Gjeste Skrevet 13. mai 2020 #3481 Skrevet 13. mai 2020 9 minutter siden, Era Vulgaris skrev: Når en ser hvor mange som har samme erfaring som henne med Zizzi som arbeidsgiver, så synes jeg det er helt riktig å sette søkelys på dette. Det er så mange elendige arbeidsgivere der ute, at det er absolutt på sin plass at noen sier i fra. Tenker du finner noen som sier det samme om de fleste arbeidsgivere... Som tidligere ansatt kjenner jeg ikke igjen det de beskriver om zizzi... det har som tidligere sagt vært store utbyttinger av ledelsen og gjengen som er der nå fortjener ikke kritikken hun og andre gir... 3
Superrosa Skrevet 13. mai 2020 #3482 Skrevet 13. mai 2020 3 minutter siden, Gjeste said: Tenker du finner noen som sier det samme om de fleste arbeidsgivere... Som tidligere ansatt kjenner jeg ikke igjen det de beskriver om zizzi... det har som tidligere sagt vært store utbyttinger av ledelsen og gjengen som er der nå fortjener ikke kritikken hun og andre gir... Ja jeg tenker blir ikke slike forhold veldig situasjonsbasert, fra butikk til butikk og stempler ikke Zizzi som en helhet? Enda mer så hvis noen butikker er organisert og andre er ikke. Jeg har tidligere jobbet på Elkjøp, og min erfaring fra mitt varehus med ledelse mener jeg ikke stempler Elkjøp i sin helhet på landsbasis (verdt å merke jeg bare hadde gode erfaringer i mitt varehus ) 2
SansaS Skrevet 13. mai 2020 #3483 Skrevet 13. mai 2020 Fint at hun belyser det om det er dårlig behandling i zizzi. Men syns det er underlig at hun tidligere har støttet xxl som tilsynelatende var enda værre. Ville nok vært bedre å ikke kommentere eller si at det var ikke hennes erfaring vedr xxl. Blir vanskelig å tro at det er arbeideres interesser og ikke egne hun fronter når hun angriper en og forsvarer den andre.. 9
Superrosa Skrevet 13. mai 2020 #3484 Skrevet 13. mai 2020 Historiene hun får inn på insta er jo og tildels anonyme og hun kjenner dem ikke. Jeg mener der ofte er to sider av samme sak, skal ikke mye til for at en bitter arbeidstaker sender inn noe drit som kan være sterkt overdrevet også. Der er ikke bare mange dårlige ledere der ute, men også mange dårlige butikkarbeidere 🙄 Så jeg syntes det er litt dumt at hun poster dette her ukritisk uten å kunne backe opp om det som blir sagt stemmer eller ei. Hennes egne erfaringer er selvfølgelig noe annet! 9
Era Vulgaris Skrevet 13. mai 2020 #3485 Skrevet 13. mai 2020 24 minutter siden, Gjeste skrev: Tenker du finner noen som sier det samme om de fleste arbeidsgivere... Som tidligere ansatt kjenner jeg ikke igjen det de beskriver om zizzi... det har som tidligere sagt vært store utbyttinger av ledelsen og gjengen som er der nå fortjener ikke kritikken hun og andre gir... Det håper og tror jeg virkelig ikke. Hvis det er så elendige arbeidsforhold hos "de fleste arbeidsgivere", er det dårlig stilt, og arbeidstilsynet ville vært overarbeidet. Om bare noen av butikkene i denne kjeden har en sånn holdning til sine ansatte som det som kommer fram på IG nå, er det allikevel for mange. At du har vært heldig med akkurat din arbeidsplass er bra for deg, men det hjelper ikke andre som har dårlig ledelse. 4
Orly Skrevet 13. mai 2020 #3486 Skrevet 13. mai 2020 Det kan virkelig ikke være negativt å fortelle om dårlige ledelser , flere burde gjøre det 10
Gjest Stupebrett Skrevet 13. mai 2020 #3487 Skrevet 13. mai 2020 Vet dere hvem som tjener best på "sannheten" om at du aldri skal snakke stygt om tidligere arbeidsgivere? Nettopp. Elendige arbeidsgivere. Storkapitalismen er de som forteller deg at det er pinlig å snakke om hvor mye man tjener (for da kan man lønne både dårlig kjempeurettferdig internt i bedriften uten å oppdages) og i tillegg skal man aldri snakke om ukulur på arbeidsplassen fordi du da oppfattes som "illojal". Bedrifter som får nok dårlig PR om at de er et kjipt sted å jobbe må før eller siden gjøre noe med det, ved å røske opp internt, lage regler og retningslinjer. Retail er jo forferdelig i denne sammenhengen, og det er jo mange grunner til det. Det er et sammensurium av dårlig kvalifiserte ledere, gjerne butikksjefer tidlig i tjueåra uten andre retningslinjer enn tjen mest mulig penger og uten kunnskap om hva som kreves av arbeidsgiver. I tillegg er det en gjennomsyret ide i bransjen at arbeidskraft er bruk og kast, så det er ikke så viktig å behandle folk pent, betale tariff eller å følge arbeidsmiljøloven, det er alltid en jevn strøm av deltidsarbeidende studenter å ta av.
Miranda16 Skrevet 13. mai 2020 #3488 Skrevet 13. mai 2020 (endret) Moren jobbet som daglig leder i samme butikk og synes det er rart at HD søkte og tok denne stillingen dersom arbeidsforholdene er så elendige og at på til sa dette var drømmejobben Endret 13. mai 2020 av Miranda16 13
Gjest Stupebrett Skrevet 13. mai 2020 #3489 Skrevet 13. mai 2020 8 minutter siden, Miranda16 skrev: Moren jobbet som daglig leder i samme butikk og synes det er rart at HD søkte og tok denne stillingen dersom arbeidsforholdene er så elendige og at på til sa dette var drømmejobben Hvordan kunne hun på forhånd vite dette dersom ingen advarer mot dette (ref. Aldri snakk stygt om tidligere arbeidsgiver?) Advarslene hun har delt på IG handler i all hovedsak om grove brudd på regler på hvordan man behandler sykemeldte arbeidstagere. Dessverre et vanlig problem i butikkbransjen. Først vil de ha deg med på "dugnad" for å jobbe ekstra uten lønn når butikken stenger og du må rydde og du ikke tjener en krone etter åpningstids slutt, du skal aller helst være fleksibel til å kunne komme på jobb akkurat når du trengs og helst også kunne bli sendt hjem i rolige perioder. Men når du kanskje kunne trenge fleksibilitet fra arbeidsgiver (for eksempel om du blir syk) så handler det plutselig bare om å forsøke å kvitte seg med deg raskest mulig. Som et konkret eksempel: Jeg boikotter Lush etter at jeg leste om hvordan de behandler sine ansatte i utlandet med nulltimerskontrakter og elendig ansattforhold. Og jeg kommer aldri å jobbe i retail igjen. Jeg stemmer med lommeboken og arbeidskraften min, og det bør andre få muligheten til også, men da må man også kunne gjøre et informert valg.
Miranda16 Skrevet 13. mai 2020 #3490 Skrevet 13. mai 2020 1 minutt siden, Stupebrett skrev: Hvordan kunne hun på forhånd vite dette dersom ingen advarer mot dette (ref. Aldri snakk stygt om tidligere arbeidsgiver?) Vel...Det er moren hennes. HD har garantert fått all info om arbeidsforholdene av henne. En daglig leder har rimelig god oversikt og samarbeider selvfølgelig med ledelsen. 8
Gjest Stupebrett Skrevet 13. mai 2020 #3491 Skrevet 13. mai 2020 Akkurat nå, Miranda16 skrev: Vel...Det er moren hennes. HD har garantert fått all info om arbeidsforholdene av henne. En daglig leder har rimelig god oversikt og samarbeider selvfølgelig med ledelsen. Jeg forstår ikke helt hva du prøver å komme frem til. Er poenget at Helene lyver?
Miranda16 Skrevet 13. mai 2020 #3492 Skrevet 13. mai 2020 2 minutter siden, Stupebrett skrev: Jeg forstår ikke helt hva du prøver å komme frem til. Er poenget at Helene lyver? Jeg sier jeg synes argumentasjonen hennes er merkelig når hun visste hva som foregår. Hvorfor gang på gang har hun sagt at dette var drømmejobben. Man sier vel ikke det når dette er langt fra sannheten. 8
Era Vulgaris Skrevet 13. mai 2020 #3493 Skrevet 13. mai 2020 1 minutt siden, Miranda16 skrev: Jeg sier jeg synes argumentasjonen hennes er merkelig når hun visste hva som foregår. Hvorfor gang på gang har hun sagt at dette var drømmejobben. Man sier vel ikke det når dette er langt fra sannheten. Det er ikke alltid drømmejobben faktisk er drømmejobben. Ofte finner man ikke ut av hvordan arbeidsforholdene er før man har vært ansatt en stund. 10
Miranda16 Skrevet 13. mai 2020 #3494 Skrevet 13. mai 2020 2 minutter siden, Era Vulgaris skrev: Det er ikke alltid drømmejobben faktisk er drømmejobben. Ofte finner man ikke ut av hvordan arbeidsforholdene er før man har vært ansatt en stund. Nå tok hun over jobben etter moren, så at hun ikke var klar forholdene er merkelig. Ja hun jobbet enn god stund for Zizzi før hun tok over stillingen som daglig leder 8
Gjest Stupebrett Skrevet 13. mai 2020 #3495 Skrevet 13. mai 2020 (endret) 7 minutter siden, Era Vulgaris skrev: Det er ikke alltid drømmejobben faktisk er drømmejobben. Ofte finner man ikke ut av hvordan arbeidsforholdene er før man har vært ansatt en stund. Det er ganske mange steder som er fine og jobbe helt til det dukker opp et "problem", som at man for eksempel blir syk, si ifra om ubehagelig oppførsel eller finner på å si nei til et urimelig krav, og da kan det snu fort. Det er også dessuten helt usannsynlig at hun som fotsoldat/franchisetager på en svensk Zizzibutikk har detaljkunnskaper om arbeidsforholdene i Norge. Jeg forsøker igjen å bli klok på hva @Miranda16 forsøker å komme frem til her. Mener du at Helene visste det var ille men synes det var OK, mener du at hun løy om at det var drømmejobben? Mener du at hun uansett hva som skjedde under ansettelsen sin hos Zizzi at hun skulle støtte dette selskapet i SoMe fordi hun jobbet der? Endret 13. mai 2020 av Stupebrett
Miranda16 Skrevet 13. mai 2020 #3496 Skrevet 13. mai 2020 2 minutter siden, Stupebrett skrev: Jeg forsøker igjen å bli klok på hva @Miranda16 forsøker å komme frem til her. Mener du at Helene visste det var ille men synes det var OK, mener du at hun løy om at det var drømmejobben? Mener du at hun uansett hva som skjedde under ansettelsen sin hos Zizzi at hun skulle støtte dette selskapet i SoMe fordi hun jobbet der? Helt unødvendig å poste noe som helst av hva hun var misfornøyd med i sosiale medier. Dette kunne hun med fagforeningen som er rette insans om noe er problematisk på en arbeidsplass 5
Era Vulgaris Skrevet 13. mai 2020 #3497 Skrevet 13. mai 2020 23 minutter siden, Miranda16 skrev: Helt unødvendig å poste noe som helst av hva hun var misfornøyd med i sosiale medier. Dette kunne hun med fagforeningen som er rette insans om noe er problematisk på en arbeidsplass Hva vet du om hun har gjort det eller ikke? En person alene får sjelden endret praksis hos en arbeidsgiver. Jeg synes det er helt utrolig hva HD skal få kritikk for. Nå er det feil at hun påpeker soleklare overtramp hos en stor kleskjede med mange ansatte, det er feil at hun har byttet jobb. Den dama må forsvare hvert eneste valg hun tar ned på detaljnivå, og jeg synes det er skikkelig ufint hvordan mange angriper henne. Denne tråden var helt horribel, helt til noen av oss kom inn for å prøve å balansere den litt. 11
Gjest Heartgirl Skrevet 13. mai 2020 #3498 Skrevet 13. mai 2020 1 time siden, Miranda16 skrev: Moren jobbet som daglig leder i samme butikk og synes det er rart at HD søkte og tok denne stillingen dersom arbeidsforholdene er så elendige og at på til sa dette var drømmejobben Ville aldri jobbet der.
Miranda16 Skrevet 13. mai 2020 #3499 Skrevet 13. mai 2020 (endret) 49 minutter siden, Era Vulgaris skrev: Hva vet du om hun har gjort det eller ikke? En person alene får sjelden endret praksis hos en arbeidsgiver. Jeg synes det er helt utrolig hva HD skal få kritikk for. Nå er det feil at hun påpeker soleklare overtramp hos en stor kleskjede med mange ansatte, det er feil at hun har byttet jobb. Den dama må forsvare hvert eneste valg hun tar ned på detaljnivå, og jeg synes det er skikkelig ufint hvordan mange angriper henne. Denne tråden var helt horribel, helt til noen av oss kom inn for å prøve å balansere den litt. Sosiale medier er ikke rett sted å ta skittentøy vasken sin og i stedet melde fra til fagforeningen og,eller Arbeidstilsynet. De som skal jobben med å se på kritikkverdige forhold på en arbeidsplass og det er ikke arbeidstakers ansvar. Endret 13. mai 2020 av Miranda16 12
Era Vulgaris Skrevet 13. mai 2020 #3500 Skrevet 13. mai 2020 9 minutter siden, Miranda16 skrev: Sosiale medier er ikke rett sted å ta skittentøy vasken sin og i stedet melde fra til fagforeningen og,eller Arbeidstilsynet. De som skal jobben med å se på kritikkverdige forhold på en arbeidsplass og det er ikke arbeidstakers ansvar. Igjen; Hva vet du om fagforening eller verneombud er koblet inn? Du har kanskje aldri vært i noen arbeidskonflikt og opplevd hvor vanskelig det kan være å skulle være David mot Goliat. Det hjelper faktisk ikke alltid med fagforening heller, og mange bytter heller jobb framfor å dra det så langt som til arbeidstilsynet. Jeg synes ikke HD gjør noe kritikkverdig ved å eksponere Zizzi sin politikk i SoMe. 16
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå