*blueberry* Skrevet 5. september 2021 #8221 Del Skrevet 5. september 2021 Pantoten skrev (4 minutter siden): Må ærlig innrømme at jeg som tjukk og ammende kjenner på det. Det skjønner jeg godt. Det er også slik at kroppspress handler ikke bare om størrelse, det handler om dårlig selvbilde. Man kan føle kroppspress av f.eks. ekstrem posering og kroppsfokus fra noen som er større enn man selv er fordi kroppsfokus skaper oppmerksomhet rundt utseendefokuset man selv sliter med. HD poserer seg tynnere, flink til å fremheve timeglassformen og bruk av fugleperspektiv på selfies, fremhever store bryster og snakker ekstremt mye om kropp. Nå har det også vært i konteksten med graviditet, fødsel og amming i tillegg. Det kan skape et negativt kroppspress på andre selv om hun ikke er like tynn som CBE eller operert som SE. Det er naivt å tro at HD ikke bidrar til kroppspress eller negativt kroppsfokus. 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 5. september 2021 #8222 Del Skrevet 5. september 2021 (endret) Pantoten skrev (13 minutter siden): Må ærlig innrømme at jeg som tjukk og ammende kjenner på det. Det kan ikke da ikke stemme? Det er jo bare tynne folk som utøver kroppspress ,og har usunt kroppsfokus i følge fasiten til ekspertene her inne. I tillegg er faktisk målgruppa til HD mennesker med vektproblemer eller som har andre utfordringer med mat. Hun reklamerer for FUS uten å merke det som reklame. Det er jo tross alt noe hun selv trenger og har god erfaring med, så det anbefales som et venninne tips? Endret 5. september 2021 av Lill :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 5. september 2021 #8223 Del Skrevet 5. september 2021 Lill skrev (10 minutter siden): Det kan ikke da ikke stemme? Det er jo bare tynne folk som utøver kroppspress ,og har usunt kroppsfokus i følge fasiten til ekspertene her inne. I tillegg er faktisk målgruppa til HD mennesker med vektproblemer eller som har andre utfordringer med mat. Hun reklamerer for FUS uten å merke det som reklame. Det er jo tross alt noe hun selv trenger og har god erfaring med, så det anbefales som et venninne tips? Siste året har hun ikke merket FUS i det hele tatt, men de siste to ukene så har hun merket det med reklame av og til. En av postene på story i dag var merket. Har hun samarbeid med de eller ikke? 🤔 Jeg er også enig med deg i at man har et ekstra ansvar når målgruppen er overvektige/ spiseforstyrrede mennesker. Både når det gjelder kostholdsreklame og kroppspress. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 6. september 2021 #8224 Del Skrevet 6. september 2021 (endret) *blueberry* skrev (8 timer siden): Endret 6. september 2021 av CecilieX Har ikke tid til en ny runde i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cerruti Skrevet 6. september 2021 #8225 Del Skrevet 6. september 2021 Pantoten skrev (10 timer siden): Må ærlig innrømme at jeg som tjukk og ammende kjenner på det. Nettopp! Nyt heller tiden og vær heller glad for at du ikke legger press på andre - attpåtil som slankeoperert og med følgelig en helt annen metthetsfølelse enn ikke-opererte. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beneviento Skrevet 6. september 2021 #8226 Del Skrevet 6. september 2021 (endret) *blueberry* skrev (11 timer siden): Det skjønner jeg godt. Det er også slik at kroppspress handler ikke bare om størrelse, det handler om dårlig selvbilde. Man kan føle kroppspress av f.eks. ekstrem posering og kroppsfokus fra noen som er større enn man selv er fordi kroppsfokus skaper oppmerksomhet rundt utseendefokuset man selv sliter med. HD poserer seg tynnere, flink til å fremheve timeglassformen og bruk av fugleperspektiv på selfies, fremhever store bryster og snakker ekstremt mye om kropp. Nå har det også vært i konteksten med graviditet, fødsel og amming i tillegg. Det kan skape et negativt kroppspress på andre selv om hun ikke er like tynn som CBE eller operert som SE. Det er naivt å tro at HD ikke bidrar til kroppspress eller negativt kroppsfokus. Lill skrev (11 timer siden): Det kan ikke da ikke stemme? Det er jo bare tynne folk som utøver kroppspress ,og har usunt kroppsfokus i følge fasiten til ekspertene her inne. I tillegg er faktisk målgruppa til HD mennesker med vektproblemer eller som har andre utfordringer med mat. Hun reklamerer for FUS uten å merke det som reklame. Det er jo tross alt noe hun selv trenger og har god erfaring med, så det anbefales som et venninne tips? Jeg skal ærlig innrømme at jeg tidligere har vært en av de som ristet på hodet oppgitt og ikke har forstått dette med at Helene kunne påføre kroppspress på grunn av størrelsen sin. Jeg har selv vært spiseforstyrret (og er nok ikke hundre prosent frisk fra tankegangen) og er nærmere Sophie Elise og CBE i vekt og kroppsfasong så for meg har alltid tynne folk vært de som har påført meg kroppspress og det idealet jeg har ønsket å se ut som. Det har rett og slett ikke falt meg inn før nylig at man kunne påføres kroppspress fra større mennesker som har stort fokus på kropp siden jeg aldri har kjent på det selv. Jeg har kun tenkt "en større kvinne som legger ut bilder. Okei. " også har det blitt glemt idet jeg scroller videre. Det har aldri festet seg på samme måte som de idealene på rundt 50-55 kilo. Det gjør det fortsatt ikke, men jeg ser jo nå større tegn til fokus på kropp og mat hos denne influenceren en tidligere. De siste innleggene som har vært her de seneste dagene har fått åpnet øynene mine og gitt meg et litt nytt syn på dette. Poseringen på tå, skryte av å komme inn i gamle klær rett etter fødsel, FUS osv. Jeg blir fortsatt ikke trigget av henne, men jeg forstår at andre kan bli det og at man kan påføres kroppspress fra mer en bare den slanke "barbie" -modellen. Endret 6. september 2021 av Beneviento 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikea Skrevet 6. september 2021 #8227 Del Skrevet 6. september 2021 Problemet er ikke selve fokus på kropp i mine øyne. Problemet er når kroppen tydeligvis ikke er bra nok, og det vises godt gjennom filter, poseringer osv. Det er f.eks. stor forskjell på Helene og Carina/fetmenfattet. Sistnevnte viser frem kroppen akkurat som den er, mens Helene hele tiden prøver å få kroppen til å fremstå annerledes enn den faktisk er. Og jeg skjønner det, vi vil jo alle ta oss best mulig ut. Men det er da hun havner i samme sekk som andre influensere som driver kroppspress, selv om hun er overvektig. 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 6. september 2021 #8228 Del Skrevet 6. september 2021 Nikea skrev (37 minutter siden): Problemet er ikke selve fokus på kropp i mine øyne. Problemet er når kroppen tydeligvis ikke er bra nok, og det vises godt gjennom filter, poseringer osv. Det er f.eks. stor forskjell på Helene og Carina/fetmenfattet. Sistnevnte viser frem kroppen akkurat som den er, mens Helene hele tiden prøver å få kroppen til å fremstå annerledes enn den faktisk er. Og jeg skjønner det, vi vil jo alle ta oss best mulig ut. Men det er da hun havner i samme sekk som andre influensere som driver kroppspress, selv om hun er overvektig. Nettopp! Det er faktisk Carina jeg har i tankene når det gjelder 100 prosent kroppspositivisme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hufsaaaaa Skrevet 6. september 2021 #8229 Del Skrevet 6. september 2021 Lill skrev (28 minutter siden): Nettopp! Det er faktisk Carina jeg har i tankene når det gjelder 100 prosent kroppspositivisme. En annen, som også er større enn idealet (og jobber som PT lik Helene tidligere gjorde), er fitnessfeministen! Null tåpelige poseringer eller triks for å virke tynnere, viser kroppen som den er. Sterk og flott! Anbefales! 🙂 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikea Skrevet 6. september 2021 #8230 Del Skrevet 6. september 2021 hufsaaaaa skrev (7 minutter siden): En annen, som også er større enn idealet (og jobber som PT lik Helene tidligere gjorde), er fitnessfeministen! Null tåpelige poseringer eller triks for å virke tynnere, viser kroppen som den er. Sterk og flott! Anbefales! 🙂 Enig, kunne like gjerne brukt hennes om eksempel. Det var bare Carina som dukket opp i hodet først 😊 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
net0ty Skrevet 6. september 2021 #8231 Del Skrevet 6. september 2021 På Instagram sier hun nå først at hun ikke spiser keto fir å gå ned i vekt (så nå spiser hun ren keto og reklamerer for det selv om hun ammer), men fortsetter med å si at hun vet dette er riktig for henne da hun har prøvd ut slankemetoder siden 2011 (altså er målet slanking med keto mens hun ammer). Verken slanking eller keto er bra når man ammer. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 6. september 2021 #8232 Del Skrevet 6. september 2021 net0ty skrev (42 minutter siden): På Instagram sier hun nå først at hun ikke spiser keto fir å gå ned i vekt (så nå spiser hun ren keto og reklamerer for det selv om hun ammer), men fortsetter med å si at hun vet dette er riktig for henne da hun har prøvd ut slankemetoder siden 2011 (altså er målet slanking med keto mens hun ammer). Verken slanking eller keto er bra når man ammer. Hun sa vel for et par innlegg siden at hun skulle endre kostholdet og øke karbohydratinntaket for å øke melkeproduksjon. Samtidig viser hun frem og reklamerer for ren keto. Det sender jo litt blandede signaler. 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 6. september 2021 #8233 Del Skrevet 6. september 2021 *blueberry* skrev (14 timer siden): Det skjønner jeg godt. Det er også slik at kroppspress handler ikke bare om størrelse, det handler om dårlig selvbilde. Man kan føle kroppspress av f.eks. ekstrem posering og kroppsfokus fra noen som er større enn man selv er fordi kroppsfokus skaper oppmerksomhet rundt utseendefokuset man selv sliter med. HD poserer seg tynnere, flink til å fremheve timeglassformen og bruk av fugleperspektiv på selfies, fremhever store bryster og snakker ekstremt mye om kropp. Nå har det også vært i konteksten med graviditet, fødsel og amming i tillegg. Det kan skape et negativt kroppspress på andre selv om hun ikke er like tynn som CBE eller operert som SE. Det er naivt å tro at HD ikke bidrar til kroppspress eller negativt kroppsfokus. Jeg har tygget på innlegget som du svarer på og dette. Jeg tenker at du har noen gode poenger. Jeg tenker ikke primært på det som handler om å posere, men fokuset på og promoteringen av vektreduserende kosthold, såpass kort tid etter fødsel. Hun har stort fokus på det og dermed kommuniserer hun at det er viktig. Det hun kommuniserer til følgerne er at de skal fokusere på kropp i barseltiden. Påvirkningen er negativ. Hadde hun fokusert på trening for å holde seg i form, hadde det vært noe annet, men det er dessverre fokus på vektnedgang. Om det kan kalles kroppspress ut fra hvordan det brukes er jeg mer usikker på https://www.psykologforeningen.no/publikum/informasjonsvideoer/videoer-om-livsutfordringer/hva-er-kroppspress Hva det kalles er dog mindre viktig, resultatet er likevel det samme: følgerne vil kunne påvirkes til å fokusere på kropp og vektnedgang i den sårbare barseltiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cerruti Skrevet 6. september 2021 #8234 Del Skrevet 6. september 2021 Hun forteller også at hun blir fortere mett på keto. Ja, det er vanlig, men desto lettere for henne som er slankeoperert… Jeg synes kilden - altså henne - viser svært lite troverdighet. Hvor lenge var det hun gikk på FUS og keto? Et halvt år eller noe sånt før hun ble gravid? Det er kort tid til å konkludere - og især som slankeoperert. Når du blander inn amming i dette, blir det enda verre. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 6. september 2021 #8235 Del Skrevet 6. september 2021 Jeg begynner å bli skikkelig lei av at mange påstår at kvinnelige som er plus-size influencere ikke er med på å skape kroppspress. Scroller man gjennom IG, så er det ikke lenger bare det å være slank eller å ha vaskebrett som er idealet. Det å ha kurver har et like stort fokus og blitt akseptabelt. Fokuset som i utgangspunktet skulle å være en motvekt til den tradisjonelle kroppsidealet ser jeg sjeldent lengre hos de fleste plus size influencere. Om man er plus size er idealet og ha den perfekte timeglass figur og stor fast rumpe HD etterstreber også. Stor fast rumpe og timeglassfigur, så sprinkler man det med litt strekkmerker her og der som svært mange også gjør. Strekkmerke er ikke uvanlig uansett størrelse. Mange har ikke en flat mange heller. Hun sier at alle vil ta seg best ut på bilder, drar kroppspositivisme for å rettferdiggjøre kroppsfokuset og fraskrive seg ansvar for at hun kan påvirke negativt. Hun har like stort kroppsfokus som andre influencere At hun også flere ganger har påpekt at kroppen blir ødelagt under og etter graviditet er vel det jeg har reagert kraftigst på den siste tiden. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 6. september 2021 #8236 Del Skrevet 6. september 2021 CecilieX skrev (1 time siden): Jeg har tygget på innlegget som du svarer på og dette. Jeg tenker at du har noen gode poenger. Jeg tenker ikke primært på det som handler om å posere, men fokuset på og promoteringen av vektreduserende kosthold, såpass kort tid etter fødsel. Hun har stort fokus på det og dermed kommuniserer hun at det er viktig. Det hun kommuniserer til følgerne er at de skal fokusere på kropp i barseltiden. Påvirkningen er negativ. Hadde hun fokusert på trening for å holde seg i form, hadde det vært noe annet, men det er dessverre fokus på vektnedgang. Om det kan kalles kroppspress ut fra hvordan det brukes er jeg mer usikker på https://www.psykologforeningen.no/publikum/informasjonsvideoer/videoer-om-livsutfordringer/hva-er-kroppspress Hva det kalles er dog mindre viktig, resultatet er likevel det samme: følgerne vil kunne påvirkes til å fokusere på kropp og vektnedgang i den sårbare barseltiden. Hva det kalles er for meg ikke så viktig. Det jeg har sett etter å ha fulgt HD i noen år er at flere har reagert på kroppsfokuset hennes før graviditeten også. Jeg har hørt flere har blitt usikre på egen kropp etter et møte med hennes sosiale medier, og jeg selv har følt på press når hun f.eks. snakker om og fremhever kragebein. Kostholdssfokuset hennes bidrar også til press, både den restriktive dietten og alt snakket og fremvisning av de små (slankeoperasjons)porsjonene. Det er mange småting til som til sammen utgjør et stort negativt kroppsfokus på HD sine kanaler. Kanskje overvektige småbarnsmødre blir hardest rammet akkurat nå, men jeg har tidligere følt kroppspress fra hennes SoMe og jeg er både barnløs og flere størrelser mindre enn HD. Jeg tenker at når flere reagerer negativt så er det noe ved det, uansett hva det kalles når influenceren har en høyere bmi. Jeg er for så vidt enig med det du skriver ang promotering av kosthold og konteksten rundt. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 6. september 2021 #8237 Del Skrevet 6. september 2021 *blueberry* skrev (3 minutter siden): Hva det kalles er for meg ikke så viktig. Det jeg har sett etter å ha fulgt HD i noen år er at flere har reagert på kroppsfokuset hennes før graviditeten også. Jeg har hørt flere har blitt usikre på egen kropp etter et møte med hennes sosiale medier, og jeg selv har følt på press når hun f.eks. snakker om og fremhever kragebein. Kostholdssfokuset hennes bidrar også til press, både den restriktive dietten og alt snakket og fremvisning av de små (slankeoperasjons)porsjonene. Det er mange småting til som til sammen utgjør et stort negativt kroppsfokus på HD sine kanaler. Kanskje overvektige småbarnsmødre blir hardest rammet akkurat nå, men jeg har tidligere følt kroppspress fra hennes SoMe og jeg er både barnløs og flere størrelser mindre enn HD. Jeg tenker at når flere reagerer negativt så er det noe ved det, uansett hva det kalles når influenceren har en høyere bmi. Jeg er for så vidt enig med det du skriver ang promotering av kosthold og konteksten rundt. Du skriver det jeg har prøvd å belyse over flere sider. Hennes følgere er muligens hakket mer sårbare og lettere å påvirke når det gjelder kropp og kosthold. Derfor er det viktig at HD er sitt ansvar bevisst som influenser. Samme gjelder som barselkvinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 6. september 2021 #8238 Del Skrevet 6. september 2021 Lill skrev (Akkurat nå): Du skriver det jeg har prøvd å belyse over flere sider. Hennes følgere er muligens hakket mer sårbare og lettere å påvirke når det gjelder kropp og kosthold. Derfor er det viktig at HD er sitt ansvar bevisst som influenser. Samme gjelder som barselkvinne. Ja, målgruppen er spesielt viktig å tenke på når man kritiserer kroppsfokus og press. Har man målgruppe tenåringer (SE f.eks.) så bør man være ekstra varsom, og det samme gjelder når målgruppen er mennesker som allerede har et negativt selvbilde/ vektproblematikk/ forstyrret spisemønster, er gravid eller barselkvinner slik som hos HD. HD har en sårbar målgruppe og den har hun hatt i mange år så derfor mener jeg at hun bør vite bedre. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Infinity Skrevet 6. september 2021 #8239 Del Skrevet 6. september 2021 miss summers skrev (20 timer siden): Det er jo ikke til å unngå å legge merke til at en tidligere fotballfrue får side opp og side ned, etter et innlegg i kun undertøyet, der Helene hylles for å gjøre det samme. Sistnevnte gjør tilsynelatende dette langt oftere i tillegg. At hun hylles er vel en overdrivelse. At det er positivt at det ikke er kun supertynne som kan vise seg frem i undertøy har selfølgelig blitt nevnt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Infinity Skrevet 6. september 2021 #8240 Del Skrevet 6. september 2021 Lill skrev (20 timer siden): I tillegg poseres det for harde livet for å se tynnere ut. Og det er visstnok «kroppspositivisme»? Ærlig talt, man kan vel kalle en spade for en spade selv om spaden har høyere BMI enn de andre influenserne som kritiseres. Det kan også presiseres at HD har mannlige følgere som åpenbart trykker likes på bildene som legges ut. Argumentet om at det poseres for å se tynnere ut er oppbrukt. Selv den tynneste influencer poserer for å se tynnere ut. Det er et influencer problem. Ikke et HD problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå