Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Jeg syns egentlig at det siste på story ang at permisjonen bare er en liten periode i livet er noe av det mest fornuftige hun har kommet med. Jada, ord og handling osv. 

Jeg har tenkt litt på dette om at psyken skal ha det bedre med fus/lavkarbo. For noen år siden prøvde jeg meg på lavkarbo jeg også, og ganske raskt så jeg på alle matvarer som inneholdt mer enn x antall karbohydrater som gift. Det gikk fort! Jeg gikk fra å ha et relativt normalt forhold til mat og butikker til å gå gjennom REMA og tenke «gift! Gift! Gift!» når jeg så matvarer som ikke var «innafor». Det er klart jeg følte meg bedre når jeg hadde klart å unngå gifta. Og at jeg følte meg dårlig og mislykket når jeg ikke klarte det - som jo var de aller fleste dager. 

For min del var dette et relativt kortvarig prosjekt, men det tok litt tid før oppfatningen om at alt som ikke ble ansett som lavkarbo var gift ble borte. 

Etterhvert landet jeg på at jeg kan spise både eple og bacon og likevel ha det bra med meg selv. Spesielt etter at jeg ble mor ser jeg på dette som veldig viktig og verdifullt. Sønnen min skal lære at man kan spise alt, det finnes ikke mat i kategorien «gift». Jeg ser allerede nå, når han er 8 mnd, at han gjør som jeg og faren gjør. Spiser vi agurk spiser han agurk. Og hadde vil tilbudt ham og spist sjokolade vill han gjort det samme. 

Signaliserer du til barnet ditt at kålrot er giftig får barnet ditt den oppfattelsen også. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PecanPie skrev (5 minutter siden):

Jeg syns egentlig at det siste på story ang at permisjonen bare er en liten periode i livet er noe av det mest fornuftige hun har kommet med. Jada, ord og handling osv. 

Jeg har tenkt litt på dette om at psyken skal ha det bedre med fus/lavkarbo. For noen år siden prøvde jeg meg på lavkarbo jeg også, og ganske raskt så jeg på alle matvarer som inneholdt mer enn x antall karbohydrater som gift. Det gikk fort! Jeg gikk fra å ha et relativt normalt forhold til mat og butikker til å gå gjennom REMA og tenke «gift! Gift! Gift!» når jeg så matvarer som ikke var «innafor». Det er klart jeg følte meg bedre når jeg hadde klart å unngå gifta. Og at jeg følte meg dårlig og mislykket når jeg ikke klarte det - som jo var de aller fleste dager. 

For min del var dette et relativt kortvarig prosjekt, men det tok litt tid før oppfatningen om at alt som ikke ble ansett som lavkarbo var gift ble borte. 

Etterhvert landet jeg på at jeg kan spise både eple og bacon og likevel ha det bra med meg selv. Spesielt etter at jeg ble mor ser jeg på dette som veldig viktig og verdifullt. Sønnen min skal lære at man kan spise alt, det finnes ikke mat i kategorien «gift». Jeg ser allerede nå, når han er 8 mnd, at han gjør som jeg og faren gjør. Spiser vi agurk spiser han agurk. Og hadde vil tilbudt ham og spist sjokolade vill han gjort det samme. 

Signaliserer du til barnet ditt at kålrot er giftig får barnet ditt den oppfattelsen også. 

Det du sier her om mat er jeg helt enig i. Barn speiler sine foreldre, og mange har fått et forstyrret syn på mat etter å ha prøvd diverse dietter pga de restriktive reglene og overført samme holdninger til sine barn. Det skumle med restriktive dietter er at man i starten føler seg så bra, men at det fort kan bli en kamp mot egen psyke når ting varierer eller i travle tider. De som er mest utsatt for psykiske vansker er de som har slitt før, og gjerne lenge, med forhold til mat.

Jeg tror dog at de aller fleste som ikke har slitt med mat lenge ender opp der du er. Restriktive dietter er det ikke mange som klarer å holde seg til i småbarnstiden og det er helt greit. 

Legger ved denne igjen hvis noen her har slitt med mat i lange tider, prøvd alt og nå vurderer ny diett: https://nettros.no Her kan du få hjelp. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg vet at noe av kritikken mot HD handler om at hun er inkonsekvent og at kart og terreng ikke stemmer. 

Vil påpeke at det er helt naturlig å utvikle seg, endre mening og ombestemme seg.

Selv om hun på et tidspunkt fullpumpet så er det urimelig å kritisere at hun nå delammer. Det betyr ikke at hun ikke fortalte sannheten før. På et tidspunkt besluttet hun å fullpumpe, så endret forutsetningene seg og nå delammer hun. 

Joda, hun argumenterte for hvor flott det fungerte å fullpumpe, og var fornøyd med valget der og da, selv om hun fikk kritikk for det. Det er ikke noe motsetningsforhold mellom på et tidspunkt være fornøyd med fullpumping for på et senere tidspunkt være fornøyd med delamming. 

Eller er det slik at noen ønsker at hun skal innrømme at hun tok feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
skruf skrev (3 timer siden):

Tenker du på det bildet der hun sitter i bilen og ammer?

Det er veldig mange som delammer; dvs både ammer og gir flaske. HD strevde med amming i starten pga prematurt og sugesvakt barn så hun pumpet melk og babyen fikk morsmelk på flaske. Har forstått det sånn at babyen etterhvert også begynte å ta brystet, derfor får hun både bryst og flaske. 

Synes det er veldig bra at babyen har fått til å die fra brystet i tillegg til flaske, og det viser at HD har gjort en skikkelig innsats for å få til amming. Mange babyer vil ikke ta brystet hvis de fra tidlig av/starten blir vant til flaske, pga de blir vant til at melken kommer umiddelbart, de må ikke jobbe for å få melken til å renne/komme. Hos barn som bare får bryst så må de suge/jobbe ei stund for å sette i gang ammeprosessen, for å få melken til slippe taket og begynne å renne ned og inn i munnen. Dette slipper flaskebarn å gjøre. Det er to helt forskjellige teknikker for en baby å drikke fra ei flaske eller die fra et bryst, så derfor frarådes f.eks tidlig bruk av smokke pga babyen kan bli sugeforvirret. 

Så det at HD også legger ut ammebilder er ikke så mye å sette spørsmålstegn ved eller «ta» henne for, det betyr bare at babyen har begynt å ta brystet, og både amming og flaske blir brukt

Synes Helene har gjort en skikkelig innsats for å få til amming og for at babyen hele veien har fått morsmelk. Det krever en ganske bra innsats med pumping for å fullernære en baby med morsmelk. Jeg kjenner mange som av ulike årsaker ga flaske og som i starten pumpet ut melk, men som etter noen uker ga opp pumping pga det er så mye jobbing og gikk over til morsmelkerstatning (det er ikke noe galt med mme, bare for å understreke det). Babyer som fullammes har økedøgn etterhvert som de blir eldre for å få opp melkeproduksjonen til mor pga de krever mere melk jo eldre de blir, så for å opprettholde produksjonen når man ernærer baby med flaske og morsmelk så må man i perioder også pumpe om natten for å øke melkeproduksjonen.

Så jeg gir i allefall en skikkelig tommel opp for den innsatsen HD har gjort for å få til amming! Og det er helt innafor å kombinere bryst og flaske. Hadde selv en baby som var fullstendig flaskenekter, og man blir veldig bundet når man er den eneste som kan gi mat. Med dagens permisjonsregler så må mødre tidlig tilbake til jobb, og er flaske som den andre forelderen kan gi gull verdt. 

Det er ingen som kritiserer hva HD gjør, men at noe framsnakkes når det passer hennes narrativ. Det har vært gjennomgående i hennes kanaler de siste årene. Problemet nå er at det handler ikke lenger om henne og hennes greier. Hun deler informasjon om temaer som innebærer en tredjeperson, og som åpenbart ikke er av allmenn interesse eller trenger å deles på en offentlig konto. Kart og terreng endrer seg fra uke til uke. Ser ikke poenget med å utdype hvor problematisk dette kan være for mottager når man jobber på denne måten som en influenser/påvirker. Troverdigheten synker med vinglingen og deler av den feilinformasjonen som deles. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, CecilieX said:

Jeg vet at noe av kritikken mot HD handler om at hun er inkonsekvent og at kart og terreng ikke stemmer. 

Vil påpeke at det er helt naturlig å utvikle seg, endre mening og ombestemme seg.

Selv om hun på et tidspunkt fullpumpet så er det urimelig å kritisere at hun nå delammer. Det betyr ikke at hun ikke fortalte sannheten før. På et tidspunkt besluttet hun å fullpumpe, så endret forutsetningene seg og nå delammer hun. 

Joda, hun argumenterte for hvor flott det fungerte å fullpumpe, og var fornøyd med valget der og da, selv om hun fikk kritikk for det. Det er ikke noe motsetningsforhold mellom på et tidspunkt være fornøyd med fullpumping for på et senere tidspunkt være fornøyd med delamming. 

Eller er det slik at noen ønsker at hun skal innrømme at hun tok feil? 

Må bare kommentere dette, selv om det er pirk. Men det kan skape litt misforståelser i denne tråden der folk henger seg opp i ett innlegg og plutselig sier "det sto jo i tråden at Helene gjør X".

Hvis HD ammer og pumper, så fullammer hun, per definisjon. Fullamming defineres utfra hva babyen får, ikke hvordan. Hvis baby ikke får mme eller fast føde er det fullamming. :)

Hun delammer altså ikke. Delamming er når baby får erstatning i tillegg til morsmelk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PecanPie skrev (2 timer siden):

Helt enig. Håper hun holder fast på den tanken, og prøver å nyte denne tiden.

Det er jo ellers veldig mye: 

*“alle” sier hvor fantastisk det er å få barn,men det er bare en liten del. Utrolig slitsomt. Søvnmangel. Rekker ikke alt. Må prioritere helt annerledes enn tidligere. Må sette egne ønsker til side. “Man” skal jo være overlykkelig over å være hjemme med barn. Savner egentid. Lett å tro at å få barn er bare fryd og gammen, for “det er jo det vi ser i sosiale medier”. Har sovet to timer i natt. Tungt, vanskelig og tøft."

*Hentet fra HDs Instagram

Mulig jeg er blåøyd, men trodde alle - i alle fall voksne kvinner - som får et godt planlagt barn, var klar over at det snur tilværelsen på hodet. Jeg er ikke enig i at det svangerskap/babytid blir framstilt ensidig positivt på SoMe, da følger man kanskje feil mammakontoer🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kattedama
Finlay skrev (3 minutter siden):

Helt enig. Håper hun holder fast på den tanken, og prøver å nyte denne tiden.

Det er jo ellers veldig mye: 

*“alle” sier hvor fantastisk det er å få barn,men det er bare en liten del. Utrolig slitsomt. Søvnmangel. Rekker ikke alt. Må prioritere helt annerledes enn tidligere. Må sette egne ønsker til side. “Man” skal jo være overlykkelig over å være hjemme med barn. Savner egentid. Lett å tro at å få barn er bare fryd og gammen, for “det er jo det vi ser i sosiale medier”. Har sovet to timer i natt. Tungt, vanskelig og tøft."

*Hentet fra HDs Instagram

Mulig jeg er blåøyd, men trodde alle - i alle fall voksne kvinner - som får et godt planlagt barn, var klar over at det snur tilværelsen på hodet. Jeg er ikke enig i at det svangerskap/babytid blir framstilt ensidig positivt på SoMe, da følger man kanskje feil mammakontoer🤷‍♀️

De fleste såkalte «mammakontoer» er i nisjen «se hvor kaotisk mammalivet er». De fleste mennesker forstår at den perfekte fremstillingen av «mammalivet» ikke stemmer overens med virkeligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (1 minutt siden):

De fleste såkalte «mammakontoer» er i nisjen «se hvor kaotisk mammalivet er». De fleste mennesker forstår at den perfekte fremstillingen av «mammalivet» ikke stemmer overens med virkeligheten. 

Ja, det er mitt inntrykk også! Og da gjerne med litt humor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Diamant20 skrev (13 timer siden):

Ammer hun eller ikke? Ref bildet som er 4 dager gammelt🙊

Lill :) skrev (12 timer siden):

Nei si det, det skrives en ting og vises frem noe helt annet. Story of HD sin IG. 

Diamant20 skrev (4 timer siden):

Absolutt! Blir bare forrvirra, har vel egentlig følt at hun har snakket ned amming litt (jeg har ikke unger og føler sånn sett ikke på noe press)

Grøfteblomst skrev (4 timer siden):

Ikke rart du er forvirret. Hun har flere ganger skrevet at hun fullpumper, samtidig som hun her og der poster bilder av at barnet dier. 

7. August skrev hun at de hadde fått til amming, men VALGTE pumping. ( https://www.instagram.com/p/CSQ-N0bjQkY/?utm_medium=copy_link ) 

Screenshot_20210825_081426_com.instagram.android_edit_171934532937826.jpg

Lill :) skrev (1 time siden):

Det er ingen som kritiserer hva HD gjør, men at noe framsnakkes når det passer hennes narrativ. Det har vært gjennomgående i hennes kanaler de siste årene. Problemet nå er at det handler ikke lenger om henne og hennes greier. Hun deler informasjon om temaer som innebærer en tredjeperson, og som åpenbart ikke er av allmenn interesse eller trenger å deles på en offentlig konto. Kart og terreng endrer seg fra uke til uke. Ser ikke poenget med å utdype hvor problematisk dette kan være for mottager når man jobber på denne måten som en influenser/påvirker. Troverdigheten synker med vinglingen og deler av den feilinformasjonen som deles. 

De siterte innleggene inneholder ingen problematisering av eksponeringen av barnets spiserutiner. 

Som du skriver: det påpekes at hun vingler. I dette tilfellet er det som sagt ikke grunn til å kritisere dette da det er helt normalt at man endrer på ting når forutsetningene endrer seg. 

Det å gjøre endringer i hvordan hun gir barnet mat påvirker ikke troverdigheten hennes. Tvert i mot er det veldig troverdig at hun har gjort disse endringene gitt at forutsetningene har endret seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
CecilieX skrev (19 minutter siden):

De siterte innleggene inneholder ingen problematisering av eksponeringen av barnets spiserutiner. 

Som du skriver: det påpekes at hun vingler. I dette tilfellet er det som sagt ikke grunn til å kritisere dette da det er helt normalt at man endrer på ting når forutsetningene endrer seg. 

Det å gjøre endringer i hvordan hun gir barnet mat påvirker ikke troverdigheten hennes. Tvert i mot er det veldig troverdig at hun har gjort disse endringene gitt at forutsetningene har endret seg. 

Det er 1) ikke positivt å hoste opp gode argumenter for å ikke amme, for å fronte «ammeskam. 2) det er heller ikke positivt å dele så mye om tredjepartens liv, for å være aktuell på sosiale medier. 3) HD deler sine «endringer» på en offentlig IG konto som selger varer og tjenester, å snu kappa etter vinden er et begrep som ofte brukes. (Du må gjerne ta screenshot av denne kommentaren også).

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Lill :) skrev (1 time siden):

Det er 1) ikke positivt å hoste opp gode argumenter for å ikke amme, for å fronte «ammeskam. 2) det er heller ikke positivt å dele så mye om tredjepartens liv, for å være aktuell på sosiale medier. 3) HD deler sine «endringer» på en offentlig IG konto som selger varer og tjenester, å snu kappa etter vinden er et begrep som ofte brukes. (Du må gjerne ta screenshot av denne kommentaren også).

Men det er ikke innholdet i innleggene jeg siterte. Ingen av dem problematiserte noe som helst av disse temaene, heller ikke ditt. 

Ditt innlegg var : Nei, si det, det skrives en ting og vises frem noe helt annet. Story of HD sin IG. 

Temaet ditt var at HD skriver en ting og gjør noe helt annet. Ja, i denne situasjonen er det helt naturlig. Kanskje hun pumper til et måltid og og gir bryst til et annet. I løpet av samme dag. Wow, liksom. 

Det argumenteres med at man må kjenne historikk for å forstå kritikken, men helt ærlig om hun gjør ulikt med mating, så er ikke det noe som underbygger en argumentasjon om vingling. Det er helt naturlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Caroline1986 skrev (På 23.8.2021 den 20.28):

Det puppeproblemet er vel gjerne snikskryt

Hvis jeg ville diskreditere tråden ville jeg påpekt at det siterte innlegget har blitt plusset av 24 deltagere i tråden. 

Det fremsettes en påstand uten argumentasjon som spekulerer i motivasjonen hennes for å legge ut bildet. Dette plusses av 24 stykker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Finlay skrev (5 timer siden):

Ja, det er mitt inntrykk også! Og da gjerne med litt humor.

Ja, men essensen er det samme. De bruker egne barn og dagliglivet rundt disse for å nå ut til følgere. Det er fryktelig ugreit, uansett om det «perfeksjon» eller «kaos» som er deres greie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må si at om jeg får barn så håper jeg at jeg klarer å opprettholde sånn egentid som HD har gjort de siste ukene. Jeg er som HD litt redd for å miste all egentid om jeg får barn fordi det er så viktig for humøret å ha litt tid for seg selv. Det ser ut som hun og Mats har funnet en balanse og jeg synes det er litt forfriskende å se hun opprettholde sine interesser selv om hun har en to måneder gammel baby. Det synes jeg er inspirerende.

Mange kritiserer mødre for å ha barnevakt for tidlig, prioritere egentid osv, men jeg synes det er fint at HD kan vise frem dette i småbarnsperioden. At det kanskje ikke er så unormalt som jeg har inntrykk av.  

Endret av *blueberry*
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
*blueberry* skrev (4 minutter siden):

Jeg må si at om jeg får barn så håper jeg at jeg klarer å opprettholde sånn egentid som HD har gjort de siste ukene. Jeg er som HD litt redd for å miste all egentid om jeg får barn fordi det er så viktig for humøret å ha litt tid for seg selv. Det ser ut som hun og Mats har funnet en balanse og jeg synes det er litt forfriskende å se hun opprettholde sine interesser selv om hun har en to måneder gammel baby. Det synes jeg er inspirerende.

Mange kritiserer mødre for å ha barnevakt for tidlig, prioritere egentid osv, men jeg synes det er fint at HD kan vise frem dette i småbarnsperioden. At det kanskje ikke er så unormalt som jeg har inntrykk av.  

Det er ikke noe problem å få egentid når man er to. Det er vel forskjell på hva babyer trenger og hvor mye man kan være borte. Babyer er forskjellige. Det er vel ikke alle mødre som trenger å være borte fra barnet sitt så tidlig heller. Men sånt vet man ikke før man får barnet. Det er jo flott at HD får dette til, hun er heldig som har en mann som tar sin del av ansvaret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (2 minutter siden):

Det er ikke noe problem å få egentid når man er to. Det er vel forskjell på hva babyer trenger og hvor mye man kan være borte. Babyer er forskjellige. Det er vel ikke alle mødre som trenger å være borte fra barnet sitt så tidlig heller. Men sånt vet man ikke før man får barnet. Det er jo flott at HD får dette til, hun er heldig som har en mann som tar sin del av ansvaret. 

Ja, hun er veldig heldig med Mats ser det ut til 😊

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Kattedama
Nikea skrev (Akkurat nå):

Ja, hun er veldig heldig med Mats ser det ut til 😊

Definitivt. Han ser ut til å være en ålreit fyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (11 minutter siden):

Jeg er helt enig og syns hun fortjener ros for å vise at ikke absolutt alt med spedbarn behøver å være stress og slit. For en uten barn er det faktisk en lettelse å se at man ikke behøver å gi slipp på alt man liker eller la seg selv forfalle bare fordi man har blitt mor. Det er tydelig at tid til egenpleie er noe hun setter pris på, og da kan jeg godt forstå hvorfor hun var så negativ under graviditeten. Godt å se at hun har snudd. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det ser skummelt ut all den *hoppinga* med baby i selen. Den lille nakken tåler ikkje så masse 😳😳😳😳😳

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...