Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Gjest Plannergirl
3 minutter siden, FotbaIlflua skrev:

Hvor mange prosent må man ha gått ned for at det skal anses som vellykket?

Jeg leste en del forskning om det for lenge siden (har ikke link her) men ved sleeve er det ca 70% av overvekt som er forventet å miste de første ett-to årene. Etter dette er det forventet å gå opp igjen rundt 10-15% hvor man også må legge i mer jobb for å holde seg nede da magen ikke lengre er like liten. Det er ca tall fordi det er jo veldig individuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Plannergirl skrev:

Jeg leste en del forskning om det for lenge siden (har ikke link her) men ved sleeve er det ca 70% av overvekt som er forventet å miste de første ett-to årene. Etter dette er det forventet å gå opp igjen rundt 10-15% hvor man også må legge i mer jobb for å holde seg nede da magen ikke lengre er like liten. Det er ca tall fordi det er jo veldig individuelt. 

Ok. Hvor går grensen for overvekt da? Det er ingen tvil om at HD har gått ned mye i vekt. Hun ser tilsynelatende ut til å likevel være et godt stykke unna normalvekt. Betyr det at hun likevel kan være innafor forventet vekttap? Jeg trodde det var meningen at man skulle komme ned i normalvekt etter operasjon? Jeg spør fordi jeg ikke har så mye kunnskap om dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
24 minutter siden, FotbaIlflua skrev:

Ok. Hvor går grensen for overvekt da? Det er ingen tvil om at HD har gått ned mye i vekt. Hun ser tilsynelatende ut til å likevel være et godt stykke unna normalvekt. Betyr det at hun likevel kan være innafor forventet vekttap? Jeg trodde det var meningen at man skulle komme ned i normalvekt etter operasjon? Jeg spør fordi jeg ikke har så mye kunnskap om dette.

Målet med operasjon er ikke normalvekt, det er det de færreste som får til, men de vil senke leptin, kolesterol, reversere diabetes 2 osv når det gjelder blodprøver og riskfaktorer. Når jeg sier overvekt mente jeg 70% av den overvekten vedkommende har. Dvs hvis jeg har 60kg å miste (over bmi 24.9) er det forventet at operasjonen hjelper til med å gå ned ca 40kg. De siste 20 er veldig individuelt om man klarer å gå ned pga kroppen har vært gjennom mye. Målet om å senke/ fjerne risikofaktorer møtes mye kjappere enn en normal bmi og er det viktigste. 

Helene kan godt være innenfor forventet vekttap der hun er nå, men også i form av blodprøver osv. Dette får hun ved oppfølging av helsevesen og er ikke noe vi bør spekulere i. 

Endret av Plannergirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Plannergirl skrev:

Målet med operasjon er ikke normalvekt, det er det de færreste som får til, men de vil senke leptin, kolesterol, reversere diabetes 2 osv når det gjelder blodprøver og riskfaktorer. Når jeg sier overvekt mente jeg 70% av den overvekten vedkommende har. Dvs hvis jeg har 60kg å miste (over bmi 24.9) er det forventet at operasjonen hjelper til med å gå ned ca 40kg. De siste 20 er veldig individuelt om man klarer å gå ned pga kroppen har vært gjennom mye. Målet om å senke/ fjerne risikofaktorer møtes mye kjappere enn en normal bmi og er det viktigste. 

Helene kan godt være innenfor forventet vekttap der hun er nå, men også i form av blodprøver osv. Dette får hun ved oppfølging av helsevesen og er ikke noe vi bør spekulere i. 

Veldig bra skrevet :) Godt det er noen som kan komme med motvekt til usmakelige kommentarer på andre vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, Plannergirl skrev:

veldig interessant, og utrolig godt å få et innspill som er basert på kunnskap. Tusen takk, tror vi er mange som lærte noe nytt nå.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plannergirl
Akkurat nå, MissLucy skrev:

veldig interessant, og utrolig godt å få et innspill som er basert på kunnskap. Tusen takk, tror vi er mange som lærte noe nytt nå.

Håper det 😅 er mye stigma rundt disse operasjonene, og de fleste vet ikke så mye om hva det handler om siden det er relativt nytt. Vekt er et betent tema med mange gråsoner, og putter man inn helse i tillegg blir det fort storm. Jeg synes det er greit å være litt ydmyk når vi ikke har alle fakta mtp HD sin reise. At hun er åpen om operasjonen gjør det ikke greit å spekulere i hennes kosthold, progresjon eller resultater siden hun ikke har valgt å dele så mye av denne delen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Plannergirl skrev:

Takk for utfyllende og informativt svar, det er alltid kjekt å øke kunnskapsnivået. Jeg kjenner ikke så mange som (jeg vet) har tatt den type operasjon. De jeg vet om, har blitt veldig slanke etterpå, godt innafor normal bmi. Håper Helene når målene sine, hva enn de måtte være.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at bloggeren Helene Drage har inngått samarbeid med flexikost.no. De bruker reklamen: «Helene har gått ned 40 kg og lært seg kosthold». Det virker på meg som det er flexikost.no som tar «æren» for vektnedgangen. I snitt går slankeopererte med høy startvekt som HD ned cirka 60-70% av sin overvekt det første året alene fordi de fysisk ikke klarer å spise mer enn at det er umulig å ikke gå ned i vekt (kcal inn/kcal ut). Det er altså ikke Flexikost sin fortjeneste slik de fremstiller i sin reklame på IG. I tillegg er vel HD «utdannet» kostholdsveileder eller ble det aldri noe av?

opplever på grunnlag av dette både HD og flexikost som useriøst og lite troverdig når det ikke nevnes i reklamen at hun er slankeoperert og kostholdsveileder fra før.

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å skyte inn: Det er jo en kjent sak at ved vektnedgang så er det perioder der det stagnerer helt og. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, kahaki skrev:

Ser at bloggeren Helene Drage har inngått samarbeid med flexikost.no. De bruker reklamen: «Helene har gått ned 40 kg og lært seg kosthold». Det virker på meg som det er flexikost.no som tar «æren» for vektnedgangen. I snitt går slankeopererte med høy startvekt som HD ned cirka 60-70% av sin overvekt det første året alene fordi de fysisk ikke klarer å spise mer enn at det er umulig å ikke gå ned i vekt (kcal inn/kcal ut). Det er altså ikke Flexikost sin fortjeneste slik de fremstiller i sin reklame på IG. I tillegg er vel HD «utdannet» kostholdsveileder eller ble det aldri noe av?

opplever på grunnlag av dette både HD og flexikost som useriøst og lite troverdig når det ikke nevnes i reklamen at hun er slankeoperert og kostholdsveileder fra før.

Lite troverdig når dette blir utelatt, men det er vel pengene som rår..

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, kahaki skrev:

Bildet er tatt fra: https://www.instagram.com/flexikost/?hl=nb

049148FD-7227-4DDF-BEBF-1ADAA5FCCD14.jpeg

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Levina skrev:

Lite troverdig når dette blir utelatt, men det er vel pengene som rår..

Slankeoperasjonen er ikke utelatt. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snaskesnusken skrev:

Slankeoperasjonen er ikke utelatt. 

Det var bra de la til det. Eller så hadde det nok blitt flere reaksjoner. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Levina skrev:

Det var bra de la til det. Eller så hadde det nok blitt flere reaksjoner. 

Når ble denne informasjonen lagt til? Jeg har ikke sett denne annonsen før nå. Da jeg googlet flexikost kom også bloggen til Helene Drage opp. Hun blogget om flexikost i januar, 2019. https://www.helenedrage.no/2019/01/09/flexikost-slik-fungerer-det/

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Beatbox skrev:

For 2 timer siden...

Såpass.. De burde skrevet den informasjonen med en gang. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beatbox
1 time siden, Snaskesnusken skrev:

Såpass.. De burde skrevet den informasjonen med en gang. 

Virker litt useriøst når man skriver NB...og så informasjonen...hun ble operert 20 november...ikke i desember slik det står i reklamen

Endret av Beatbox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Beatbox skrev:

Virker litt useriøst når man skriber NB...og så informasjonen...hun ble operert 20 november...ikke i desember slik det står i reklamen

Enig! Det er useriøst. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...