Gjest CecilieX Skrevet 20. august 2021 #7961 Del Skrevet 20. august 2021 *blueberry* skrev (7 minutter siden): Som sagt så nevnte jeg disse eksemplene fordi jeg hadde inntrykk av at dette var noe HD tidligere hadde uttrykt seg negativ til i forhold til eksponering og kommersialisering av barn. Jeg kan selvfølgelig ha misforstått. Jeg mener det er relevant i diskusjonen for å vise til at hun selv har delt mer enn hun tidligere har uttrykt som ok. Det viser et mønster av mer og mer eksponering enn planlagt. Det kan fort gå for langt før man merker det selv, og det er vanskelig å få ugjort. Når det gjelder hvor grensen går er vi nok litt forskjellige. Personlig synes jeg det er ubetenksomt å dele navnet på barnet fordi barnets navn blir da automatisk liket til HDs sosiale profiler som en del av sin digitale identitet. Det i seg selv synes jeg er overtramp. Stor respekt til de kjendisene jeg ikke ante hadde barn før de ble voksne 🙌🏻 Ja, jeg er helt enig med deg at deling av navn er uheldig. Det har ellers ikke vært trukket frem som så problematisk i den generelle debatten om eksponering, men jeg mener det er problematisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Scott Skrevet 20. august 2021 #7962 Del Skrevet 20. august 2021 CecilieX skrev (1 time siden): Takk for at du drar inn på tema igjen. Grensen er absolutt i forhold til Grunnloven. «Enhver har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv» er en vid formulering, som nok mer handler om mer inngripende innblanding. Likevel mener jeg at eksponering av barn i foreldres kanaler er krenking av denne retten. Kritikk i så måte er helt OK. Samtidig mener jeg at den mengden kritikk som blir HD til del kanskje er i overkant ut fra eksponeringen som hittil er gjort. Som du nevner, med lite skrift, så er alder relevant. Jeg opplever ikke at det som hittil er delt grovt krenker retten til privatliv, med unntak av det som handler om helseopplysninger som går under personvern. Allerede fra dag 1 har en del kritisert HD for eksponering og da skurrer det for meg. Å vise frem en nyfødt er på ingen måte grovt. Da HD senere kom med en uheldig uttalelse om barnet ble det full fyr her. Mange gjentok uttalelsen her på KG og selv om HD slettet videoen så var det ingen her som på min anmodning slettet sin deling av uttalelsen. Da faller troverdigheten i å være opptatt av eksponering som en stein. Hvis man genuint er opptatt av skaden som barnet kan bli påført, så bidrar man ikke selv til å spre en slik uttalelse. Mitt inntrykk er at noen her ikke primært er opptatt av eksponering, men har sett det kritisert i andre tråder og i det øyeblikket de fant en anledning så kastet de seg over muligheten, altså på dag 1 etter fødselen. Jeg kan ikke spå, men jeg frykter at også HD vil falle for fristelsen til å eksponere. Men jeg er villig til å gi henne litt mer tid før jeg feller en knusende dom. Når den tid kommer finnes det sikkert en måte å forsvare det på også. Where there's a will there's a way 😏 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 20. august 2021 #7963 Del Skrevet 20. august 2021 (endret) CecilieX skrev (8 minutter siden): Ja, jeg er helt enig med deg at deling av navn er uheldig. Det har ellers ikke vært trukket frem som så problematisk i den generelle debatten om eksponering, men jeg mener det er problematisk. Ja, jeg synes det hadde vært veldig ubehagelig om min mors digitale identitet skulle smelte sammen med min. Man kan ikke la barnet få lage sin egen digitale identitet når navnet allerede er knyttet opp til mors Facebook-side, Instagram og flere YouTube videoer som omhandler barnets historie (gender reveal, baby shower, «lille drage kom 4 uker før tiden» og «en helt ny hverdag»). Og selvfølgelig også alle de negative tankene under graviditeten vil også knyttes til barnets digitale identitet, noe som kan være ubehagelig i senere tid. Det samme gjelder selvfølgelig alle de andre influenserbarna. Endret 20. august 2021 av *blueberry* 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 20. august 2021 #7964 Del Skrevet 20. august 2021 Frøken Scott skrev (1 minutt siden): Når den tid kommer finnes det sikkert en måte å forsvare det på også. Where there's a will there's a way 😏 Har du morgendagens lottotall også? Når du må se inn i fremtiden for å finne noe å ta noen på blir det litt useriøst for min del. Din troverdighet i forhold til genuint engasjement rundt eksponering og omsorg for influencerbarn forsvant da du bidro til å dele HD sin uttalelse som du selv mente var svært krenkende. I rest my case. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 20. august 2021 #7965 Del Skrevet 20. august 2021 (endret) *blueberry* skrev (7 minutter siden): Ja, jeg synes det hadde vært veldig ubehagelig om min mors digitale identitet skulle smelte sammen med min. Man kan ikke la barnet få lage sin egen digitale identitet når navnet allerede er knyttet opp til mors Facebook-side, Instagram og flere YouTube videoer som omhandler barnets historie (gender reveal, baby shower, «lille drage kom 4 uker før tiden» og «en helt ny hverdag»). Og selvfølgelig også alle de negative tankene under graviditeten vil også knyttes til barnet, noe som kan være ubehagelig i senere tid. Det samme gjelder selvfølgelig alle de andre influenserbarna. Kan virkelig ikke finne en annen av de influenserne som diskuteres på KG som har lagt ut bilde på IG feeden av at de gråter grunnet graviditeten og tjohei plutselig var det bilde av en nyfødt. Og ikke bare ett men mange. Det som åpenbart har gått i glemmeboka er at HD har bygget opp sin IG karrierer på å være «utenfor boksen», og det er forfriskende det. Men ikke når det er mindreårige involvert. Det er ene og alene foreldrenes ansvar hva de velger å legge ut på en offentlig IG konto. Og barnets beste skal alltid være førsteprioritet. Ikke bankkontoen, eget behov for vise at man duger til noe, eller for å «flekse». Motivene kan være mange men det oppleves som meget lite gjennomtenkt deling og eksponering. Endret 20. august 2021 av Lill :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 20. august 2021 #7966 Del Skrevet 20. august 2021 Lill skrev (Akkurat nå): Kan virkelig ikke finne en annen av de influenserne som diskuteres på KG som har lagt ut bilde på IG feeden av at de gråter grunnet graviditeten og tjohei plutselig var det bilde av en nyfødt. Og ikke bare ett men mange. Det som åpenbart har gått i glemmeboka er at HD har bygget opp sin IG karrierer på å være «utenfor boksen», og det er forfriskende det. Men ikke når det er mindreårige involvert. Det er ene og alene foreldrenes ansvar hva de velger å legge ut på en offentlig IG konto. Og barnets beste skal alltid være førsteprioritet. Jeg tror det er lett å gjøre ting man kanskje angrer på senere i en hormonell tid, men ved å røpe barnets navn har jo også disse negative graviditetstankene også blitt knyttet opp mot barnets digitale identitet. Hadde de holdt barnets navn for seg selv hadde det vært mindre problematisk i mine øyne. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 20. august 2021 #7967 Del Skrevet 20. august 2021 Frøken Scott skrev (12 minutter siden): Når den tid kommer finnes det sikkert en måte å forsvare det på også. Where there's a will there's a way 😏 ☝🏼 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol Rampelyset Skrevet 20. august 2021 #7968 Del Skrevet 20. august 2021 Tråden er stengt for moderering. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol Rampelyset Skrevet 20. august 2021 #7969 Del Skrevet 20. august 2021 Tråden er ryddet for avsporinger, brukerdebatt og spekulasjoner. Sol, admin. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mummikoppp Skrevet 23. august 2021 #7970 Del Skrevet 23. august 2021 Sukkeravhengighet er ikke en greie. Det er for lengst bevist. Sukker skaper dopamin i hjernen som gir nytelse/glede og dette er noe man vil ha mer av. Man er ikke avhengig som man feks blir av narkotiske stoffer. Som en som har slitt med spiseforstyrrelser og overvekt hele livet, framstår egentlig det opplegget hennes med FUS og det å skulle kutte alt av sukker og søtning tvert veldig usunt. Kommer hun virkelig til å holde på med dette hele livet? Jeg tror ikke det er realistisk. Hvorfor ikke bare anerkjenne at hun sliter med å begrense seg og må derfor være litt streng, men skal prøve å kose seg litt av og til. Å fortelle seg selv at man ikke tåler sukker som om man var en alkoholiker virker ikke veldig bærekraftig. Det tok meg mange år, og jeg holder på fremdeles, å forstå at jeg måtte lære meg og ha et normalt forhold til mat. Jeg kunne ikke ha ja eller nei mat, men spise alt med måte. Det er fremdeles en prøvelse, men i lengden vil det gi meg mye mer en alle disse oppleggene. og FUS irriterer meg bare for det er det faktisk ingen bevis for.. bare synsing. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
irevin Skrevet 23. august 2021 #7971 Del Skrevet 23. august 2021 Mummikoppp skrev (2 timer siden): Sukkeravhengighet er ikke en greie. Det er for lengst bevist. Sukker skaper dopamin i hjernen som gir nytelse/glede og dette er noe man vil ha mer av. Man er ikke avhengig som man feks blir av narkotiske stoffer. Som en som har slitt med spiseforstyrrelser og overvekt hele livet, framstår egentlig det opplegget hennes med FUS og det å skulle kutte alt av sukker og søtning tvert veldig usunt. Kommer hun virkelig til å holde på med dette hele livet? Jeg tror ikke det er realistisk. Hvorfor ikke bare anerkjenne at hun sliter med å begrense seg og må derfor være litt streng, men skal prøve å kose seg litt av og til. Å fortelle seg selv at man ikke tåler sukker som om man var en alkoholiker virker ikke veldig bærekraftig. Det tok meg mange år, og jeg holder på fremdeles, å forstå at jeg måtte lære meg og ha et normalt forhold til mat. Jeg kunne ikke ha ja eller nei mat, men spise alt med måte. Det er fremdeles en prøvelse, men i lengden vil det gi meg mye mer en alle disse oppleggene. og FUS irriterer meg bare for det er det faktisk ingen bevis for.. bare synsing. Jeg er helt enig ! Ser på storyen at fra i dag så var det igang igjen med FUS og at hun ikke er klar. Syns hun proklamerte for ikke lenge siden at hun var igang med det jeg? Og klager over mye pupp? Ja, så la bare vær å vis de tenker jeg. T-trøye går fint an å bruke😅 Tror HD hadde kommet lengre med å få innarbeidet normal måltidsrytme. Det hadde nok tatt brodden av mye søthunger bare det. Jeg har skjønt at det er viktig for meg, jobber med det hele tiden, men det funker best. Ja\nei mat tror jeg for henne nok engang blir en måte å «føle seg mislykket» på om (når) hun «failer». 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Falkefugl Skrevet 23. august 2021 #7972 Del Skrevet 23. august 2021 Haha altså på dagens story: "beklager mye pupp i monitor..." Tips: det løser du enkelt ved å IKKE trekke ned toppen til randen av brystvortene før du trykker på play 😉 og f.eks vinkle kameraet litt opp, så du ikke kutter av toppen av hodet for å få med puppene ;-))) 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kattedama Skrevet 23. august 2021 #7973 Del Skrevet 23. august 2021 (endret) Og der kom merkingen av reklame for en pumpe hun har brukt i 2 mnd. Gratulerer med det! Hvis ikke folk skjønner enda at barseltiden og deling av informasjon er knyttet opp mot kommersielle sammenhenger så må de være stokk dumme. Dette er ikke en barselkvinne som deler for godhetens skyld, her skal det sponses og tjenes penger. Inkludert dette FUS opplegget, som ikke kan underbygges med forskning engang. Temmelig drøyt å dra paralleller til alkohol og nøtteallergi for å selge inn «sukkeravhengighet». Endret 23. august 2021 av Lill :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
duplexx Skrevet 23. august 2021 #7974 Del Skrevet 23. august 2021 Jeg forstår ikke hvorfor hun sier « 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
duplexx Skrevet 23. august 2021 #7975 Del Skrevet 23. august 2021 Jeg forstår ikke hvorfor hun sier «jeg gleder meg sykt mye til å bli ferdig med det ammegreiene». Jeg forstår at barseltiden kan være hard, det syntes jeg selv. Men måten hun fremstiller alt «slitet» på får det til å virke som aaaaalt bare er slit og drit?😅 Er det ingenting som er koselig…? 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
irevin Skrevet 23. august 2021 #7976 Del Skrevet 23. august 2021 duplexx skrev (3 minutter siden): Jeg forstår ikke hvorfor hun sier «jeg gleder meg sykt mye til å bli ferdig med det ammegreiene». Jeg forstår at barseltiden kan være hard, det syntes jeg selv. Men måten hun fremstiller alt «slitet» på får det til å virke som aaaaalt bare er slit og drit?😅 Er det ingenting som er koselig…? Nei, ingenting er koselig for HD. Tenk etterhvert når den babyen blir mer «mobil» og krever mer oppmerksomhet og «oppfølging» ? Da tror jeg fort hverdagen kan falle helt i grus. Noe jeg håper det ikke gjør for henne altså;) Jeg tenker at hun hadde godt av en pause fra sosiale medier og heller kommet med en hyggelig oppdatering fra tid til annen. Men, en blir ikke mye inspirert av henne lenger, til det er det for mye klaging, sutring og bortforklaringer. Likevel så er det jo dette som er hverdagen for mange av oss, tidsklemma, og den varer fort noe år før ting roer seg. Men, jeg syns det er hyggelig at de har fått barn og håper hun finner roen rundt seg selv etterhvert. Det syns jeg hun fortjener. Hun har jo slitt mye blant annet med vekta si og håper hun blir tilfreds med seg selv etterhvert også hvor vi skjønner at HUN MENER at hun er det;) 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nora88 Skrevet 23. august 2021 #7977 Del Skrevet 23. august 2021 skrev hon inte att hon köpt den pumpen brukt på finn ? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finlay Skrevet 23. august 2021 #7978 Del Skrevet 23. august 2021 (endret) duplexx skrev (14 minutter siden): Jeg forstår ikke hvorfor hun sier «jeg gleder meg sykt mye til å bli ferdig med det ammegreiene». Jeg forstår at barseltiden kan være hard, det syntes jeg selv. Men måten hun fremstiller alt «slitet» på får det til å virke som aaaaalt bare er slit og drit?😅 Er det ingenting som er koselig…? Jeg reagerte også på det. Hun har en baby på to måneder, og gleder seg vilt til å bli ferdig med ammingen! Ja, det virker som nesten alt er slit og drit. Samme med svangerskapet. Alt under påskudd av å vise at graviditet og småbarnstid ikke er så rosenrødt som det "alltid" framstilles i SoMe. Noe som heller ikke stemmer. Mange store influencere har fortalt om negative følelser under graviditet og barseltid, men de klarer da samtidig å formidle glede? Ta f.eks Funkygine, som hater å gå gravid, og innrømmer at babytiden er krevende, men viser samtidig hvor lykkelig hun er over barnet. Og ja - når man selv synes det blir vel mye pupp i monitor så er det bare å ta på en t-skjorte. Det tar to sekunder, så er "problemet" løst🤣 Endret 23. august 2021 av Finlay Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sally-Go-Round Skrevet 23. august 2021 #7979 Del Skrevet 23. august 2021 duplexx skrev (8 minutter siden): Jeg forstår ikke hvorfor hun sier «jeg gleder meg sykt mye til å bli ferdig med det ammegreiene». Jeg forstår at barseltiden kan være hard, det syntes jeg selv. Men måten hun fremstiller alt «slitet» på får det til å virke som aaaaalt bare er slit og drit?😅 Er det ingenting som er koselig…? Jeg har tenkt det samme, men så lurer jeg på om dette er liksom trenden nå blant influensere som blir forelder: «brutalt ærlig om svangerskap og foreldrepermisjon». Jeg også har syntes det har vært slitsomt, men prøvd å se positivt på det. Det er begrenset periode som du ikke får igjen 🙂 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
duplexx Skrevet 23. august 2021 #7980 Del Skrevet 23. august 2021 Sally-Go-Round skrev (2 minutter siden): Jeg har tenkt det samme, men så lurer jeg på om dette er liksom trenden nå blant influensere som blir forelder: «brutalt ærlig om svangerskap og foreldrepermisjon». Jeg også har syntes det har vært slitsomt, men prøvd å se positivt på det. Det er begrenset periode som du ikke får igjen 🙂 Ja, jeg synes det er mange influensere som er flinke å ikke smøre tjukt på og fake alt. Men jeg syns bare hun virker så i overkant negativ? Ikke at hun må være glad hele tiden, men det er nesten trist å se at hun synes alt er så tiltak og kjipt? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå