukker gir henne skikkelig dårlig samvittighet fordi normalen er at sjokolade skal begrenses ( de fleste tenker vel det, at sjokolade hører til lørdagskvelden osv). Fett blir hennes nye belønning? Tror det kan ligge mye sannhet i den spekulasjonen, for noe er det med fett.. siden det er så store mengder av det! Endret 1. januar 2022 av Lileep 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 1. januar 2022 #10166 Del Skrevet 1. januar 2022 Lileep skrev (4 minutter siden): Hun kutter jo ikke snacks osv, hun spiser jo salt snacks i mengder.. så den som skrev over her at hun bytter ut sukkervarer med tillatt snacks (feks baconsvor) tror jeg stemmer ganske godt. Mulig hun da ikke får dårlig samvittighet fordi det er 0,- karbo og dermed kan maule med god samvittighet. Kanskje det er den dårlige samvittigheten som er det hun vil vekk ifra, at det å spise sukker gir henne skikkelig dårlig samvittighet fordi normalen er at sjokolade skal begrenses ( de fleste tenker vel det, at sjokolade hører til lørdagskvelden osv). Fett blir hennes nye belønning? Tror det kan ligge mye sannhet i den spekulasjonen, for noe er det med fett.. siden det er så store mengder av det! Som sagt, det keto kostholdet HD fører er ikke sunt. Nå svarte jeg spesifikt til den som nevnte balanse, og jeg tror at ikke alle klarer å balansere godteri/ snacks/ bakverk/ kaker og kan ha godt av å kutte det ut. Jeg tror derimot ikke at å kutte andre karbohydrater har noe for seg mot søtsug. Komplekse karbohydrater skaper ikke søtsug, men metthet. Det som skaper søtsug og sult er sukker, fett og salt kombinasjoner (to eller tre av de i kombinasjon). Disse kombinasjonene er beviselig avhengighetsskapende for alle, på verre måte enn sukker alene. De som kan spise alt med balanse har en fordel, men noen må nok i alle fall starte med et kraftig kutt av søtsaker for å få det under kontroll. Men igjen så er dette et komplekst problem og helsehjelp bør mottas samtidig (ros, fastlege, overvektsklinikk e.l.). Ekstreme dietter vil ikke hjelpe i lengden, det har vi mange års forskning bak. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lileep Skrevet 1. januar 2022 #10167 Del Skrevet 1. januar 2022 2 minutter siden, *blueberry* said: Som sagt, det keto kostholdet HD fører er ikke sunt. Nå svarte jeg spesifikt til den som nevnte balanse, og jeg tror at ikke alle klarer å balansere godteri/ snacks/ bakverk/ kaker og kan ha godt av å kutte det ut. Jeg tror derimot ikke at å kutte andre karbohydrater har noe for seg mot søtsug. Komplekse karbohydrater skaper ikke søtsug, men metthet. Det som skaper søtsug og sult er sukker, fett og salt kombinasjoner (to eller tre av de i kombinasjon). Disse kombinasjonene er beviselig avhengighetsskapende for alle, på verre måte enn sukker alene. De som kan spise alt med balanse har en fordel, men noen må nok i alle fall starte med et kraftig kutt av søtsaker for å få det under kontroll. Men igjen så er dette et komplekst problem og helsehjelp bør mottas samtidig (ros, fastlege, overvektsklinikk e.l.). Ekstreme dietter vil ikke hjelpe i lengden, det har vi mange års forskning bak. Helt enig med deg! Mengdekontroll pluss variert sunt kosthold er det eneste som garantert vil virke. Og som du sier, noen må nok begrense godteri osv mye i starten. HD har sagt at mengdekontroll klarer hun ikke, selv med operasjon innabords. Derfor er keto riktig fordi hun da ikke blir fysen på sukker. (Og mengden mat ikke er så nøye? Dette er kun det jeg har fått inntrykk av via HD. ). Men det skinner litt igjennom at fett er det nye sukkeret, så da lurer jeg oppriktig på hvordan hun skal klare å få et sunt kosthold mtp helsa, som ifølge HD er hovedgrunnen! Jeg får nok aldri et svar på hvordan hun tenker, men må si jeg blir fascinert over alt arbeidet, bekreftelsene og unnskyldningene hun lager seg for å kunne spise fettrikt mat istedenfor sukker, og gjøre det sunt i sitt hode. Er jo en heltidsjobb og vel så det.. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 1. januar 2022 #10168 Del Skrevet 1. januar 2022 Lileep skrev (16 minutter siden): Helt enig med deg! Mengdekontroll pluss variert sunt kosthold er det eneste som garantert vil virke. Og som du sier, noen må nok begrense godteri osv mye i starten. HD har sagt at mengdekontroll klarer hun ikke, selv med operasjon innabords. Derfor er keto riktig fordi hun da ikke blir fysen på sukker. (Og mengden mat ikke er så nøye? Dette er kun det jeg har fått inntrykk av via HD. ). Men det skinner litt igjennom at fett er det nye sukkeret, så da lurer jeg oppriktig på hvordan hun skal klare å få et sunt kosthold mtp helsa, som ifølge HD er hovedgrunnen! Jeg får nok aldri et svar på hvordan hun tenker, men må si jeg blir fascinert over alt arbeidet, bekreftelsene og unnskyldningene hun lager seg for å kunne spise fettrikt mat istedenfor sukker, og gjøre det sunt i sitt hode. Er jo en heltidsjobb og vel så det.. Det ser ut som HD fortsatt har ganske god porsjonskontroll fra operasjonen på vanlig sunn mat. Det er urealistisk å tro at det hjelper på matvarer som sjokolade, snacks, burger King (ultraprossesert mat) fordi slike matvarer har avhengighetsegenskaper og tuller med sult/ metthetsfølelse hormonene. Noe av grunnen til at man tar operasjon er for å få sult og metthetsfølelse hormonene til å fungere optimalt igjen. Når HD skriver om sine sprekker snakker hun om kaker, godteri og McDonald’s. Hadde hun byttet it disse matvarene med fullkornsprodukter, potet, linser, frukt osv så hadde nok porsjonskontrollen fortsatt hatt effekt. Problemet med dietter er at de overbeviser folk om at noe fungerer på feil grunnlag. Selvfølgelig blir man bedre når man bytter ut sjokolade og McDonald’s med laks i fløtesaus med asparges eller salat av mozarella, tomat, fetaost og spinat. Det har lite med fettmengden å gjøre, og alt med næringsinnhold og råvarer å gjøre. Å spise råvarebasert er ofte en uskreven regel på keto og det er med dette de fleste får bedring i kostholdet. Dette er derimot enkelt å gjøre uten store restriksjoner som å kutte hele næringsgrupper i kostholdet. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cerruti Skrevet 1. januar 2022 #10169 Del Skrevet 1. januar 2022 Lileep skrev (24 minutter siden): hvordan hun skal klare å få et sunt kosthold mtp helsa, som ifølge HD er hovedgrunnen! Hun vil nok gå ned i vekt på dette kostholdet. Hun viser «glow up», og det det viser er stor vektnedgang etter slankeoperasjonen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lileep Skrevet 1. januar 2022 #10170 Del Skrevet 1. januar 2022 (endret) 22 minutter siden, cerruti said: Hun vil nok gå ned i vekt på dette kostholdet. Hun viser «glow up», og det det viser er stor vektnedgang etter slankeoperasjonen. Det gjør hun sikkert, men helsemessig vil hun sannynligvis ikke bli veldig mye bedre. Årer forstoppa av fett er ikke oppskrift på redusert sjans for hjerte og karsykdom. Når hun først bruker det som grunn til å endre kosthold burde hun i det minste sette seg inn i hva som øker sjansen for nettopp hjerte og karsykdom, som er fettrik mat. Er noe som heter innfeit.. og det blir hun med den mengden fett hun har i kostholdet! At hun ikke vedkjenner seg det med den kunnskapen hun påstår hun har, er veldig rart! Endret 1. januar 2022 av Lileep 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 1. januar 2022 #10171 Del Skrevet 1. januar 2022 (endret) Sjekket kaloriinnhold og ernæringsinnhold i fettkaffe, og baconsvor. Til sammen utgjør de halvparten av kalorimengden en kvinne bør få i seg i løpet av en dag, det er 0 karbohydrater men det samme kan man si ernæringsmessig også. Eneste man gir kroppen er fett og salt. At dette skal være helsefremmende kan jeg virkelig ikke forstå. Endret 1. januar 2022 av Lill :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckie Skrevet 1. januar 2022 #10172 Del Skrevet 1. januar 2022 Hun har som vanlig ikke peiling på hva hun driver med og nå skal hun svare på spørsmål om kostholdsendring🙄 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cerruti Skrevet 1. januar 2022 #10173 Del Skrevet 1. januar 2022 Luckie skrev (26 minutter siden): Hun har som vanlig ikke peiling på hva hun driver med og nå skal hun svare på spørsmål om kostholdsendring🙄 Ja, det blir bare for dumt. Slankeoperasjon er jo siste utvei når kostholdsendring ikke klares… Så nå skal hun tjene penger på å være ekspert? Hun må jo forstå at hun som operert har helt andre forutsetninger enn mannen i gata? 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lileep Skrevet 1. januar 2022 #10174 Del Skrevet 1. januar 2022 8 minutter siden, cerruti said: Ja, det blir bare for dumt. Slankeoperasjon er jo siste utvei når kostholdsendring ikke klares… Så nå skal hun tjene penger på å være ekspert? Hun må jo forstå at hun som operert har helt andre forutsetninger enn mannen i gata? Hun vil ikke innrømme det, eller hun sier hun ikke har effekt lenger så derfor er keto det som gir resultater! Men noen ganger glemmer hun seg nok og sier hun har effekt allikavel 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 1. januar 2022 #10175 Del Skrevet 1. januar 2022 Jeg er ikke så dreven i hverken lavkarbo eller keto (?), da jeg ikke kan spise hverken bacon eller fett i så store mengder grunnet helse. Det er i grunnen derfor jeg er nysgjerrig på det som fremvises på HD sin IG konto. Ser at hun som startet opp «fri uten sukker», ikke har en holdning som tilsier null inntak av karbohydrater. Det nyanseres litt mer enn hos HD. Det er virkelig skremmende at hvem som helst (gjelder ikke bare HD) kan henvende seg til en gruppe mennesker og servere ukritisk både råd og tips om ernæring uten at det stilles krav til det som deles. Og i tillegg skal tjene penger på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monstergospel Skrevet 1. januar 2022 #10176 Del Skrevet 1. januar 2022 Nikea skrev (5 timer siden): Når hun nevner flere middager så vil jeg tro det er over tid ja 😅 Ja, det var kun eksempler på at man kan unne seg utskeielser, bare man har noen sunne vaner i mellom. Jeg har selv gått på dietter, alle rundt meg gikk på dietter hele oppveksten min. Helt til en dag noe skjedde i hodet mitt. Jeg sluttet med dietter og merket at mat ble et mindre fokus i livet. På dietter tenker man jo ikke på annet enn mat, hvordan kan jeg spise, er det karbohydrater i denne, hvor mange kcal er det i denne. Bare spis mat og glem alt som heter slanking og dietter. Spis sjokolade. Men glem den dårlig samvittigheten. Det er jo den som gjør at du spiser enda mer sjokolade, fordi du planlegger 3 ruter, men sprekker og spiser 6, derfor føler du alt er ødelagt og spiser da hele plata. Dersom du ikke tenker over det så ender det ikke opp med hele plata, fordi man ikke lager regler og grenser i hodet. En annen ting er å slutte å være redd for å bli sulten, slik at man ikke overhandler mat. Det er helt normalt å være sulten, og det er ikke farlig å kjenne på det i noen timer. Det er heller ikke farlig å hoppe over et måltid innimellom. Man trenger heller ikke å bestille den største menyen på f. Eks. Mc Donalds, blir like mett av en cheesburger med pommes frites. Slike små endringer gir resultater. Selvfølgelig tar det sikkert tid når man er så innkjørt i slanking som HD, men det er iallefall mitt beste råd. I tillegg til å kanskje få et nytt fokus i livet, en ny hobby eller studie eller en spennende jobb. Noe som gir en ekstra mening i livet. Det hjelper å få fokuset vekk fra mat, og man begynner å spise fordi man er sulten, fremfor pga. tankekjør og demping av følelser osv. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vipser Skrevet 1. januar 2022 #10177 Del Skrevet 1. januar 2022 @monstergospel, det som en dag "bare skjedde" i hodet ditt, du skjønner sikkert at det ikke er noe som kan skje for alle, ikke sant? Da hadde det ikke eksistert spiseforstyrrelser. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finlay Skrevet 1. januar 2022 #10178 Del Skrevet 1. januar 2022 monstergospel skrev (19 minutter siden): På dietter tenker man jo ikke på annet enn mat, hvordan kan jeg spise, er det karbohydrater i denne, hvor mange kcal er det i denne. Sånn er det. Man får et sykelig oppheng i å telle karbohydrater/kalorier. På butikken går det automatikk i å sjekke karboinnhold i alt man kjøper. Selv ikke lyspærer og såpe slipper unna😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monstergospel Skrevet 1. januar 2022 #10179 Del Skrevet 1. januar 2022 Vipser skrev (1 minutt siden): @monstergospel, det som en dag "bare skjedde" i hodet ditt, du skjønner sikkert at det ikke er noe som kan skje for alle, ikke sant? Da hadde det ikke eksistert spiseforstyrrelser. Det skjønner jeg veldig godt. Har selv hatt spiseforstyrrelser og vet hvor vanskelig det kan være å komme ut av det. Og jeg mener ikke at jeg forandret vaner over natten, men det gikk opp et lys i hodet da jeg var på mc Donalds, og hele familien bestilte de største menyene som vanlig, og jeg tenkte på hvor mett og jævli jeg blir hver gang, så da pappa spurte hva jeg skulle ha valgte jeg heller en mindre meny som ga meg samme "tilfredsstillese" og det var starten på et nytt tankesett som selvfølgelig tok mange år. Er fullt klar over at alle er forskjellige og at det ikke finnes en ting som passer for alle. Jeg tenker bare at når HD har forsøkt samme aproche i 10 år uten å lykkes, så ville jeg fortelle litt om noe som kan fungere. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 1. januar 2022 #10180 Del Skrevet 1. januar 2022 Lavkarbo fungerer supert for veldig mange , ja det er mye fett og lite karbo, og for mange er det veien å gå. Det er jo ikke en diett, men livsstilsendring. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå