Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

Orly skrev (7 timer siden):

eh nei sukkeravhengighet er ikke bullshit

Orly, jeg vil virkelig anbefale deg podcast episoden jeg linket til før i dag 😊. Mat og avhengighet samt fysiologiske endringer i hjernen har noe bak seg, men sukkeravhengighet i seg selv har ikke det. Det er derimot noe som kalles highly palatable foods som kan være interessant å lese seg mer opp på om man tror man er sukkeravhengig eller sliter med binge eating spiseforstyrrelse eller symptomer på det. 

Endret av Jaymie
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper at hun tar seg litt mammaperm fra influenseropplegget, jeg. Barseltid + konstant nærvær på sosiale medier er neppe noen god kombo.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaymie skrev (6 timer siden):

Orly, jeg vil virkelig anbefale deg podcast episoden jeg linket til før i dag 😊. Mat og avhengighet samt fysiologiske endringer i hjernen har noe bak seg, men sukkeravhengighet i seg selv har ikke det. Det er derimot noe som kalles highly palatable foods som kan være interessant å lese seg mer opp på om man tror man er sukkeravhengig eller sliter med binge eating spiseforstyrrelse eller symptomer på det. 

Jeg har hørt den og også hørt mye annet om sukkeravhengighet, så man er ikke enige der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er nå blitt sponset av twistshakebaby. Det jeg synes er litt gøyalt er at hun aldri har prøvd ut disse produktene som hun skyter oppi skyene og hun har aldri hatt en baby eller har noe annet å sammenligne med. 

Kunne aldri kjøpt varer utfra noe en uvitende gravid kvinne sitter å reklamerer om på Instagrammen sin når jeg vet at hun får betalt for å si positive ord om.

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prover91 skrev (1 minutt siden):

Hun er nå blitt sponset av twistshakebaby. Det jeg synes er litt gøyalt er at hun aldri har prøvd ut disse produktene som hun skyter oppi skyene og hun har aldri hatt en baby eller har noe annet å sammenligne med. 

Kunne aldri kjøpt varer utfra noe en uvitende gravid kvinne sitter å reklamerer om på Instagrammen sin når jeg vet at hun får betalt for å si positive ord om.

Det har hun vært lenge. Det er mange uker siden vi her inne diskuterte at hun trillet rundt på en tom barnevogn/trille på snøføre og brostein og anbefalte vognen varmt.  😅

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunabelle skrev (1 minutt siden):

Det har hun vært lenge. Det er mange uker siden vi her inne diskuterte at hun trillet rundt på en tom barnevogn/trille på snøføre og brostein og anbefalte vognen varmt.  😅

Haha  det har jeg ikke fått med meg 😅 så flaut for henne

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den potta ville jeg ikke hatt. Tiss som renner ned mellom innsatsen og ramma, eller klype barnelår mellom de to delene fordi ting ikke er stabilt nok 😬😖😰

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prover91 skrev (Akkurat nå):

Haha  det har jeg ikke fått med meg 😅 så flaut for henne

Ja det burde være flaut for henne, men det er jo enda mer useriøst fra bedriften som benytter seg av det henne til reklameoppdrag. Det virker ikke akkurat tillitsvekkende. Jeg har flere barn i aktuell alder for mange av de produktene, men er litt sær og kjøper ikke noe av de pga den ukritiske reklameringen hos diverse influensere.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (2 minutter siden):

Den potta ville jeg ikke hatt. Tiss som renner ned mellom innsatsen og ramma, eller klype barnelår mellom de to delene fordi ting ikke er stabilt nok 😬😖😰

Jepp, helt enig. Hun har så lite peiling selv denne dama. Og er veldig utitende med det å ha baby. Tror hun vil få sjokk når babyen er ute

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (9 minutter siden):

I tillegg er det ikke sikkert ungen vil sitte på potta engang. Ser ikke poenget med å skaffe så mye stæsj når hun ikke vet om det vil bli brukt. Men hun får det jo «gratis», så da er det vel noe annet.

Dårlig miljø-forbilde uansett! 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (4 timer siden):

Jeg har hørt den og også hørt mye annet om sukkeravhengighet, så man er ikke enige der

Men kan du komme med et faktisk eksempel der forskningen er enig med deg? Og da mener jeg ikke den ene gamle studien på mus med sukker vs kokain, men at det faktisk finnes en gruppe predisponert til sukkeravhengighet som ikke har noe med andre matkomponenter enn karbohydrater. For jeg finner ingenting fra nøytrale kilder eller faktiske studier. Hva skiller sukkeravhengighet fra sensitivitet for hyper palatable foods eller binge eating? Hvilke mennesker som ikke har en agenda promoterer sukkeravhengighet?

Vi vet absolutt ikke alt innenfor ernæring enda, og kanskje vil ting forandre seg i fremtiden, men per i dag så er det ikke forskning som støtter opp under sukkeravhengighet hos individer og da hjelper det ikke bare å si seg uenig. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

¤flicka¤ skrev (3 minutter siden):

I tillegg er det ikke sikkert ungen vil sitte på potta engang. Ser ikke poenget med å skaffe så mye stæsj når hun ikke vet om det vil bli brukt. Men hun får det jo «gratis», så da er det vel noe annet.

Dårlig miljø-forbilde uansett! 

Gratis er det heller ikke. Man må skatte av alt man får sponset, og tror det er ca 30%. Lite smart å ta imot masse dyre klær fra change, Ellos og fitliving pluss dyre babyting osv. Det må da gå ekstremt mye penger på disse tingene hun knapt bruker (se bare på hvor mange turjakker, turbukser og sko fra fitliving når hun aldri avbildes i de utenom reklamen). 

Endret av Jaymie
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaymie skrev (3 minutter siden):

Gratis er det heller ikke. Man må skatte av alt man får sponset, og tror det er ca 30%. Lite smart å ta imot masse dyre klær fra change, Ellos og fitliving pluss dyre babyting osv. Det må da gå ekstremt mye penger på disse tingene hun knapt bruker (se bare på hvor mange turjakker, turbukser og sko fra fitliving når hun aldri avbildes i de utenom reklamen). 

Jeg aner jo ikke hvordan dette fungerer, men jeg lurer på hvordan dette rapporteres. Er oppdragsgiver involvert, eller er det Helene selv som beregnes fordelen og rapporterer? Jeg lurer på hvilken oppfølging det er generelt av at influencere rapporterer alle fordeler og betaler sin rettmessige skatt. Noen andre som vet noe om det? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cappuccino skrev (9 minutter siden):

Jeg aner jo ikke hvordan dette fungerer, men jeg lurer på hvordan dette rapporteres. Er oppdragsgiver involvert, eller er det Helene selv som beregnes fordelen og rapporterer? Jeg lurer på hvilken oppfølging det er generelt av at influencere rapporterer alle fordeler og betaler sin rettmessige skatt. Noen andre som vet noe om det? 

Jeg tror bedriftene melder inn hvem de sponser. Mange influencere har jo fått skikkelig baksmell pga sponsing så at de har ansvar selv tror jeg ikke. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikea skrev (På 7.4.2021 den 16.54):

Jeg synes ikke mine venner eller jeg endret oss da vi ble mødre. Snakket ikke om barna da vi var med vennene uten barn, synes vi er de samme vi alltid har vært (men blitt eldre og mer modne enn vi var i femteklassen såklart) 😊 Noen vil nok ønske å fokusere mer på barna og være mer med andre med samme tanker, mens andre helst vil "slippe" fokuset på barn når man er med venninnene. Begge deler er like greit og like normalt tenker jeg. Blir vel sånn som man ønsker selv, så tror ikke Helene trenger å bekymre seg for det 😊 

Da er du et godt unntak :) Ingen av mine venninner med barn klarer å la vær å prate om dem i mindre enn 10-15 min av gangen. Og jeg forstår det, barna er jo en stor del av livet, men iblant skulle jeg ønske det gikk an å la vær å prate om dem hvert kvarter.

Uansett, det er helt normalt å endre seg når man får barn. Det må man jo forvente. Det høres spesielt ut om Helene har tenkt å tviholde på personligheten slik den er nå, og ikke vil ta innover seg de naturlige endringene det å bli mamma gjør med en. Være redd for å endres? Endring er bra, ta det innover deg heller og lytt til kroppen!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaymie skrev (7 minutter siden):

Jeg tror bedriftene melder inn hvem de sponser. Mange influencere har jo fått skikkelig baksmell pga sponsing så at de har ansvar selv tror jeg ikke. 

Men et eller annet ansvar må de jo likevel ha selv. Det blir jo som oss andre at vi må sjekke Skattemeldingen og gjøre korreksjon hvis noe er feil. Jeg skjønner at hun kanskje ikke klarer å regne ut alt av fordeler selv nødvendigvis, men noe ansvar må hun jo ha. Type melde fra hvis hun ser at noe mangler. Men det vil jo som alt annet uansett kun bli ettergått hvis man får kontroll på det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn tilbakemelding på dagens story:

Nei Helene, jeg bryr meg ikke så mye om hva du spiser. Jeg bryr meg om hva du promoterer. Jo, hva du kaller kostholdet du promoterer og er sponset av er problematisk når det ikke er studier bak det. Hva du kaller det når du er hjemme gir jeg blaffen i. Hadde du delt din mat uten historikken om sponsing og egen selvdiagnosering samt inntjening på eget produkt så hadde dette i beste fall vært tankeløst og da hadde jeg ikke brydd meg. 

Når du er sponset av en ideologi uten backing i hovedpåstanden sprer du feilinformasjon til sårbare og desperate grupper som kommer til å selvdiagnosere seg selv og med det begrense seg selv til noe som kanskje ikke er gunstig for dem fysisk eller spesielt psykisk. 

Når du nå promoterer egetsalg av kosthold basert på tidligere sponset ideologi samt at følgerne dine vet dine synspunkter rundt det som er feilaktige så utnytter du de på samme måte som herbalife for å sette det på spissen. 

Ja, keto har noen bruksområder. De er få av nødvendighet, men for dine følgere baserer det seg på trend fordi du ikke er kvalifisert for noe annet. At du heller ikke gir en disclaimer eller ber folk sjekke med kvalifisert helsepersonell før de bytter kosthold er høyt uetisk, spesielt fordi du ikke er utdannet til å hjelpe folk med ernæring om de har noen form for helseplager (som mange som sliter med overvekt har), men promoterer deg selv som utdannet siden du har et kurs.

Du kan ikke vite sykdomshistorikken til de som følger deg, og når du selv kritiserer andre influencere for å ikke ta sitt påvirkningsansvar på alvor så bør du være bedre. Å si at folk er smarte nok til å ta avgjørelsen om å endre kosthold eller ikke basert på dine erfaringer er ansvarsfraskrivelse fordi du har spredd helseinformasjon du ikke er kvalifisert til å gi. Folk ser opp til deg og folk lar seg påvirke uansett alder, da er det ditt ansvar. 

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaymie skrev (32 minutter siden):

Sånn tilbakemelding på dagens story:

Nei Helene, jeg bryr meg ikke så mye om hva du spiser. Jeg bryr meg om hva du promoterer. Jo, hva du kaller kostholdet du promoterer og er sponset av er problematisk når det ikke er studier bak det. Hva du kaller det når du er hjemme gir jeg blaffen i. Hadde du delt din mat uten historikken om sponsing og egen selvdiagnosering samt inntjening på eget produkt så hadde dette i beste fall vært tankeløst og da hadde jeg ikke brydd meg. 

Når du er sponset av en ideologi uten backing i hovedpåstanden sprer du feilinformasjon til sårbare og desperate grupper som kommer til å selvdiagnosere seg selv og med det begrense seg selv til noe som kanskje ikke er gunstig for dem fysisk eller spesielt psykisk. 

Når du nå promoterer egetsalg av kosthold basert på tidligere sponset ideologi samt at følgerne dine vet dine synspunkter rundt det som er feilaktige så utnytter du de på samme måte som herbalife for å sette det på spissen. 

Ja, keto har noen bruksområder. De er få av nødvendighet, men for dine følgere baserer det seg på trend fordi du ikke er kvalifisert for noe annet. At du heller ikke gir en disclaimer eller ber folk sjekke med kvalifisert helsepersonell før de bytter kosthold er høyt uetisk, spesielt fordi du ikke er utdannet til å hjelpe folk med ernæring om de har noen form for helseplager (som mange som sliter med overvekt har), men promoterer deg selv som utdannet siden du har et kurs.

Du kan ikke vite sykdomshistorikken til de som følger deg, og når du selv kritiserer andre influencere for å ikke ta sitt påvirkningsansvar på alvor så bør du være bedre. Å si at folk er smarte nok til å ta avgjørelsen om å endre kosthold eller ikke basert på dine erfaringer er ansvarsfraskrivelse fordi du har spredd helseinformasjon du ikke er kvalifisert til å gi. Folk ser opp til deg og folk lar seg påvirke uansett alder, da er det ditt ansvar. 

:klappe:

Endret av Beatbox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supero
cerruti skrev (5 timer siden):

Igjen og igjen. Legger ut før -bilder. Førbildet er bare tatt ett drøyt år etter slankeoperasjonen.

Bloggeren har ikke erfaring med å gå ned på keto og bli der uten operasjon. Mesteparten av vekttapet kom pga slankeoperasjonen.  Det er dessuten naturlig at vekten går litt opp og ned etter et så stort vekttap hun hadde hatt. At bloggeren var deprimert etter et drøyt år, dreide seg mye om at vekten gikk for lite ned. Hun følte seg mislykket. 

Jeg synes dette blir på lik linje med de som reklamerer for alskens kremer osv, men som samtidig bruker masse kosmetiske fillere/ Botox. Folk får gjøre det man vil, men da bør de være tydelige på «det sterkeste virkemiddelet.» - Her; åpenbart en slankeoperasjon. Selv om bloggeren kanskje ikke vil vedkjenne seg dette helt. 

Rart at hun ikke blir konfrontert i kommentarene. Mulig hun blir det, jeg har ikke vært inne på profilen hennes siden jeg avfulgte henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supero skrev (22 minutter siden):

Rart at hun ikke blir konfrontert i kommentarene. Mulig hun blir det, jeg har ikke vært inne på profilen hennes siden jeg avfulgte henne. 

Hun bare blokkerer det hun ikke tåler. Problem løst.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...