Gå til innhold

Helene Drage

Fremhevede innlegg

Gjest CecilieX
Skrevet
*blueberry* skrev (3 timer siden):

Nameittorvbyen skal merkes. Hun har merket de før med grunnlag i samarbeid og både pågående og gamle samarbeid skal merkes så det er irrelevant om hun har kjøpt de selv eller ikke. Samarbeidsbåndet er det. 

Jeg tror ikke du kan basere det på «samarbeidsbånd». 

Pågående samarbeid skal merkes. Tøy som inngikk i samarbeidet skal merkes så lenge det har markedsføringsverdi (aka så lenge det er i salg)

Får hun tilsendt klær som hun viser frem så er gratis klær / rabatterte klær en fordel som både skal inntektsføres (og dermed skattes av) og som hun må reklamemerke fordi det har reklameverdi for næringsdrivende. 

Deretter blir det mer grumsete. Om influenceren går i butikken til samarbeidspartneren og kjøper klær til full pris, så er det ikke lenger en utveksling. Selv om det har markedsføringsverdi for samarbeidspartneren har ikke HD fått betalt ei heller en fordel. Da skal det ikke merkes. 

Ta det fra en som har fulgt med på bransjen lenge: Det er slike situasjoner som vi ikke får avslørt, at det er sannsynlighetsovervekt er ikke det samme som solid bevis. Og derfor kan man ikke påstå skråsikkert at «det skal merkes». Mest sannsynlig ja, men verken du, jeg, Skatteetaten eller FT har sjans til å avsløre hva som skjer av avtaler under bordet. 

Merk at jeg ikke tar HD i forsvar, men at jeg skriver at vi ikke kan påstå 100%. 

Det er som sakene med Froosh og den mye omtalte Lindex-kimonoen til CBE. 100% lar det seg ikke bevise, dessverre. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
CecilieX skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ikke du kan basere det på «samarbeidsbånd». 

Pågående samarbeid skal merkes. Tøy som inngikk i samarbeidet skal merkes så lenge det har markedsføringsverdi (aka så lenge det er i salg)

Får hun tilsendt klær som hun viser frem så er gratis klær / rabatterte klær en fordel som både skal inntektsføres (og dermed skattes av) og som hun må reklamemerke fordi det har reklameverdi for næringsdrivende. 

Deretter blir det mer grumsete. Om influenceren går i butikken til samarbeidspartneren og kjøper klær til full pris, så er det ikke lenger en utveksling. Selv om det har markedsføringsverdi for samarbeidspartneren har ikke HD fått betalt ei heller en fordel. Da skal det ikke merkes. 

Ta det fra en som har fulgt med på bransjen lenge: Det er slike situasjoner som vi ikke får avslørt, at det er sannsynlighetsovervekt er ikke det samme som solid bevis. Og derfor kan man ikke påstå skråsikkert at «det skal merkes». Mest sannsynlig ja, men verken du, jeg, Skatteetaten eller FT har sjans til å avsløre hva som skjer av avtaler under bordet. 

Merk at jeg ikke tar HD i forsvar, men at jeg skriver at vi ikke kan påstå 100%. 

Det er som sakene med Froosh og den mye omtalte Lindex-kimonoen til CBE. 100% lar det seg ikke bevise, dessverre. 

Hun merker nameittorbbyen 50% av gangene hun nevner de. Både på story og innlegg. Helt opplagt at dette skal merkes. 

• Liker 15
Gjest Kattedama
Skrevet (endret)

Pågående samarbeid skal merkes? Da er det vel på tide å merke de kommersielle samarbeidende HD har som omhandler mindreårig. De som også ble inngått før mindreårig ble født. 

Endret av Lill :)
Gjest CecilieX
Skrevet
Lill :) skrev (1 time siden):

Pågående samarbeid skal merkes? Da er det vel på tide å merke de kommersielle samarbeidende HD har som omhandler mindreårig. De som også ble inngått før mindreårig ble født. 

https://www.forbrukertilsynet.no/sos-reklame-some

Veilederen sier at dersom produktet ikke har en sentral plassering i nye innlegg så vil det etter noe tid muligens kunne være greit å ikke merke. Det sentrale er om det har markedsføringsverdi. Hvilke produkter tenker du på? 

Skrevet
Diamant20 skrev (18 timer siden):

Umerket reklame?🙊🙈

D72DAEB9-7216-47DC-B7B0-CFF981AA42EE.png

Må jo ikke være reklame , står hun har kjøpt selv. 

• Liker 1
Gjest CecilieX
Skrevet
*blueberry* skrev (3 timer siden):

Hun merker nameittorbbyen 50% av gangene hun nevner de. Både på story og innlegg. Helt opplagt at dette skal merkes. 

Jeg sjekket og du har kanskje rett. Det er ikke avgjørende om du har kjøpt selv, hvis du har et samarbeid jevnlig. Jeg lurer på om de har tettet er smutthull her, hvilket er bra. Står som svar på spørsmål som influencere har  stilt til FT

Gjest Kattedama
Skrevet (endret)
CecilieX skrev (41 minutter siden):

Veilederen sier at dersom produktet ikke har en sentral plassering i nye innlegg så vil det etter noe tid muligens kunne være greit å ikke merke. Det sentrale er om det har markedsføringsverdi. Hvilke produkter tenker du på? 

Tja, vi kan starte med samarbeidet med nameittorvbyen, også kan vi kan fortsette med Twist Shake. Etter fødsel er det bilstol som brukes som vogn (!) i x antall umerkede innlegg, videre kan vi fortsette med vognpose og diverse som også vises IG story. Se forøvrig screenshot som legges ved, hvis ikke innlegget om «selvkjøpte» smekker  har markedsføringsverdi så har man tolket regelverket feil. I tillegg er innlegget med denne «ballbingen» heller ikke merket. Ganske ugreit, med tanke på at det er mindreårig involvert i dette. Har til gode å se at hun ikke merker undertøysreklame riktig. 

750246E1-AE6A-4755-A6D6-C9DAD4E6162C.jpeg

0EDFD364-91DE-4B77-A37E-070049192555.jpeg

Skrevet

Babysang må også på instastory… Hos oss er det fokus på baby under babysang, selv om ikke baby alltid er fokusert på oss. Det er en koselig stund mellom mor/far og baby, hadde ikke falt meg inn å legge ut eller snappe det. Men, hver med sitt. 

• Liker 10
Skrevet

Tja, vi kan starte med samarbeidet med nameittorvbyen, også kan vi kan fortsette med Twist Shake. Etter fødsel er det bilstol som brukes som vogn (!) i x antall umerkede innlegg, videre kan vi fortsette med vognpose og diverse som også vises IG story. Se forøvrig screenshot som legges ved, hvis ikke innlegget om «selvkjøpte» smekker  har markedsføringsverdi så har man tolket regelverket feil. I tillegg er innlegget med denne «ballbingen» heller ikke merket. Ganske ugreit, med tanke på at det er mindreårig involvert i dette. Har til gode å se at hun ikke merker undertøysreklame riktig. 

Tåpelig å påstå det er usikkert om det er et samarbeidsforhold der. Gikk noen timer og så kom disse bildene på story merket med annonse. Slik er det også når hun kjøper ting selv fra change og bara også, da har hun gått ut og sagt at det er tåpelig at man må merke ting man betaler for selv om man har et samarbeid. Synd, slik er reglene. HD er sykt dårlig på å merke reklame og slik har det vært de siste par årene. 

• Liker 11
Skrevet
CecilieX skrev (2 timer siden):

Jeg sjekket og du har kanskje rett. Det er ikke avgjørende om du har kjøpt selv, hvis du har et samarbeid jevnlig. Jeg lurer på om de har tettet er smutthull her, hvilket er bra. Står som svar på spørsmål som influencere har  stilt til FT

Det har vært slik i mange år. HD har selv tidligere sagt at hun synes det er tåpelig at regelverket er slik og kanskje det er derfor hun ikke merker det hun har kjøpt selv fra de hun har samarbeid med. Min konklusjon er da at dette er skjult reklame med overlegg. Hun hadde en stor rant om dette på story før hun ble gravid. 

• Liker 12
Gjest CecilieX
Skrevet

Jeg tenkte mer på produkter som hun promoterte før fødsel, som du mener fortsatt skal merkes  nå, når det har gått noen måneder. Veilederen gir noe slakk hvis det har gått noe tid og det ikke er fremtredende i det nye innlegget. 

Dagens stories fra Nameit er jo merket, inkludert den du har screenshot av. Narrativet om selvkjøpt kunne hun spart seg. 

Ballbingen er jo bare kort tid siden, så den skal merkes en tid fremover.  

Gjest Kattedama
Skrevet
CecilieX skrev (7 minutter siden):

Jeg tenkte mer på produkter som hun promoterte før fødsel, som du mener fortsatt skal merkes  nå, når det har gått noen måneder. Veilederen gir noe slakk hvis det har gått noe tid og det ikke er fremtredende i det nye innlegget. 

Dagens stories fra Nameit er jo merket, inkludert den du har screenshot av. Narrativet om selvkjøpt kunne hun spart seg. 

Ballbingen er jo bare kort tid siden, så den skal merkes en tid fremover.  

Poenget mitt er at HD er dårlig på merke reklame. I tillegg mener jeg er at det er forkastelig at hun bruker mindreårig i kommersielle sammenhenger. 

37937B77-40DC-4E9E-B144-3BDAFE91C687.jpeg

924C3418-C23C-4998-A790-318BCD8B66F2.jpeg

Gjest CecilieX
Skrevet
Lill :) skrev (6 minutter siden):

Poenget mitt er at HD er dårlig på merke reklame. I tillegg mener jeg er at det er forkastelig at hun bruker mindreårig i kommersielle sammenhenger. 

37937B77-40DC-4E9E-B144-3BDAFE91C687.jpeg

924C3418-C23C-4998-A790-318BCD8B66F2.jpeg

Jeg er ikke uenig med deg, noen av eksemplene er soleklare brudd. Du påstod dog at noen produkter som hun mottok før fødselen fortsatt var i bruk, og det er disse jeg tenker at veilederen gir rom for slakk. 

Du brukte smekkene som et eksempel, kan du si noe om hva som etter din mening ikke var greit med merkingen på dem? 

Gjest Kattedama
Skrevet (endret)
CecilieX skrev (24 minutter siden):

Jeg er ikke uenig med deg, noen av eksemplene er soleklare brudd. Du påstod dog at noen produkter som hun mottok før fødselen fortsatt var i bruk, og det er disse jeg tenker at veilederen gir rom for slakk. 

Du brukte smekkene som et eksempel, kan du si noe om hva som etter din mening ikke var greit med merkingen på dem? 

Twist Shake samarbeidet ble inngått før barnet var født. Se screenshot i mitt tidligere svar. Det var åpenbart pågående samarbeid med nameittorvbyen når hun reklamerer for smekker etter at hun har lagt ut smekker hun skriver hun har «kjøpt» selv. Det kan virke som en liten bagatell men hun er dårlig på å merke reklame. Mannen hennes har vært på KG og lovt at hun skal bli bedre på å merke reklame. Det er åpenbart ikke tatt til etterretning flere måneder etter. I tillegg vises produkter på IG story (også relatert til mindreårig) som ikke merkes som reklame på IG. 

Skrevet
Orly skrev (3 timer siden):

Må jo ikke være reklame , står hun har kjøpt selv. 

Har du lest resten av diskusjonen? Jeg har lagt inn litt og flere andre, hun burde ha merket. 

Skrevet (endret)

Dårlig merking igjen🙈

Endret av Diamant20
  • Liker 1
Skrevet
Diamant20 skrev (Akkurat nå):

Dårlig merking igjen🙈

Det uten merking kom først.

• Liker 1
Skrevet
Diamant20 skrev (1 minutt siden):

Dårlig merking igjen🙈

Det skulle komme bilder med, men KG ville ikke. Men hun merket ikke første story selvom aktuell butikk var nevnt, men hun merket så neste. Hun har tydelig et samarbeid med aktuell butikk, også ifh til smekkene, og har hatt det før også.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Igjen så er en give away feilmerket 🤦🏻‍♀️  og før noen sier det; «partnerskap» overskriften til Instagram er ikke tilstrekkelig merking i følge norsk lov. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 9
Gjest Kattedama
Skrevet (endret)

Eksemplet her er ikke bare feilmerket for ulldress (hvem er samarbeidspartner?) men her er det heller ikke merket for samarbeid med de hun har fått jakken sin fra. I tillegg er det rimelig forkastelig å drive med denne ugreie praksisen samtidig som hun skriver en tekst under bildet, som treffer mange og at mindreårig er involvert (igjen). 

06A481EF-E167-468D-B3B9-E49C781A3FA2.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...