Gå til innhold

Helene Drage

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette med sukkeravhengighet som "diagnose", og sidestille der med alkoholisme, narkotikamisbruk og annen rusmisbruk, syns jeg blir feil. At det kan være en psykisk "avhengighet" kanskje, men å sammenligne det med alvorlig avhengighet er helt bak mål. At dette er lett å støtte seg på når man mangler selvdisiplin eller ikke greier å opprettholde av gode vaner og mønster derimot, det tror jeg kan på en måte rettferdiggjøre problemet for den det gjelder. Helene har hele veien hatt svar og grunner til at ting går på tverra eller mislykkes, og det er skjelden hennes egen feil. Det er alt rundt, og alt annet som er skylden. Det er så mye frem og tilbake, så det er vanskelig å ta noe av det hun sier seriøst. Alle disse proteinshakene, proteinbarene, og tilskuddene hjelper jo heller ikke. Masse kalorier man heller kan innta i form av vanlig mat som metter bedre, med mer nytte. Og hvorfor kjøpe inn alt dette sukkeret når det nå er det som er problemet? En rusavhengighet kan ikke avsluttes på dagen, sukker og drittmat kan man slutte med når som helst uten at man blir fysisk syk. Sukker er på ingen måte gift, og legge all skyld på dette blir bare tull. 

• Liker 20
Videoannonse
Annonse
Gjest Heartgirl
Skrevet
23 minutter siden, panzerpølsa skrev:

Dette med sukkeravhengighet som "diagnose", og sidestille der med alkoholisme, narkotikamisbruk og annen rusmisbruk, syns jeg blir feil. At det kan være en psykisk "avhengighet" kanskje, men å sammenligne det med alvorlig avhengighet er helt bak mål. At dette er lett å støtte seg på når man mangler selvdisiplin eller ikke greier å opprettholde av gode vaner og mønster derimot, det tror jeg kan på en måte rettferdiggjøre problemet for den det gjelder. Helene har hele veien hatt svar og grunner til at ting går på tverra eller mislykkes, og det er skjelden hennes egen feil. Det er alt rundt, og alt annet som er skylden. Det er så mye frem og tilbake, så det er vanskelig å ta noe av det hun sier seriøst. Alle disse proteinshakene, proteinbarene, og tilskuddene hjelper jo heller ikke. Masse kalorier man heller kan innta i form av vanlig mat som metter bedre, med mer nytte. Og hvorfor kjøpe inn alt dette sukkeret når det nå er det som er problemet? En rusavhengighet kan ikke avsluttes på dagen, sukker og drittmat kan man slutte med når som helst uten at man blir fysisk syk. Sukker er på ingen måte gift, og legge all skyld på dette blir bare tull. 

Kroppene våre reagerer forskjellig på sukker, og ingen kropp reagerer likt på sukkeret. 

Min kostholdsveileder sa at sukkeravhenigighet er en diagnose, og jeg personlig merket at jeg ble avhengig av sukker når jeg først spiste det. 

Jeg forstår hvor HD vil med videoen sin, for jeg kjenner meg godt igjen. 

Skrevet
5 timer siden, Heartgirl skrev:

Jeg anbefaler å se snapchaten hvor hun som står frem som sukkeravhengig på Lavkarbojentene. Jenta som snapper i dag sa nøyaktig det samme som HD at sukker er som rus for henne.

Hun hadde kilde til en lege tror jeg hun sa på snappen første gang jeg så henne snappe. 

Jeg kjenner meg igjen hva sukker gjør med meg, for sukker gjorde meg avhengig. 

Så ja HD har helt rett etter min mening i videoen sin. Det er slik jeg ser det, og som sagt det er min mening. 

Synes ikke vi skal krangle om hvem av oss som har rett. Noen velger å stole på en kilde, og andre på en annen kilde. 

Det virker på meg som om mange av dere har bestemt det HD sier og gjør er galt. Ja, hun er offentlig blogger, men hun er en person som faktisk er til stor inspirasjon for mange overvektige. Jeg ble inspirert av den flotte jenta, og jeg blir inspirert av henne ❤️ 

Jeg krangler ikke, jeg anbefaler som sagt kildekritikk. Anekdoter fra bloggere og Instagram er kun det, anekdoter. Det har ingen vitenskapelig verdi. Hvem som helst kan si hva som helst på nett, og det mangler ofte rot i virkeligheten. Lavkarbofolk mener ofte at sukker er gift. Det er det ikke i fornuftige mengder. (Diabetikere, som jeg er, bør være mer forsiktig. Men det er noe helt annet, det er en sykdom.) Dersom sukker trigger dårlige spisemønstre bør man jobbe med det. Ikke skylde på en "avhengighet". Det er ansvarsfraskrivelse. 

Fint for deg at du lar deg inspirere, men det er smart å ikke sluke alt rått. Det hjelper ikke at noen "føler" at de er "sukkeravhengige" når dette ikke er fysiologisk riktig. 

• Liker 13
Gjest Licorice
Skrevet
7 timer siden, Heartgirl skrev:

Jo det har hun. Søk opp Lavkarbojentene så er det ei som snapper der i dag som forteller om at hun sliter med sukkeravhengighet. Hun sa det rett ut på sanppen første gang hun hadde snappen at sukker var avhengighetsdannede som alkohol. 

At hun sier det gjør det langt ifra riktig. Mange som sier mye tull. Det der er bare så feil. Igjen, et hån mot folk som sliter med virkelig avhengighet hvor abstinenser kan ta livet av en. 

Gjest Licorice
Skrevet
24 minutter siden, Heartgirl skrev:

Kroppene våre reagerer forskjellig på sukker, og ingen kropp reagerer likt på sukkeret. 

Min kostholdsveileder sa at sukkeravhenigighet er en diagnose, og jeg personlig merket at jeg ble avhengig av sukker når jeg først spiste det. 

Jeg forstår hvor HD vil med videoen sin, for jeg kjenner meg godt igjen. 

Jammen herregud da menneske, en kostholdsveileder er hverken lege eller psykolog!!! Ikke psykiater heller! De kan ikke stille diagnoser og de kan ikke velge hva som er diagnoser. Sukkeravhengighet finnes IKKE i diagnosesystemet, og diagnosesystemet er tilgjengelig for alle så du kan bare søke det opp om du ikke tror meg! 

Nå begynner det å lukte troll her kjenner jeg! 

Gjest Licorice
Skrevet (endret)
1 time siden, Heartgirl skrev:

Sukker er gift for min kropp. Det er er det jeg mener. Hvis jeg spiser sukker så er det gift for min kropp. Jeg må holde meg milevis unna sukker. Jeg kan risikere å overspise når jeg spiser sukker som du skriver. 

Spiser kun sukker fra funksjonell mat som sukrin gold, men jeg må være forsiktig med det også. 

Dette kan vi egentlig diskutere i en kostholdstråd slik at vi ikke sporer av igjen :) 

Nei, det er det ikke. Organene dine etser ikke bort av sukker, og du blir ikke skadet eller dør av sukkerinntak. Å si at sukker er gift for ens kropp er bare.... Nei. Det er ikke slangegift vi snakker om, det er bare sukker. 

Vanskelig å ikke spore av når noen lirer av seg noe som er helt på vidda. Da må man bare svare og håpe at man klarte å opplyse personen. Men ser at dette er vanskelig i denne tråden, for her vil ingen opplyses eller lære eller reflektere.... 

Endret av Licorice
Gjest Heartgirl
Skrevet
Akkurat nå, Licorice skrev:

Nei, det er det ikke. Organene dine etser ikke bort av sukker, og du blir ikke skadet eller dør av sukkerinntak. Å si at sukker er gift for ens kropp er bare.... Nei. Det er ikke slangegift vi snakker om, det er bare sukker. 

Jeg snakker om min kropp, og min reaksjon på sukker. Det kan ikke du si er feil! 

Gjest Licorice
Skrevet
Akkurat nå, Heartgirl skrev:

Jeg snakker om min kropp, og min reaksjon på sukker. Det kan ikke du si er feil! 

Din reaksjon på sukker er dårlig og ikke bra for deg! Det betyr IKKE at sukker er gift! 

Skrevet

Men snälla nån, lugna ner dig.

1. Den här tråden handlar då inte om dig.

2. Vad du ”känner” motbevisar inte dokumenterat fakta. 

• Liker 25
Gjest Heartgirl
Skrevet
1 minutt siden, Licorice skrev:

Din reaksjon på sukker er dårlig og ikke bra for deg! Det betyr IKKE at sukker er gift! 

Jeg sier for meg er sukker gift! Gift i den forstand at kroppen min tåler ikke sukker. Det er ikke gift som gift du tenker på. 

Nå gir vi oss med diskusjonen!

Vi kan ta diskusjonen på en kostholdstråd så kan vi diskutere der istedet for på tråden om HD. Tråden her handler HD!. 

Gjest Heartgirl
Skrevet
6 minutter siden, Hei2016-2 skrev:

Men snälla nån, lugna ner dig.

1. Den här tråden handlar då inte om dig.

2. Vad du ”känner” motbevisar inte dokumenterat fakta. 

Jeg roe meg? Tror flere enn meg trenger å roe seg. 

Tråden handler om HD, og jeg sier at jeg forstår nøyaktig hva hun mener i sin video. 

Gjest Licorice
Skrevet
6 minutter siden, Heartgirl skrev:

Jeg sier for meg er sukker gift! Gift i den forstand at kroppen min tåler ikke sukker. Det er ikke gift som gift du tenker på. 

Nå gir vi oss med diskusjonen!

Vi kan ta diskusjonen på en kostholdstråd så kan vi diskutere der istedet for på tråden om HD. Tråden her handler HD!. 

Går ikke an å diskutere med noen som ikke forstår hva ordene de skriver betyr, beklager. Det her er ingen diskusjon; det er en person som opplyser og en annen som nekter. Intet annet.  

Gjest Heartgirl
Skrevet
3 minutter siden, Licorice skrev:

Går ikke an å diskutere med noen som ikke forstår hva ordene de skriver betyr, beklager. Det her er ingen diskusjon; det er en person som opplyser og en annen som nekter. Intet annet.  

Kan du slutte å gå til personangrep på meg selv om vi er uenige? Ferdig med den diskusjonen der nå! Tråden handler om HD! 

Jeg sier jeg forstår HD for hva hun mener i videoen sin om at sukker kan sammeliknes med alkolisme! Det må jeg få mene uten at du og flere andre flyr i taket av den grunn. Ærlig talt! 

Skrevet
22 minutter siden, Licorice skrev:

Jammen herregud da menneske, en kostholdsveileder er hverken lege eller psykolog!!! Ikke psykiater heller! De kan ikke stille diagnoser og de kan ikke velge hva som er diagnoser. Sukkeravhengighet finnes IKKE i diagnosesystemet, og diagnosesystemet er tilgjengelig for alle så du kan bare søke det opp om du ikke tror meg! 

Nå begynner det å lukte troll her kjenner jeg! 

Tenker også det er et troll...la oss ikke mate det (bortsett fra med sukker som visstnok er gift for trollet🤪

• Liker 16
Gjest Licorice
Skrevet
2 minutter siden, Heartgirl skrev:

Kan du slutte å gå til personangrep på meg selv om vi er uenige? Ferdig med den diskusjonen der nå! Tråden handler om HD! 

Jeg sier jeg forstår HD for hva hun mener i videoen sin om at sukker kan sammeliknes med alkolisme! Det må jeg få mene uten at du og flere andre flyr i taket av den grunn. Ærlig talt! 

Jeg går ikke til personangrep? Jeg har ikke gått til angrep på deg. Jeg har svart på dine innlegg, korrigert litt, opplyst og prøvd å hjelpe deg til å forstå. Jeg ser ikke på det som angrep, men la gå. 

Du forstår det ja. Vi andre forstår det ikke. Så da har vi lov til å kommentere det vi også. Det er også provoserende når noen som veldig tydelig IKKE vet noe som helst om rusavhengighet og alkoholisme, våger å sammenligne det med det å være avhengig av sukker. Jeg har alkoholikere og rusmisbrukere i nær familie, og jeg har selv kjent på en slags avhengighet av sukker for en del år tilbake - og jeg ville aldri finne på å sammenligne det med mine nærmeste som flere ganger er på randen til å dø av sitt misbruk. 

Gjest Heartgirl
Skrevet
2 minutter siden, Caram skrev:

Tenker også det er et troll...la oss ikke mate det (bortsett fra med sukker som visstnok er gift for trollet🤪

Håper @Sol Rampelyset kan ta turen for å rydde opp i avsporing og persondebatt igjen! 

Skrevet

Håper @Sol Rampelyset kan ta turen for å rydde opp i avsporing og persondebatt igjen! 

Personangrep? Du må tåle at du blir sagt imot på et diskusjonsforum, det er ikke et personangrep.

• Liker 16
Gjest Heartgirl
Skrevet
2 minutter siden, Licorice skrev:

Jeg går ikke til personangrep? Jeg har ikke gått til angrep på deg. Jeg har svart på dine innlegg, korrigert litt, opplyst og prøvd å hjelpe deg til å forstå. Jeg ser ikke på det som angrep, men la gå. 

Du forstår det ja. Vi andre forstår det ikke. Så da har vi lov til å kommentere det vi også. Det er også provoserende når noen som veldig tydelig IKKE vet noe som helst om rusavhengighet og alkoholisme, våger å sammenligne det med det å være avhengig av sukker. Jeg har alkoholikere og rusmisbrukere i nær familie, og jeg har selv kjent på en slags avhengighet av sukker for en del år tilbake - og jeg ville aldri finne på å sammenligne det med mine nærmeste som flere ganger er på randen til å dø av sitt misbruk. 

Du går til personangrep ja når du skriver at jeg ikke forstår ting! 

Er totalt uenig med deg deg! Dessverre! Respekterer ditt synspunkt og dine meninger! 

Jeg skjønner HD, og støtter alt det hun sa i videoen!

Gjest Licorice
Skrevet
5 minutter siden, Heartgirl skrev:

Du går til personangrep ja når du skriver at jeg ikke forstår ting! 

Er totalt uenig med deg deg! Dessverre! Respekterer ditt synspunkt og dine meninger! 

Jeg skjønner HD, og støtter alt det hun sa i videoen!

Kan jeg spørre hvor gammel du er? 

Gjest Heartgirl
Skrevet
13 minutter siden, Licorice skrev:

Kan jeg spørre hvor gammel du er? 

Svarer ikke på det da det bryter med reglene på forumet om brukerdebatt og avsporing. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...