EtFo Skrevet 18. august 2021 #7901 Del Skrevet 18. august 2021 Lill skrev (1 time siden): Jeg er enig i at selv om mor er grenseløs på hva hun deler på sin offentlige konto, så bør hun tenke igjennom hva hun legger ut når mindreårig blir eksponert. Nå er det mange som har lagt ut ammebilder på sine offentlige kanaler, så da er det vel blitt «normalisert». Ja, du; amming er rimelig normalt, gitt🤷♀️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lileep Skrevet 19. august 2021 #7902 Del Skrevet 19. august 2021 (endret) 7 hours ago, EtFo said: Ja, du; amming er rimelig normalt, gitt🤷♀️ Ja, de fleste voksne syns amming og bilder av det er helt normalt. Men syns unge tenåringer og 8-9 åringer det? Mine to blir flaue av å se bilder av seg selv i bleie, og det er i sitt eget album! Jeg tror neppe de hadde syns det er stas å se et ammebilde flytende på nett, når et bilde i bleie skaper flauhet.. Det virker som at flere her har en oppfatning av at den type bilder ikke er flaue/skjemmende for noen, hverken barn eller tenåring, siden de selv og flere voksne syns det er helt greit! Er stor forskjell på barn og voksne på hvordan ting oppfattes! Flere klarer ikke se hvordan ting kan oppfattes gjennom noens barns øyne! Endret 19. august 2021 av Lileep 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
panfobi Skrevet 19. august 2021 #7903 Del Skrevet 19. august 2021 Lill skrev (13 timer siden): Her her et godt eksempel på hvor ræva HD er på å merke reklame. Disse bildene er lagt ut på IG etter hverandre. Det ene er ikke merket, mens det andre er merket. Da er det bare å sende inn klage her. Det skal jeg gjøre (…igjen), og oppfordrer alle til å gjøre det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vimse83 Skrevet 19. august 2021 #7904 Del Skrevet 19. august 2021 Det siste innlegget på Instagram skulle vel vært merket også? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
panfobi Skrevet 19. august 2021 #7905 Del Skrevet 19. august 2021 vimse83 skrev (2 minutter siden): Det siste innlegget på Instagram skulle vel vært merket også? Hvis hun får noen fordeler av å dele det, så skal det merkes. Melder inn nest siste post også, med det samme jeg er i gang. Hvor vanskelig kan det egentlig være å merke rett. 🙄 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugar&Spice Skrevet 19. august 2021 #7906 Del Skrevet 19. august 2021 panfobi skrev (1 time siden): Hvis hun får noen fordeler av å dele det, så skal det merkes. Melder inn nest siste post også, med det samme jeg er i gang. Hvor vanskelig kan det egentlig være å merke rett. 🙄 Mulig jeg misforstår, men dette innlegget fra Change er vel merket? Eller skal det merkes i innleggsteksten OGSÅ? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 19. august 2021 #7907 Del Skrevet 19. august 2021 (endret) Ganske interessant at feks CBE blir halshugget for å blande lettkledde bilder og eksponering av barn på en firmakonto og brudd på barns rett til privatliv. Er vel den eneste tråden Rampelys hvor eksponering av barn blir forsvart. Det like lite greit at HD snakker om ødelagt kropp ved og etter graviditet som når CBE gjør det Endret 20. august 2021 av Miranda16 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
panfobi Skrevet 19. august 2021 #7908 Del Skrevet 19. august 2021 Sugar&Spice skrev (19 minutter siden): Mulig jeg misforstår, men dette innlegget fra Change er vel merket? Eller skal det merkes i innleggsteksten OGSÅ? Hentet fra Forbrukerrådet sine nettsider. ☺️ Det er ikke godt nok å tagge at det er et betalt samarbeid. Det skal merkes tydelig med reklame eller annonse først i teksten. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kolibrien Skrevet 19. august 2021 #7909 Del Skrevet 19. august 2021 Lileep skrev (På 16.8.2021 den 11.01): Tror det er vanskelig for henne å relatere ting til vekt og vektnedgang. Sånn har det alltid vært og vil nok ikke endre seg. En ting jeg lurer på, er hvorfor hun gjør alt så veldig komplisert! Hvorfor prøver hun ikke på et normalt kosthold med mengdekontroll? Å leve på keto resten av livet, måtte kontrollere alt man har lyst på, virker veldig slitsomt. Hun har jo på en måte litt hjelp i mengdekontroll enda ref operasjonen. Ketokosthold er vel ikke ensbetydende med å kunne spise så mye man vil? Om det er derfor hun velger dette? Ikke frekt ment, men du har kanskje ikke erfaring rundt LK-/keto-kosthold? For det første så er det ikke komplisert. Det handler først og fremst om ren, sunn og næringsrik mat. Hovedmålet er å holde blodsukkeret jevnt, noe som er svært gunstig for kroppen og som gjør at suget etter usunn mat senkes betraktelig. Som de fleste vet er det karbohydratene som gjør at blodsukkeret svinger. De fleste som velger dette kostholdet, gjør det fordi de føler seg mye bedre. Mengdekontroll på «vanlig mat» gir ikke de samme fordelene for helsa og vektnedgang. Keto er ikke ensbetydende med å kunne spise så mye man vil, men man blir mettere og mer tilfreds ved et slikt kosthold, noe som gjør det enklere å ikke overspise. Hun har også sagt at hun spiser mer karbo enn vanlig mtp ammingen, noe som virker fornuftig. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lileep Skrevet 19. august 2021 #7910 Del Skrevet 19. august 2021 11 minutter siden, Kolibrien said: Ikke frekt ment, men du har kanskje ikke erfaring rundt LK-/keto-kosthold? For det første så er det ikke komplisert. Det handler først og fremst om ren, sunn og næringsrik mat. Hovedmålet er å holde blodsukkeret jevnt, noe som er svært gunstig for kroppen og som gjør at suget etter usunn mat senkes betraktelig. Som de fleste vet er det karbohydratene som gjør at blodsukkeret svinger. De fleste som velger dette kostholdet, gjør det fordi de føler seg mye bedre. Mengdekontroll på «vanlig mat» gir ikke de samme fordelene for helsa og vektnedgang. Keto er ikke ensbetydende med å kunne spise så mye man vil, men man blir mettere og mer tilfreds ved et slikt kosthold, noe som gjør det enklere å ikke overspise. Hun har også sagt at hun spiser mer karbo enn vanlig mtp ammingen, noe som virker fornuftig. Jeg har prøvd LK to ganger, og hver gang ble jeg så lei av å måtte sjekke ting, regne ut hvor mye jeg fikk i meg, leite etter nye ting å spise fordi det blir mye det samme pga hva man kan spise. Så for meg ble det veldig mye mer komplisert enn å kunne spise alt jeg vil i riktig mengde ☺️ Hvorfor gir ikke vanlig mat de samme helsefordeler og vektnedgang mener du? Jeg har gått ned snart 20kg på 6 mnd med å være påpasselig med mengden! Blodprøver viser forbedring, samt blodtrykk osv. Har spist akkurat det jeg vil ha, ikke erstattet noe med såkalt sunnere produkter/uten sukker osv.. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bobleplasten Skrevet 19. august 2021 #7911 Del Skrevet 19. august 2021 Mitt poeng er enkelt å greit å kommentere at det ble publisert for eksempel lettkledde bilder som en ting man ikke skulle gjøre fordi da ble det pinlig for barna, når det er veldig synlig at det er ens egne fordommer mot nettopp sånn oppførsel som gjør at det er ryggmargsrefleksen. Og litt god gammeldags kink-shaming ved å dra frem pisk som noe litt ekstra flaut. Da tar jeg meg friheten til å reagere. Hvorfor sier det noe om holdningene til folk når du sier "du bør ikke gjøre X for da blir ungene dine mobbet?" Jo, fordi det er mange ting unger kan mobbe for, og i de aller fleste tilfeller vil man selvfølgelig synes det er helt uhørt å mene at den mobbede, eller foreldrene deres skal gjøre noe ANNERLEDES for å unngå mobbingen. Med mindre man også mener at f eks homofile foreldre bør bli i skapet fordi ungene kan få høre det på skolen, eller at en far må slanke seg fordi sønnen blir ertet for at faren blir stor, eller liknende så har man jo egentlig innrømmet at ansvaret for å unngå mobbing faktisk ligger hos MOBBEREN. Og om man driver med victim blaming tenker man, på et eller annet nivå, at en sånn reaksjon egentlig er legitim og en akseptabel sosial korreks for "feil oppførsel". Vi er fulle av fordommer, alle sammen, jeg også, og det handler både om kropp, vekt, seksualitet, osv. Mitt poeng er at det ble fremstilt som at løsningen på problemet at Helene Drage brakte vanære på familien sin var at hun gjorde MINDRE av den oppførselen som andre unger kunne reagere på (som et ammebilde, eller iflg enkelte innlegg også lettkledde bilder). Og det sier noe om holdningene enkeltpersoner har, og mindre om hvilke universelle sannheter en har i samfunnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finlay Skrevet 19. august 2021 #7912 Del Skrevet 19. august 2021 Bobleplasten skrev (25 minutter siden): Jo, fordi det er mange ting unger kan mobbe for, og i de aller fleste tilfeller vil man selvfølgelig synes det er helt uhørt å mene at den mobbede, eller foreldrene deres skal gjøre noe ANNERLEDES for å unngå mobbingen. Mener du virkelig dette? De fleste foreldre vil nok gjøre det de kan for å unngå at DE er årsak til at barna blir mobbet. Da gjør man heller ting annerledes for å unngå mobbingen, hvis det er mulig. I en ideelt samfunn forstår alle at ansvaret for mobbing ligger hos mobberen, og foreldre kan danse nakne i gata om de vil, uten at noen foretrekker en mine. Inntil vi er der, så tar man noen hensyn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
happygilmore Skrevet 19. august 2021 #7913 Del Skrevet 19. august 2021 Bobleplasten skrev (1 time siden): Mitt poeng er enkelt å greit å kommentere at det ble publisert for eksempel lettkledde bilder som en ting man ikke skulle gjøre fordi da ble det pinlig for barna, når det er veldig synlig at det er ens egne fordommer mot nettopp sånn oppførsel som gjør at det er ryggmargsrefleksen. Og litt god gammeldags kink-shaming ved å dra frem pisk som noe litt ekstra flaut. Da tar jeg meg friheten til å reagere. Hvorfor sier det noe om holdningene til folk når du sier "du bør ikke gjøre X for da blir ungene dine mobbet?" Jo, fordi det er mange ting unger kan mobbe for, og i de aller fleste tilfeller vil man selvfølgelig synes det er helt uhørt å mene at den mobbede, eller foreldrene deres skal gjøre noe ANNERLEDES for å unngå mobbingen. Med mindre man også mener at f eks homofile foreldre bør bli i skapet fordi ungene kan få høre det på skolen, eller at en far må slanke seg fordi sønnen blir ertet for at faren blir stor, eller liknende så har man jo egentlig innrømmet at ansvaret for å unngå mobbing faktisk ligger hos MOBBEREN. Og om man driver med victim blaming tenker man, på et eller annet nivå, at en sånn reaksjon egentlig er legitim og en akseptabel sosial korreks for "feil oppførsel". Vi er fulle av fordommer, alle sammen, jeg også, og det handler både om kropp, vekt, seksualitet, osv. Mitt poeng er at det ble fremstilt som at løsningen på problemet at Helene Drage brakte vanære på familien sin var at hun gjorde MINDRE av den oppførselen som andre unger kunne reagere på (som et ammebilde, eller iflg enkelte innlegg også lettkledde bilder). Og det sier noe om holdningene enkeltpersoner har, og mindre om hvilke universelle sannheter en har i samfunnet. Ja, jeg ser at jeg nok formulerte meg dumt da jeg trakk frem pisk og sexy undertøy. Poenget mitt var, og er, at alle disse bildene MIKSES MED EKSPONERING av barn! At mora legger ut bilder av seg selv i undertøy, eller informasjon om sin livshistorie, eller noe annet som gjelder henne selv, er ikke det som er ille. At dette blandes inn med utlevering av barnets privatliv er derimot det jeg mener blir feil. Det er bare all informasjonen som blir så overveldende, alt det som ligger ute på nett til evig tid - noe av denne mengden KAN jo kanskje bli ekkelt/pinlig/skremmende/overveldende for barnet å finne om seg selv en vakker dag..? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 19. august 2021 #7914 Del Skrevet 19. august 2021 Bobleplasten skrev (1 time siden): Mitt poeng er enkelt å greit å kommentere at det ble publisert for eksempel lettkledde bilder som en ting man ikke skulle gjøre fordi da ble det pinlig for barna, når det er veldig synlig at det er ens egne fordommer mot nettopp sånn oppførsel som gjør at det er ryggmargsrefleksen. Og litt god gammeldags kink-shaming ved å dra frem pisk som noe litt ekstra flaut. Da tar jeg meg friheten til å reagere. Hvorfor sier det noe om holdningene til folk når du sier "du bør ikke gjøre X for da blir ungene dine mobbet?" Jo, fordi det er mange ting unger kan mobbe for, og i de aller fleste tilfeller vil man selvfølgelig synes det er helt uhørt å mene at den mobbede, eller foreldrene deres skal gjøre noe ANNERLEDES for å unngå mobbingen. Med mindre man også mener at f eks homofile foreldre bør bli i skapet fordi ungene kan få høre det på skolen, eller at en far må slanke seg fordi sønnen blir ertet for at faren blir stor, eller liknende så har man jo egentlig innrømmet at ansvaret for å unngå mobbing faktisk ligger hos MOBBEREN. Og om man driver med victim blaming tenker man, på et eller annet nivå, at en sånn reaksjon egentlig er legitim og en akseptabel sosial korreks for "feil oppførsel". Vi er fulle av fordommer, alle sammen, jeg også, og det handler både om kropp, vekt, seksualitet, osv. Mitt poeng er at det ble fremstilt som at løsningen på problemet at Helene Drage brakte vanære på familien sin var at hun gjorde MINDRE av den oppførselen som andre unger kunne reagere på (som et ammebilde, eller iflg enkelte innlegg også lettkledde bilder). Og det sier noe om holdningene enkeltpersoner har, og mindre om hvilke universelle sannheter en har i samfunnet. Utrolig viktig poeng. Hvis det å bli foreldre skal bety at alle valg man tar skal filtreres gjennom et «kan barnet mitt bli mobbet for dette», da blir det enda trangere å være mamma. Vi trenger faktisk ikke enda trangere rammer enn det vi allerede har for hva vi kan og bør gjøre som mor (og far). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lileep Skrevet 19. august 2021 #7915 Del Skrevet 19. august 2021 7 minutter siden, CecilieX said: Utrolig viktig poeng. Hvis det å bli foreldre skal bety at alle valg man tar skal filtreres gjennom et «kan barnet mitt bli mobbet for dette», da blir det enda trangere å være mamma. Vi trenger faktisk ikke enda trangere rammer enn det vi allerede har for hva vi kan og bør gjøre som mor (og far). Jeg mener at som influencer skal man filtrere gjennom et mye mer omfattende filter enn «oss vanlige foreldre». Influencere lever av media, og når barn brukes i denne sammenhengen, så skal det filtreres rimelig nøye syns jeg! 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finlay Skrevet 19. august 2021 #7916 Del Skrevet 19. august 2021 Lileep skrev (1 minutt siden): Jeg mener at som influencer skal man filtrere gjennom et mye mer omfattende filter enn «oss vanlige foreldre». Influencere lever av media, og når barn brukes i denne sammenhengen, så skal det filtreres rimelig nøye syns jeg! Helt enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
happygilmore Skrevet 19. august 2021 #7917 Del Skrevet 19. august 2021 CecilieX skrev (26 minutter siden): Utrolig viktig poeng. Hvis det å bli foreldre skal bety at alle valg man tar skal filtreres gjennom et «kan barnet mitt bli mobbet for dette», da blir det enda trangere å være mamma. Vi trenger faktisk ikke enda trangere rammer enn det vi allerede har for hva vi kan og bør gjøre som mor (og far). Men man bør kanskje være litt kritisk på hva man deler på Internett, i alle fall når informasjonen omhandler barnet? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 19. august 2021 #7918 Del Skrevet 19. august 2021 CecilieX skrev (1 time siden): Utrolig viktig poeng. Hvis det å bli foreldre skal bety at alle valg man tar skal filtreres gjennom et «kan barnet mitt bli mobbet for dette», da blir det enda trangere å være mamma. Vi trenger faktisk ikke enda trangere rammer enn det vi allerede har for hva vi kan og bør gjøre som mor (og far). Enig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda16 Skrevet 19. august 2021 #7919 Del Skrevet 19. august 2021 Det er foreldrenes ansvar å beskytte barna sine etter beste evne. Å poste barnet sitt i alle ulike settinger, og oppgi helseopplysninger er ikke å skjerme barnet. Det er brudd på privatliv og Barnekonvensjonen! Man bør stille seg spørsmålet, er mine handlinger til barnets beste? Er jeg en god rollemodell for barnet mitt? Influencere har et særskilt ansvar da privatlivet til barnet blir delt med tusenvis av fremmede mennesker. De influencerne med flest følgere er også verstingene. Alt koker ned til penger. Heldigvis er svært mange som ikke lever av sosiale medier flinke, men altfor mange er ikke det. Det er også viktig å være gode rollemodeller ovenfor følgere i forhold til eksponering av barn. HD tar ikke overhode ikke ansvar. Hun bruker barnet sitt i en kommersiell setting og tjener gode penger på det og det er ganske tydelig derfor hun har valgt a masseeksponere barnet. Det er klart at valgene hun tar angående eksponering er lite gjennomtenkt da hun har gått frem og tilbake på om barnet bør eksponering eller ikke. HD er ikke offeret her, men barnet er! 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finlay Skrevet 19. august 2021 #7920 Del Skrevet 19. august 2021 (endret) Her er det ikke snakk om rammer for hva den gjengse mor (og far) kan gjøre, men et spørsmål om hva en Influencer deler med x antall tusen fremmede mennesker. Det er mange som etterhvert må vokse opp med en mor som har kastet klærne- helt eller delvis -på SoMe, kanskje på samme konto som bilder av barnet. Om disse barna får problemer av den grunn er kanskje litt tidlig å si? De fleste enda er unge, og er første generasjon som skal leve med denne eventuelle problemstillingen. Grensene flyttes stadig. Kanskje er fenomenet blitt så akseptert at få/ingen reagerer om noen år? Kanskje går det fint å vokse opp med bilder av mor i sexy undertøy og forførende blikk, bli brukt som tilbehør til mors nye kjole, med ammebilder og opplysninger om ens vektøkning, at man er “sugesvak”, at man trenger fysikalsk behandling fordi….Alt i skjønn forening på mors Instagram. Kanskje går det ikke fint. Kanskje det går fint for noen, men ikke for alle. Endret 19. august 2021 av Finlay Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå