Sally-Go-Round Skrevet 23. august 2021 #7981 Del Skrevet 23. august 2021 duplexx skrev (16 minutter siden): Ja, jeg synes det er mange influensere som er flinke å ikke smøre tjukt på og fake alt. Men jeg syns bare hun virker så i overkant negativ? Ikke at hun må være glad hele tiden, men det er nesten trist å se at hun synes alt er så tiltak og kjipt? Enig, får håpe det er litt spill for galleriet eller litt overdrevet og at hun også koser seg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 23. august 2021 #7982 Del Skrevet 23. august 2021 Mummikoppp skrev (4 timer siden): Sukkeravhengighet er ikke en greie. Det er for lengst bevist. Sukker skaper dopamin i hjernen som gir nytelse/glede og dette er noe man vil ha mer av. Man er ikke avhengig som man feks blir av narkotiske stoffer. Som en som har slitt med spiseforstyrrelser og overvekt hele livet, framstår egentlig det opplegget hennes med FUS og det å skulle kutte alt av sukker og søtning tvert veldig usunt. Kommer hun virkelig til å holde på med dette hele livet? Jeg tror ikke det er realistisk. Hvorfor ikke bare anerkjenne at hun sliter med å begrense seg og må derfor være litt streng, men skal prøve å kose seg litt av og til. Å fortelle seg selv at man ikke tåler sukker som om man var en alkoholiker virker ikke veldig bærekraftig. Det tok meg mange år, og jeg holder på fremdeles, å forstå at jeg måtte lære meg og ha et normalt forhold til mat. Jeg kunne ikke ha ja eller nei mat, men spise alt med måte. Det er fremdeles en prøvelse, men i lengden vil det gi meg mye mer en alle disse oppleggene. og FUS irriterer meg bare for det er det faktisk ingen bevis for.. bare synsing. Synes Emilie undersøkte og forklarte godt dette med matavhengighet bak kulissene i podcastepisoden (Foodies) med FUS grunnlegger Bente. Forskning tilsier at matavhengighet er en greie, at overspisingslidelse kan være en del av det og at ultraprossessert mat med salt/ sukker/ fett i kombinasjon kan ha avhengighetsskapende egenskaper (dog ikke på lik linje med rus). FUS og Keto eliminerer mye ultraprossessert mat samt sukker og fett i kombinasjon og resultatet blir derfor ganske likt som om man hadde spist ren, hjemmelaget mat av hovedsakelig råvarer. Å kalle det sukkeravhengighet og påstå at noen er syke på den måten er ikke bare ufattelig uetisk, men kan skape et nytt uheldig forhold til mat over tid fordi restriksjonene og frykt for karbohydrater er svært hemmende i hverdagen. Selvfølgelig vil det bli belastende i sosiale settinger, med små barn som skal ha et variert kosthold og i travle tider. Støtter meg til noen lengre bak i tråden om at ROS er et bedre sted å skaffe hjelp. https://nettros.no HD skal selvfølgelig ikke lastes for innholdet og holdningene til FUS, det ligger hos grunnlegger for hun har jo på en måte klassifisert HD som «syk». HD skal derimot ansvarliggjøres for å fronte programmet og reklamere for det, samt glemme selve merkingen det siste halve året. At influencere ikke kan å gjøre ordentlig research er fullt forståelig, men da kan man heller ikke gå god for noe som krever dypdykk i forskningsartikler og kunnskap til å tilegne seg det store bildet innen både avhengighet-, mat- og ernæringsforskning. Cherry picking er vanlig hos ernæringsguruer, bare se på en av de mest suksessfulle; Pete Evans. Det skumle er når det blir blandet inn lovnader innenfor sykdom og helse da behandling av syke pasienter krever spesielle titler fra spesifikke utdanninger, noe mange vanlige mennesker ikke er klar over. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 23. august 2021 #7983 Del Skrevet 23. august 2021 nora88 skrev (27 minutter siden): skrev hon inte att hon köpt den pumpen brukt på finn ? Det stemmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 23. august 2021 #7984 Del Skrevet 23. august 2021 (endret) hun spiser jo veldig mye ultraprossesert mat. Bacon er heftig behandlet og satt inn med mye industri-lake, samme med chorizo og påleggsalat... Når jeg spiser lunsj med omelett på to egg og grønnsaker og har det på to skiver grovt brød er jeg passe mett i mange timer. Jeg nekter å tro at karbohydrater i brødet er som gift for kroppen. Det handler om å spise fulle måltider, god rytme, og ta seg tiden til å forberede rene matvarer. Ikke steke chorizopølse. Stek en kyllingfilet eller kikerter istedetfor. Fettet får du fra avokado, frø, nøtter og feks olivenolje. Ikke majones på tube og feite prosesserte pølser.... Endret 23. august 2021 av Summeer 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 23. august 2021 #7985 Del Skrevet 23. august 2021 Det er jo en vanlig måte å jobbe på for influencere. De finner annonsører basert på produkter som de allerede bruker, ikke noe galt i det. Troverdig er reklamen også all den tid hun nå har brukt pumpen i flere måneder og dermed kan gå god for den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 23. august 2021 #7986 Del Skrevet 23. august 2021 Summeer skrev (14 minutter siden): hun spiser jo veldig mye ultraprossesert mat. Bacon er heftig behandlet og satt inn med mye industri-lake, samme med chorizo og påleggsalat... Når jeg spiser lunsj med omelett på to egg og grønnsaker og har det på to skiver grovt brød er jeg passe mett i mange timer. Jeg nekter å tro at karbohydrater i brødet er som gift for kroppen. Det handler om å spise fulle måltider, god rytme, og ta seg tiden til å forberede rene matvarer. Ikke steke chorizopølse. Stek en kyllingfilet eller kikerter istedetfor. Fettet får du fra avokado, frø, nøtter og feks olivenolje. Ikke majones på tube og feite prosesserte pølser.... Det er det ingen tvil om. Inspirasjonen hun legger ut er jo ofte hovedsakelig kalorier fra ost og bacon. Hvor inspirerende det er kan ikke jeg skjønne, men det er synd om noen tror dette er et sunt og bærekraftig kosthold mot forstyrret spisemønster. Hun må for all del dele hva hun spiser, men hun er tross alt en påvirker så det handler mest om hvordan hun pakker det inn og promotering. Disclaimer: Om hennes private kosthold var basert på hovedsakelig grønnsaker, kjøtt, poteter, brød, avokado, bacon, pizza eller godteri er irrelevant. Det handler om promotering, feilinformasjon om helse, inspirasjon og påvirkning når man har nesten 30k følgere og er tilknyttet et kostholdsprogram samt selger «intro til keto kosthold» og fremstår som en ekspert. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikea Skrevet 23. august 2021 #7987 Del Skrevet 23. august 2021 CecilieX skrev (9 minutter siden): Det er jo en vanlig måte å jobbe på for influencere. De finner annonsører basert på produkter som de allerede bruker, ikke noe galt i det. Troverdig er reklamen også all den tid hun nå har brukt pumpen i flere måneder og dermed kan gå god for den. Enig her altså. Hun har i hvert fall brukt den, i motsetning til den hårfjerningsgreia hun reklamerte for, men som hun aldri hadde brukt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finlay Skrevet 23. august 2021 #7988 Del Skrevet 23. august 2021 *blueberry* skrev (12 minutter siden): Det er det ingen tvil om. Inspirasjonen hun legger ut er jo ofte hovedsakelig kalorier fra ost og bacon. Hvor inspirerende det er kan ikke jeg skjønne, men det er synd om noen tror dette er et sunt og bærekraftig kosthold mot forstyrret spisemønster. Hun må for all del dele hva hun spiser, men hun er tross alt en påvirker så det handler mest om hvordan hun pakker det inn og promotering. Disclaimer: Om hennes private kosthold var basert på hovedsakelig grønnsaker, kjøtt, poteter, brød, avokado, bacon, pizza eller godteri er irrelevant. Det handler om promotering, feilinformasjon om helse, inspirasjon og påvirkning når man har nesten 30k følgere og er tilknyttet et kostholdsprogram samt selger «intro til keto kosthold» og fremstår som en ekspert. Enig i det. Hun gir uttrykk for hun ikke går lavt på karbo pga ammingen, men viser knapt mat med karbohydrater i det hun legger ut? Og hvor er grønnsakene? Nå deler hun vel ikke alt hun spiser, men likevel... Når hun sier at hun savner energien kostholdet gir henne, synes jeg det kan se ut som det er selve ketosen hun er ute etter, noe som ikke er forenelig med ammingen. (som hun forøvrig er drittlei av.) Ketose gir som kjent både vekttap og overskudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 23. august 2021 #7989 Del Skrevet 23. august 2021 CecilieX skrev (30 minutter siden): Det er jo en vanlig måte å jobbe på for influencere. De finner annonsører basert på produkter som de allerede bruker, ikke noe galt i det. Troverdig er reklamen også all den tid hun nå har brukt pumpen i flere måneder og dermed kan gå god for den. Så er spørsmålet, er den kjøpt på Finn? Det er jo vanskelig å vite i dette tilfelle, da erfaring med influensere er at de ikke alltid er ærlige på hvor de har ervervet disse produktene fra. Det er ingen hemmelighet at det er mye kreativitet blant influensere når det gjelder salg av produkter. Sier ikke at dette gjelder HD, men som sagt dette er ikke uvanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 23. august 2021 #7990 Del Skrevet 23. august 2021 Finlay skrev (15 minutter siden): Enig i det. Hun gir uttrykk for hun ikke går lavt på karbo pga ammingen, men viser knapt mat med karbohydrater i det hun legger ut? Og hvor er grønnsakene? Nå deler hun vel ikke alt hun spiser, men likevel... Når hun sier at hun savner energien kostholdet gir henne, synes jeg det kan se ut som det er selve ketosen hun er ute etter, noe som ikke er forenelig med ammingen. (som hun forøvrig er drittlei av.) Ketose gir som kjent både vekttap og overskudd. Ketose gir et jevnere blodsukker for mange, men det, og vekttap, kan fint oppnås ved et balansert kosthold også. Det er vel også høyst tvilsomt å tro at man skal få tilbake maks energi i babytiden med forstyrret søvnmønster og ekstra ansvar for et lite vesen 😉. Helse er så mye mer enn bare mat og trening. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 23. august 2021 #7991 Del Skrevet 23. august 2021 1 hour ago, Summeer said: hun spiser jo veldig mye ultraprossesert mat. Bacon er heftig behandlet og satt inn med mye industri-lake, samme med chorizo og påleggsalat... 1 hour ago, *blueberry* said: Det er det ingen tvil om. Inspirasjonen hun legger ut er jo ofte hovedsakelig kalorier fra ost og bacon. Bacon og ost er ikke ultraprosessert. Ellers er forskning helt tydelig på at det ikke finnes ett kosthold som passer alle for vektnedgang. Folk er så utrolig forskjellige, og for HD funker lavkarbo tydeligvis bra. Ser ikke poenget i å se så veldig ned på det. Hun har jo forsøkt å gå ned i vekt i mange, mange år og vet nok godt selv hva som passer henne. Når man begynner med råd av typen "skjønner ikke hvorfor hun ikke bare gjør x og y" viser man at man ikke forstår hvor vanskelig kreftene bak vektnedgang kan være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 23. august 2021 #7992 Del Skrevet 23. august 2021 (endret) Albbas skrev (7 minutter siden): Bacon og ost er ikke ultraprosessert. Ellers er forskning helt tydelig på at det ikke finnes ett kosthold som passer alle for vektnedgang. Folk er så utrolig forskjellige, og for HD funker lavkarbo tydeligvis bra. Ser ikke poenget i å se så veldig ned på det. Hun har jo forsøkt å gå ned i vekt i mange, mange år og vet nok godt selv hva som passer henne. Når man begynner med råd av typen "skjønner ikke hvorfor hun ikke bare gjør x og y" viser man at man ikke forstår hvor vanskelig kreftene bak vektnedgang kan være. Kommer litt an på baconet. Jeg nevnte disse to fordi HD viser ekstreme mengder i forhold til andre næringsrike matvarer. At lavkarbo kan fungere for enkelte er det ingen tvil om, det er rammene rundt jeg kritiserer. Jeg har heller ingen formening om hva hun bør gjøre, bare hva hun burde promotere. Samtidig er det verdt å nevne at selv om HD kutter karbohydrater så spiser hun ikke så veldig sunt og fremmer heller ikke spesielt sunne måltider i forhold til andre som fremmer lavkarbo/keto. Hun tjener tross alt penger på dette så da må man også kunne peke det ut. Endret 23. august 2021 av *blueberry* 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 23. august 2021 #7993 Del Skrevet 23. august 2021 5 minutter siden, *blueberry* said: Kommer litt an på baconet. Jeg nevnte disse to fordi HD viser ekstreme mengder i forhold til andre næringsrike matvarer. At lavkarbo kan fungere for enkelte er det ingen tvil om, det er rammene rundt jeg kritiserer. Jeg har heller ingen formening om hva hun bør gjøre, bare hva hun burde promotere. Samtidig er det verdt å nevne at selv om HD kutter karbohydrater så spiser hun ikke så veldig sunt og fremmer heller ikke spesielt sunne måltider i forhold til andre som fremmer lavkarbo/keto. Hun tjener tross alt penger på dette så da må man også kunne peke det ut. Hun burde ikke promotere et kosthold hun ikke selv følger, det hadde hun hvertfall blitt slaktet for i denne tråden. 😅 Men jeg er ellers ganske enig med deg i resten av innlegget ditt. Mitt inntrykk er at HD sliter litt med å finne sin plass som influenser, der hun er travelt opptatt med baby samtidig som hun skal forsøke å skjerme babyen og heller ikke vil miste følgere/redusere aktiviteten. Og det er nok krevende å få til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 23. august 2021 #7994 Del Skrevet 23. august 2021 Lill skrev (1 time siden): Så er spørsmålet, er den kjøpt på Finn? Det er jo vanskelig å vite i dette tilfelle, da erfaring med influensere er at de ikke alltid er ærlige på hvor de har ervervet disse produktene fra. Det er ingen hemmelighet at det er mye kreativitet blant influensere når det gjelder salg av produkter. Sier ikke at dette gjelder HD, men som sagt dette er ikke uvanlig. Jeg har veldig sansen for at hun fremmer å kjøpe brukt. Om det er slik at hun lyver om det så har det ingen negative konsekvenser, heller positive fordi hun nettopp påvirker til å kjøpe brukt. At (andre) influencere lyver så det renner av dem for å unngå å fortelle at de «snille» anbefalingene deres er betalt reklame er ikke et gyldig argument for å ikke tro på HD i dette tilfellet. Til alt overmål var også denne merket i dette tilfellet. Synes det er troverdig at hun inngår et samarbeid om pumpe når hun nå endte opp med å pumpe. Å spekulere i at hun lyver er unødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 23. august 2021 #7995 Del Skrevet 23. august 2021 (endret) Albbas skrev (28 minutter siden): Hun burde ikke promotere et kosthold hun ikke selv følger, det hadde hun hvertfall blitt slaktet for i denne tråden. 😅 notat til denne: jeg burde skrevet «hva hun ikke burde promotere» Men jeg er ellers ganske enig med deg i resten av innlegget ditt. Mitt inntrykk er at HD sliter litt med å finne sin plass som influenser, der hun er travelt opptatt med baby samtidig som hun skal forsøke å skjerme babyen og heller ikke vil miste følgere/redusere aktiviteten. Og det er nok krevende å få til! Ja, det er vanskelig å definere henne som influencer nå, jeg startet å følge henne for treningen (deilig å følge en treningsprofil som ikke var supertrent) og nå blir det mindre og mindre relevant for min del. Vi får se hva som skjer fremover. Når jeg mener promotere så sikter jeg selvfølgelig til mitt tidligere innlegg hvor jeg påpeker feilaktige helsemessige utsagn og kobling mot spesifikt program med en såkalt målgruppe hun ikke har kompetanse til å henvise til. Altså den delen av promotering hun direkte tjener penger på utover klikk. Å vise frem maten sin for «inspirasjon» er jo OK for hvem som helst spør du meg. Det er rammene rundt. Endret 23. august 2021 av *blueberry* 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fizzypo Skrevet 23. august 2021 #7996 Del Skrevet 23. august 2021 Nikea skrev (1 time siden): Enig her altså. Hun har i hvert fall brukt den, i motsetning til den hårfjerningsgreia hun reklamerte for, men som hun aldri hadde brukt. Nettopp. Sånn type reklame kan jeg iallefall tro på, og man kan for selve yrket sitt skyld bare håpe at flere influencere faktisk kan gå god for de produktene de får betalt for å reklamere. Hvis det er slik at hun kjøpte sin pumpe brukt på Finn så er det vel riktig å ikke merke det som reklame før hun faktisk inngikk et samarbeid med leverandøren. Hvis det derimot var reklame fra dag 1 og hun ikke merket det riktig så har hun allerede fått rikelig med kritikk for det her og nå korrigert seg - det skal hun ha ros for. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 23. august 2021 #7997 Del Skrevet 23. august 2021 CecilieX skrev (54 minutter siden): Jeg har veldig sansen for at hun fremmer å kjøpe brukt. Om det er slik at hun lyver om det så har det ingen negative konsekvenser, heller positive fordi hun nettopp påvirker til å kjøpe brukt. At (andre) influencere lyver så det renner av dem for å unngå å fortelle at de «snille» anbefalingene deres er betalt reklame er ikke et gyldig argument for å ikke tro på HD i dette tilfellet. Til alt overmål var også denne merket i dette tilfellet. Synes det er troverdig at hun inngår et samarbeid om pumpe når hun nå endte opp med å pumpe. Å spekulere i at hun lyver er unødvendig. Så hva skjedde med nulltoleranse for løgn? Enig i at denne reklamen var troverdig, men å applaudere for at man som influenser gjør noe som skulle vært en selvfølge ved å merke reklame? Sorry altså, men man kan forvente mer enn som så. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 23. august 2021 #7998 Del Skrevet 23. august 2021 (endret) *blueberry* skrev (48 minutter siden): Ja, det er vanskelig å definere henne som influencer nå, jeg startet å følge henne for treningen (deilig å følge en treningsprofil som ikke var supertrent) og nå blir det mindre og mindre relevant for min del. Vi får se hva som skjer fremover. Når jeg mener promotere så sikter jeg selvfølgelig til mitt tidligere innlegg hvor jeg påpeker feilaktige helsemessige utsagn og kobling mot spesifikt program med en såkalt målgruppe hun ikke har kompetanse til å henvise til. Altså den delen av promotering hun direkte tjener penger på utover klikk. Å vise frem maten sin for «inspirasjon» er jo OK for hvem som helst spør du meg. Det er rammene rundt. Jeg er enig, det er ikke bare Helene Drage (privatpersonen) som deler hva hun spiser. Det er HD influenser, PT og foredragsholder som deler dette på sine offentlige kanaler. Hvor rammene er annerledes enn hvis Helene hadde delt sin åpne dagbok på nett. Hva slags avtaler HD har med FUS vet man heller ikke, men det har helt klart en reklameverdi for de. Denne informasjonen deles på en offentlig IG konto med 25.000 følgere. I tillegg har hun nå følgere som er i samme situasjon som henne, og man skal være varsomme med gi råd til barselkvinner. Det bør være Vitenskapsbasert og ikke subjektiv synsing fra influenseren. Endret 23. august 2021 av Lill :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 23. august 2021 #7999 Del Skrevet 23. august 2021 Lill skrev (13 minutter siden): Jeg er enig, det er ikke bare Helene Drage (privatpersonen) som deler hva hun spiser. Det er HD influenser, PT og foredragsholder som deler dette på sine offentlige kanaler. Hvor rammene er annerledes enn hvis Helene hadde delt sin åpne dagbok på nett. Hva slags avtaler HD har med FUS vet man heller ikke, men det har helt klart en reklameverdi for de. Denne informasjonen deles på en offentlig IG konto med 25.000 følgere. I tillegg har hun nå følgere som er i samme situasjon som henne, og man skal være varsomme med gi råd til barselkvinner. Det bør være Vitenskapsbasert og ikke subjektiv synsing fra influenseren. Jeg hadde ikke hatt noe imot om HD influencer viste frem maten sin heller og holdt det til det. Rammene jeg snakker om er uttalelsene, tidligere(?) samarbeid, reklame og kontekst. Harmløs inspirasjon er én ting, promotering med økonomisk vinning er noe annet. HD har ikke kompetanse til å gi råd til ammende kvinner, spiseforstyrrede («sukkeravhengige») kvinner eller kvinner med sykdommer relatert til kosthold/ overvekt. Ellers er jeg enig med deg at vitenskapsbaserte råd er best, og HD bør derfor henvise til helsepersonell når folk spør om råd. Noe hun har gjort et par ganger, men også burde bli flinkere til. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 23. august 2021 #8000 Del Skrevet 23. august 2021 (endret) Lill skrev (30 minutter siden): Så hva skjedde med nulltoleranse for løgn? Enig i at denne reklamen var troverdig, men å applaudere for at man som influenser gjør noe som skulle vært en selvfølge ved å merke reklame? Sorry altså, men man kan forvente mer enn som så. Du forstår nok forskjellen på løgn som handler om å lure leserne i egen vinnings hensikt. Nå er det jo ikke slik at dette beviselig er løgn da, sannsynligheten er mye større for at samarbeidet oppstod etter at hun kjøpte sin første pumpe. Det handler ikke om å applaudere riktig merking, men å påpeke hvor lite kritikkverdig denne annonsen var. Min påstand er at hun mottar en del urettmessig kritikk, og derfor påpeker jeg det når jeg ser det. Dette var et slikt tilfelle. Endret 23. august 2021 av CecilieX Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå