Gå til innhold

Helene Drage

Gjest Bolledeig

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Miranda16 skrev:

Hvorfor stiller du de samme spørsmålene igjen og igjen?  Det er ganske mange ulike oppfatninger om  hvorvidt at plus-size influencere  kan ha dårlig innflytelse på andre. Noen sier at det fremmer og glorifiserer fedme. I følge fagfolk er ikke fedme sunt uansett andre mener det er kroppsposivitisme.  Det må være lov å mene å mene at det ikke er det

Hovedpoenget mitt er at mange hun fronter kropp like mye som CBE og SE. Er det ok å normalisere nakenhet og kropp i some? Selv de  støttespillerne mener at det er mye kropp fra HDs side

Glorifiserer fedme ? Føler du behov for å legge på deg når du ser bilder av henne ? 

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Infinity skrev:

Glorifiserer fedme ? Føler du behov for å legge på deg når du ser bilder av henne ? 

Nå sa jeg at mange mener det at Plus-size influensere gjør det

Endret av Miranda16
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Miranda16 skrev:

Nå sa jeg at mange mener det at Plus-size influensere gjør det

Hvem?

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Miranda16 skrev:

Hvorfor stiller du de samme spørsmålene igjen og igjen?  Det er ganske mange ulike oppfatninger om  hvorvidt at plus-size influencere  kan ha dårlig innflytelse på andre. Noen sier at det fremmer og glorifiserer fedme. I følge fagfolk er ikke fedme sunt uansett andre mener det er kroppsposivitisme.  Det må være lov å mene å mene at det ikke er det

Hovedpoenget mitt er at mange hun fronter kropp like mye som CBE og SE. Er det ok å normalisere nakenhet og kropp i some? Selv de  støttespillerne mener at det er mye kropp fra HDs side

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/e86Jll/kvifor-provoserer-store-kroppar-saa-veldig

Sitat

Vi treng medium som viser fram eit breiare spekter av menneskeheita. Vi treng representasjon som skapar rom for oss alle, uavhengig av etnisitet, storleik, kjønn, alder, seksualitet osv. Dét er helsefremjande.

Endret av Aricia
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Miranda16 skrev:

Nå må du slutte! 

?

Jeg besvarte spørsmålet du selv stiller i innlegget jeg siterer. Ja, det er ok. Representasjoner av kvinnekroppen som utvider grensene for hva som er normale kropper er helsefremmende.

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Aricia skrev:

?

Jeg besvarte spørsmålet du selv stiller i innlegget jeg siterer. Ja, det er ok. Representasjoner av kvinnekroppen som utvider grensene for hva som er normale kropper er helsefremmende.

Ja, dette er et synspunkt som du linker til, men det er mange som ikke er enig i det. Det har jeg sagt lenger oppe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Miranda16 skrev:

Ja, dette er et synspunkt som du linker til, men det er mange som ikke er enig i det. Det har jeg sagt lenger oppe

Nå har aricia kommet med et argument og linket til andre som mener det samme som henne - godt begrunnet. Da er det vanlig debattkotyme at du også dokumenterer dine påstander.

Vis meg hvem som mener plussizeinfluencere glorifiserer fedme. Det er en kontroversiell uttalelse og jeg vil gjerne vite mer om hvor du har dette fra og hvorfor noen/du mener det. Du hevder det - da bør du også kunne dokumentere det.

Endret av pøbelsara
  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, pøbelsara skrev:

Nå har aricia kommet med et argument og linket til andre som mener det samme som henne - godt begrunnet. Da er det vanlig debattkotyme at du også dokumenterer dine påstander.

Vis meg hvem som mener plussizeinfluencere glorifiserer fedme. Det er en kontroversiell uttalelse og jeg vil gjerne vite mer om hvor du har dette fra og hvorfor noen/du mener det. Du hevder det - da bør du også kunne dokumentere det.

Jeg kan forsåvidt gi et eksempel selv, hentet fra artikkelen jeg linket til.

De to ansatte ved ROS tar utgangspunkt i The Telegraph-journalist Tanya Golds kritiske artikkel om Nike sin nye utstillingsdukke for treningstøy i plus size. Golds artikkel har skapt debatt blant annet på Twitter, omtalt her: 

https://www.huffpost.com/entry/nike-plus-size-mannequins_l_5cffb84ee4b0a39a4e9527ca?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAEGINihrrf52dFd3Gb2nmqB1PnUhKyEiKR76z4MQ7pZG1Xy_iUu9PbD9S6Y7H8jwEp7SmQvxIF7imTD6aDSixI71x1kr_xPv0xsE64NJ6-mqM2wMUaEhOmLQhjqi8QDT8iX7qbZZyMe8qo8IZ63550D7gPnQfJbB9NmA9qg_1ApE

Endret av Aricia
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter
10 timer siden, Miranda16 skrev:

Hvem er mange?

Du påstår dette hele tiden, men kommer ikke med noen bevis. Andre lenker derimot til fagfolk innafor temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gud forby at man skulen tillate seg å ikke skamme seg kontinuerlig hvis man er

overvektig..  

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI og vekt er bare én av flere faktorer som virker inn på helsen vår. Det er ikke i seg selv et objektivt mål på god eller dårlig helse som kan betraktes isolert. 

Det man bør spørre seg om, er om de trange rammene for hva som er sosialt aksepterte kvinnekropper, samt hetsen overvektige (særlig unge: https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/vQ82P5/jeg-er-tjukk-men-digger-meg-selv) blir utsatt for både på nett og IRL, kan være mer skadelig for både folkehelsen og for enkeltindivider enn en tese om at all overvekt må angripes og refses med alle midler og for enhver pris i offentligheten fordi all overvekt er uheldig og farlig uansett..

Slik jeg leser Helene Drage, glorifiserer hun slett ikke overvekt. Hun bare viser fra dag til dag de blandede følelsene som følger med det å være overvektig kvinne i et vestlig land i dag. Og jammen får hun ikke kritikk da også, for da "lyver hun", er ikke troverdig, eller er ikke ærlig mot hverken leserne eller seg selv. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg leste hele artikkelen @Miranda16 lenket til og den kan ikke tas til inntekt som en fasit. De skriver derimot at det er komplekst. Selv om kroppspositivisme kan gjøre at folk ikke motiveres til å gå ned i vekt, så har det positiv effekt på selvfølelse. Hvilket i seg selv selvfølgelig påvirke livskvaliteten. 

Og så var det jo det problematiske i at dette skulle lenkes opp mot kritikk av Helene Drage. Vel, Helene sin blogg har handler om trening og vektnedgang. Hun fronter altså trening! Og fokus på vektnedgang, hvilket da må sies å ikke glorifisere overvekt. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, CecilieX skrev:

Jeg leste hele artikkelen @Miranda16 lenket til og den kan ikke tas til inntekt som en fasit. De skriver derimot at det er komplekst. Selv om kroppspositivisme kan gjøre at folk ikke motiveres til å gå ned i vekt, så har det positiv effekt på selvfølelse. Hvilket i seg selv selvfølgelig påvirke livskvaliteten. 

Trening og et sunt kosthold gir både bedre fysisk og psyisk helse = bedre livskvalitet. HD gjennom some  har begynt å fronte trening som veien til bedre helse, og det er kjempebra. Bare synd det store fokuset hun har på en halvnaken kropp

Endret av Miranda16
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen mener vel Helene glorifiserer fedme? Heller det motsatte. Hun ønsker jo være poster child for slankeoperasjon.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
9 minutter siden, Miranda16 skrev:

Trening og et sunt kosthold gir både bedre fysisk og psyisk helse = bedre livskvalitet

Ja det er helt korrekt. Men likevel vil du oppdage at folk ikke får det til. De legger på seg og blir overvektige. Hvis man i tillegg skal skamme seg dypt og inderlig, så fører det til depresjon og dårlig helse. Da blir veien enda lengre til å kunne greie å gå ned i vekt. Så da må det jo være bedre å jobbe for at folk skal kunne ha det bedre med seg selv? Ikke rakke ned på dem som prøver å være en motvekt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen i denne tråden er surrealistisk. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så utenkelig det er mulig å like kroppen sin samtidig som man ønsker å gå ned i vekt og er stolt av det man klarer å gå ned. Hvor er motsetningen liksom? 

Argumenter som at en overvektig kropspositivist får folk til å ønske å gå opp i vekt/beholde overvekt er rett og slett ekstremt far out så lenge det altoverskyggende vestlige idealet er i helt motsatte ende av skalaen. HD er noe mer seksualisert i bildene sine enn det jeg liker, men på den annen side er det ikke noen barn blandet i det. Ei heller dårlig innflytelse så lenge idealet er noe helt helt annet. 

Tvert i mot er det bra for helsen å ikke føle skam over kroppen sin. Den mentale helsen kommer først og med den på plass blir det mye enklere å få til gode ting for den fysiske helsen sin. Det er ingen "hvilepute", for å bruke et yndet ord her, for overvektige men et viktig steg på veien. 

Ingen inspirerer overvektige til å slanke seg og trene ved å fortelle dem de er for store og stygge til å gå ut av døren og de må for al del ikke våge føle seg flotte i et nytt antrekk. :rolleyes:

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...