Cappuccino Skrevet 19. august 2021 #7921 Del Skrevet 19. august 2021 Miranda16 skrev (3 minutter siden): HD tar ikke overhode ikke ansvar. Hun bruker barnet sitt i en kommersiell setting og tjener gode penger på det og det er ganske tydelig derfor hun har valgt a masseeksponere barnet. Det er klart at valgene hun tar angående eksponering er lite gjennomtenkt da hun har gått frem og tilbake på om barnet bør eksponering eller ikke. HD er ikke offeret her, men barnet er! Helene har tydeligvis fått mange nye følgere i andre småbarnsmødre etter graviditet og fødsel. Man ser f.eks. når hun har Q&A at småbarnsmødre og gravide spør/kommenterer. Jeg er ganske sikker på at hun bruker barnet bevisst for å treffe disse følgerne og kunne selge dem ting. Jeg tror på ingen måte at det hun legger ut har noe som helst med barnets beste å gjøre. Men ønske om oppmerksomhet rundt egen virksomhet og person. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattedama Skrevet 19. august 2021 #7922 Del Skrevet 19. august 2021 Cappuccino skrev (11 minutter siden): Helene har tydeligvis fått mange nye følgere i andre småbarnsmødre etter graviditet og fødsel. Man ser f.eks. når hun har Q&A at småbarnsmødre og gravide spør/kommenterer. Jeg er ganske sikker på at hun bruker barnet bevisst for å treffe disse følgerne og kunne selge dem ting. Jeg tror på ingen måte at det hun legger ut har noe som helst med barnets beste å gjøre. Men ønske om oppmerksomhet rundt egen virksomhet og person. Det er ting som tyder på det. Spamming av bilder og tekst på IG story, bare noen få timer etter fødsel har gitt henne mange nye følgere, derav større ansvar. Ansvar for å merke reklame riktig, å skjerme mindreårig og reflektere over hvordan man påvirker gravide, ammende og barselkvinner. Dette Keto kostholdet er ikke noe ammende kvinner bør gå for. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
net0ty Skrevet 19. august 2021 #7923 Del Skrevet 19. august 2021 Det siste innlegget hennes.. blir så lei av dobbelkommunikasjonen. Hun som først snakket om at hun ikke kunne forstå de som følte de ikke rakk å dusje i barselatiden skal nå fronte det å være ærlig om det å være mamma. Tipper det blir mye om lite søvn, baby som gråter og lite om det som kan virke negativt om henne selv. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 19. august 2021 #7924 Del Skrevet 19. august 2021 happygilmore skrev (1 time siden): Men man bør kanskje være litt kritisk på hva man deler på Internett, i alle fall når informasjonen omhandler barnet? Nå gjaldt denne diskusjonen hvilke valg mor tar for seg selv og hvorvidt slike valg bør filtreres gjennom «kan barnet mitt bli mobbet». Som en videreføring av mammapolitiet som gir svært trange rammer for hva som er en god mor. Å bli mamma er krevende og mange sliter seg ut for å perfeksjonere også dette. Om det skal legges til lista å begrense hva man kan og ikke kan gjøre fordi barnet kan bli mobbet som ung tenåring, da drar man det vel langt. Ikke rart flere og flere velger å ikke få barn når man ser hvilke krav som stilles. Potensielt sett kan barn mobbes for hva som helst, det handler vel så mye om mobberen som av ulike grunner finner seg et offer. Og som @Bobleplasten skriver, hvis vi skal styres av hva mobbere kan komme til å mobbe for, da er vi på ville veier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
happygilmore Skrevet 19. august 2021 #7925 Del Skrevet 19. august 2021 (endret) CecilieX skrev (4 minutter siden): Nå gjaldt denne diskusjonen hvilke valg mor tar for seg selv og hvorvidt slike valg bør filtreres gjennom «kan barnet mitt bli mobbet». Som en videreføring av mammapolitiet som gir svært trange rammer for hva som er en god mor. Å bli mamma er krevende og mange sliter seg ut for å perfeksjonere også dette. Om det skal legges til lista å begrense hva man kan og ikke kan gjøre fordi barnet kan bli mobbet som ung tenåring, da drar man det vel langt. Ikke rart flere og flere velger å ikke få barn når man ser hvilke krav som stilles. Potensielt sett kan barn mobbes for hva som helst, det handler vel så mye om mobberen som av ulike grunner finner seg et offer. Og som @Bobleplasten skriver, hvis vi skal styres av hva mobbere kan komme til å mobbe for, da er vi på ville veier. Men jeg ser ikke at diskusjonen gjaldt hvilke valg mor tar for seg selv. Den gjaldt hvilken informasjon som deles på nett og hva barnet kan finne ved å feks Google seg selv i fremtiden. Det er du og Bobleplasten som har dreid diskusjonen om til at "mor kan ikke gjøre noe som helst, hvis hun skal tenke over at barnet kan bli mobbet for alt hun gjør." Det handler ikke om hva mor GJØR, men om hva hun DELER i sosiale medier. Endret 19. august 2021 av happygilmore 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattedama Skrevet 19. august 2021 #7926 Del Skrevet 19. august 2021 CecilieX skrev (Akkurat nå): Nå gjaldt denne diskusjonen hvilke valg mor tar for seg selv og hvorvidt slike valg bør filtreres gjennom «kan barnet mitt bli mobbet». Som en videreføring av mammapolitiet som gir svært trange rammer for hva som er en god mor. Å bli mamma er krevende og mange sliter seg ut for å perfeksjonere også dette. Om det skal legges til lista å begrense hva man kan og ikke kan gjøre fordi barnet kan bli mobbet som ung tenåring, da drar man det vel langt. Ikke rart flere og flere velger å ikke få barn når man ser hvilke krav som stilles. Potensielt sett kan barn mobbes for hva som helst, det handler vel så mye om mobberen som av ulike grunner finner seg et offer. Og som @Bobleplasten skriver, hvis vi skal styres av hva mobbere kan komme til å mobbe for, da er vi på ville veier. Mammapoliti faktisk. Litt usikker på hva du faktisk mener er «mammapoliti» med å mane til aktsomhet på hva man legger ut på en offentlig konto på nett? I tillegg kan jeg virkelig ikke se relevansen til at det er krevende å bli mor knyttet opp mot perfeksjon? Er det krevende å tenke over hva man legger ut på nett, som mindreårige kan Google seg til senere? 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 19. august 2021 #7927 Del Skrevet 19. august 2021 Lileep skrev (2 timer siden): Jeg mener at som influencer skal man filtrere gjennom et mye mer omfattende filter enn «oss vanlige foreldre». Influencere lever av media, og når barn brukes i denne sammenhengen, så skal det filtreres rimelig nøye syns jeg! Har du en liste over hva som er greit? Og hvor tidlig skal vi begynne å filtrere? Allerede 5 år før vi får barn? Kanskje 10 år før? Jeg nekter å leve i en verden hvor jeg skal styres etter hva en evt mobber kan komme til å bruke mot meg. Den samme retten bør alle ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattedama Skrevet 19. august 2021 #7928 Del Skrevet 19. august 2021 (endret) CecilieX skrev (2 minutter siden): Har du en liste over hva som er greit? Og hvor tidlig skal vi begynne å filtrere? Allerede 5 år før vi får barn? Kanskje 10 år før? Jeg nekter å leve i en verden hvor jeg skal styres etter hva en evt mobber kan komme til å bruke mot meg. Den samme retten bør alle ha. Er du seriøs? Hva med å begynne å tenke over hva man deler når man vet at man skal få ansvar for en mindreårig? Endret 19. august 2021 av Lill :) 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 19. august 2021 #7929 Del Skrevet 19. august 2021 happygilmore skrev (6 minutter siden): Men jeg ser ikke at diskusjonen gjaldt hvilke valg mor tar for seg selv. Den gjaldt hvilken informasjon som deles på nett og hva barnet kan finne ved å feks Google seg selv i fremtiden. Det er du og Bobleplasten som har dreid diskusjonen om til at "mor kan ikke gjøre noe som helst, hvis hun skal tenke over at barnet kan bli mobbet for alt hun gjør." Det handler ikke om hva mor GJØR, men om hva hun DELER i sosiale medier. Da må du lese Bobleplasten sitt innlegg igjen, det var det jeg sa meg enig i og som du deretter svarte på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 19. august 2021 #7930 Del Skrevet 19. august 2021 Lill skrev (2 minutter siden): Er du seriøs? Hva med å begynne å tenke over hva man deler når man vet at man skal få ansvar for en mindreårig? Jeg er 100% seriøs. Det blir urimelig trangt om man skal filtrere alt gjennom hva en evt mobber kan komme til å bruke mot barnet mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lileep Skrevet 19. august 2021 #7931 Del Skrevet 19. august 2021 (endret) 13 minutter siden, CecilieX said: Har du en liste over hva som er greit? Og hvor tidlig skal vi begynne å filtrere? Allerede 5 år før vi får barn? Kanskje 10 år før? Jeg nekter å leve i en verden hvor jeg skal styres etter hva en evt mobber kan komme til å bruke mot meg. Den samme retten bør alle ha. Litt vanskelig å filtrere bruken av barnet 10 år før det er født, er det ikke? Som nevnt flere ganger, det handler om hva som legges ut om barnet og hvilke bilder barnet er med på.. Hva HD har gjort alle åra før har ikke så mye med saken jeg diskuterer, jeg diskuterer bildene med baby på, og hvordan det kan oppleves for barnet senere i livet.. Hva du selv velger å legge ut er opptil deg. Men du velger å legge det ut! Når man legger ut bilder av barn, så er det ikke barnet som selv velger dette. Som mamma tar vi et valg, og jeg mener at en influecer skal tenke grundig gjennom hva som deles av barnet. Hvordan du har klart å vinkle det til at du må filtrere og tenke på hva mobbere kan bruke mot deg skjønner jeg ikke… Og den siste setningen din; «Den samme retten bør alle ha». Den gjelder søren meg for barn også, BARNET skal ha samme rett til å ikke bli klistra utover nettet! At mammaen vil for å tjene pæng, er det mest lavmåle grunnen som finnes! Endret 19. august 2021 av Lileep 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol Rampelyset Skrevet 19. august 2021 #7932 Del Skrevet 19. august 2021 Tråden er ryddet for persondebatt og svar til dette. Sol, admin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 19. august 2021 #7933 Del Skrevet 19. august 2021 net0ty skrev (32 minutter siden): Det siste innlegget hennes.. blir så lei av dobbelkommunikasjonen. Hun som først snakket om at hun ikke kunne forstå de som følte de ikke rakk å dusje i barselatiden skal nå fronte det å være ærlig om det å være mamma. Tipper det blir mye om lite søvn, baby som gråter og lite om det som kan virke negativt om henne selv. Det er jo ikke dobbeltkommunikasjon. Hun har vel bare møtt seg selv i døra. Hvem har vel ikke det når det kommer til det å ha baby/barn? De fleste har vel sagt før de fikk barn at "det er jo bare å gjøre sånn og sånn" ang barneoppdragelse. Hvis jeg husker rett så sa HD det om de som ikke rekker å dusje når babyen var helt nyfødt. I den tiden da babyer sover 20 timer i døgnet. Gikk litt hardt ut og trodde hun var verdensmester. Så kom realiteten som hun ikke ante hvordan var før hun var der. Og så møtte hun seg i døra. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 19. august 2021 #7934 Del Skrevet 19. august 2021 Synet på eksponering av barn har ulike innfallsvinkler. Det ene perspektivet handler om respekt for privatliv, en rett som er nedfelt i Grunnloven. Eksponering krenker denne retten. Udiskutabelt. Perspektiv nummer to er hensynet til barnets beste, eksponering på influenceres konto er ikke til barnets beste. Udiskutabelt. Så har vi retten til å lage sin egen digitale identitet. Her er det en større tvil om hvorvidt bilder og tekst av en baby gjør at man fratas denne retten. Babyer har gjerne ikke utviklet identitet på det tidspunktet. HD får kritikk for deling av ammebilder. Det er eksponering og pr definisjon får barnet krenket sitt privatliv. Jeg bifaller det ikke, men greier ikke helt å se at skadepotensialet er så stort at det rettferdiggjør den voldsomme kritikken som blir henne til del. Når argumentene så dreies mot at dette kan føre til mobbing senere i livet, så mener jeg at det er et galt fokus. Som @Bobleplasten skrev. Det å styres av hva evt mobbere kan komme til å bruke senere i livet er å anerkjenne eget ansvar for den evt mibbingen man blir utsatt for. Når noen deretter også trekker frem HD sin fortid og mener hun burde ha tenkt på fremtidige barn før hun gjorde valg, da mener jeg at man har er helt urimelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 19. august 2021 #7935 Del Skrevet 19. august 2021 Finlay skrev (1 time siden): Her er det ikke snakk om rammer for hva den gjengse mor (og far) kan gjøre, men et spørsmål om hva en Influencer deler med x antall tusen fremmede mennesker. Det er mange som etterhvert må vokse opp med en mor som har kastet klærne- helt eller delvis -på SoMe, kanskje på samme konto som bilder av barnet. Om disse barna får problemer av den grunn er kanskje litt tidlig å si? De fleste enda er unge, og er første generasjon som skal leve med denne eventuelle problemstillingen. Grensene flyttes stadig. Kanskje er fenomenet blitt så akseptert at få/ingen reagerer om noen år? Kanskje går det fint å vokse opp med bilder av mor i sexy undertøy og forførende blikk, bli brukt som tilbehør til mors nye kjole, med ammebilder og opplysninger om ens vektøkning, at man er “sugesvak”, at man trenger fysikalsk behandling fordi….Alt i skjønn forening på mors Instagram. Kanskje går det ikke fint. Kanskje det går fint for noen, men ikke for alle. Man må skille mellom info som omhandler barnet og hva mor deler av info om seg selv. Det ene er ikke greit, det andre er greit. Mødre skal ikke være nødt til å begrense hva de deler om seg selv, fordi de har blitt mødre og potensielt sett kan skade barnet. Hvis jeg eller en influencer vil spankulere rundt i miniskjørt og rosa pønkesveis så gjør vi det, selv om vi er mødre. Da lærer vi barna våre å ikke la seg styre av snevre rammer og andres fordommer eller meninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattedama Skrevet 19. august 2021 #7936 Del Skrevet 19. august 2021 CecilieX skrev (7 minutter siden): Man må skille mellom info som omhandler barnet og hva mor deler av info om seg selv. Det ene er ikke greit, det andre er greit. Mødre skal ikke være nødt til å begrense hva de deler om seg selv, fordi de har blitt mødre og potensielt sett kan skade barnet. Hvis jeg eller en influencer vil spankulere rundt i miniskjørt og rosa pønkesveis så gjør vi det, selv om vi er mødre. Da lærer vi barna våre å ikke la seg styre av snevre rammer og andres fordommer eller meninger. Dette blir for dumt. Man har som Influenser et større ansvar for hva man legger ut, og vi snakker ikke miniskjørt og pønkesveis. Det er halvnaken kropp i monitor for å selge undertøy.Sammen med bilder av mindreårig. Bilder av seg selv i undertøy med mindreårig på armen. Åpent for alle å se. Ikke ok. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
keiserenernaken Skrevet 19. august 2021 #7937 Del Skrevet 19. august 2021 Helene Drage bruker babyen som innhold på plattformene sine. Hennes Jeg blir forlenget at baby og alt hva baby innebærer. Dette skaper engasjement hos både følgere og kritikere. Hver gang mor bruker baby som forlengelse av seg selv, så skaper mor et narrativ av barnet. Narrativet trenger ikke stemme, men grensen for hvorvidt barnet kan skape sin egen identitet er overtrådt. Barnet burde ikke trenge ta stilling til det bilde mor har laget for det på sosiale medier. Det spiller ingen trille om hvorvidt det kan gå bra/kommer garantert til å bli mobbing. Det eneste som spiller en rolle er at barnet ikke får presentert seg selv, i sitt bilde, når det selv vil, på sosiale medier. Det er til å grine av. 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trøst Skrevet 19. august 2021 #7938 Del Skrevet 19. august 2021 Finlay skrev (2 timer siden): Her er det ikke snakk om rammer for hva den gjengse mor (og far) kan gjøre, men et spørsmål om hva en Influencer deler med x antall tusen fremmede mennesker. Det er mange som etterhvert må vokse opp med en mor som har kastet klærne- helt eller delvis -på SoMe, kanskje på samme konto som bilder av barnet. Om disse barna får problemer av den grunn er kanskje litt tidlig å si? De fleste enda er unge, og er første generasjon som skal leve med denne eventuelle problemstillingen. Grensene flyttes stadig. Kanskje er fenomenet blitt så akseptert at få/ingen reagerer om noen år? Kanskje går det fint å vokse opp med bilder av mor i sexy undertøy og forførende blikk, bli brukt som tilbehør til mors nye kjole, med ammebilder og opplysninger om ens vektøkning, at man er “sugesvak”, at man trenger fysikalsk behandling fordi….Alt i skjønn forening på mors Instagram. Kanskje går det ikke fint. Kanskje det går fint for noen, men ikke for alle. Her har foreldre til andre barn uansett en jobb å gjøre. Selvsagt er det ikke ok at et barn blir mobbet fordi moren har lagt ut lettkledde bilder av seg selv på internett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finlay Skrevet 19. august 2021 #7939 Del Skrevet 19. august 2021 CecilieX skrev (9 minutter siden): Man må skille mellom info som omhandler barnet og hva mor deler av info om seg selv. Det ene er ikke greit, det andre er greit. Mødre skal ikke være nødt til å begrense hva de deler om seg selv, fordi de har blitt mødre og potensielt sett kan skade barnet. Hvis jeg eller en influencer vil spankulere rundt i miniskjørt og rosa pønkesveis så gjør vi det, selv om vi er mødre. Da lærer vi barna våre å ikke la seg styre av snevre rammer og andres fordommer eller meninger. Tja. Jeg synes nettopp influencermødre bør begrense hva de deler om seg selv, fordi det de deler potensielt kan skade barnet. (Tenker ikke spesielt på HD her altså.) Hvem bryr seg forresten om en influencer eller fru Hansen spankulerer rundt i miniskjørt og rosa pønkesveis? Ingen. Tar fru Hansens barn skade hvis mor med 130 følgere viser rompa på Instagram? Mulig. Tar influencerens barn skade hvis mor med 130 000 følgere gjør det samme? Mulig. Barn er forskjellige. Noen synes kanskje det er kult, mens for andre kan det bli fryktelig tungt. Hvilke reaksjoner hvert enkelt barn møter i miljøet rundt seg vet vi heller ikke på forhånd. Ingen vet på forhånd i hvilken grad det rammer det enkelte barnet. Man kan ikke kontrollere hva som skjer etter at man har delt disse bildene. Man kan gjerne snakke om snevre rammer og fordommer, men skal mors ønske om å blotte seg/tjene penger på å kle av seg potensielt trumfe barns psyke og trygghet? Jeg mener ikke det. Men som nevnt i en tidligere kommentar - samfunnet endrer seg, så godt mulig nakenhet på SoMe er såpass alminneliggjort og akseptert om få år, at ingen hever et øyebryn. Inntil da - tenk på barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finlay Skrevet 19. august 2021 #7940 Del Skrevet 19. august 2021 Trøst skrev (16 minutter siden): Her har foreldre til andre barn uansett en jobb å gjøre. Selvsagt er det ikke ok at et barn blir mobbet fordi moren har lagt ut lettkledde bilder av seg selv på internett. Veldig enig, men tror dessverre det tar tid før vi er der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå