Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Gjest CecilieX
*blueberry* skrev (8 timer siden):

Tror Helene har misforstått litt. Det jeg mener med «logg av» er ikke at jeg ikke vil høre om nedturer, det jeg mener er at man bør ta seg litt tid før man deler i en dårlig periode for det er lett å angre i ettertid. Alt som blir lagt ut vil bli sett av mange tusen mennesker og det er ikke så lett å være selvkritisk når man har sammenbrudd/ tunge dager/ kriser. Logg av er et velmenende råd slik at man får tenkt seg om. Det er alltid mye bedre å fortelle om de tunge tidene etter man har kommet seg litt og har vurdert om man klarer å stå i eventuelle såre tilbakemeldinger. Det er flott at man viser alle sider på sosiale medier, men da at det er gjennomtenkt. Det er så lett å la seg rive med når man er langt nede og man ender fort opp med å si eller dele ting man angrer på. 

Jeg tenker at for følgerne hennes er det en bra ting at det deles ufiltrert. Det er jo slike tanker de fleste har, men som man skammer seg over. Fordi man skammer seg deler vi sjelden slikt med andre, og vi får en ond sirkel.  Å se at andre tenker likt, gir mindre skamfølelse.

Tilføyelse: Det som utgjør et problem for HD er at kritikerne kaster seg over slike uttalelser i full fortørnelse. «Tenk at hun sa det», og bruker det til å skamlegge ytterligere. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kattedama
CecilieX skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at for følgerne hennes er det en bra ting at det deles ufiltrert. Det er jo slike tanker de fleste har, men som man skammer seg over. Fordi man skammer seg deler vi sjelden slikt med andre, og vi får en ond sirkel.  Å se at andre tenker likt, gir mindre skamfølelse.

Tilføyelse: Det som utgjør et problem for HD er at kritikerne kaster seg over slike uttalelser i full fortørnelse. «Tenk at hun sa det», og bruker det til å skamlegge ytterligere. 

Dette er så feil på mange nivåer, det er en mindreårig som er i sentrum av det som deles ufiltrert. Det er overhodet ikke ok!  Jeg er sjokkert over at dette forsvares. Det er symptomatisk tenker jeg.

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieX skrev (3 timer siden):

I utgangspunktet enig i at det er bra med åpenhet rundt temaene HD tar opp, både rundt amming og følelser man kan ha som nybakt mamma.

Det jeg synes er problematisk er å avslutte lange tirader om - hvor problematisk hun opplever å få barn, hvor liten tid til egenpleie, svangerskapet har tatt fra henne så mye, bryter sammen i fortvilelse for åpen scene - med det sedvanlige “vet du - det er helt greit!”

Nå skal ikke jeg påstå at HD lider av fødselsdepresjon, men hun KAN ha følgere som trenger hjelp, og at hun bagatelliserer et svært alvorlig tema, som kan trenge oppfølging. For så vidt jeg vet har hun ikke vært inne på å oppfordre til kontakt med fastlege eller helsestasjon om man sliter mye? Noe hun selv virker å gjøre.

Om det er så mye skam rundt slike tanker er jeg usikker på, det er nok svært individuelt, og handler nok mye om hvilket miljø man befinner seg i. Nå er det flere kjente kvinner de siste årene som har vært åpne rundt både ammeproblemer og  fødselsdepresjon. Sandra Lyng, Synnøve Skarbø og Tone Damli er de jeg kommer på i farten. De har alle tatt i mot profesjonell hjelp.

Det ER forskjell på barseltårer, og vedvarende negative tanker om ny livssituasjon, i uker og måneder etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (42 minutter siden):

I utgangspunktet enig i at det er bra med åpenhet rundt temaene HD tar opp, både rundt amming og følelser man kan ha som nybakt mamma.

Det jeg synes er problematisk er å avslutte lange tirader om - hvor problematisk hun opplever å få barn, hvor liten tid til egenpleie, svangerskapet har tatt fra henne så mye, bryter sammen i fortvilelse for åpen scene - med det sedvanlige “vet du - det er helt greit!”

Nå skal ikke jeg påstå at HD lider av fødselsdepresjon, men hun KAN ha følgere som trenger hjelp, og at hun bagatelliserer et svært alvorlig tema, som kan trenge oppfølging. For så vidt jeg vet har hun ikke vært inne på å oppfordre til kontakt med fastlege eller helsestasjon om man sliter mye? Noe hun selv virker å gjøre.

Om det er så mye skam rundt slike tanker er jeg usikker på, det er nok svært individuelt, og handler nok mye om hvilket miljø man befinner seg i. Nå er det flere kjente kvinner de siste årene som har vært åpne rundt både ammeproblemer og  fødselsdepresjon. Sandra Lyng, Synnøve Skarbø og Tone Damli er de jeg kommer på i farten. De har alle tatt i mot profesjonell hjelp.

Det ER forskjell på barseltårer, og vedvarende negative tanker om ny livssituasjon, i uker og måneder etter fødsel.

Er helt enig! Barseltårer og fødselshormoner stabiliserer seg i løpet av relativt kort tid etter fødsel. Har man det vanskelig ut over dette (etter 6 uker i følge min helsesøster) så bør man snakke med noen. Depresjon kan ha langvarig og sterk innvirkning på egen psykisk helse og ikke minst svært stor negativ innvirkning på relasjonen til barnet. 

sier ikke at HD har depresjon jeg heller, men jeg må si at det er farlig å normalisere dette. Jeg har en baby som er ca like gammel som H sin, og jeg kan ikke relatere i det hele tatt til det hun beskriver, folk er forskjellige - behøver ikke være noe feil, men jeg bare konstaterer at hun virker veldig utilpass og sliten. For mange ville den nye og så klart slitsomme hverdagen begynt å normalisere seg litt.  Dette går etter min mening forbi at natten var litt slitsom og man føler at man ikke strekker helt til.

Hun har tidligere oppsøkt hjelp og vært åpen om medisiner og terapi, og jeg undrer meg over at hun (tilsynelatende) ikke vil ta dette mer på alvor og snakke med noen, men heller blåse ut på some og normalisere noe som etter min mening ikke bør normaliseres. Hvis hun mener hun ikke behøver hjelp bør hun i så fall belyse hvorfor bedre. Hun har kanskje følgere med et fremtidig behov av hjelp som tenker det er normalt å ha det slik som HD gir utrykk for å ha det. 

Endret av SansaS
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en lukket privatkonto for slekt og venner dersom dere ønsker å beskytte barnet og mor og dersom. Ser ingen hensikt i å ha en åpen privat profil dersom dere ikke ønsker å ha en åpen diskusjon. Det er ingenting som begrense hva folk på generell basis kan uttale seg om privat eller kommersielt. Det er skremmende hvordan barnet fra fødsel av blir masseeksponert ovenfor en offentligheten. Barnet har rett på et privatliv. Barnet blir også hyppig brukt i kommersiell virksomhet. At hun også reklamerer for et kosthold som ikke anbefales av mødre som ammer, pumper etc. HD har et stort ansvar i henhold. HD har et stort ansvar i forhold til hvilke signaler hun ut og det virker ikke som hun er sitt ansvar bevisst 

HD er også elendig på reklamemerking selv om hun kan disse reglene opp og ned i mente.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Miranda16 said:

Ja, en lukket privatkonto for slekt og venner dersom dere ønsker å beskytte barnet og mor og dersom. Ser ingen hensikt i å ha en åpen privat profil dersom dere ikke ønsker å ha en åpen diskusjon. Det er ingenting som begrense hva folk på generell basis kan uttale seg om privat eller kommersielt. Det er skremmende hvordan barnet fra fødsel av blir masseeksponert ovenfor en offentligheten. Barnet har rett på et privatliv. Barnet blir også hyppig brukt i kommersiell virksomhet. At hun også reklamerer for et kosthold som ikke anbefales av mødre som ammer, pumper etc. HD har et stort ansvar i henhold. HD har et stort ansvar i forhold til hvilke signaler hun ut og det virker ikke som hun er sitt ansvar bevisst 

HD er også elendig på reklamemerking selv om hun kan disse reglene opp og ned i mente.

Hva som deles i våre private kontra åpne kanaler har ingen av dere muligheten til å uttale dere om.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Krølltang89 said:

Hva som deles i våre private kontra åpne kanaler har ingen av dere muligheten til å uttale dere om.

Ingen som gjør det heller. Det tipses om å dele mye av dere deler på den offentlige, KUN på en privat.. for å skåne barnet sitt privatliv

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lileep said:

HD er helt avhengig av følgerene sine, og hvordan hun driver som influencer vil påvirke antall følgere! Er det ikke da greit å være litt mer ydmyk? Ta til seg kritikken på en bedre måte, og kanskje forbedre seg litt? Ting blir ikke forbedret, reklame forblir umerket, ting deles ukritisk osv osv. 

Hvordan følgere oppfatter det som legges ut, er jo noe dere burde være mer opptatt av! Ja det er mye som blir kritisert, og som feks sjekke bilnr er å gå altfor langt! Men mye er også kritikk på ting som kan forbedres eller endres på for å gi et helhetlig bedre inntrykk! Det burde jo kanskje ringe ei bjelle når enkelte ting blir tatt opp om igjen og om igjen? 

Når du først er her, så er det en ting jeg lurer på. Hvorfor svarer ikke HD på spørsmål hun får relatert til feks oppskrifter, men velger å blokkere istedenfor? Hvis en følger spør om hun kan legge ut feks mer oppskrifter som inneholder litt andre ting, så ender det med blokkering? Det gir ikke et positivt bilde av henne. Heller tvert i mot, og fører gjerne til diskusjon her inne! 

Jeg er som sagt ikke her for å diskutere handlingene til Helene. Vi prøver dog så godt vi kan å være ærlig, ekte og imøtekommende mot følgerene til Helene. Ofte føles det som dette også er grunnen til all negativitet: nemlig det at man er ærlig.

Jeg vet ikke hvorfor Helene ikke svarer på den gitte situasjonen du beskriver. Om du vil så kan jeg undersøke det, og komme tilbake til deg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krølltang89 skrev (5 minutter siden):

Hva mener du med det? Folk ikke har ytringsfrihet? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Krølltang89 said:

Jeg er som sagt ikke her for å diskutere handlingene til Helene. Vi prøver dog så godt vi kan å være ærlig, ekte og imøtekommende mot følgerene til Helene. Ofte føles det som dette også er grunnen til all negativitet: nemlig det at man er ærlig.

Jeg vet ikke hvorfor Helene ikke svarer på den gitte situasjonen du beskriver. Om du vil så kan jeg undersøke det, og komme tilbake til deg? :)

Ja gjerne ☺️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Finlay said:

Dette.

Hun formidler er at hun- etter tre måneder -fremdeles sliter voldsomt etter svangerskap og fødsel. (Det er i alle fall det inntrykket jeg får.) En ærlig sak. Mange gjør det.
HD velger å dele. Det er også en ærlig sak, men budskapet ville framstått mer fornuftig og balansert hvis hun brukte sin plattform på en annen måte. Hun burde kombinere åpenheten med å understreke viktigheten av å snakke med jordmor, fastlege, helsesøster, minnet om EPDS, og nødvendigheten av å være ærlig når man fyller ut dette.

Mang en fødselsdepresjon går dessverre under radaren, og det kan få triste følger. 

Ingen blir frisk av en fødselsdepresjon bare av å høre at også andre sliter.

Dette var et forfrisken pust. Jeg skal snakke med Helene om det i dag :) Takk for innspill

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lill :) said:

Jeg har ikke kjennskap til det du skisserer her. Men nå blokkeres folk hvis det dukker opp noe ugreit i deres øyne. Så det er vel rimelig dødfødt å ta diskusjonen på IG. Fokuset på at Helene skal taes på noe stemmer ikke, og den opplevelsen fritar ikke dere for å ikke merke reklame, eller drive med dårlig påvirkning mot sårbare mennesker. Det er ansvarsfraskrivelse på et høyt plan. Og en veldig ugrei forretningsmodell. 

At fokuset her inne ikke er å ta Helene på ting: her må vi rett og slett bare være enige om å være uenige. En slik meningsdebatt er heller ikke noe jeg er på jakt etter.

Om du ser på mine innlegg, så kan du se at jeg flere ganger har prøvd å oppklare diverse ting her inne. Dog, uten hell, da tråden forsetter i kjent stil kort tid etterpå :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lileep said:

Ingen som gjør det heller. Det tipses om å dele mye av dere deler på den offentlige, KUN på en privat.. for å skåne barnet sitt privatliv

Ja, og det er kanskje din (og flere andre her inne) sin mening. Og det er dette som er litt kjernen av problemet: Vi har forskjellig syn på hva det menes med å skjerme barnet, og hva som burde deles/ikke deles. Folk er forskjellige, og har forskjellige syn på ting. Det blir blant annet av den grunnen vanskelig å vite om din/deres mening har noe "verdi" for oss. Vi vet ingenting om deg, om ditt miljø, bakgrunn, alder osv osv. Alt dette er ting som påvirker ditt syn på hva du mener er feil med tanke på deling av informasjon rundt barnet. Ofte så virker det ikke som dette er ting som tas med i betraktningen fra deres side, det bare "er feil" det vi gjør. Vi deler for mye, sier for mye osv osv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Miranda16 said:

Hva mener du med det? Folk ikke har ytringsfrihet? 

Snakk om å tolke på verst mulig måte... Såklart at folk ytringsfrihet.
Men dere har ingen kjennskap til detaljene for å komme med en korrekt uttales, var det jeg mente :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krølltang89 skrev (Akkurat nå):

Snakk om å tolke på verst mulig måte... Såklart at folk ytringsfrihet.
Men dere har ingen kjennskap til detaljene for å komme med en korrekt uttales, var det jeg mente :)

Du uttalte deg enormt upresist, men takk for oppklaring, Hva mener du om barnets rett til privatliv og bruk av barn i kommersiell virksomhet? Du nevnte at aktiviteten i tråden har økt etter at barnet ble født og det er en viktig del av debatten

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Miranda16 said:

Du uttalte deg enormt upresist, men takk for oppklaring, Hva mener du om barnets rett til privatliv og bruk av barn i kommersiell virksomhet? Du nevnte at aktiviteten i tråden har økt etter at barnet ble født og det er en viktig del av debatten

Barnet har helt klart rett til privatliv, noe det også får. Det er flere type bilder som ikke deles i det hele tatt, og vi sørger for at ansiktet ikke synes. Jo eldre barnet blir, jo mer viktig blir det at hu selv tar velvurderte avgjørelser om hva som deles på nett. om bildet av vårt barn brukes i et reklame innlegg eller ikke, er noe vi diskuter fortløpende.

Ja, tråden har hatt økt aktivitet etter barnet ble født. Se gjerne mitt svar til @Lileep også :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krølltang89 skrev (32 minutter siden):

Vi er da åpne for andres meninger?  Dere har sagt før hvertfall at Helene er faktisk en av de som tar til seg kritikk? Folk g\har forskjellige meninger, og når det gjelder barn er som oftest disse meningen veldig sterke. Ofte er det måten sagt kritikk leveres på, som gjør at man blir motvillig.

Ja, hun var flink til å ta til seg kritikk for et par år siden. Dessverre har det blitt mye verre med tiden. @Lileepnevner f.eks. dette med å bli blokkert når man etterspør andre fettkilder enn det som fremvises på keto, det synes ikke jeg er et frekt spørsmål når keto blir markedsført og det selges en «intro til». Man vil jo vite om dette er noe for en selv. Når det gjelder resten av spørsmålene mine regner jeg med at du velger å ikke besvare de av egne årsaker. Mye kritikk her inne er også sagt på en alright måte, men alltid skal de dårlige trekkes frem i stede for å ta til seg det som er nøye formulert. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krølltang89 skrev (2 minutter siden):

Barnet har helt klart rett til privatliv, noe det også får. Det er flere type bilder som ikke deles i det hele tatt, og vi sørger for at ansiktet ikke synes. Jo eldre barnet blir, jo mer viktig blir det at hu selv tar velvurderte avgjørelser om hva som deles på nett. om bildet av vårt barn brukes i et reklame innlegg eller ikke, er noe vi diskuter fortløpende.

Ja, tråden har hatt økt aktivitet etter barnet ble født. Se gjerne mitt svar til @Lileep også :)

Ikke vise ansikt betyr ikke at privatlivet til barnet er skjermet. Barnet blir eksponert i alle mulige private settinger eks møte med familie. I  tillegg brukt som tilbehør når mor tar selfies etc

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krølltang89 skrev (Akkurat nå):

Igjen: Dette at barnet eksponeres for mye/ikke har privatliv er din mening, og er ikke nødvendigvis delt av oss. Før du er villig til å innse at andre kan ha andre meninger enn deg om hva som er å dele for mye osv er diskusjonen helt nytteløs

Men er du da åpen for at folk kan ha sine meninger rundt dette? CBE, Monica Nyhus og andre influencere har jo tatt et valg de mener er greit, men HD kritiserer jo deres eksponering.  Så lenge kritikken er saklig må dere også tåle at noen mener dere eksponerer barnet. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...